Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 29. marec 2024, piatok
 

Druhá adventná nedeľa

Bratislava, 09. 12. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Bar 5, 1-9 

O knihe[1]: Kniha proroka Barucha je deuterokánonická[2] kniha Starého zákona, ktorá sa v Septuaginte uvádza hneď po Jeremiášovom proroctve, kým vo Vulgáte a v Novej Vulgáte nasleduje až po Nárekoch. Spis sa prisudzuje Jeremiášovmu pisárovi Baruchovi. Pôvodne bol napísaný v hebrejčine, ale jeho text sa zachoval iba v gréckom, starolatinskom (je uvedený vo Vulgáte) a sýrskom preklade. Vo Vulgáte (i v Novej Vulgáte – oficiálny preklad Biblie po II. vatikánskom koncile) sa ako posledná 6. hlava knihy uvádza Jeremiášov list, ktorý pôvodne nepatril k Baruchovmu proroctvu. 

Biblický text:

Vyzleč, Jeruzalem, rúcho smútku a nešťastia a odej sa ozdobou Božej slávy naveky! Obleč si plášť spravodlivosti Boha, polož si na hlavu mitru slávy Večného!   Lebo Boh všetkému, čo je pod nebom, ukáže tvoju žiaru. Boh ti dá meno na večnosť: Pokoj spravodlivosti a Sláva bohabojnosti. Odišli od teba peši, vedení nepriateľmi, ale Boh ich k tebe privedie nesených so slávou sťa kráľovské deti. Pretože Boh rozkázal znížiť každý vysoký vrch a večné kopce a vyplniť trhliny na rovnú zem, aby Izrael bezpečne kráčal na Božiu slávu. Aj lesy, aj každý voňavý strom zatieňovali na Boží rozkaz Izrael. Veď Boh privedie Izrael s rozkošou v žiare svojej slávy, s milosrdenstvom a spravodlivosťou, ktorú vlastní. 

Komentár:

  • tieto verše majú prorocký ráz a obsahovo sa podobajú stati Bar 4,18-29. Prorok vidí Jeruzalem ako stred jahvistického náboženstva, ale na rozdiel od podobných výrokov iných prorokov (porov. napr. Iz 2,2-3; 60,1-9; Mich 4,1-2) nespomína, že sa obnovený Jeruzalem stane učiteľom národov, ktoré sa budú húfne zhromažďovať k nemu.
  • Dôležitá je tu téma Božej záchrany a obdarovania. Jeruzalem je tu oslovovaný ako osoba – ide o zosobnenie Božieho ľudu SZ. Pán nielen prikazuje „pripraviť mu cestu“ ako u Iz 40 a v evanjeliu tejto nedele, ale aj On sám ju smerom k človeku pripravuje. 

2. čítanie Flp 1, 4-6.8-11 

Sv. Pavol v tomto nevykladá dôležité teologické témy[3] ako v Liste Galaťanom a v Liste Rimanom, ani nepodáva riešenie naliehavých problémov kresťanského života ako v Prvom a Druhom liste Solúnčanom alebo v Prvom a Druhom liste Korinťanom, i keď ani filipská obec nebola bez ťažkostí. List Filipanom má príležitostný a dôverný ráz: je to úprimný rozhovor otca s deťmi, z ktorého vyžaruje pokoj a radosť aj do duše moderného čitateľa. 

Biblický text:

Vždy, v každej svojej modlitbe, keď s radosťou prosím za vás všetkých, za vašu účasť na evanjeliu od prvého dňa až doteraz. A som si istý, že ten, čo začal vo vás dobré dielo, aj ho dokončí až do dňa Krista Ježiša. Boh mi je svedok, ako po vás všetkých túžim srdcom Krista Ježiša. A modlím sa za to, aby vaša láska čoraz viac rástla v pravom poznaní a vo všestrannom chápaní, aby ste vedeli rozoznať, čo je lepšie, a aby ste boli čistí a bez hany pre Kristov deň, plní ovocia spravodlivosti, ktoré je skrze Ježiša Krista na Božiu slávu a chválu.   

Komentár:  

  • Úryvok je z časti „vďakyvzdania“. Obsahuje krásne slová, ktoré sa používajú aj v liturgii: „ten, čo začal vo vás dobré dielo, aj ho dokončí...
  • Obsah je ukážkou pastoračnej metódy sv. Pavla. Apoštol sa veľa modlil za spoločenstvá v ktorých ohlasoval vieru v Ježiša Krista.  

Evanjelium Lk 3, 1-6 

Biblický text:

V pätnástom roku vlády cisára Tibéria, keď Poncius Pilát spravoval Judeu a Herodes bol tetrarchom v Galilei, jeho brat Filip tetrarchom v Itúrei a trachonitídskom kraji a Lyzaniáš tetrarchom v Abilíne, za veľkňazov Annáša a Kajfáša zaznel na púšti Boží hlas nad Jánom, synom Zachariáša. Chodil po celom okolí Jordána a hlásal krst pokánia na odpustenie hriechov, ako je napísané v knihe rečí proroka Izaiáša: "Hlas volajúceho na púšti: "Pripravte cestu Pánovi, vyrovnajte mu chodníky! Každá dolina sa vyplní a každý vrch a kopec zníži. Čo je krivé, bude priame, a čo je hrboľaté, bude cestou hladkou. A každé telo uvidí Božiu spásu." 

Komentár:  

  • Prorocké pôsobenie Jána Krstiteľa máme opísané v perikope Lk 3, 1-20. Z tejto perikopy čítame časť – prvých 6 veršov. V úvode máme veľmi pekne opísané určenie času vystúpenia Jána Krstiteľa. Lukáš, hoci písal „evanjelium“ a nie historické dielo, predsa si dal záležať na historických súvislostiach a mnohé z udalostí Nového Zákona vieme bližšie lokalizovať vďaka nemu. Začína spomenutím cisára Rímskej ríše (Tibérius vládol od r. 14 po Kr.) pokračuje územnými správcami a končí náboženskými autoritami u Židov. Trochu problém je s veľkňazmi Annášom a Kajfášom. Totiž židia mávali iba jedného veľkňaza. Annáš bol veľkňazom do r. 15. po Kr. a potom nastúpil jeho zať Kaifáš. Avšak napr. Jn 18,13.24. potvrdzuje, že aj Annáš mal stále veľký vplyv.
  • Ján ohlasuje „krst pokánia“ na odpustenie hriechov. Ovocím „metanoesis“ – zmeny zmýšľania je odpustenie hriechov. Hoci je tu použité slovo „krst“ evanjelium sv. Lukáša odlišuje krst pokánia (očisťujúce obrady) a krst, ktorého ovocím je dar DS. Forma Jánovho ohlasovania je z Iz 40,3: „Čuj! Ktosi volá: "Na púšti pripravte cestu Pánovi. Vyrovnajte na pustatine chodník nášmu Bohu!
  • „Každá dolina sa vyplní a každý vrch a kopec zníži.“ Tento text býva niekedy alegorizovaný (doliny – komplexy človeka, vrchy – pýcha) Takto vysvetľovať tento text je vnášaním cudzieho prvku. Ide iba o rozvedenie hlavného výroku Pripravte cestu Pánovi. Táto príprava spočíva predovšetkým v obrátení sa človeka k Bohu. 

Záver: Aj moja príprava na Kristov príchod musí „dýchať dvomi stranami pľúc“ osobným vzťahom ku Kristovi a životom v spoločenstve cirkvi. V týchto dvoch rovinách mám realizovať svoju metanoiu – zmenu zmýšľania a obrátenie sa ku Kristovi.



[1] Pozri Úvod do PS SSV, 1995.

[2]Niektoré knihy SP však boli do kánona prijaté neskôr (napr. v 2. alebo až v 3. storočí po Kr.), pretože niektoré kresťanské komunity mali voči ním nejaké výhrady, ale postupne boli aj tieto knihy alebo časti prijaté a stali sa plnohodnotnou súčasťou kánona svätých kníh. Tieto knihy sa nazývajú deuterokánonické spisy. Termíny protokánonický a deuterokánonický teda neznamenajú inšpiráciu „prvého stupňa“ a „druhého stupňa“; naopak, označujú spisy rovnako inšpirované. Deuterokánonické spisy sú:

- pre SZ: sedem kníh: 4 historické (Tob, Jdt, 1, 2 Mach); jedna prorocká (Bar + list Jer); 2             sapienciálne (Eccli a Múd);

                a tri sekcie v protokánonických knihách: Est 10,4 – 16,24; Dan 3,24-90; Dan 13 – 14.

- pre NZ: sedem kníh: 6 listov (Hebr, Jak, 2 Pt, 2, 3 Jn, Júd) a Apk.“ – podľa www.kbd.sk/Ucebne_osnovy/osnovy-2r-2.doc

 

[3] Pozri Úvod do PS SSV 1995

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy