Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 25. apríl 2024, štvrtok
 

Nedeľa Najsvätejšej trojice

Bratislava, 16. 06. 2019

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Dt 4, 32-34. 39-40:

Biblický text:

32 Opýtaj sa len dávnych čias, ktoré boli pred tebou, odvtedy, keď Boh stvoril človeka na zemi, a (dozvedaj sa) od jedného kraja nebies po druhý; či sa stalo niečo také veľké ako toto a či bolo počuť niečo podobné, 33 že by bol ľud tak počul hovoriť z ohňa hlas Boží, ako si počul ty, a zostal si nažive! 34 Alebo pokúsil sa nejaký Boh prísť a vybrať si národ spomedzi národov navštíveniami, znameniami a zázrakmi, v boji, rukou silnou a zdvihnutým ramenom, za veľkých hrôz, celkom tak, ako to urobil Pán, váš Boh, kvôli vám v Egypte pred vašimi očami?!35 Ty si to videl, aby si sa naučil, že Pán je pravý Boh a okrem neho iného niet. 36 Z neba ti dal počuť svoj hlas, aby ťa poučil, a na zemi dal ti uzrieť svoj mohutný oheň a počul si jeho slová sprostred ohňa. 37 Pretože miloval tvojich otcov, vyvolil si ich potomstvo a teba osobne vyviedol svojou veľkou mocou z Egypta, 38 aby spred teba vyhnal národy, ktoré sú mocnejšie a silnejšie ako ty, a aby ťa voviedol do ich krajiny a dal ti ju do vlastníctva, ako je to v tento deň. 39 Dnes teda vedz a vezmi si k srdcu, že Pán je jediný Boh hore na nebi a dolu na zemi, iného niet. 40 Zachovávaj jeho prikázania a jeho ustanovenia, ako som ti dnes prikázal, aby sa tebe a tvojim deťom po tebe vodilo dobre a aby si dlho ostal v krajine, ktorú ti Pán, tvoj Boh, dáva na večné veky.“

 

Komentár:

Tento úryvok je z Knihy Deuteronómium – „Druhozákon“ čo je akési opakovanie Mojžišovho zákona. Ide o v poradí piatu Mojžišovu knihu. Celá kniha je rozdelená na jednotlivé Mojžišove reči.

Úryvok, ktorý sme si prečítali hovorí o zmluve za ktorou stojí zvrchovaný Boh, ktorý je úplne iný, ako bohovia pohanov. Toto bolo jedno z prvých poznaní človeka o pravom Bohu.

Posvätný autor rozvíja svoj pohľad na Boha JHWH o ktorom hovorí, že zasahuje do života Izraelitov. Urobil z nich vyvolený národ. To je úplne zvláštny zjav v dejinách človeka. Vzťah medzi Bohom a človekom sa prehlbuje a zintezívňuje.

V tomto starozákonnom čítaní sa nám podáva pohľad na teológiu jediného Boha, ako ju učil SZ. Seba-zjavenie Boha v dejinách človeka bolo postupné a progresívne. Boh postupne odhaľoval svoje vlastnosti. Túto postupnosť zjavenia môžeme pri pozornom čítaní objaviť vo sv. Písme.

2. čítanie Rim 8, 14-17:

Biblický text:

14 Veď všetci, ktorých vedie Boží Duch, sú Božími synmi. 15 Lebo ste nedostali ducha otroctva, aby ste sa museli zasa báť, ale dostali ste Ducha adoptívneho synovstva, v ktorom voláme: „Abba Otče!“ 16 Sám Duch spolu s naším duchom dosvedčuje, že sme Božie deti. 17 Ale ak sme deti, sme aj dedičia: Boží dedičia a Kristovi spoludedičia; pravda, ak s ním trpíme, aby sme s ním boli aj oslávení.

 

Komentár:

Druhé čítanie je z listu Rimanom, ktorý bol napísaný niekedy okolo r. 57 v Korinte. Sv. Pavol v ňom okrem iného predstavuje svoj pojem Boha, ktorý je našim Otcom. Táto myšlienka pochádza z Evanjelia, kde Ježiš, keď učí svojich apoštolov modliť sa, tak im hovorí, keď sa modlíte, hovorte: „Otče náš“...

Okrem toho v tomto krátkom úryvku môžeme čítať o tom, ako človek môže v sebe rozvíjať Božie synovstvo – prostredníctvom vedenia Božím Duchom. Dať sa viesť Božím Duchom znamená v Pavlovej reči „živú vieru“.

V závere nášho úryvku sa objavuje téma prisľúbenia. Je tu prítomná len vo všeobecnej forme – ak s Kristom trpíme, budeme s ním aj oslávení. Hodnotu týchto slov si obyčajne uvedomíme vtedy, keď nás naozaj postihne utrpenie a bolesť. Tieto slová sú pre kresťana útechou a posilou.

Evanjelium Mt 28, 16-20:

Biblický text:

16 Jedenásti učeníci odišli do Galiley na vrch, kam im Ježiš rozkázal. 17 Keď ho uvideli, klaňali sa mu, no niektorí pochybovali. 18 Ježiš pristúpil k nim a povedal im: „Daná mi je všetka moc na nebi i na zemi. 19 Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého 20 a naučte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal. A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta.“

 

Komentár:

Tento úryvok je záverom Matúšovho evanjelia. Obsahuje trojičnú krstnú formulu. Zjavenie tajomstva Trojice – je vrchol zjavenia o Bohu. Okrem toho je tu príkaz krstiť v mene Otca i Syna i Ducha Svätého – čo znamená, že krstom človek dostáva účasť na živote Najsv. Trojice.

Náuka o Najsvätejšej Trojici je pre nás zjaveným tajomstvom – teológia sa bez neho nezaobíde. Kedykoľvek budeme priorizovať niektorú z troch Božských osôb na úkor ostatných – dostaneme sa do omylu: Buď zanedbáme Otca, ako Pôvodcu všetkého, alebo Syna – a teda vykúpenie, ľudskosť, alebo zanedbáme Ducha, ktorý všetko smeruje k Bohu, oživuje našu vieru a dáva nám silu k nasledovaniu. O Trojici treba uvažovať v jej nerozlučnej jednote – napísal biskup Walter Kasper.

Pastoračne – obyčajne keď hovoríme o Trojici, snažíme sa toto tajomstvo rôzne priblížiť (voda v troch skupenstvách a pod.) Niekedy sa nám možno aj podarí niekoho presvedčiť svojimi argumentmi, ale tu nejde o pochopenie. Biblia, keď hovorí o Bohu v Trojici,  používa iné „pedagogické“ postupy. Ako sme si všimli v 1. čítaní – najskôr predstavuje Boha ako jediného – o Trojici hovorí len v predobrazoch, potom – o 1500 rokov neskôr v novozákonnej dobe predstaví Ježiša Krista – Božieho Syna, ktorý keď končí svoje poslanie na zemi predstaví Ducha Svätého a učí nás o Trojici.

Takýto postup je užitočnejší: Nejde o vysvetľovanie tajomstva Najsv. Trojice, ale o uvádzanie človeka do spoločenstva s ňou – od poznania božej veľkosti a majestátu – cez poznanie Ježiša v evanjeliách po skúsenosť s Božím Duchom. Túto cestu musí prekonať každý, kto si chce prehĺbiť vieru v Boha.

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy