Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 29. marec 2024, piatok
 

Dvadsiata tretia nedeľa cez rok

Bratislava, 09. 09. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

Prvé čítanie Iz 35, 4-7 

Biblický text:

Povedzte malomyseľným: "Vzchopte sa, nebojte sa, hľa, váš Boh! Príde pomsta, Božia odplata, sám príde a spasí vás."  Vtedy sa roztvoria oči slepých  a uši hluchých sa otvoria. Vtedy sťa jeleň bude skákať chromý a jazyk nemého zaplesá, ba vyvierať budú na púšti vody a potoky na pustatine.  Vyschnutá zem bude jazerom a suchá pôda prameňom vôd; na mieste, kde sa rozvaľovali šakaly, je zeleň trsti a šašiny

Komentár:  

  • Doba, v ktorej prorok proto Izaiáš žil, bola najťažším a najsmutnejším časom dejín Izraelského národa. Nevernosť Bohu spôsobila, že celý národ upadol neskôr do zajatia. Do tejto doby sa prihovára Izaiáš, aby povzbudil a dodal odvahu malomyseľným.
  • Táto časť nasleduje po slovách o Božom súde nad Asýriou a Edomom. Ide o návrat verných na Sion. Najprv však sa musí zmeniť niečo vo vnúti človeka. Púšť, ktorá vznikla v dôsledku ľudskej svojvôle (Iz 33, 9), sa obrátením k Bohu opäť môže zmeniť na záhradu plnú života, pretože v nej prúdi prameň života, voda božej lásky. Niektorí vykladači v tejto časti nachádzajú víziu posledného súdu. 
  • Kedykoľvek je reč o blaženom spoločenstve s Bohom, obracia sa Biblia k miestam, ktoré sú známe úrodnosťou a prírodným bohatstvom. Izaiáš uvádza tri takéto miesta. Libanon, Karmel, Šaron... 
  • Ochrnutie a nemota tu predstavuje ľudí, ktorí už nedúfajú, neveria, že Boh prichádza, aby zachránil. Prorok sľubuje pomoc. Tlmočí slová o Božej nádeji. ( v Ježišovej dobe sa táto vízia doslova splnila) 

Druhé čítanie Jak 2, 1-5 

Biblický text:

Bratia moji, nespájajte vieru v nášho Pána slávy, Ježiša Krista, s nadŕžaním osobám.  Lebo ak príde na vaše zhromaždenie muž so zlatým prsteňom a v skvostnom rúchu a príde aj chudobný v chatrnom odeve  a vy si všimnete toho, ktorý je oblečený do nádherného rúcha, a poviete: "Ty sa posaď pekne tu!", ale chudobnému poviete: "Ty si staň tam, alebo si sadni k mojej podnožke!",  vari nerobíte rozdiely medzi sebou a nestali ste sa zlomyseľnými sudcami?!  Počúvajte, moji milovaní bratia! Nevyvolil Boh tých, čo sú vo svete chudobní, aby boli bohatí vo viere a dedičia kráľovstva, ktoré prisľúbil tým, čo ho milujú?  

Komentár: 

  • Jakub písal židovským kresťanom, ktorých prenasledovanie rozohnalo do krajín Stredomoria, teda žijúcim v diapore. Učí ich, aby nerobili kompromisy so svetským postojom k bohatstvu.   
  • spájať vieru s nadŕžaním osobám – často sa nadŕžalo bohatým aj z toho dôvodu, že ich bohatstvo sa pokladalo za prejav Božej priazne. Jakub poukazuje, že nie je správne posudzovať človeka podľa jeho ekonomického postavenia, ale podľa skutkov ktoré pramenia zo živej viery.
  • netreba sa nechať ohromiť bohatstvom bohatých a ani sa povyšovať nad chudobnejšími.
  • Jakub upozorňuje na to, aby veriaci nespájali vieru a teda aj nádej a dôveru len v človeka v jeho bohatstvo a postavenie, ale hlavne aby nachádzali nádej u Boha.
  • chudobní ľudia sú si viac vedomí svojej bezmocnosti, a preto je pre nich ľahšie uznať, že potrebujú Božiu záchranu. Pre bohatých je jednou z najväčších prekážok ku spáse pýcha, pre chudobných zatrpknutosť.
  • Jakub dáva dôraz na slovo „vyvolených“ to sú tí, ktorých  si Boh vyvolil. Je to dôležitý biblický termín, ním sa vyjadruje Božia suverenita, Božia veľkodušnosť v udeľovaní milosti.
  • chudobní (podobne ako v SZ anávim) nie sú zaujímaví pre svet. Ale Boh o nich má záujem, práve ich si vyvolil, aby ich obdaroval vierou. Viera chráni duchovné bohatstvo.
  • Boží vyvolený nie je ten, kto má zbohatstvo, ale ten, kto sa zveruje do božej lásky, ten, kto prehodnotil hodnoty sveta a dal im správe miesto. Bohatý je ten, kto uveril a nechal sa obohatiť vierou. 

Evanjelium Mk 7, 31-37  

Biblický text: Ježiš znova opustil končiny Týru a cez Sidon prišiel ku Galilejskému moru do stredu dekapolského kraja.  Tam priviedli k nemu hluchonemého a prosili ho, aby naňho vložil ruku. On ho vzal nabok od zástupu, vložil mu prsty do uší, poslinil si ich a dotkol sa mu jazyka.   Potom pozdvihol oči k nebu, vzdychol a povedal mu: "Effeta," čo znamená: "Otvor sa!"  V tej chvíli sa mu otvorili uši a rozviazal spútaný jazyk a správne rozprával.  A prikázal im, aby o tom nikomu nehovorili. Ale čím dôraznejšie im prikazoval, tým väčšmi to rozhlasovali  a s tým väčším obdivom hovorili: "Dobre robí všetko: aj hluchým dáva sluch aj nemým reč."   

Komentár: 

  • tento príbeh takto detailne opisuje len Marek.
  • text sa nachádza v kontexte Ježišovho pôsobenia v Galilei, tu ale prechodne opúšťa Galileu a ide na pohanské územie.
  • toto uzdravenie predchádza stretnutie sa s pohanskou ženou z Fenície, kde zaznieva spor o to, ku komu je Ježiš poslaný. 
  • pre Ježiša nie je ani pohanská zem nečistým miestom, aj keď si je vedomý poslania hlavne k synom Izraela.
  • príbeh nehovorí o tom, či bol aj hluchonemý pohanom ako žena v predchádzajúcom príbehu.
  • Pán si hluchonemého odvádza z tlačenice zo zástupu, aby bol s ním sám. Akoby chcel naznačiť, že v samote možno prísť k uzdravujúcemu stretnutiu s Bohom.
  • Ježišov dotyk uší a jazyka niektorí prekladajú ako „mocný stisk“, „mocný dotyk“.
  • symbolickým činom a pohľadom do neba má hluchonemý pochopiť silu Ježišovho spojenia s Nebeským Otcom. Ježiš berie na seba všetku biedu ľudstva a kladie ju pred Boha.
  • Ježiš úžasným spôsobom napravuje hriechom porušené stvorenie.
  • slovo „effeta“ možno preložiť ako „buď otvorený“ alebo „otvor sa“.
  • Ježiš požiadal ľudí, aby nešírili správy o tomto uzdravení, pretože nechcel, aby ľuďom uniklo jeho skutočné posolstvo. Zázraky mali len umocniť toto posolstvo. Keďže to boli pohania, ľahko sa mohlo stať, že ho budú považovať len za divotvorcu. 

Záver: Texty sú  vhodné na zamyslenie sa o nádeji. Nádej ako očakávanie budúceho dobra od Boha. Pre dnešných ľudí je ale dobré naznačiť do akého zajatia sa dostávajú a prečo. Keď človek nekráča „Božou cestou“, alebo aspoň cestou prirodzeného zákona vpísaného do nášho svedomia, môže sa veľmi ľahko dostať do zajatia hmoty, ideológie, egoizmu a podobne.

Ale aj kresťan, ktorý nekomunikuje s Bohom, alebo len veľmi zriedkavo je hluchý na Božie volanie. Kristovo „effeta“ -  „buď otvorený“ pre Boha, však platí pre každého z nás.

 

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy