Štvrtá veľkonočná nedeľa
Bratislava, 22. 04. 2018Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:
1. čítanie Sk 4, 8-12
Biblický text:
Vtedy im Peter, naplnený Duchom Svätým, povedal: "Vodcovia ľudu a starší! Ak nás dnes vyšetrujete pre dobrý skutok, vykonaný na chorom človekovi, ako sa tento uzdravil, nech je známe vám všetkým a všetkému izraelskému ľudu, že v mene Ježiša Krista Nazaretského, ktorého ste vy ukrižovali, ale Boh ho vzkriesil z mŕtvych, stojí tento človek pred vami zdravý! On je kameň, ktorý ste vy, stavitelia, zavrhli, a on sa stal kameňom uholným. A v nikom inom niet spásy, lebo niet pod nebom iného mena, daného ľuďom, v ktorom by sme mali byť spasení."
Komentár:
- Veľrada bola náboženským a politickým orgánom Židovského národa. Náš úryvok je časťou Petrovej obhajovacej reči pred týmto zoskupením, ktorú predniesol po uzdravení ochrnutého.
- V reči sv. Petra si môžeme všimnúť neohrozenosť s akou Peter hovorí aj to, čo sa Židom isto nepáčilo: Ježiš je ten „kameň“, ktorého ste vy stavitelia zvrhli – parafráza na Ž 118.
- „V nikom inom niet spásy...“ treba vysvetľovať pozitívne – ako nádej pre všetkých, ktorí toto posolstvo príjmu.
2. čítanie 1 Jn 3, 1-2
Biblický text:
Pozrite, akú veľkú lásku nám daroval Otec: voláme sa Božími deťmi a nimi aj sme. Preto nás svet nepozná, že nepoznal jeho. Milovaní, teraz sme Božími deťmi, a ešte sa neukázalo, čím budeme. Vieme však, že keď sa on zjaví, budeme mu podobní, lebo ho budeme vidieť takého, aký je.
Komentár:
- K problémom, s ktorými sa borili Jánovskí kresťania v dobe napísania 1 Jn patrila aj duchovná únava (oneskorenie parúzie, každodenné problémy). Autor 1 Jn rieši tento problém o.i. tak, že hovorí kresťanom o ich dôstojnosti: Sme Božími deťmi! Je to nesmierne veľký dar už pre tento pozemský život a veľká nádej pre budúci.
Evanjelium Jn 10, 11-18
Biblický text:
Ja som dobrý pastier. Dobrý pastier položí svoj život za ovce. Nájomník a ten, čo nie je pastierom a ovce nie sú jeho, opúšťa ovce a uteká, keď vidí prichádzať vlka, a vlk ich trhá a rozháňa. Veď je nádenník a nezáleží mu na ovciach. Ja som dobrý pastier. Poznám svoje a moje poznajú mňa, ako mňa pozná Otec a ja poznám Otca. Aj svoj život položím za ovce. Mám aj iné ovce, ktoré nie sú z tohoto ovčinca. Aj tie musím priviesť a budú počuť môj hlas; a bude jedno stádo a jeden pastier. Otec ma preto miluje, že ja dávam svoj život, a zasa si ho vezmem. Nik mi ho neberie, ja ho dávam sám od seba. Mám moc dať ho a mám moc zasa si ho vziať. Taký príkaz som dostal od môjho Otca."
Komentár:
Dnešný človek – aj kresťan – žije často krát v niektorej z dvoch extrémnych pozícií:
Nechce žiadneho „pastiera“ – poznáme výroky – Ja som predsa samostatný človek – do mňa nech sa nikto nestará!
Alebo opačný postoj – cítim, ako ma všetci využívajú – rodina, zamestnávateľ, obchodníci... Zaujímavé, že obe tieto kategórie ľudí sú vlastne „ovce bez pastiera“ tak, ako to myslel Ježiš v úryvku z evanjelia sv. Jána.
Ježiš ďalej hovorí: „Poznám svoje ovce a moje poznajú mňa“ Tento výrok je viac, ako iba slovnou hračkou. Hovorí o vzájomnom poznaní Ježiša a jeho nasledovateľa – kresťana. „Poznať“ v Biblii znamená oveľa viac, ako iba „mať informácie“. Znamená spoločenstvo a to veľmi úzke, intímne spoločenstvo.
Dnes sa dosť hovorí o syndróme vyhorenia (burn-out syndróm). Tento vzniká keď sa ľudia niečím hlboko emocionálne zaoberajú a postupne strácajú svoje pôvodné nadšenie i svoju motiváciu. Vyhorenie je stavom duševného, citového, telesného a sociálneho vyčerpania. Vzniká vtedy keď ako hovorí sv. Písmo: Považujeme za dôležité „... to, čo nie je chlieb“, adávame „...svoju robotu za to, čo nesýti. Počúvajte ma a budete jesť dobroty, v hojnosti sa bude kochať vaša duša.“ (Porov. Iz 55, 2.) V praxi je to asi trochu zložitejšie, ale myslím si, že vedomie „Pán je môj Pastier, nič mi nechýba.“ (Ž 23) je veľmi dôležité a veľmi pomáha.
Ježiš je Dobrým Pastierom pre každého, kto ho prijme. Ježiš nám daruje život. U Jn život neznamená tak večný život, ako kvalitatívnejšie „lepší“ život tu na zemi. „Ja som prišiel, aby mali život a aby ho mali hojnejšie“. (Jn 10,10). Teda viera mi neuberá zo života, práve naopak.