Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 26. apríl 2024, piatok
 

Tretia nedeľa cez rok

Bratislava, 21. 01. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Jon 3, 1-5.10 

Biblický text: Pán druhý raz prehovoril k Jonášovi takto:   "Vstaň, choď do veľkého mesta Ninive a zvestuj mu zvesť, ktorú ti ja poviem!"  Jonáš vstal a šiel podľa Pánovho rozkazu do Ninive. Ninive bolo veľké mesto pred Bohom, bolo treba tri dni, aby sa prešlo cezeň.  Jonáš začal vstupovať do mesta - prvý deň cesty - a volal: "Ešte štyridsať dní a Ninive bude rozvrátené!"   Mužovia z Ninive uverili Bohu, vyhlásili pôst a obliekli sa do vrecovín od najväčších po najmenších.   Boh videl ich skutky, že sa odvrátili od svojich zlých ciest, a Boh sa zmiloval a nepostihol ich nešťastím, ktorým ich zamýšľal postihnúť. 

Komentár:

  • Bádatelia Starého zákona sa vzácne zhodujú v tom, že Jonášova kniha sa literárne líši od ostatných kníh Dvanástich prorokov. Nie je to zbierka Jonášových výrokov, ale príbeh o Jonášovi.
  • Jonáš hovorí s ľuďmi resp. na adresu ľudí – na rozdiel od ostatných prorokov – veľmi málo. Na lodi sa najprv predstaví cestujúcim (1,9) a potom im radí, aby ho hodili do mora (1,12). Jeho kázanie v Ninive je zhrnuté do jedinej vety: „Ešte štyridsať dní a Ninive bude vyvrátené!“ (3,3). Inak Jonáš hovorí už len s Bohom. Najprv sa k nemu modlí (2. kapitola; to, že poetická modlitba je neskorším dodatkom, nie je z nášho hľadiska rozhodujúce) a potom s ním namosúrene diskutuje (4. kapitola). Jonášova modlitba resp. diskusia s Bohom nie je porovnateľná s Jeremiášovými vyznaniami, lebo je zasadená do neobvyklého dejového rámca. Možno práve kvôli neobvyklým dobrodružstvám Jonáša je táto kniha najznámejšia spomedzi dvanástich prorokov (Prof.Bándy).
  • Totálna a bezprostredná konverzia Ninivčanov - asi 1 milión ľudí!- sa nespomína v nijakých mimobiblických spisoch.
  • Z histórie nie je známa nijaká priama misia nejakého Žida k pohanom; už vôbec nie v 8. stor. pr. Kr. keď Ninive bolo kvitnúcim mestom.
  • Náboženská doktrína: hlavnou náboženskou ideou je fakt, že aj pohania môžu dostať od Boha odpustenie.
  • Hlavná myšlienka úryvku je obrátenie – potreba obrátenia. 

2. čítanie 1Kor 7, 29-31 

Biblický text: A tak, bratia, hovorím, čas je krátky, aby napokon aj tí, čo majú ženy, boli, akoby ich nemali;  tí, čo plačú, akoby neplakali; tí, čo sa radujú, akoby sa neradovali; tí, čo kupujú, akoby nič nevlastnili;   a tí, čo užívajú tento svet, akoby ho neužívali, lebo tvárnosť tohoto sveta sa pomíňa.  

Komentár:

  • Najstarší z Pavlových veľkých náukových listov odráža atmosféru očakávania skorého príchodu Ježiša Krista na konci vekov – parúzie. Z tohto zorného uhla vieme pochopiť výzvy nášho úryvku nie ako pobádanie k nezodpovednosti, ale ako si správne urovnať rebríček hodnôt vo svojom živote. Na prvom mieste slúžime Bohu. Táto služba nie je v rozpore s osobným, či rodinným životom človeka, je jeho správnym usporiadaním.  

Evanjelium Mk 1, 14-20 

Biblický text: Keď Jána uväznili, Ježiš prišiel do Galiley a hlásal Božie evanjelium.  Hovoril: "Naplnil sa čas a priblížilo sa Božie kráľovstvo. Kajajte sa a verte evanjeliu."  Keď raz išiel popri Galilejskom mori, videl Šimona a Ondreja, Šimonovho brata, ako spúšťajú sieť do mora; boli totiž rybármi.  Ježiš im povedal: "Poďte za mnou a urobím z vás rybárov ľudí."  Oni hneď zanechali siete a išli za ním.  Ako šiel trochu ďalej, videl Jakuba Zebedejovho a jeho brata Jána - aj oni boli na lodi a opravovali siete -  a hneď ich povolal. Oni zanechali svojho otca Zebedeja na lodi s nádenníkmi a išli za ním. 

Komentár:

Náš text má dve časti: Ježišovo ohlasovanie evanjelia  (14- 15) a povolanie prvých  učeníkov (16-20). 

Mk 1,14-15: Keď Jána uväznili, Ježiš prišiel do Galiley a hlásal Božie evanjelium. Hovoril: „Naplnil sa čas a priblížilo sa Božie kráľovstvo. Kajajte sa a verte evanjeliu.“

  • Herodes Antipas bol jedným z troch synov Herodesa Veľkého. Nechal uväzniť Jána Krstiteľa, myslel si, že takto dosiahne pokoj medzi ľuďmi. Mýlil sa. Na Krstiteľovo pôsobenie nadviazal Ježiš. Ježiš však začal pôsobiť medzi ľuďmi trochu iným, odlišným spôsobom: Odlišnosti – Ján pôsobil v judskej púšti pri Jordáne a ľudia k nemu putovali. Ježiš ohlasoval evanjelium v úrodnej zemi, kde bývalo veľa ľudí, navyše On sám sa vydal na cestu za ľuďmi.
  • Ježiš hlásal Naplnil sa čas – v gréckom jazyku sú dva pojmy, ktoré vyjadrujú čas: chronos čo znamená čas ako rozmer a kairos ktorý vyjadruje určitý okamih – napr. čas žatvy a pod. V Ježišovom ohlasovaní je použité slovo kairos. Nastal rozhodujúci okamih. Božie kráľovstvo je tu! V Lk 4, 17n sa píše: „Podali mu knihu proroka Izaiáša. Keď knihu rozvinul, našiel miesta, kde bolo napísané: „Duch Pána je nado mnou, lebo ma pomazal, aby som hlásal evanjelium chudobným.      Poslal ma oznámiť zajatým, že budú prepustení, a slepým, že budú vidieť; utláčaných prepustiť na slobodu a ohlásiť Pánov milostivý rok.“ Potom knihu zvinul, vrátil ju sluhovi a sadol si. Oči všetkých v synagóge sa upreli na neho. A on im začal hovoriť: „Dnes sa splnilo toto Písmo, ktoré ste práve počuli.“
  • Význam aktuálnosti času je ešte umocnený epizódou povolania prvých učeníkov.

Mk 1, 16-20: Keď raz išiel popri Galilejskom mori, videl Šimona a Ondreja, Šimonovho brata, ako spúšťajú sieť do mora; boli totiž rybármi. Ježiš im povedal: „Poďte za mnou a urobím z vás rybárov ľudí.“ Oni hneď zanechali siete a išli za ním. Ako šiel trochu ďalej, videl Jakuba Zebedejovho a jeho brata Jána - aj oni boli na lodi a opravovali siete - a hneď ich povolal. Oni zanechali svojho otca Zebedeja na lodi s nádenníkmi a išli za ním.

  • Mk nepíše o tom, ako dlho putoval Ježiš Galileou bez učeníkov, ani o tom, že sa stretol s tými, ktorých chcel neskôr povolať (par. Lk, Jn). Ježiš povolal Šimona a Ondreja, Jakuba Zebedejovho a jeho brata Jána. Oni hneď zanechali siete a išli za ním. Aj pre nich nastal kairos – rozhodujúci čas. Celá udalosť pripomína biblické rozprávanie o povolaní Elizea, Eliášovho žiaka – 1 Kr 19, 19-21.
  • Mk touto udalosťou odpovedá na otázku cirkevnej obce – odkiaľ sme? – Cirkevná obec začala existovať povolaním prvých učeníkov. Výnimočnosť rozprávania umocňuje fakt, že v židovskom prostredí bol opačný zvyk: učeníci si zvykli vyberať učiteľov, s ktorými chodili. Ježiš to robí presne naopak. 

Záver: 

Ako prvé čítanie, tak evanjelium hovorí o obrátení – metanoii – zmene zmyšľania, ktorú veriaci človek ma urobiť. Apoštoli hneď zanechali siete – boli pohotoví na závažnú zmenu svojho života. Krok dopredu vo viere potrebujeme urobiť každý. Môžeme porozmýšľať (v modlitbe) v čom by mal spočívať a urobme ho čím skôr.

 

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy