I. ÚVOD

 

EÚ tlač:

            KOM (2007) 619 v konečnom znení

            2007/0216 (COD)

 

Číslo a názov pripravovaného bruselského dokumentu:

 

doc.14217/07 VISA 336 CODEC 1151 COMIX 928

 

Návrh nariadenie Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie Rady (ES) č. 2252/2004 o normách pre bezpečnostné znaky a biometriu v pasoch a cestovných dokladoch vydávaných členskými štátmi

 

Meno a priezvisko národného experta a útvar ministerstva:

pplk. PhDr. Helga Hanusková, starší referent špecialista odboru dokladov a evidencií Prezídia Policajného zboru

npor. Mgr. Lucia Koledová, legislatívny expert a koordinátor, sekcia legislatívy a vonkajších vzťahov MV SR,

 

Označenie výboru alebo pracovnej skupiny: pracovná skupina Rady VISA, Výbor podľa článku 6

 

Obsah a cieľ:

            Rada prijala nariadenie (ES) č. 2252/2004 o normách pre bezpečnostné znaky a biometriu v pasoch a cestovných dokladoch vydávaných členskými štátmi 13. decembra 2004.

V období návrhu Komisie a súvisiacich diskusií v Európskom parlamente a Rade neboli skúsenosti s používaním biometrických údajov v cestovných dokladoch vo veľkom rozsahu. Tieto nové technológie vkladania čipov s biometrickými údajmi sa nepoužívali, ani neboli otestované. V priebehu pilotných projektov v niektorých členských štátoch sa zistilo, že kvalita odtlačkov prstov detí vo veku menej ako 6 rokov nebola dostatočná pre overenie totožnosti. Navyše tieto odtlačky prechádzajú podstatnými zmenami, čo sťažuje ich kontrolu v priebehu celého obdobia platnosti pasu.

Z právnych, ako aj bezpečnostných dôvodov by sa definovanie výnimiek z povinnosti poskytovať odtlačky prstov do pasov a iných cestovných dokladov vydávaných členskými štátmi nemalo realizovať na úrovni vnútroštátnych právnych predpisov.

Komisia z tohto dôvodu navrhuje zmenu a doplnenie nariadenia (ES) č. 2252/2004 s cieľom stanoviť harmonizované výnimky: deti vo veku menej ako 6 rokov a osoby, od ktorých je fyzicky nemožné odobrať odtlačky prstov, by mali byť od tejto požiadavky oslobodené.

Okrem toho, ako doplňujúce bezpečnostné opatrenie a v rámci zabezpečenia ďalšej ochrany detí, bude zavedená zásada „jedna osoba – jeden pas“. Táto zásada zabezpečuje, že pas a biometrické znaky prináležia iba osobe, ktorá je držiteľom pasu, a takisto ju odporúča Medzinárodná organizácia civilného letectva (ICAO). Je určite bezpečnejšie, ak má každá osoba svoj vlastný pas. Napríklad pri vydaní pasu, ktorý obsahuje aj deti jeho držiteľa sú uvedené iba mená bez  fotografii. Rovnako čip obsahuje iba biometrické údaje príslušného rodiča. Biometrické údaje o deťoch sa neukladajú. Totožnosť detí sa teda nedá spoľahlivo overiť, čo by sa dalo zneužívať pri nezákonnom obchodovaní s deťmi. Zavedenie zásady „jedna osoba – jeden pas“ by tento negatívny účinok vylúčilo.

 

 

 

 

 

Definovanie priority a národného záujmu Slovenskej republiky:

Slovenská republika podporuje jednotný prístup k definovaniu vekových výnimiek k snímaniu odtlačkov prstov v navrhovanom rozhodnutí, pričom podporujeme zavedenie výnimky zo snímania odtlačkov prstov osobám starším 6 rokov a osôb telesne postihnutých, teda tých u ktorých je odoberanie biometrie fyzicky nemožné. V otázke zavedenia princípu „jedna osoba – jeden pas“ Slovenská republika prihliada prioritne na cieľ zabezpečiť ochranu detí pred obchodovaním s ľuďmi, avšak na druhej strane dáva do pozornosti možnosť určiť prechodné obdobie na zavedenie tohto princípu, nakoľko v súčasnosti je potrebné meniť národnú legislatívu nielen v rámci Slovenskej republiky, ale aj vo viacerých členských štátoch.

 

II. Stanovisko Slovenskej republiky

 

1. Vecná analýza a analýza systémových a vecných rozdielov jednotlivých ustanovení pripravovaného bruselského dokumentu:

 

Návrh má za cieľ zmeniť, resp. doplniť nariadenie č. 2252/2004, ktoré v súčasnom platnom znení neobsahuje  explicitne stanovené výnimky z povinnosti poskytovania odtlačkov prstov zo strany žiadateľov o cestovný pas. Táto výnimka sa podľa navrhovaného nariadenia bude týkať len výlučne osôb telesne postihnutých, teda tých, u ktorých je odoberanie odtlačkov prstov fyzicky nemožné a osôb mladších ako 6 rokov. V cestovných pasoch vydávaných v SR bude obsiahnutá informácia hovoriaca o tom, že daný cestovný doklad neobsahuje odtlačky prstov. Presné stanovenie výnimiek z predmetnej povinnosti naša súčasne platná legislatíva neobsahuje. Z uvedeného vyplýva, že tento bod bude mať za následok doplnenie niektorého z ustanovení riešiaceho povinnosť poskytovať biometrické údaje.

 

Druhá kategória výnimiek z poskytovania odtlačkov prstov, ktorá sa v predmetnom návrhu uvádza, je veková hranica odoberania biometrických identifikátorov. Vzhľadom na skutočnosť, že prax ukázala neefektívnosť a nespoľahlivosť odtlačkov prstov u detí vo veku do 6 rokov, bol stanovený tento vek, ako spodná hranica zavádzajúca povinnosť poskytovať, resp. uvádzať odtlačky prstov v cestovných pasoch. Táto skutočnosť sa uvádza aj v súčasne platnom zákone č. 647/2007 Z.z. o cestovných dokladoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý stanovuje povinnosť osobám vlastniť cestovný doklad nad 5 rokov. V zmysle tohto platného zákona by sa odtlačky prstov odoberali všetkým osobám starším ako 5 rokov. Po prijatí vyššie uvedeného nariadenia, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie č. 2252/2004, bude potrebné zapracovať do zákona o cestovných dokladoch ustanovenie o výnimkách pre snímanie odtlačkov prstov, kde sa uvedú osoby telesne postihnuté, teda tie, u ktorých je odoberanie odtlačkov prstov fyzicky nemožné a osôb mladších ako 6 rokov, čím sa veková hranica pre snímanie odtlačkov prstov zmení z 5 rokov na 6 rokov.

Na zasadnutí pracovnej skupiny Rady “VISA” väčšina členských štátov podporila návrh Komisie na zavedenie povinnosti snímať odtlačky prstov osobám starším ako 6 rokov. Niektoré delegácie navrhujú zaviesť možnosť ponechania na národnej legislatíve štátu snímanie odtlačkov prstov osobám mladším ako 6 rokov (Česká republika, Francúzsko, Portugalsko). V tomto prípade sa dva členské štáty vyjadrili za vyšší vekový limit, a to konkrétne 12 rokov pre povinné snímanie odtlačkov prstov (Nemecko, Rakúsko). Avšak na základe štúdií v tejto oblasti je známe, že snímanie odtlačkov prstov je využiteľné pre účely overovania už od 6 rokov veku. V ostatných prípadoch Komisia zastáva názor, že by mal byť jednotný prístup všetkých členských štátov, čiže nepodporuje ponechanie možnosti snímania odtlačkov prstov u osôb mladších ako 6 rokov na jednotlivých národných legislatívach. V tejto súvislosti Výbor SCIFA dňa 12. februára 2008 prijal rozhodnutie, že táto otázka sa ponechá na úpravu v rámci národných legislatív.

 

V prípade zavedenia princípu  „jedna osoba – jeden pas“, ktorá má viesť k definitívnemu zrušeniu rodinných, resp. skupinových pasov, zostáva Slovenská republika v tejto oblasti nedotknutá, nakoľko tieto pasy v súčasnosti nevydáva. Avšak iná situácia je v prípade zapisovania údajov o deťoch do cestovných dokladov rodičov, čo bude znamenať, že každý občan bez ohľadu na vek bude musieť byť držiteľom vlastného cestovného dokladu.  Súčasne platná slovenská legislatíva tento proces umožňuje, ale nestanovuje povinnosť vlastniť cestovný doklad deťom do veku 5 rokov. V tejto otázke navrhované nariadenie prinesie potrebu novely platnej legislatívy, a to zákona č. 647/2007 Z.z. o cestovných dokladoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

 

2. Právna analýza pripravovaného bruselského dokumentu:

 

a)      právny základ pripravovaného bruselského dokumentu

Zmluva o založení Európskeho spoločenstva (najmä jej čl. 62 ods. 2 písm. a):

Čl. 62 ods. 2:

V súlade s postupom stanoveným v článku 67 Zmluvy do piatich rokov po nadobudnutí platnosti Amsterdamskej zmluvy Rada prijme opatrenia týkajúce sa prekračovania vonkajších hraníc členských štátov, ktoré určia:

a)      pravidlá a postupy, ktoré musia členské štáty dodržiavať pri vykonávaní kontrol osôb na vonkajších hraniciach,

b)      vízové predpisy pri predpokladaných pobytoch v trvaní najviac troch mesiacov, zahŕňajúce:

i)                    zoznam tretích krajín, ktorých štátni príslušníci podliehajú pri prekračovaní vonkajších hraníc vízovej povinnosti a krajín, ktorých štátni príslušníci sú od tejto povinnosti oslobodení,

ii)                   postupy a podmienky udeľovania víz členskými štátmi;

iii)                 jednotný vzor víz;

iv)                 predpisy pre jednotné vízum.

 

 

         Po analýze preambuly a samotných ustanovení návrhu nariadenia sme dospeli k záveru, že právny základ v prípade predmetného dokumentu bol určený správne.

 

Štruktúra právneho aktu:

Návrh nariadenia 2007/0216 (COD) obsahuje preambulu, 2 články.

 

Zásada subsidiarity a proporcionality

Toto nariadenie nepresahuje rámec nevyhnutný na dosiahnutie sledovaných cieľov v súlade s článkom 5 ods. 3 zmluvy. Z tohto dôvodu návrh spĺňa zásadu subsidiarity.

 

 Návrh je v súlade so zásadou proporcionality, nakoľko na účely splnenia cieľa, ktorý sledujú uvedené návrhy, t. j. zavedenie zásady „jedna osoba – jeden pas“ a oslobodenie detí vo veku menej ako 6 rokov a osôb, od ktorých je fyzicky nemožné odobrať odtlačky prstov, od požiadavky snímania odtlačkov prstov, možno dosiahnuť len činnosťou na úrovni Spoločenstva, keďže žiadny členský štát by nemal možnosť prijať čisto vnútroštátne opatrenia na dosiahnutie žiaduceho účinku.

 

Charakteristika prijímaného právneho aktu

 

hľadiska právnych účinkov je nariadenie všeobecne záväzným právnym aktom. Je záväzné vo všetkých častiach  a priamo aplikovateľné v každom členskom štáte. Zakazuje sa doslovné preberanie textu nariadenia do vnútroštátneho práva.

 

b) právna identifikácia jednotlivých ustanovení pripravovaného bruselského dokumentu:

         

            Článok 1 nariadenia 2007/0216 (COD) zavádza ustanovenie, v zmysle ktorého sa budú vydávať individuálne cestovné doklady, čo znamená, že každá osoba bude povinná byť držiteľom vlastného cestovného dokladu bez ohľadu na vek. Súčasné znenie zákona č. 647/2007 Z.z. o cestovných dokladoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov však ustanovuje, že občan mladší ako 5 rokov môže vycestovať do zahraničia bez vlastného cestovného dokladu, ak cestuje s rodičom, v ktorého cestovnom doklade je zapísaný. Z uvedeného vyplýva, že po prijatí návrhu nariadenia 2007/0216 (COD), ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie č. 2252/2004, bude potrebné zapracovať do zákona o cestovných dokladoch ustanovenie o výnimkách pre snímanie odtlačkov prstov, kde sa uvedú osoby telesne postihnuté, teda tie, u ktorých je odoberanie odtlačkov prstov fyzicky nemožné a osôb mladších ako 6 rokov, čím sa veková hranica pre snímanie odtlačkov prstov zmení z 5 rokov na 6 rokov.   

Z tohto článku zároveň vyplýva, že budú explicitne stanovené výnimky z povinnosti poskytovania odtlačkov prstov zo strany žiadateľov o cestovný pas. Táto výnimka sa podľa navrhovaného nariadenia bude týkať len výlučne osôb telesne postihnutých, teda tých, u ktorých je odoberanie odtlačkov prstov fyzicky nemožné a osôb mladších ako 6 rokov. V novele zákona o cestovných dokladoch by preto bolo potrebné taktiež zapracovať znenie, v ktorom sa budú presne uvádzať výnimky z poskytovania odtlačkov prstov. Táto informácia bude taktiež uvedená priamo aj v cestovných pasoch, a to, že daný cestovný doklad neobsahuje odtlačky prstov. Presné stanovenie výnimiek z predmetnej povinnosti naša súčasne platná legislatíva neobsahuje.

            Z čl. 2 návrhu nariadenia 2007/0216 (COD) vyplýva, že nariadenie nadobudne účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie a bude záväzné v celom rozsahu a priamo uplatniteľné vo všetkých členských štátoch v súlade so Zmluvou o založení Európskeho spoločenstva. Avšak z celého návrhu nariadenia nevyplýva približný dátum jeho prijatia, čo zakladá v tých členských štátoch, kde sa bude meniť národná legislatíva v dôsledku tohto návrhu, značný problém. V tejto súvislosti preto navrhujeme stanoviť Komisiou dlhšiu dobu účinnosti, aby sa zohľadnili potreby zmeny legislatívy na národnej úrovni.  

 

 

3. Pripomienky, návrhy na zmenu a doplnenie a odôvodnenie gestora predbežného stanoviska a dotknutých útvarov ministerstva k jednotlivým ustanoveniam pripravovaného bruselského dokumentu:

 

4. Vyjadrenia ostatných dotknutých orgánov k jednotlivým ustanoveniam pripravovaného bruselského dokumentu:

 

5. Vyjednávacia inštrukcia k pripravovanému bruselskému dokumentu: 

 

Slovenská republika podporuje jednotný prístup k definovaniu vekových výnimiek k snímaniu odtlačkov prstov v navrhovanom rozhodnutí. V otázke zavedenia princípu „jedna osoba – jeden pas“

Slovenská republika prihliada prioritne na cieľ zabezpečiť ochranu detí pred obchodovaním s ľuďmi, avšak na druhej strane dáva do pozornosti možnosť určiť prechodné obdobie na zavedenie tohto princípu, nakoľko v súčasnosti je potrebné meniť národnú legislatívu nielen v rámci Slovenskej republiky, ale aj vo viacerých členských štátoch. V tejto súvislosti preto navrhujeme stanoviť Komisiou dlhšiu dobu účinnosti, aby sa zohľadnili potreby zmeny legislatívy na národnej úrovni.  

 

III. Dôsledky na právny poriadok a administratívnu prax Slovenskej republiky

 

V prípade ak by došlo k prijatiu návrhu nariadenia Európskeho parlamentu, ktorým sa má zmeniť a doplniť nariadenie Rady (ES) 2252/2004 o normách pre bezpečnostné znaky a biometriu v pasoch a cestovných dokladoch vydávaných členskými štátmi bude mať za následok potrebu novely  zákona  o cestovných dokladoch č. 647/2007 Z.z. o cestovných dokladoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Zmeny a doplnenia sa budú týkať ustanovenia upravujúceho výnimku z povinnosti poskytnúť biometrický údaj - odtlačky prstov.

V prípade výkladu návrhu Nariadenia vo vzťahu k zapisovaniu údajov o deťoch do cestovných dokladov rodičov, podľa ktorého by bola stanovená povinnosť vlastniť cestovný doklad aj pre deti do veku 5 rokov, by bolo potrebné upraviť súčasné znenie zákona o cestovných dokladoch v tých ustanoveniach, ktoré umožňujú vykonať tento zápis.

 

IV. Dôsledky na rozpočet – kvantifikácia dopadov na finančné, ľudské a vecné zdroje

 

Zmeny súvisiace s výnimkami z povinnosti poskytovania biometrie nepredstavujú žiaden finančný dopad na rozpočet a ani na finančné zaťaženie občanov. Dodatočné náklady môžu vzniknúť iba v prípade uplatňovania princípu „jedna osoba – jeden pas“, kedy by museli rodičia uhrádzať poplatky za pasy pre deti vo veku do 5 rokov, avšak v súčasnosti nie je možné vyčísliť prípadne finančné náklady. Výdavky súvisiace s realizáciou nariadenia budú musieť byť zabezpečené v rámci schváleného limitu výdavkov príslušnej rozpočtovej kapitoly na príslušný rozpočtový rok.

 

 

VI. Stanoviská iných členských štátov, orgánov alebo inštitúcií Európskej únie

           

Zasadnutie pracovnej skupiny Rady EÚ „VISA“ v dňoch 08.- 09.01. 2008

 

1)                 Podporujú členské štáty udelenie výnimky z povinnosti poskytnúť odtlačky prstov za účelom vydania cestovného dokladu EÚ pre deti do 6 rokov?

DE – odkázali na svoje stanovisko v room doc. 1/08. Podľa tohto stanoviska osoby mladšie ako 12 rokov by nemuseli mať CD s biometrickými údajmi – odtlačky prstov. LU – myslia, si že prax AT a DE je v rozpore s ustanovením, že pasy bez biometrických údajov nesmú byť dlhšie platné ako 12 mesiacov.  COM – vyjadrila prekvapenie nad DE stanoviskom. SE – opätovne výhrada preskúmania. Podpora odoberania odtlačkov prstov osobám mladším ako 6 rokov – boj s obchodovaním s ľuďmi. Záujem o výsledky prieskumov na túto tému. PRES – vyzýva ČŠ, aby svoje prípadne štúdie zaslali PRES. FR – minimálny vek pre odber biometrických údajov by mal byť 6 rokov. CZ – uviedla, že vydávanie biometrických cestovných dokladov deťom už od 5 rokov, preto by mala byť výnimka pre deti od 6 rokov dobrovoľná. PT. EE a LU – taktiež podobné stanovisko (6 rokov, jedna osoba jeden pas). NL – podpora COM, veková hranica 7 rokov. LU – podporuje NL, deti pod 6 rokov nemôžu poskytovať odtlačky prstov – štúdia bola poskytnutá za LU PRES.

 

2)                 Podporujú delegácie výnimku z poskytovania odtlačkov prstov pri vydávaní EÚ pasov len u tých osôb, ktoré sú trvale fyzicky neschopné poskytnúť tieto odtlačky prstov (okrem tých u ktorých je neschopnosť dočasná)?

DE – uviedlo, že u osôb, u ktorých je dočasne nemožné odobrať odtlačky prstov, bude potrebné, aby im boli odobraté odtlačky prstov ihneď ako to bude možné. AT, PL a LU tento návrh podporili. SE, EE – ďalej podporili výnimku zo zberu odtlačkov prstov u osôb s trvalým obmedzením, avšak u osôb s dočasným obmedzením by sa mal vydávať doklad s obmedzenou platnosťou. Takýto dočasný pas by mal byť doplnený určitým potvrdením ,napr. zdravotným potvrdením EE navrhuje lekárske komisie, ktoré by posudzovali že osoba nie schopná odovzdať odtlačky prstov. PT, BE, DE, EL, HU tento názor podporili s tým, že takýto doklad by mal byť len dočasný.  LU nepodporuje. Odporúča vydať štandartný nebiometrický CD, časovo obmedzený na 12 mesiacov. COM – CD v ktorom sa nachádza čip s fotografiou je tiež biometrický pas, aj v prípade, ak neobsahuje odtlačky prstov. Preto by v prípade dočasnej neschopnosti odberu odtlačkov prstov malo postačovať vystavenie CD s fotografiou. COM – pripomenula princíp proporcionality, jedná sa o vydávanie pasov vlastným občanom. ČŠ nesmie zabudnúť na voľný pohyb osôb a odkazuje na Smernicu 38/2004, ktorá zmenila ustanovenie o voľnom pohybe osôb – myšlienka obmedzenia pasu musí byť v súlade s týmto ustanovením.

 

3) Podporujú ČŠ alebo už aplikujú princíp jedna osoba jeden pas osobám, ktoré sú občanmi EÚ?

AT - proti princípu „jedna osoba – jeden pas“, keďže toto neumožňuje zápis detí do pasu rodičov, čo pri rodinách s väčším počtom detí predstavuje problém. CZ – taktiež podporila tento názor, a výhrada (v národnej legislatíve sa opätovne zavádza možnosť zapísať dieťa do pasu rodiča). LU – nesúhlasí a poukazuje na problém preukázania (predovšetkým pri cestách do USA), že doprevádzajúce dieťa je skutočne rodinný príslušník, keďže to nepotvrdzujú žiadne biometrické údaje. Finančné náklady na zrušenú cestu značne prevyšujú náklady na vystavenie samostatného CP pre dieťa, keďže je veľmi ťažko zistiteľné, ktoré tretie štáty uznávajú cestovanie so zapísanými deťmi do pasov rodičov. SE, DE, CY, ES, PT, PL, HU, BG, EE, DK, LT, MT, SK, FI, BE a NO  - podpora princípu jedna osoba jeden pas, z dôvodu obmedzenia obchodovania s ľuďmi. EE, DK, LT, MT  - taktiež podpora myšlienky nižšej ceny za vydanie pasu pre dieťa. NL – nejednoznačný názor k tejto veci.

 

PRES – v závere sa vyjadrilo k nasledovným bodom -

1) v otázke výnimiek nie je absolútna zhoda, niektoré ČŠ podporujú ponechanie možnosti ČŠ odoberať biometrické údaje – odtlačky prstov od detí mladších ako 6 rokov, Predsedníctvo v tejto veci podporuje harmonizáciu.

2) viaceré návrhy: pas s platnosťou do 12 mesiacov, COM nepodporuje (je potrebné preskúmať otázku práva na slobodu pohybu a lekárske potvrdenie o nemožnosti odobrať odtlačky prstov).

3) väčšina ČŠ okrem CZ a AT podporujú tento princíp.

 

 

Zasadnutie Výboru SCIFA dňa 12.2. 2008 v Bruseli

doc. 6138/08 VISA 45 CODEC 156 COMIX 103

 

PRES dokument obsahuje 2 otázky: vekový limit pre zber údajov a princíp jeden doklad – jeden pas. Tento Výbor musí rozhodnúť o smerovaní tohto návrhu, tak aby pracovná skupina VISA mohla pokračovať v prerokovaní tohto dokumentu. Stanoviská členských štátov sú uvedené v predstavenom dokumente. Pri tomto nariadení má svoju úlohu aj existujúca národná prax. podpora PRES

PT rovnaké pravidlá ako pre cudzincov pri získavaní povolení na pobyt majú platiť aj pre vlastných občanov; argument DE k finančnej záťaži je nepodstatný, ak si niekto môže dovoliť cestovať 20 euro nie je enormný výdavok, podporujú oba návrhy PRES; AT zostávajú na svojej pozícii prednesenej na VISA; SE, NL, PL podporujú PRES;

výhrady

DE princíp jedna osoba jeden pas podporujú, nepodporujú vekový limit – 12 rokov je vek do ktorého nemá CD obsahovať biometrické údaje; vydávajú asi 1 mil. pasov pre deti a pre rodiny s deťmi - to je ďalšia finančná záťaž;  CZ nechávajú svoju výhradu, prax jedna osoba – jeden pas bola v CR v roku 2006 no stretla sa s nepriaznivými ohlasmi a kvôli tomu bola národná legislatíva zmenená tak, že sa opätovne zaviedla možnosť zapísať dieťa do pasu rodiča; NL čo sa stane s existujúcimi pasmi, ktoré budú platné aj po 29. 06. 2009 ? IT súhlasia s limitom 6 rokov, no k princípu jedna osoba jeden pas máme výhradu; čo ak rodič nechce aby dieťa malo svoj vlastný doklad? HU navrhujú jasnejšie formulovať “That shall be issued as individual documents”. COM – od termínu uplatňovania biometrie je povinnosť mať jeden pas, t.j. ak bude mať rodič zapísané dieťa v pase, jeho pas ostáva v platnosti, no dieťa už bude musieť mať svoj vlastný doklad; SK – vekový limit 6 rokov podporujeme a taktiež princíp jedna osoba – jeden pas, ako to bude s uplatňovaním; PRES veľká väčšina súhlasí s limitom 6 rokov a taktiež s možnosťou v národnej legislatíve snímať biometriu aj u detí mladších ako 6 rokov; väčšina štátov súhlasí s princípom jedna osoba – jeden pas. Toto nariadenie sa bude prijímať kvalifikovanou väčšinou a myslím, že vyjadrené pozície umožňujú prijať toto nariadenie.