Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 18. apríl 2024, štvrtok
 

Pätnásta nedeľa cez rok

Bratislava, 14. 07. 2019

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

Prvé čítanie                Dt 30,10–14

Ak budeš počúvať hlas Pána, svojho Boha, a zachováš jeho príkazy a nariadenia, ktoré sú napísané v tomto zákone, ak sa vrátiš opäť k Pánovi, svojmu Bohu, z celého srdca a celej svojej duše.

Veď tento príkaz, ktorý ti dnes dávam, nie je pre teba vysoký ani ďaleký; nie je v nebesách, aby si mohol vravieť: »Ktože vystúpi za nás do neba a kto nám ho znesie a dá nám ho počuť, aby sme ho plnili?« Ani za morom nie je, aby si sa nevyhováral a nepovedal: »Ktože prejde za nás cez more a kto nám ho prinesie, aby sme ho mohli počuť a zachovať?!« Naopak, veľmi blízko sú tie slová; (sú) v tvojich ústach, v tvojom srdci, aby si ich uskutočnil.

Komentár:

  • §  Knihu Deuteronómium[1] možno pokladať za jednu z prvých teologických syntéz v Izraeli. Podáva úvahy o dejinách izraelského národa, o Jahveho vernosti v plnení prisľúbení, o hodnote zmluvy, o neprestajnom pokušení ľudu klaňať sa cudzím božstvám a jeho spreneverách voči Jahvemu, pre ktoré národ utrpel veľké porážky a napokon bol odvedený do babylonského zajatia.
  • §  Náš úryvok hovorí o „hlase Pána“. Je zaujímavé, že kým iné kultúry „hlas božstva“ stotožňovali s hlasom vladára, či predstaviteľov kultu, v Deuteronómiu ide o hlas svedomia, ktorý sa ozýva v každom človeku, pretože je takto dostupný, treba ho počúvať a zachovávať.

Druhé čítanie              Kol 1,15–20

Biblický text:

On je obraz neviditeľného Boha,prvorodený zo všetkého stvorenia, lebo v ňom bolo stvorené všetko na nebi a na zemi,viditeľné i neviditeľné, tróny aj panstvá,kniežatstvá aj mocnosti.

Všetko je stvorené skrze neho a pre neho. On je pred všetkýma všetko v ňom spočíva.

On je hlavou tela, Cirkvi. On je počiatok, prvorodený z mŕtvych, aby on mal vo všetkom prvenstvo. Lebo Boh chcel, aby v ňom prebývala všetka plnosť a aby skrze neho zmieril všetko so sebou, keď pre jeho krv na kríži priniesol pokoj všetkému, čo je na zemi aj čo je na nebi.

Komentár:

Dnešný úryvok nám prináša tzv. kristologický hymnus z listu Kolosanom. Tento hymnus podáva ústrednú tému celého listu a zároveň je akoby syntézou teológie Listu Kolosanom. Pavol ohlasuje všeobecný a definitívny primát Krista, ktorý svojou stvoriteľskou činnosťou[2] a vykupiteľskou obetou[3] sa stal hlavou všetkého, aj kozmických mocností[4]. Kristus je teda zvrchovaným Pánom všetkého, "čo je na zemi i na nebi"[5]. 

 

Evanjelium                 Lk 10,25–37

Biblický text:

Tu vystúpil ktorýsi znalec zákona a povedal, aby ho pokúšal: „Učiteľ, čo mám robiť, aby som bol dedičom večného života?“ Ježiš mu vravel: „Čo je napísané v Zákone? Ako tam čítaš?“ On odpovedal: „Milovať budeš Pána, svojho Boha, z celého svojho srdca, z celej svojej duše, zo všetkých svojich síl a z celej svojej mysle a svojho blížneho ako seba samého!“ Povedal mu: „Správne si odpovedal. Toto rob a budeš žiť!“ Ale on sa chcel ospravedlniť, preto sa opýtal Ježiša: „A kto je môj blížny?“ Ježiš povedal: „Istý človek zostupoval z Jeruzalema do Jericha a padol do rúk zbojníkov. Tí ho ozbíjali, doráňali, nechali ho polomŕtveho a odišli. Náhodou šiel tou cestou istý kňaz, a keď ho uvidel, obišiel ho. Takisto aj levita: keď prišiel na to miesto a uvidel ho, išiel ďalej. No prišiel k nemu istý cestujúci Samaritán, a keď ho uvidel, bolo mu ho ľúto. Pristúpil k nemu, nalial mu na rany oleja a vína a obviazal mu ich; vyložil ho na svoje dobytča, zaviezol ho do hostinca a staral sa oň. Na druhý deň vyňal dva denáre, dal ich hostinskému a povedal: »Staraj sa oň, a ak vynaložíš viac, ja ti to zaplatím, keď sa budem vracať.« Čo myslíš, ktorý z tých troch bol blížnym tomu, čo padol do rúk zbojníkov?“ On odpovedal: „Ten, čo mu preukázal milosrdenstvo.“ A Ježiš mu povedal: „Choď a rob aj ty podobne!“

Komentár:

  • Odpoveď zákonníka na Ježišovu otázku je vlastne spojením dvoch citátov zo SZ: Dt 6,4-5 „Počuj, Izrael, Pán je náš Boh, Pán jediný!  A ty budeš milovať Pána, svojho Boha, celým svojím srdcom, celou svojou dušou a celou svojou silou.“ A druhý je z Lv 19, 18 „Nepomsti sa a neprechovávaj hnev voči príslušníkom svojho ľudu, ale miluj svojho blížneho ako seba samého! Ja som Pán!“
  • Otázka „kto je môj blížny“ – v Izraeli bol „blížny často chápaný ako príslušník toho istého národa, náboženstva... v evanjeliách a hlavne u sv. Pavla blížny (gr. tón heterón = „druhý) znamená „druhý človek“ alebo ako v našom podobenstve „ten, ktorý potrebuje moju pomoc“
  • Ježiš odpovedá príbehom o milosrdnom Samaritánovi. Dôležité sú slová na záver: „Choď a rob aj ty podobne!“
  • Božie slovo nie je len na „teoretizovanie“ ale predovšetkým na zmenu života a na nasledovanie!

 

 



[1] Úvod do PS SZ, SSV

[2] Porov. 1,15-18a.

[3] Porov. 1,18b-20.

[4] Porov. 2,10.

[5] Porov. 1,20.

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy