Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 26. apríl 2024, piatok
 

Štrnásta nedeľa cez rok

Bratislava, 08. 07. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie: Sir 44, 1. 4-7. 11-15

Biblický text:

Chváliť nám patrí slávnych mužov, svojich otcov podľa ich činov, 4 Stali sa vodcami ľudu v svojom čase a s hojnou múdrosťou predkladali ľudu posvätnú náuku. 5 Svojím nadaním zostavovali piesne a nápevy a písmom zaznačovali básne. 6 Boli (medzi nimi) aj veľkí boháči, ktorí sa usilovali o krásny (život) a ktorí si pokojne nažívali vo svojich domoch. 7 Všetci títo si získali slávu v dejinách svojho národa a už za ich života sa im dostalo pochvaly. 11 Pri ich potomstve zostal majetok, 12 u ich vnukov posvätné dedičstvo. Pri zmluve zotrváva ich potomstvo, 13 ich synovia pre nich zostanú naveky: ani ich potomstvo, ani ich sláva nezaniknú nikdy. 14 Ich telá pochovali v pokoji, no ich (slávne) meno žije po večné rody. 15 O ich múdrosti rozprávať si budú národy a ich chválu zvestovať bude zhromaždenie (svätých).

Komentár:

  • Kniha Sirachovcova patrí k neskoršej židovskej literatúre a ako taký sa zaraďuje medzi didaktické, čiže poučné knihy Starého zákona. Keď Židom hrozil neblahý vplyv helenizácie, autor sa dáva do písania, aby čelil tomuto nebezpečenstvu a chránil náboženské a kultúrne dedičstvo judaizmu. V úsilí presvedčiť svojich spoluvercov, že Izrael má v zjavenom Zákone pravú Múdrosť - a preto nemusí vonkoncom nič závidieť fascinujúcim, ale klamlivým výdobytkom helenistického myslenia a civilizácie -, podáva majstrovskú syntézu tradičného náboženstva potvrdeného a overeného svojou dlhou životnou skúsenosťou. Grécky prekladateľ chce rozšíriť vplyv tejto praktickej príručky dobrého správania aj na každého Žida v diaspóre, ktorý túži ostať verný Zákonu a zachovať si svoju náboženskú a národnú identitu. Slovom, autor sa obracia na všetkých, čo sa chcú správať ako pravoverní Židia vo svete a v časoch, ktoré sa podstatne zmenili. Kniha je síce dielom konzervatívne založeného, ale osvieteného Žida, ktorý chce zachrániť podstatu, a preto poukazuje na základné pravdy, pričom si je jasne vedomý, že je zbytočné ignorovať novú kultúrnu situáciu. (Heriban)
  • Na ilustráciu svojho učenia o múdrosti autor poukazuje na Božiu slávu, ktorá sa prejavila v behu izraelských dejín aj v živote slávnych predkov (porov. 44,1 - 49,19[16]). Tieto biblické osobnosti predstavuje ako vzory nasledovateľov múdrosti, čiže ako mužov, ktorí sa pod jej vedením stali svätými. V defilé slávnych predkov autor osobitne vyzdvihuje postavy kňazov.

2. čítanie: Ef 4, 1-7. 11-13

Biblický text:

Preto vás prosím ja, väzeň v Pánovi, aby ste žili dôstojne podľa povolania, ktorého sa vám dostalo, 2 so všetkou pokorou, miernosťou a zhovievavosťou. Znášajte sa navzájom v láske 3 a usilujte sa zachovať jednotu ducha vo zväzku pokoja. 4 Jedno je telo a jeden Duch, ako ste aj povolaní v jednej nádeji svojho povolania. 5 Jeden je Pán, jedna viera, jeden krst. 6 Jeden je Boh a Otec všetkých, ktorý je nad všetkými, preniká všetkých a je vo všetkých. 7 Ale každý z nás dostal milosť podľa miery, akou nás obdaroval Kristus. 11 On ustanovil niektorých za apoštolov, niektorých za prorokov, iných za evanjelistov a iných za pastierov a učiteľov, 12 aby pripravovali svätých na dielo služby, na budovanie Kristovho tela, 13 kým nedospejeme všetci k jednote viery a poznania Božieho Syna, k zrelosti muža, k miere plného Kristovho veku.

Komentár:

  • Efez, slávne grécke mesto na západnom pobreží Malej Ázie, bolo hospodárske a kultúrne stredisko, v ktorom sa zbiehali obchodné cesty, ako aj rôzne civilizácie a náboženstvá Východu a Západu. Efez bol od r. 133 pred Kr. hlavným mestom rímskej provincie Ázia. Obyvateľstvo bolo zmiešaninou Grékov, maloázijských národov a Židov. Panoval tu veľký blahobyt, orientálna a grécka nemravnosť, podporovaná kultom efezskej Artemidy (= Diany), ktorej nádherný chrám bol jedným zo siedmich starovekých divov sveta. (Heriban)
  • List patrí ku skupine tzv. deuteropavlovských spisov, čo znamená, že sv. Pavol a jeho učenie je na pozadí vzniku tohto spisu, avšak apoštol nemusí byť priamym autorom listu.
  • Náš úryvok rieši problematiku jednoty veriacich v cirkvi.

Evanjelium: Mt 28, 16-20

Biblický text:

Jedenásti učeníci odišli do Galiley na vrch, kam im Ježiš rozkázal. 17 Keď ho uvideli, klaňali sa mu, no niektorí pochybovali. 18 Ježiš pristúpil k nim a povedal im: "Daná mi je všetka moc na nebi i na zemi. 19 Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého 20 a naučte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal. A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta.“

Komentár:

Anton Tyrol

  • Evanjelista Matúš týmto úryvkom končí svoje evanjelium. Celá 28. kapitola známa ako „veľkonočná kapitola“ je pomerne krátka. Evanjelista po podrobných referenciách o Ježišovom utrpení hovorí o prázdnom hrobe a anjelovej zvesti, o Ježišovom zjavení sa ženám s odkazom pre apoštolov, aby šli do Galiley, o podplatení stráže a nakoniec nasleduje úryvok vv. 16-20, ktorý je známy aj pod menom „misijný rozkaz“.
  • Kľúčové kategórie z tohto úryvku sú: Galilea, vrch, trojičná formula krstu, zachovanie všetkého, čo Ježiš učil, prísľub neustálej prítomnosti do konca sveta.
  • 28,16: V tomto verši sa spomínajú dva kľúčové pojmy veľkonočnej témy a celého posolstva evanjelistu Matúša: vrch a Galilea. Pre Matúša je veľmi drahý výraz „vrch“: je to miesto samoty, Božieho zjavenia a kontemplácie Boha (14,23; 17,1; 15,29), miesto uzdravení a modlitby (15,29), miesto programovej reči na vrchu (5,1 – 8,1), premenenia Pána (17,1-9). Výrazom „Galilea“ Matúš prezrádza, že sa hlási k tzv. galilejskej tradícii veľkonočných správ. Matúš okrem prvého veľkonočného zjavenia ženám odchádzajúcim od hrobu (28,9-10) nehovorí nič o zjaveniach zmŕtvychvstalého Ježiša v Jeruzaleme. Spomína však Galileu (28,7.10.16).
  • 28,17: Evanjelista tu opisuje úkon klaňania sa (gr. proskynesis). Slovenský preklad naznačuje pochybnosti niektorých o tom, že k nim hovorí zmŕtvychvstalý Ježiš. Iné, vedecké preklady (Alexander Sand) však naznačujú, že všetci pochybovali... (gr. hoi de edistasan). Nejde tu však o neveru, ale o malovernosť. Zrejme je tu naznačená ozvena jeruzalemských udalostí, ktoré apoštolom zasadili príliš veľké rany do ich mesiášskych predstáv, ešte stále nezrelých...
  • 28,18: V tomto verši je uvedená neobyčajne slávnostná formula: všetka moc na nebi i na zemi. Pravdepodobne nejde len o zaužívanú semitskú formuláciu, ale o autorom zamýšľané zdôraznenie všeobecnej moci nad celým stvorením. Použitie tejto formulácie v daných súvislostiach treba rozumieť ako úvod k misijnému poslaniu v nasledujúcich dvoch veršoch. Uvedená formula použitá na tomto mieste môže azda vyvolávať dojem, akoby Ježiš dostal túto univerzálnu moc po svojom vzkriesení. O to viac, že pred zmŕtvychvstaním sa táto kozmická moc takto výslovne nespomínala. Tu sa táto výpoveď nejako viaže na zmŕtvychvstanie Krista a spolu s mocou odpúšťania hriechov tvorí definitívne a plné potvrdenie Ježiša. Pred veľkonočnými udalosťami je známa charakteristika Ježiša, že učil ako ten, čo má moc, a nie ako ich zákonníci (Mt 7,29).
  • 28,19-20: Prvou vlastnosťou misijného rozkazu je univerzálnosť poslania. V Mt 10,6 je tento misijný rozkaz ohraničený iba na Izrael, teraz je už rozšírený na celý svet, na všetky národy. Nejde tu o vylúčenie Izraela, ale – samozrejme – vrátane Izraela, ktorý spolu s ostatnými národmi má byť predmetom misijného záujmu apoštolov a ich nasledovníkov. Pokiaľ ide o trojičnú formulu udeľovania krstu, autori sa klonia k názoru, že táto formula sa dostala do praxe o nejaký čas neskôr, ale ešte pred redakciou Mt-ev a že spočiatku apoštoli krstili jednoducho v mene Ježiša Krista.
  • Pozoruhodná je formulácia misijného poslania, ktorá má peknú semitskú gradáciu: choďte, učte/krstite a naučte zachovávať... Prvé dve slovesá sú typické semitské formy misijného poslania (porov. Jon 1,2; 3,2). Tretie sloveso – naučiť zachovávať všetko – je zas späté s predchádzajúcim slovesom – učte všetky národy –, s ktorým spolu predstavuje plný obsah hebrejského slovesa šema´ – počuj, čo znamená aj „počuj!“ aj „uskutočňuj!“.
  • Pôsobivá a zároveň teologicky veľmi významná je záverečná poznámka – uistenie o Ježišovom sprievode apoštolov: „Ja som s vami...“ je to veľmi jasné uistenie apoštolom, že ich misijná práca nebude bez úspechu a zároveň je to pekná inklúzia celého evanjelia vzhľadom k Mt 1,23.
  • Celá Matúšova veľkonočná kapitola má rýchly spád. Nepíše prakticky nič o apoštoloch ako sa vyrovnávali s udalosťami, ako si ich ujasňovali, ako si postupne osvojovali nový rozmer života po Ježišovom zmŕtvychvstaní. Preto nám jeho teológia pripadá veľmi dynamická a priamočiara. Evanjelista chce ňou povedať, že apoštoli majú plniť svoje poslanie v istom druhu „bezstarostnej dôvery“, pretože zmŕtvychvstalý Ježiš má všetko vo svojich rukách a on dáva svojmu dielu Božieho kráľovstva vzrast a smer.
 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy