Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 26. apríl 2024, piatok
 

Prvá adventná nedeľa

Bratislava, 02. 12. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Jer 33,14-16 

O knihe Jer: Jeremiáš (hebr. Jirmejáh alebo Jirmejáhú = »Jahve, povýš« alebo »Jahve povyšuje«) sa narodil v Anatote (asi 5 km na severovýchod od Jeruzalema) okolo r. 650 pred Kr. ako syn kňaza Chilkiáša [Helkiáša] z Benjamínovho rodu[1]. Boh ho už v mladom veku povolal za proroka (porov. 1,4-8). Musel sa zriecť manželstva a rodiny (porov. 16,2), aby sa mohol slobodne venovať svojmu zodpovednému poslaniu. Vzpieral sa povolaniu proroka (porov. 1,6), ktoré od neho vyžadovalo nadľudské námahy a obety. Žil životom samotára, nepochopený a potupovaný (porov. 15,15.17). Nemali ho radi ani jeho najbližší príbuzní (porov. 12,6; 20,10) a vlastní spoluobčania mu číhali na život (porov. 11,21; pozri aj 26,7-11). Jeho nepriatelia ho stále prenasledovali, viackrát väznili a nakoniec ho proti jeho vlastnej vôli odviedli do Egypta, kde skončil svoj život zabudnutý od všetkých. Ako prorok pôsobil v najkritickejšom období dejín Júdskeho (Južného) kráľovstva za vlády Jošiáša [Joziáša], Jóachaza, Jójakima [Joakima], Jójakina [Joachina] a Sidkiáša [Sedekiáša]: dovedna 41 rokov (r. 626-586 pred Kr.). Úryvok, ktorý budeme počuť je z 33. kapitoly, kde sú tzv. výroky o spáse. 

Biblický text: 

Hľa, prídu dni - hovorí Pán -, že upevním slovo blaha, ktoré som prisľúbil Izraelovmu domu a domu Júdovmu. V tých dňoch a v tom čase dám Dávidovi vyklíčiť spravodlivý výhonok, ktorý bude konať v krajine právo a spravodlivosť. V tých dňoch Júda dosiahne spásu a Jeruzalem bude bývať v bezpečí a budú ho volať: "Pán, naša spravodlivosť". 

Komentár:  

Jeremiáš používa dva symboly nového kráľa: výhonokmeno. Prvý symbol znamená „nový začiatok“, ktorý je darom od Boha. Meno nového kráľa: „Pán je naša spravodlivosť“ súvisí s panovníkom Sedekiášom, ktorého meno znamenalo „Pán je spravodlivý“ avšak tento bol pod područím Babylončanov. V kontraste s touto skutočnosťou hovorí Jeremiáš o mesiášskom kráľovi, ktorý bude právom nosiť toto meno. V ňom ľud dosiahne spásu. 

2. čítanie 1 Sol 3,12-4,2 

O knihe: Najstarší spis Nového zákona. Pavol ho píše z Korintu niekedy okolo r. 50. Solún[2] (gr. Thessaloniké = »víťazstvo Tesálie«) bolo staroveké obchodné a kúpeľné mesto v Macedónsku, pôvodne nazývané Therma (= teplý prameň). Roku 315 pred Kr. ho kráľ Kassandros (316-297 pred Kr.) prestaval a nazval Thessaloniké na počesť svojej manželky, nevlastnej sestry Alexandra Veľkého. Pre svoju strategickú polohu (ležalo na vojenskej ceste Via Egnatia‚ ktorá spájala krajiny Egejského mora s Rímom) a veľký prístav sa r. 146 pred Kr. stalo hlavným mestom rímskej provincie Macedónsko a r. 42 slobodným mestom, spravovaným politarchami (správcami mesta). Obyvatelia boli poväčšine Tesálčania a Gréci. Židia tu mali svoju synagógu (porov. Sk 17,4). Náš úryvok je z 3. kapitoly, kde Pavol dobrorečí Solúnčanom a vyzýva ich k čnostnému životu.  

Biblický text:

A Pán nech zveľadí a rozhojní vašu lásku navzájom i voči všetkým tak, ako ju my máme voči vám. Nech posilní vaše srdcia, aby ste boli bez úhony vo svätosti pred Bohom a naším Otcom, keď príde náš Pán Ježiš so všetkými svojimi svätými. Amen. Napokon vás teda, bratia, prosíme a napomíname v Pánu Ježišovi, aby ste čoraz viac rástli v tom, čo ste od nás prijali: ako máte žiť a páčiť sa Bohu, ako aj žijete. Veď viete, aké príkazy sme vám dali z moci Pána Ježiša. 

Komentár: 

Pavol pripomína kresťanom v Solúne to, čo im hlásal, keď bol medzi nimi (pôsobil tam len niekoľko mesiacov). Väčšina z nich boli kresťania z pohanstva, teda novoobrátení – potrebovali povzbudzovanie vo viere, ktorú len pred nedávnom prijali. 

Evanjelium Lk 21,25-28.34-36 

Biblický text:

Budú znamenia na slnku a mesiaci i na hviezdach a na zemi budú národy plné úzkosti a zmätku z hukotu mora a vlnobitia. Ľudia budú zmierať od strachu a očakávania toho, čo príde na svet, lebo nebeské mocnosti sa budú chvieť. Vtedy uvidia Syna človeka prichádzať v oblaku s mocou a veľkou slávou. Keď sa to začne diať, vzpriamte sa, zodvihnite hlavu, lebo sa blíži vaše vykúpenie." Dávajte si pozor, aby vaše srdcia neoťaželi obžerstvom, opilstvom a starosťami o tento život, aby vás onen deň neprekvapil. Lebo príde ako osídlo na všetkých, čo bývajú na povrchu celej zeme. Preto bdejte celý čas a modlite sa, aby ste mohli uniknúť všetkému tomu, čo má prísť, a postaviť sa pred Syna človeka."

 

  • Úryvok evanjelia je skrátenou časťou perikopy o príprave na príchod Syna človeka Lk 21,25-38  s vynechaním veršov 29-33 a 37-38.
  • Budú znamenia na slnku a mesiaci i na hviezdach – Ježišovi protivníci žiadali znamenie z neba, aby ho pokúšali (Lk 11,16), dokonca aj Ježišovi učeníci chceli poznať znamenie, že sa to všetko má stať. Opakovanie slova znamenie „sémeion“ znamená že ide o eschatologickú časť Ježišovej reči. Zmeny na nebeských telesách sa často opakujú v eschatologických výpovediach napr. Iz 13,10; 34,4; Joel 2,10-3,4.
  • na zemi budú národy plné úzkosti a zmätku z hukotu mora a vlnobitia. Lukáš vykresľuje drámu konca sveta v širších dimenziách ako iba pád mesta Jeruzalema.
  • Vtedy uvidia Syna človeka prichádzať v oblaku s mocou a veľkou slávou – najdôležitejšou skutočnosťou na konci je zjavenie Syna človeka. Ide o udalosť inšpirovanú Dan 7. Oblak znamená Božiu prítomnosť.
  • Keď sa toto všetko začne diať pre Ježišových učeníkov to nemá byť dôvod k strachu, ale k nádeji, že je blízko oslobodenie.
  • Aj táto Ježišova eschatologická reč je zavŕšená výzvou k modlitbe a k bedlivosti, čo je najlepšia odpoveď kresťana na správy o konci sveta. 

Záver: Aj eschatologické, či apokalyptické reči sú evanjeliom = „radostnou zvesťou“. Kto vytrvá vo viere, v bedlivosti a v modlitbe, ten sa nemusí báť príchodu Syna človeka.    



[1] Porov. Úvod do PS SSV 1995.

[2] Porov. Tamže.

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy