Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 29. marec 2024, piatok
 

Prvá pôstna nedeľa

Bratislava, 18. 02. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Gn 9,8-15  

Biblický text:

Potom Boh povedal Noemovi i jeho synom, čo boli s ním:  "Ja uzavriem zmluvu s vami a s vaším potomstvom, čo bude po vás,  aj s každou živou bytosťou, čo je s vami: s vtáctvom, s dobytkom a so všetkou zverou, ktorá s vami vyšla z korába, so všetkými zvieratami, čo sú na zemi.  Áno, uzavriem s vami zmluvu, že už nikdy nezahynie všetko živé vo vodách potopy a že už nikdy nebude potopa, ktorá by spustošila zem."  A Boh hovoril ďalej: "Toto bude znakom zmluvy, ktorú uzavieram na večné pokolenia medzi mnou a vami a všetkými živými bytosťami, čo sú s vami:  Svoj oblúk umiestňujem v oblakoch, aby bol znakom zmluvy medzi mnou a zemou.  Keď zastriem zem oblakmi a keď sa v oblakoch zjaví moja dúha,  vtedy si spomeniem na svoju zmluvu, ktorá je medzi mnou a medzi vami i každou živou bytosťou. Už nikdy nebude vôd potopy, ktorá by zahubila všetky živé tvory. 

Komentár:

  • kniha Genezis, ktorá hovorí o počiatkoch sveta a človeka sa rozdeľuje na dve časti Gn 1-11 prestavuje biblickú prehistóriu a od Gn 12n nasleduje história patriarchov. Biblická prehistória má svoje špecifické pravidlá exegézy. Dôležité je rozlíšenie medzi objektívnym faktom a subjektívnou modalitou. V interpretácii kap. 1-11 knihy Gn nechýbajú mnohé individuálne pokusy uviesť do súladu biblické rozprávanie s vedou (konkordizmus). Exegéti sú do istej miery zhodní v uvádzaní dištinkcie medzi objektívnym faktom a medzi subjektívnou modalitou pre kapitoly 1. a 4-11. Pre kapitoly 2-3 doteraz nebolo aplikované nejaké exegetické uniformné kritérium. Ide o opisy prvého človeka, raja, pokúšania a pod.
  • Po potope sveta, ktorá bola dôsledkom hriechov ľudí, nastupuje Božia iniciatíva v ponuke zmluvy. Táto zmluva je unilaterálna, lebo v nej sa Boh jednostranne zaväzuje k tomu, že už nikdy sa nebude potopa sveta opakovať. Znamením tejto zmluvy je dúha.
  • Potopa sveta býva chápaná ako predobraz krstu. 

2. čítanie 1 Pt 3,18-22  

Biblický text:

Veď aj Kristus raz navždy trpel za hriechy, spravodlivý za nespravodlivých, aby vás priviedol k Bohu. Bol usmrtený v tele, ale Duchom oživený.  V ňom prišiel a kázal aj duchom, čo boli vo väzení.  Oni kedysi veriť nechceli keď Božia trpezlivosť za Noemových dní vyčkávala, kým sa staval koráb, v ktorom sa zachránili z vody len niekoľkí, celkom osem ľudí.  To je predobraz krstu, ktorý teraz vás zachraňuje. Nie tým, že odstraňuje telesnú špinu, ale vyprosuje u Boha čisté svedomie pre zmŕtvychvstanie Ježiša Krista  ktorý vystúpil do neba, je po Božej pravici a podriadení sú mu anjeli, mocnosti a sily.  

Komentár:

  • 1 Pt patrí medzi tzv. katolícke listy NZ. Hlavné témy, ktoré tento list preberá sú tieto:

a) Kresťanský život založený na viere aj uprostred životných skúšok.

b) Vyzdvihuje teológiu utrpenia, ktorá je súčasťou kristologických statí, pochádzajúcich z prvokresťanskej tradície.

c) V celom Liste sa stále zdôrazňuje význam a potreba nádeje v kresťanskom živote.

d) Stredobodom autorových úvah je krst a ním darovaná nová skutočnosť života kresťanov[1]. List hovorí o krste ako o "znovuzrodení"[2].

e) Autor Listu nepredstavuje Cirkev ako Kristovo telo, ale ako Boží "dom" a "ľud", ktorý je splnením očakávaní Izraela[3].

  • Náš úryvok rozoberá analógiu krstu a potopy sveta.  

Evanjelium Mk 1, 12-15  

Biblický text:

A hneď ho Duch hnal na púšť.  Na púšti bol štyridsať dní a satan ho pokúšal. Bol medzi divou zverou a anjeli mu posluhovali.  Keď Jána uväznili, Ježiš prišiel do Galiley a hlásal Božie evanjelium.   Hovoril: "Naplnil sa čas a priblížilo sa Božie kráľovstvo. Kajajte sa a verte evanjeliu."  

Komentár: 

Úryvok pozostáva z dvoch častí – pokúšanie Ježiša a ohlásenie Božieho kráľovstva.

Mk 1,12-13: A hneď ho Duch hnal na púšť. Na púšti bol štyridsať dní a satan ho pokúšal. Bol medzi divou zverou a anjeli mu posluhovali.

V porovnaní s paralelnými textami je Markov opis veľmi stručný. S Lk a Mt má tento opis spoločný len časový údaj 40 dní. S týmto údajom sa stretáme aj na iných miestach PS: Mojžiš bol 40 dní na hore Sinaj (Ex 34,28), Eliáš putoval 40 dní a 40 nocí k Horebu (1 Kr 19, 1-8).

Marek nehovorí čím pokúšal Diabol Ježiša, ani to, že pokušenia sa odohrali až ku koncu pobytu na púšti. Najnápadnejší rozdiel je však v slovách „Bol medzi divou zverou“. Táto poznámka sa nachádza len v Mk. Čitateľom to zaiste pripomínalo Adama v raji. Pred pádom do hriechu žili ľudia, zvieratá aj anjeli v jednom spoločenstve. Niet preto divu, že veriaci v Izraeli dúfali, že Mesiáš obnoví tento stav. Smeruje k tomu aj Iz 11, 1n6-8. Marek teda vykreslil Ježiša v mieri so stvorením – bol medzi divou zverou a anjeli mu posluhovali – Vykreslil ho teda v raji. Adam prehral boj s Pokušiteľom, Ježiš tento boj neprehral.

Prekvapujúca zvesť o Božom kráľovstve

Mk 1,14-15: Keď Jána uväznili, Ježiš prišiel do Galiley a hlásal Božie evanjelium. Hovoril: „Naplnil sa čas a priblížilo sa Božie kráľovstvo. Kajajte sa a verte evanjeliu.“

Herodes Antipas bol jedným z troch synov Herodesa Veľkého. Nechal uväzniť Jána Krstiteľa, myslel si, že takto dosiahne pokoj medzi ľuďmi. Mýlil sa. Na Krstiteľovo pôsobenie nadviazal Ježiš. Ježiš však začal pôsobiť medzi ľuďmi trochu iným, odlišným spôsobom:

Odlišnosti – Ján pôsobil v judskej púšti pri Jordáne a ľudia k nemu putovali. Ježiš ohlasoval evanjelium v úrodnej zemi, kde bývalo veľa ľudí, navyše On sám sa vydal na cestu za ľuďmi.

Ježiš hlásal Naplnil sa čas – v gréckom jazyku sú dva pojmy, ktoré vyjadrujú čas: chronos čo znamená čas ako rozmer a kairos ktorý vyjadruje určitý okamih – napr. čas žatvy a pod. V Ježišovom ohlasovaní je použité slovo kairos. Nastal rozhodujúci okamih. Božie kráľovstvo je tu! Význam aktuálnosti času je ešte umocnený epizódou povolania prvých učeníkov, ktorá nasleduje, avšak už nie je súčasťou čítania tejto nedele. 

Záver: Začína pôstne obdobie – o.i. čas reflexie nad sebou samým, nad vzťahmi k iným a predovšetkým k Bohu. Prežime toto obdobie ako kairos vhodný, požehnaný čas. Ponajprv preto, že nás k tomu volá Boh a cirkev a potom aj preto, že nevieme, koľko podobných šancí ešte v živote dostaneme...

 



[1] Porov. 1,3.23, 2,2 n., 3,21.

[2] Porov. 1,3.23, pozri aj obraz o novonarodených deťoch v 2,2, toto prirovnanie je aj v iných novozákonných textoch, porov. Jn 3,3-8, Tít 3,5, 1 Jn 3,9, 5,8, Jak 1,8.

[3] Porov. 2,4-10, 4,17.

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy