Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 28. marec 2024, štvrtok
 

Sedemnásta nedeľa cez rok

Bratislava, 28. 07. 2019

Ponúkame biblické čítania a krátke komentáre k nim:

Prvé čítanie                Gn 18,20–32

Biblický text:

Preto Pán povedal: „Žaloba na Sodomu a Gomoru je veľká a ich hriech je veľmi ťažký. Zostúpim, aby som sa presvedčil, či naozaj tak robia, aká je obžaloba, čo došla ku mne, a či nie. Chcem to vedieť.“

Mužovia sa potom odtiaľ obrátili a išli do Sodomy, kým Abrahám ostal ešte stáť pred Pánom. Tu Abrahám pristúpil bližšie a povedal: „Zahubíš azda spravodlivého spolu s bezbožným? Možno, že je v meste päťdesiat spravodlivých. Vari ich zahubíš, alebo radšej odpustíš mestu kvôli päťdesiatim spravodlivým, čo sú v ňom? Nech je ďaleko od teba, že by si takto robil, usmrcoval spravodlivého s bezbožným! Takto by sa rovnako vodilo spravodlivému i bezbožnému. To nech je ďaleko od teba! Ty, ktorý súdiš celú zem, nebudeš takto súdiť!“ Pán mu povedal: „Ak v meste Sodome nájdem päťdesiat spravodlivých, kvôli nim odpustím celému mestu.“ Abrahám však začal znova a povedal: „Hľa, opovážil som sa rozprávať s Pánom, hoci som len prach a popol. Možno, že do päťdesiat budú chýbať piati spravodliví. Zničil by si kvôli piatim celé mesto?“ On odpovedal: „Nezničím, ak ich tam nájdem štyridsaťpäť.“ A on mu ďalej hovoril: „A čo, keď sa ich tam nájde len štyridsať?“ On odpovedal: „Neurobím to kvôli štyridsiatim.“ Potom povedal: „Ach, nehnevaj sa, Pane, keď ešte hovorím. A ak sa ich tam nájde len tridsať?“ Odpovedal: „Neurobím to, ak ich tam nájdem tridsať.“ A zasa povedal: „Hľa, začal som hovoriť svojmu Pánovi: Čo bude, ak sa ich tam nájde len dvadsať?“ A on odvetil: „Nezahubím (ich) kvôli dvadsiatim.“ A ešte povedal: „Ach, nehnevaj sa, Pane, že ešte raz vravím. Ak sa ich tam nájde len desať?“ On odpovedal: „Nezahubím kvôli desiatim.“ Keď Pán dokončil rozhovor s Abrahámom, odišiel a Abrahám sa vrátil na svoje miesto.

Komentár[1]:

Abrahám sa v našom úryvku ukazuje ako skutočne vyvolený Bohom. Napriek tomuto povedomiu a prísľubu, že Boh z neho urobí veľký národ, Abrahám prosí za záchranu spravodlivých. Jeho prosba nepôsobí automaticky. Je závislá na počte spravodlivých, ale viac na milosrdenstve Boha. Táto prosba je modlitbou.

Druhé čítanie              Kol 2,12–14

Biblický text:

S ním ste boli pochovaní v krste a v ňom ste boli s ním aj vzkriesení vierou v moc Boha, ktorý ho vzkriesil z mŕtvych. Aj vás, čo ste boli mŕtvi v hriechoch a neobriezke svojho tela, oživil s ním a odpustil nám všetky hriechy. Zotrel dlžobný úpis, ktorý bol svojimi nariadeniami proti nám a prekážal nám, a odstránil ho tým, že ho pribil na kríž.

Komentár:

V dnešnom pokračovaní Listu Kolosanom čítame Pavlovskú definíciu krstu. Obraz smrti a vzkriesenia, zotrenie dlžobného úpisu – to všetko spôsobuje krst veriacich.

Evanjelium                 Lk 11,1–13

Biblický text:

Raz sa na ktoromsi mieste modlil. Keď skončil, povedal mu jeden z jeho učeníkov: „Pane, nauč nás modliť sa, ako Ján naučil svojich učeníkov.“ Povedal im: „Keď sa modlíte, hovorte: Otče, posväť sa tvoje meno, príď tvoje kráľovstvo. Chlieb náš každodenný daj nám každý deň a odpusť nám naše hriechy, lebo aj my odpúšťame každému svojmu dlžníkovi. A neuveď nás do pokušenia.“  

Potom im hovoril: „Niekto z vás má priateľa. Pôjde k nemu o polnoci a povie mu: »Priateľu, požičaj mi tri chleby, lebo prišiel ku mne priateľ z cesty a nemám mu čo ponúknuť.« A on znútra odpovie: »Neobťažuj ma! Dvere sú už zamknuté a deti sú so mnou v posteli. Nemôžem vstať a dať ti.« Hovorím vám: Aj keď nevstane a nedá mu preto, že mu je priateľom, pre jeho neodbytnosť vstane a dá mu, čo potrebuje.

Aj ja vám hovorím: Proste a dostanete! Hľadajte a nájdete! Klopte a otvoria vám! Lebo každý, kto prosí, dostane, a kto hľadá, nájde, a kto klope, tomu otvoria. Ak niekoho z vás ako otca poprosí syn o rybu, vari mu dá namiesto ryby hada? Alebo ak pýta vajce, podá mu škorpióna? Keď teda vy, hoci ste zlí, viete dávať dobré dary svojim deťom, o čo skôr dá nebeský Otec Ducha Svätého tým, čo ho prosia!“

Komentár:

Exegetické poznámky k modlitbe Pána

Rozbor a biblická teológia modlitby Pána Mt 6,9-13 a Lk 11,2-4 (podľa J. Heribana)

- úvod podľa KKC texty 2759-2766

Modlitba Pána, tak ako ju poznáme z Mt a Lk reflektuje na židovské náboženské prostredie ale Ježiš jej vlial nového ducha, čím sa stala eminentne kresťanskou modlitbou[2]. Modlitba Pána je obsahom aj formou príbuzná židovským modlitbám:

-          „osemnásť dobrorečení“ (šemoneh eśreh) – 3x denne po vyznaní viery šema yiśra el.

-          Otče náš má podobnú štruktúru – aj keď jednoduchšiu: 3 prosby k Otcovi o Božie kráľovstvo a jeho hodnoty + séria prosieb za naše potreby (rôzne u Mt a Lk).

-          Modlitba Otčenáš je jednoduchá a spontánna modlitba. Jej prvé tri prosby sa obracajú na Boha, aby uskutočnil svoje kráľovstvo, ďalšie štyri smerujú k potrebám veriacich.

-          Máme dve formy: Matúšov (6. kap.) text je dlhší a dostal sa aj do liturgie, Lukášov je kratší. To navodzuje otázku, ktorý je „pôvodný“: Nepodarilo sa doposiaľ uspokojivo vyriešiť. Obidve sú pravdepodobne prerozprávaním spontánnej modlitby, ktorú Ježiš povedal svojim učeníkom. Spočiatku sa používali obidve formy, ale už koncom 1. stor máme záznamy, že veriaci sa modlievali 3x denne Matúšov text tejto modlitby. Biblisti sú toho názoru, že oba texty sú závislé na tom istom gréckom znení (epioúsios – „každodenný“ – veľmi zriedkavé slovo).

 

Mt 6,9-13

Lk 11,2-4

9 Vy sa budete modliť takto: Otče náš, ktorý si na nebesiach, posväť sa tvoje meno, 

10 príď tvoje kráľovstvo, buď tvoja vôľa, ako v nebi tak i na zemi.

11 Chlieb náš každodenný daj nám dnes

12 A odpusť nám naše viny, ako i my odpúšťame svojim vinníkom.

13 A neuveď nás do pokušenia, ale zbav nás zlého. 

2 Povedal im: "Keď sa modlíte, hovorte: Otče, posväť sa tvoje meno, príď tvoje kráľovstvo.

3 Chlieb náš každodenný daj nám každý deň 4 a odpusť nám naše hriechy, lebo aj my odpúšťame každému svojmu dlžníkovi. A neuveď nás do pokušenia." 

 

Vidíme, že oba texty sú „v podstate zhodné“ avšak vidíme medzi nimi aj rozdiely. Celá vec sa ešte trochu skomplikuje, keď by sme si pozreli grécky text a chceli ho preložiť do slovenčiny tak, aby sme zachovali pôvodný zmysel pojmov. Ukážka „moderného“ ekumenického prekladu Modlitby Pána:

 Otče náš nebeský daj, aby sme ťa poznávali ako Boha, daj, aby prišlo Tvoje kráľovstvo, daj, aby sa plnila Tvoja vôľa na zemi tak, ako sa plní v nebi. Daj nám dnes chlieb, ktorý potrebujeme, odpusť nám naše previnenia voči Tebe, ako i my odpúšťame tým, ktorí sa previnili voči nám, a nevystavuj nás pokušeniu, ale zbav nás Pokušiteľa.  

-          Otče náš, ktorý si na nebesiach – aramejský výraz – abba – znamená skôr „otecko“ je to úprimné až familiárne oslovenie. Príchodom Ježiša Krista sme sa stali Božími deťmi a preto máme právo oslovovať Boha ako otca. V rabínskych kruhoch sa takémuto osloveniu vyhýbali.

-          Posväť sa tvoje meno – v biblickej tradícii „posvätiť“ znamená oddeliť od profánneho používania a venovať to Bohu, „meno“ znamená nielen slovné označenie niekoho, ale celú jeho podstatu a prirodzenosť. Takýto výklad však nemožno aplikovať na túto prosbu Otčenáša. Ide tu skôr o prosbu, ktorou sa obraciame na Boha, aby zjavil svoju svätosť pred ľuďmi. Aby ho oni mohli poznať ako Svätého. To sa stane vtedy, keď Boh uskutoční svoj plán spásy.

-          Príď kráľovstvo tvoje – (božie kráľovstvo je biblický pojem – basileia tu theu – nadvláda Boha v ľudských srdciach) Čiže je to čas a priestor v ktorom sa Božia vláda stáva efektívnou skutočnosťou. Božie kráľovstvo je podstatou Ježišovho ohlasovania (všimnime si 3. tajomstvo Ruženca svetla).

-          Buď tvoja vôľa – nejde tu o vyjadrenie pasívnej rezignácie, ale skôr o aktívny postoj, aby sme sa usilovali o uskutočňovanie Božej spásne vôle v našom živote a taým aj v dejinách sveta.

-          Ako v nebi tak aj na zemi – sa vzťahuje na všetky predchádzajúce prosby. Nebo sa chápe ako uskutočnené Božie kráľovstvo, zem, ako to, kam Božie kráľovstvo ustavične prichádza. Mohli by sme to voľne vyjadriť podľa prof. Heribana: Aby zem bola taká, akú ju chceš mať, Pane...“

-          Chlieb náš každodenný daj nám dnes – ťažkosti sú s prekladom zriedkavého slova epoiusios – „každodenný“ – môže to byť „nastávajúci deň“ ale aj „budúci“ v eschatologickom zmysle; Origenes vysvetľuje, že je to „chlieb, ktorý dnes potrebujeme“. Alebo je možný aj preklad „chlieb na jeden deň“ Z jazykového hľadiska ide teda o problematický preklad. Teologicky ide pravdepodobne o skutočný „chlieb na dnes“, aj keď pripúšťame duchovný význam „chleba“ ako Eucharistie.

-          Odpusť nám naše viny – „vina“ je osobnou urážkou Boha, ktorú sami nemôžeme odčiniť, preto prosíme Pána, aby nám on sám odpustil.

-          Ako i my odpúšťame svojim vinníkom – v gréckom texte je použitý minulý dokonavý dej (aorist) „odpustili sme“ čo má určite svoj veľký náboženský význam.

-          A neuveď nás do pokušenia – Boh nikoho nepokúša (Jak) – nemyslí sa tu na skúšky, ktoré zažíval Izrael od Pána, ale skôr na dopustenie pokúšania od Zlého. Prosíme Boha, aby nedopustil na nás také pokušenie, ktorému by sme podľahli.

-          Ale zbav nás Zlého – myslí sa na osobné zlo na Diabla.

-          Matúšov text na konci uvádza doxológiu „Lebo tvoje je kráľovstvo a moc....“ táto pochádza z ranokresťanskej liturgie, naši bratia protestanti sa ju modlia spolu s modlitbou Pána. U nás ju v liturgii recituje kňaz.



[1] Spracované podľa http://www.pastorace.cz/stul-slova/index1.php?sel_id=15

[2] Porov. Heriban J.: Apoštol Pavol v službe Evanjelia, Don Bosco, str. 137n.

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy