Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 29. marec 2024, piatok
 

Druhá nedeľa cez rok

Bratislava, 14. 01. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie 1 Sam 3, 3b-10.19  

Biblický text:

Božie svetlo ešte nevyhaslo a Samuel spal v Pánovom chráme, kde bola archa zmluvy.  Tu zavolal na Samuela Pán. On odpovedal: "Tu som!"  Bežal k Hélimu a vravel: "Tu som, Pane volal si ma!" On odvetil: "Nevolal som, spi ďalej !" Odišiel teda a spal.  Ale Pán volal zasa: "Samuel!" Samuel vstal, išiel k Hélimu a vravel: "Tu som, volal si ma." On odpovedal: "Nevolal som ťa, syn môj, spi ďalej!"  Samuel však ešte nepoznal Pána, Pánovo slovo sa mu ešte nezjavilo.  A Pán opäť, tretí raz volal Samuela. On vstal, išiel k Hélimu a vravel: "Tu som, volal si ma." Vtedy Héli pochopil, že chlapca volá Pán.  A Héli povedal Samuelovi: "Choď, ľahni si. A ak ťa bude zasa volať, povedz: Hovor, Pane, tvoj sluha počúva!" Samuel odišiel a spal na svojom mieste.  Pán prišiel, zastal si a volal ako predtým: "Samuel, Samuel!" A Samuel odvetil: "Hovor, tvoj sluha počúva!"  Samuel dorastal, Pán bol s ním a ani jednému z jeho slov nedal padnúť na zem,  

Komentár:  

  • 1 Sam 1 - 7 opisuje v rámci kňazskej služby Éliho [Héliho] Samuelov život od narodenia cez povolanie za proroka až do chvíle, keď sa stal veľkým sudcom a záchrancom Izraela. Je to obdobie vojen Izraela s Filištíncami, kde hrala dôležitú rolu archa zmluvy zo svätyne v Šíle.
  • Do príbehu o súde nad Hélim a jeho domom je zasadené rozprávanie o povolaní Samuela za proroka. Héli je predstaviteľom vtedajšieho oficiálneho kňazstva, ktoré sklamalo. Boh rieši túto situáciu úplne suverejne. Povoláva mladíka Samuela. Zaujímavý je moment, že kňaz Héli, hoci sa spreneveril svojmu poslaniu, predsa bol Bohom použitý, aby poučil chlapca Samuela o Pánovi. Príbeh povolania je zaujímavý ďalej tým , že hoci Boh povoláva neomylne, predsa ponecháva povolanému človeku slobodu na rozhodovanie. Odpoveď „Tu som, Pane...“  môže znamenať drobné poslúchnutia Pánovho hlasu v zdanlivo bezvýznamných situáciách života.... 

2. čítanie 1Kor 6, 13c - 15a.17-20  

Biblický text: "Jedlo je pre žalúdok a žalúdok pre jedlo." Boh však zničí jedno aj druhé. Ale telo nie je na smilstvo, lež pre Pána a Pán pre telo.  A Boh aj Pána vzkriesil a vzkriesi aj nás svojou mocou.  Vari neviete, že vaše telá sú Kristovými údmi? Môžem teda vziať Kristove údy a urobiť ich údmi neviestky? Vonkoncom nie!  Ale kto sa spája s Pánom, je s ním jeden Duch.  Varujte sa smilstva! Každý hriech, ktorého by sa človek dopustil, je mimo tela; kto však smilní, hreší proti vlastnému telu.  A neviete, že vaše telo je chrámom Ducha Svätého, ktorý je vo vás, ktorého máte od Boha, a že nepatríte sebe?   Draho ste boli kúpení. Oslavujte teda Boha vo svojom tele.  

Komentár:

  • 1 Kor je najstarší z Pavlových veľkých náukových listov. Na lepšie porozumenie Pavlovej argumentácie by bolo lepšie prečítať si úryvok bez vynechaných veršov. Ďalej je potrebné si uvedomiť určité významové posuny v pojmoch, ktoré sv. Pavol používa. Napr. Biblia ani sv. Pavol nepozná „delenie“ človeka na telo, ktorým treba pohŕdať a dušu o ktorú sa treba starať. Tento postoj je ovplyvnený platónskym dualizmom. Ďalej výzva „varujte sa smilstva“ je výzvou pred cudzoložstvom – teda pripútaním sa k inej žene ako vlastnej manželke. V pohanskom prostredí Korintu to bola úplne bežná a tolerovaná vec.
  • Tento text je veľmi dobrým východiskom pre úvahu o postoji kresťana k „telesným“ a „duchovným“ veciam. Správny postoj je úsilie o vyváženosť. Nakloniť sa príliš na jednu alebo druhú stranu, znamená vybočiť zo zdravej kresťanskej náuky. 

Evanjelium Jn 1, 35-42  

Biblický text: V nasledujúci deň Ján zasa stál s dvoma zo svojich učeníkov.  Keď videl Ježiša ísť okolo, povedal: "Hľa, Boží Baránok."  Tí dvaja učeníci počuli, čo hovorí, a išli za Ježišom.  Ježiš sa obrátil a keď videl, že idú za ním, opýtal sa ich: "Čo hľadáte?" Oni mu povedali: "Rabbi - čo v preklade znamená: Učiteľ -, kde bývaš?"  Odpovedal im: "Poďte a uvidíte!" Šli teda, videli, kde býva, a zostali v ten deň u neho. Boli asi štyri hodiny popoludní.  Jeden z tých dvoch, čo to počuli od Jána a nasledovali Ježiša, bol Ondrej, brat Šimona Petra.  On hneď vyhľadal svojho brata Šimona a povedal mu: "Našli sme Mesiáša," čo v preklade znamená Kristus.  A priviedol ho k Ježišovi. Ježiš sa naňho zahľadel a povedal: "Ty si Šimon, syn Jánov, ale budeš sa volať Kéfas," čo v preklade znamená Peter.  

Komentár:  

  • Text evanjeliového úryvku má viac-menej schematickú stavbu (je stručný a vecný) obsahuje tri okruhy: najskôr hovorí o tom, ako Ján Krstiteľ pobádal svojich učeníkov aby nasledovali Ježiša, potom nasleduje udalosť s Petrom a nakoniec udalosť s Filipom a Natanaelom.
  • Rýchly spád udalostí pripomína opisy šírenia cirkvi, ako ho poznáme zo Sk. Za Ježišovho života, konkrétne vtedy, keď povolával učeníkov, to bolo asi skromnejšie. Niektorí z Jánových učeníkov skutočne prešli k Ježišovi, avšak nebolo to pravidlo, lebo skupina Jánových prívržencov existovala aj naďalej.
  • Biblisti vidia význam tohto úryvku v tom, že tu na relatívne malom priestore máme veľa kristologických titulov: „Baránok Boží“, „Rabbi“, „Mesiáš“, „Kristus“... tzn. Že ide o kristologické vyznanie viery Jánovského spoločenstva. Ako vidíme, toto vyznanie viery vychádza zo SZ, nakoľko všetky tieto označenia sú starozákonné.
  • Prakticky – aj my potrebujeme vedieť, kto je Ježiš Kristus. Podstatou kresťanstva je nasledovanie Ježiša Krista – osobného spasiteľa. Všetko ostatné (nech by sme to považovali za akokoľvek dôležité – sviatosti, modlitba, bohoslužba, organizácia cirkevného života...) je len prostriedok, ktorý má význam vtedy keď vedie k osobnému nasledovaniu. Inak zostane prázdnou formou. Pozor na toto nebezpečenstvo! 

Praktický záver: Kiežby som bol tak silný (á) vo viere, aby som mohol niekoho priviesť ku Kristovi a povedať mu – našiel som Mesiáša....

 

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy