Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Verejná správa

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 28. marec 2024, štvrtok
 

Srbsko zbiera skúsenosti zo slovenskej reformy ESO

14. 06. 2016

klientske-centrum-sluzby

 Úspech reformy ESO (Efektívna, spoľahlivá a otvorená verejná správa), ktorú realizuje Ministerstvo vnútra  SR, je inšpiráciou aj pre zahraničie. O skúsenosti so zavádzaním reformy prejavilo záujem Srbsko. V dňoch 5. až 10. júna 2016 delegácia srbských odborníkov štátnej správy navštívila Slovensko, aby sa tu zoznámili s fungovaním verejnej správy vrátane budovania klientskych centier, ktoré uľahčujú komunikáciu občana so štátnou správou.

Návšteva nadväzuje na Memorandum o spolupráci medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstva verejnej správy a miestnej samosprávy Srbskej republiky z apríla tohto roku.

Štátna tajomníčka Ministerstva vnútra SR Denisa Saková spolu s generálnym riaditeľom sekcie verejnej správy Adriánom Jenčom predstavili srbskej delegácii vývoj a súčasnú podobu verejnej správy na Slovensku, ako aj reformu ESO, ktorá je najväčšou reformou štátnej správy od Nežnej revolúcie.

Zástupcovia slovenskej a srbskej strany v klientskom centre

Jej ambíciou je zefektívniť fungovanie, zabezpečiť kvalitu, transparentnosť a dostupnosť verejnej správy pre občana. Zahraniční účastníci navštívili najväčšie klientske centrum štátnej správy pri Okresnom úrade v Bratislave, kde mali možnosť vidieť jeho fungovanie v praxi. Predstavená im bolo aj budúce smerovanie reformy verejnej správy, ktorým je optimalizácia procesov.

Nakoľko hlavným motívom návštevy srbských odborníkov bolo bližšie sa zoznámiť  a inšpirovať sa reformou ESO a zavedením klientskych centier na Slovensku, prezentácie, ako aj praktická ukážka klientskeho centra predstavovali veľký prínos pre účastníkov najmä vo forme množstva podnetných impulzov pre zavedenie obdobnej reformy, akou je ESO, aj v Srbskej republike.

Generálny riaditeľ sekcie verejnej správy MV SR Adrian Jenčo vysvetľuje vyvolávací systém v klientskom centre
Generálny riaditeľ sekcie verejnej správy MV SR Adrian Jenčo vysvetľuje vyvolávací systém v klientskom centre

V Národnom personalizačnom centre im pracovníci predviedli výrobu občianskych preukazov, malých technických preukazov, pasov, ako aj iných dokladov a zoznámili ich s celým procesom, ktorý každý doklad absolvuje od podania žiadosti až po jeho doručenie do rúk občana. Zástupcovia ministerstva vnútra oboznámili srbskú delegáciu aj so vznikom a fungovaním registra obyvateľov a registra fyzických osôb a ich dôležitosťou pre ostatné orgány štátnej správy a občanov. Ďalej pre nich pripravili prezentáciu a praktickú ukážku využívania elektronických služieb na Slovensku.

Srbskí odborníci sa stretli tiež so zástupcami Ministerstva financií SR a Úradu vlády SR a navštívili mesto Svätý Jur.