Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Verejná správa

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 24. apríl 2024, streda
 

Stanovisko ministerstva vnútra k záverečnej správe NKÚ SR o implementácii programu ESO

29. 05. 2018

ESO

Program ESO je najväčšia plánovaná reforma štátnej správy od roku 1989. Jej ambíciou je zefektívniť fungovanie, zabezpečiť kvalitu, transparentnosť a dostupnosť verejnej správy a jej služieb pre občana. V záverečnej správe Implementácia Programu ESO Najvyšší  kontrolný úrad konštatuje, že program ESO  „sa v oblasti služieb poskytovaných občanovi javí ako zásadný krok štátnej správy k zlepšovaniu podmienok občanov v oblasti vybavovanie veci verejných, čo potvrdil aj dotazníkový prieskum na vzorke takmer 5 tisíc respondentov /91,8% opýtaných hodnotilo zriadenie klientskych centier ako pozitívne/."

Takto to skonštatoval  v správe aj Najvyšší kontrolný úrad:

NKÚ SR dospel k záveru, že Program Efektívna, spoľahlivá a otvorená štátna správa sa v oblasti služieb poskytovaných občanovi javí ako zásadný krok štátnej správy k zlepšovaniu podmienok občanov v oblasti vybavovania vecí verejných, čo potvrdil aj dotazníkový prieskum na vzorke takmer 5 tisíc respondentov, a to aj napriek identifikácii rizika nehospodárneho a neefektívneho nakladania s majetkom štátu, ako aj rizika nenapĺňania úsporných opatrení v rámci vybranej vzorky subjektov štátnej správy.

Spokojnosť občanov SR s budovaním KC (v percentách)

Dosiahnuté úspory a ich vyčíslenie neboli prioritou programu ESO, ale iba vedľajším produktom zefektívnenia fungovania štátnej správy a efektívnejšieho systému poskytovania služieb verejnej správy pre občana a podnikateľa. V zákone o štátnom rozpočte boli pre roky  2013 až 2016 schválené rozpočty, v ktorých celkové navrhované úspory dosiahli výšku 1 067,9 mil. eur. Takto získané financie boli použité na financovanie iných priorít vlády SR.

Ministerstvo vnútra SR malo pred realizáciou programu ESO spracované dokumenty, ktoré definovali jednotlivé ciele a postupy pre samotnú reformu. Implementovaním programu ESO sa dosiahlo zefektívnenie vynakladania výdavkov, optimalizácia nákladov na fungovanie verejnej správy a zjednodušenie vybavovania záležitostí fyzických a právnických osôb na miestnych orgánoch štátnej správy, a to najmä integráciou špecializovanej miestnej štátnej správy a vytvorením klientskych centier. Zavádzaním opatrení programu ESO boli dosiahnuté úspory, ktoré boli premietnuté v štátnom rozpočte a boli použité Ministerstvom financií SR na financovanie iných priorít.

K budovám:

MV SR vykonalo pasportizáciu budov a pozemkov prevzatých do správy rezortu po ich delimitácii krajskými centrami podpory, v územnej pôsobnosti ktorých sa tento  nehnuteľný majetok nachádzal. Z  pasportizácie vyplynulo, že sme v rámci ESO získali 1348 budov. Budovy sme v priebehu reformy posudzovali z pohľadu využiteľnosti pri plnení úloh a zároveň prehodnocovali a optimalizovali ich využitie v súvislosti s budovaním klientskych centier.   

MV SR spracovalo koncepciu realizácie klientskych centier, s ktorou súvisí následné nakladanie s nehnuteľným majetkom štátu v správe MV SR vrátane delimitovaného nehnuteľného majetku štátu. Na základe toho  MV SR zvažuje výber vhodnej budovy na zriadenie klientskeho centra prioritne v budovách štátu (v správe MV SR  príp. v správe iných štátnych organizácií), takisto vo vlastníctve samospráv, prípadne vo vlastníctve tretích osôb.

V  procese budovania klientskych centier v jednotlivých mestách MV SR prioritne zvažuje využitie delimitovaného nehnuteľného majetku v rámci reformy ESO. V prípade iných štátnych organizácií pristupujeme k uzatvoreniu zmluvy o prevode správy, príp. k uzatvoreniu zmluvy o výpožičke; u samospráv k uzatvoreniu kúpnych zmlúv /za zvýhodnených podmienok z dôvodov hodných osobitného zreteľa/, prípadne zámenných zmlúv.

V prípade tretích osôb uzatvára MV SR zámenné zmluvy, na základe ktorých získava do správy nehnuteľný majetok, ktorý v súvislosti s budovaním klientskych centier využije na plnenie úloh, pričom prevádza vlastníctvo k nehnuteľnému majetku, ktorý nie je alebo nebude plnohodnotne využívaný. V niektorých prípadoch pristúpi MV SR k uzatvoreniu kúpnych zmlúv /ak prevádzaná nehnuteľnosť spĺňa maximum z požadovaných kritérií na zriadenie klientskeho centra a v danej lokalite neexistuje iná vhodnejšia alternatíva/.

Po vybudovaní klientskych centier na základe stanovených kritérií (na lokalitu, veľkosť, dispozičné riešenie, dostupnosť atď.), pristúpi MV SR k optimalizácii využitia uvoľnených budov a nakladania s nimi v zmysle zákona č. 278/1993 Z.z. o správe majetku štátu. Tento proces teda neustále prebieha a jeho ukončenie priamo závisí od vybudovania všetkých klientskych centier.

 

 

Dôležité odkazy


Úradné hodiny podateľne Sekcie verejnej správy MV SR
Drieňová 22, 826 86 Bratislava

PODATEĽŇA

Drieňová 22, 826 86 Bratislava

Úradné hodiny

po - 8.00 h - 15.00 h

ut - 8.00 h - 15.00 h

str - 8.00 h - 17.00 h

štv - 8.00 h - 15.00 h

pia - 8.00 h - 14.00 h

 

 

 

Dôležité oznamy

  • e-služby MV SR
    Pri hlásení pobytu či evidencii vozidiel môžete využívať elektronické služby

Verejné obstarávanie na MV SR