Druhá veľkonočná nedeľa
Bratislava, 08. 04. 2018Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:
1. čítanie Sk 4, 32-35
Biblický text:
Množstvo veriacich malo jedno srdce a jednu dušu. A nik z nich nehovoril, že niečo z toho, čo mal, je jeho, ale všetko mali spoločné. Apoštoli veľkou silou vydávali svedectvo o zmŕtvychvstaní Pána Ježiša a na všetkých spočívala veľká milosť, veď medzi nimi nebolo núdzneho, lebo všetci, čo mali polia alebo domy, predávali ich a čo za ne utŕžili, prinášali a kládli apoštolom k nohám, a rozdeľovalo sa každému podľa toho, kto ako potreboval.
Komentár:
- Text v skratke hovorí o živote prvej kresťanskej komunity v Jeruzaleme. Z historického hľadiska netreba toto obdobie nejako jednostranne idealizovať – je potrebné urobiť si komplexnejší obraz na základe aj iných textov sv. Písma. (sv. Pavol musel organizovať zbierku pre chudobných v Jeruzaleme – model spoločného majetku sa neujal, hlavne keď si uvedomíme, že prví kresťania veľmi intenzívne očakávali parúziu...)
- „Jedno srdce a jedna duša“ – na tomto vyjadrení jednoty si treba všimnúť skôr to, že jednota v cirkvi – aj v tej prvotnej – bola „strácaná a znovu nachádzaná“ – je to teda proces, zápas a boj. Cez tieto skúsenosti sa cirkev dostáva k uvedomeniu si, že jej hlavným poslaním je ohlasovanie Kristovho zmŕtvychvstania!
2. čítanie 1Jan 5, 1-6
Biblický text:
Každý, kto verí, že Ježiš je Kristus, narodil sa z Boha. A každý, kto miluje Boha ako Otca, miluje aj toho, kto sa z neho narodil. Podľa toho poznáme, že milujeme Božie deti, keď milujeme Boha a plníme jeho prikázania. Lebo láska k Bohu spočíva v tom, že zachovávame jeho prikázania. A jeho prikázania nie sú ťažké. Veď všetko, čo sa narodilo z Boha, premáha svet. A tým víťazstvom, ktoré premohlo svet, je naša viera. Veď kto iný premáha svet, ak nie ten, kto verí, že Ježiš je, Boží Syn? On je ten, ktorý prišiel skrze vodu a krv, Ježiš Kristus. Nielen skrze vodu, ale skrze vodu a krv. A Duch to dosvedčuje, pretože Duch je pravda.
Komentár:
- Prvý Jánov list patrí k menej používaných spisom v liturgii. Je to tzv. katolícky list – t.j. určený celej cirkvi. Je napísaný ťažkým štýlom (niečo podobné ako Hebr.). Jeho autor polemizuje so zle pochopenou teológiou Jánovho evanjelia.
- V liste sa striedajú náučné časti (kerygma) s povzbudzujúcimi (parenéza). Povzbudenie nášho úryvku je o láske, ktorá medzi kresťanmi nesmie byť prázdnym slovom. V tomto bode sa text úryvku dotýka aj nás, dnešných kresťanov....
Evanjelium Jan 20, 19-31
Biblický text:
Večer v ten istý prvý deň v týždni, keď boli učeníci zo strachu pred Židmi zhromaždení za zatvorenými dverami, prišiel Ježiš, stal si doprostred a povedal im: "Pokoj vám!" Ako to povedal, ukázal im ruky a bok. Učeníci sa zaradovali, keď videli Pána. A znova im povedal: "Pokoj vám! Ako mňa poslal Otec, aj ja posielam vás." Keď to povedal, dýchol na nich a hovoril im: "Prijmite Ducha Svätého. Komu odpustíte hriechy, budú mu odpustené, komu ich zadržíte, budú zadržané." Tomáš, jeden z Dvanástich nazývaný Didymus, nebol s nimi, keď prišiel Ježiš. Ostatní učeníci mu hovorili: "Videli sme Pána." Ale on im povedal: "Ak neuvidím na jeho rukách stopy po klincoch a nevložím svoj prst do rán po klincoch a nevložím svoju ruku do jeho boku, neuverím." O osem dní boli jeho učeníci zasa vnútri a Tomáš bol s nimi. Prišiel Ježiš, hoci dvere boli zatvorené, stal si doprostred a povedal: "Pokoj vám!" Potom povedal Tomášovi: "Vlož sem prst a pozri moje ruky! Vystri ruku a vlož ju do môjho boku! A nebuď neveriaci ale veriaci!" Tomáš mu odpovedal: "Pán môj a Boh môj!" Ježiš mu povedal: "Uveril si, pretože si ma videl. Blahoslavení tí, čo nevideli, a uverili." Ježiš urobil pred očami svojich učeníkov ešte mnoho iných znamení, ktoré nie sú zapísané v tejto knihe. Ale toto je napísané, aby ste verili, že Ježiš je Mesiáš, Boží Syn, a aby ste vierou mali život v jeho mene.
Komentár:
- Úryvok evanjelia je široký a obsahuje viac tém.
- Jn 20, 19-23 – reakcia učeníkov
- Jn 20, 24-29 reakcia Tomáša
- Jn 20, 30-31 záver
- Učeníci počuli o tom, že Mária Magdaléna videla Pána. Preto nemajú pochybnosti, keď sa im Ježiš zjaví. „Pokoj vám“ – to je konštatovanie a nie želanie. Pri poslednej večeri Ježiš prehlásil: „Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam. Ale ja vám nedávam, ako svet dáva. Nech sa vám srdce nevzrušuje a nestrachuje. Počuli ste, že som vám povedal: Odchádzam - a prídem k vám. Keby ste ma milovali, radovali by ste sa, že idem k Otcovi, lebo Otec je väčší ako ja.“ Jn 14, 27-28.
- Ježiš dáva apoštolom úlohu ohlasovať: „Ako mňa poslal Otec, aj ja posielam vás“ Jn 20,21b. Potom Ježiš dýchol na nich a povedal prijmite Ducha Svätého! Táto scéna evokuje Gn 2,7: „Vtedy Pán, Boh, utvoril z hliny zeme človeka a vdýchol do jeho nozdier dych života. Tak sa stal človek živou bytosťou.“ Takto sa aj z učeníkov stávajú „noví ľudia“. Dostávajú dar Ducha, ktorý súvisí s mocou nad hriechom – „komu odpustíte hriechy, budú odpustené“. Zadržanie hriechov súvisí so súdom, ktorý je spôsobený Ježišovým príchodom. Niektorí sa rozhodnú pre svetlo, iní zostanú v tme. Tento súd robí človek sám nad sebou – práve svojim rozhodnutím sa pre Krista, alebo proti nemu.
- Na scénu prichádza Tomáš. Učeníci mu hovoria presne tak, ako Mária Magdaléna: „Videli sme Pána“ Reakcia Tomáša je iná ako učeníkov – pochybuje. Aby nadobudol istotu, chce preskúmať Ježišove rany. Skutočnosť, že o osem dní sa Ježiš znova zjavil – je alúziou na to, že v Jánovskej komunite sa už slávila nedeľa – deň Pána (90.roky I. stor.). Ježiš prichádza a opakuje „Pokoj vám“ Vie o Tomášových pochybnostiach. Hovorí mu: „Nebuď neveriaci, ale veriaci!“ tomáš sa Krista nedotkol a uveril. Pochybujúci učeník vyzná vieru: „Pán môj a Boh môj“ – týchto skutočností sa nedá „dotknúť“ sú predmetom viery. Tu sa spĺňa Oz 2,25: „A zasejem si ho v krajine, Neomilostenú omilostím, tomu, čo je Nie môj ľud, poviem: "Ty si môj ľud" a on mi povie: "Môj Boh."“
Záver: Témy na zamyslenie:
- Vystrašení učeníci pred prijatím Ducha Svätého: za zatvorenými dverami sa nedá o Kristovi svedčiť...
- Ježišov pozdrav „Pokoj vám“ obsahuje v sebe aj odpustenie. Takto pozdravuje učeníkov pri prvom stretnutí odvtedy, ako utiekli spod kríža....
- Evanjelium nie je iba informáciou o Kristovi, jeho zmyslom je vzbudiť vieru – nebojme sa ho čítať....