Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 20. apríl 2024, sobota
 

Nedeľa Krista Kráľa

Bratislva, 25. 11. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Dan 7,13 - 14 

Biblický text:

Videl som v nočnom videní a hľa, v oblakoch neba prichádzal ktosi ako Syn človeka; prišiel až k Starcovi dní, priviedli ho pred neho.  A jemu bola odovzdaná vláda a kráľovstva, takže jemu slúžili všetky národy, kmene a nárečia; jeho vláda je vláda večná, ktorá nezaniká, a jeho kráľovstvo, ktoré nezahynie. 

Komentár:

  • V popisovanom videní ktosi „ako syn človeka“ predstupuje pred Najvyššieho aby bol poverený mocou. Dostáva moc vládnuť nielen na obmedzený čas, ale naveky.
  • Výraz „syn človeka“ v SZ je zaujímavý. V hebr. znamená „človek“ „ľudský tvor“. V Dan 7,13 pôvodne asi neznamenalo postavu mesiáša, avšak túto symboliku dostáva toto miesto v Kristologickej lektúre. V NZ sa toto slovné spojenie vyskytuje prakticky len v evanjeliách a to asi 80x[1] a je jedným z pojmov, ktorých Ježiš označuje sám seba. Práve toto použitie pojmu „syn človeka“ v súvislosti s Ježišom dáva oprávnenie na kristologickú lektúru Dan 7,13. Sv. Augustín: Nový zákon odhaľuje Krista ukrytého v Starom Zákone.
  • Dôležitou črtou kráľovstva Boha je večnosť a nepominuteľnosť. Práve na tejto Božej večnosti môžeme mať skrze Krista účasť aj my. 

2. čítanie Zjv 1,5 - 8 

O knihe Zjv: Kniha[2] zjavenia patrí k literárnemu druhu biblickej apokalyptickej literatúry. Apokalypsa (gréc. apokálypsis = zjavenie, odhalenie) je židovský alebo kresťanský spis, v ktorom sa vo forme zjavenia opisujú udalosti posledných čias a konca sveta, ako aj ich predchádzajúce a sprievodné zjavy. Pri opise eschatologických tajomstiev a skutočností používajú autori apokalyptických spisov menšie literárne formy (videnia, zjavenia anjelov a pod.), symbolické čísla a mená, tajomné obrazné predstavy atď. Pre tieto štylistické zvláštnosti sa apokalyptické texty veľmi ťažko chápu a interpretujú. Obdobie kánonickej apokalyptickej literárnej tvorby siaha asi od r. 165 pred Kr. (Kniha proroka Daniela) do r. 90-95 po Kr. (Jánova Apokalypsa). 

Mnohé predstavy v Zjavení sv. Jána sú podobné židovským apokalypsám, ale rôznorodý materiál je prepracovaný na základe prorockého ducha a živej kresťanskej viery a nádeje. Hoci sa v Jánovej Apokalypse necituje Starý zákon doslovne, autor, vynikajúci znalec hebrejskej Biblie, systematicky používa starozákonné výrazy a pojmy. 

V Jánovej Apokalypse sa zjavenie podáva vo »videniach« a »počúvaniach« nebeských posolstiev. Ich hlavnou témou je nastolenie Božej vlády nad svetom. No kým v starozákonných a židovských apokalypsách sa konečný Boží triumf premieta do budúcnosti, v Jánovej Apokalypse je už skutočnosťou. Základom tohto faktu je istota, že smrťou a zmŕtvychvstaním Ježiša Krista sa spása ľudstva už uskutočnila a tým bola úplne zlomená moc zla (porov. 12,10). 

Biblický text:

a od Ježiša Krista, verného svedka, prvorodeného z mŕtvych a vládcu nad kráľmi zeme. Jemu, ktorý nás miluje a svojou krvou nás oslobodil od hriechov a urobil nás kráľovstvom, kňazmi Bohu a svojmu Otcovi, jemu sláva a vláda na veky vekov. Amen. Hľa, prichádza s oblakmi a uvidí ho každé oko, aj tí, čo ho prebodli, a budú nad nim nariekať všetky kmene zeme. Tak je. Amen. Ja som Alfa a Omega, hovorí Pán Boh, ktorý je, ktorý bol a ktorý príde, Všemohúci.

Komentár:

Náš úryvok je z 1. kapitoly, teda z úvodu k siedmim listom adresovaným cirkvám – cirkevným spoločenstvám. Verše 5 a 6 ospevujú vykupiteľský čin JK – ide pravdepodobne o hymnus, resp. jeho fragment, ktorý sa používal v krstnej liturgii. Obsahuje mesiášske tituly: „verný svedok“, „prvorodený z mŕtvych“ a „ vládca nad kráľmi“.

Verš 7. hovorí o Ježišovom druhom príchode a o zjavení Božej pravdy, kým verš 8 hovorí o Božej všemohúcnosti a nadčasovosti.

Najlepší komentár týchto slov je Rim 8,31b: „Ak je Boh za nás, kto je proti nám?“ 

Evanjelium Jn 18, 33b - 37 

Biblický text:

Pilát opäť vošiel do vládnej budovy. Predvolal si Ježiša a spýtal sa ho: "Si židovský kráľ?" Ježiš odpovedal: "Hovoríš to sám od seba, alebo ti to iní povedali o mne?" Pilát odvetil: "Vari som ja Žid? Tvoj národ a veľkňazi mi ťa vydali. Čo si vykonal?" Ježiš povedal: "Moje kráľovstvo nie je z tohto sveta. Keby moje kráľovstvo bolo z tohto sveta, moji služobníci by sa bili, aby som nebol vydaný Židom. Lenže moje kráľovstvo nie je stadiaľto." Pilát mu povedal: "Tak predsa si kráľ?" Ježiš odpovedal: "Sám hovoríš, že som kráľ. Ja som sa na to narodil a na to som prišiel na svet, aby som vydal svedectvo pravde. Každý, kto je z pravdy, počúva môj hlas." 

Komentár:  

Pašiový príbeh u Jn pozostáva zo 7 scén, pričom výsluch pred Pilátom je 2. z nich. (k úplnosti chýba verš 38: Pilát mu povedal: "Čo je pravda?" Ako to povedal, znova vyšiel k Židom a vravel im: "Ja na ňom nenachádzam nijakú vinu.) Židia zostali vonku pred palácom a teda aj „mimo“ toho, čo sa teraz deje. Ježišové slová pred Pilátom sú zjavením, vyznaním a svedectvom.[3] Židia chceli predstaviť Ježiša ako politického rebela a nepravého mesiáša. Preto sa Pilát pýta, či je Ježiš „židovský kráľ“ (tak sa mohol pýtať len nezainteresovaný pohan, lebo Žid by sa spýtal, či je „kráľ Izraela“). Ježiš je skutočným kráľom, jeho kráľovstvo je však diametrálne odlišné od toho, čo si Pilát pod týmto slovom predstavoval. Ježiš nemal v úmysle uzurpovať svetskú moc, ale vydať svedectvo o kráľovstve, ktoré nie je z tohto sveta. (To však neznamená, že je čisto „vnútorné“ a nemá nič spoločného s týmto svetom). Ježišov príchod má za cieľ premenu tohto sveta – príchod Božieho kráľovstva.

Stretnutie s Pilátom predstavuje stretnutie dvoch svetov, ktoré sú diametrálne odlišné. Pilát nechápe Ježiša, tak ako ho nechápal napr. Nikodém (Jn 3,1n) Otázka, ktorú dáva Pilát: „Čo je pravda?“ nie je vyjadrením záujmu o poznanie pravdy, skôr výrazom odmietnutia JK ako „Pravdy“. Od tejto chvíle Ježiš pred Pilátom mlčí... 

Záver: Miesto skloňovania slov „kráľ“ a „kráľovstvo“, ktoré sú dnes už anachronické, radšej zamerajme svoje uvažovanie na výnimočnosť Ježiša Krista, Božieho syna, ktorá nikoho nenecháva ľahostajným. Je potrebné zaujať k Nemu postoj: som za Neho, alebo proti Nemu? – Neutrálny postoj neexistuje.

 



[1] Porov: Starozákonní prekladatelská komise: Výklady ke Starému Zákonu IV., Karmeltánske nakladatelství Kostelní Vydří 1998, str. 610.

[2] Spracované podľa úvodu do PS, SSV 1995

[3] Podľa Porsch F.: Evangelium sv. Jana, Karmelitánske nakladatelství Kostelní Vydří 1998, str. 182n.

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy