Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 28. marec 2024, štvrtok
 

Tretia veľkonočná nedeľa

Bratislava, 05. 05. 2019

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Sk 5,27-32.40b-41 

Biblický text:

Keď ich priviedli, postavili ich pred veľradu a veľkňaz sa ich opýtal: "Nezakázali sme vám prísne učiť v tom mene?! A vy ste naplnili Jeruzalem svojím učením a chcete na nás uvaliť krv toho človeka." Peter a apoštoli odpovedali: "Boha treba viac poslúchať ako ľudí. Boh našich otcov vzkriesil Ježiša, ktorého ste vy zavesili na drevo a zavraždili. Jeho Boh svojou pravicou povýšil za Vládcu a Spasiteľa, aby daroval Izraelu pokánie a odpustenie hriechov. A my sme toho svedkami aj Duch Svätý, ktorého Boh dal tým, čo ho poslúchajú." Zavolali apoštolov, dali ich zbičovať, prikázali im, že nesmú hovoriť v Ježišovom mene, a prepustili ich. A oni odchádzali z veľrady natešení, že boli uznaní za hodných znášať potupu pre toto meno. 

Komentár:

  • Sanhedrin (syn-hedra – sedieť spolu) veľrada predstavovala autoritatívnu súdnu inštitúciu. S veľkňazom a veľradou sme sa stretli aj v procese s Ježišom. Teraz čítame o tom, ako si predvolali apoštolov – svedkov zmŕtvychvstania.
  • Vypočúvanie apoštolov sa obmedzuje v podstate iba na výčitku, že učia v Ježišovom mene. Veľkňaz sa o zázračnom vyslobodení apoštolov z väzenia nezmienil a nespomenul výslovne ani Ježišovo meno. Mal možno výčitky svedomia, keď používa výraz, ktorý odznel pri procese s Ježišom: ...chcete na nás uvaliť krv toho človeka (v. 28, porov. Mt 27,25).
  • Apoštol Peter v obhajobe používa výraz Boh našich otcov... (v. 30), čím kvalifikoval svoje počínanie a počínanie ostatných apoštolov ako plynulé pokračovanie dejín spásy. Peter ako hovorca a hlava ostatných apoštolov najskôr jasne stanovuje pojmy, keď hovorí, že náboženskí vodcovia dali Ježiša ukrižovať. Potom sa v jeho reči objavuje jedno z prvých vyznaní viery v novom, tvoriacom sa kresťanskom spoločenstve. Je to aj prvý obsah nového ohlasovania: ...jeho (Ježiša) Boh svojou pravicou povýšil... daroval Izraelu pokánie a odpustenie hriechov... (v. 31). Dá sa tu predpokladať, že veľkňaz a členovia veľrady tu mali veľkú príležitosť prijať toto slovo života. Peter a ostatní apoštoli tu vystupujú ako verní svedkovia, čo šíria zvesť o Ježišovom vzkriesení, a teda o novom živote všetkým, ktorí uveria.
  • V texte je krásne vyznanie: „Boha treba poslúchať viac, ako ľudí...“ To dokáže len ten, kto skutočne uveril a „zamiloval sa“ do Krista.
  • Sila viery a to, že to apoštoli myslia vážne je zachytené aj v závere úryvku, keď odchádzajú z veľrady natešení, že boli uznaní znášať potupu pre Krista! 

2. čítanie Zj 5,11-14 

Biblický text:

Videl som a počul som hlas mnohých anjelov okolo trónu, bytostí a starcov. Boli ich myriady myriád a tisíce tisícov  a volali mohutným hlasom: "Hoden je Baránok, ktorý bol zabitý, prijať moc, bohatstvo a múdrosť, silu, česť, slávu a dobrorečenie." A všetko tvorstvo na nebi, na zemi, pod zemou i na mori a všetko, čo je v nich, počul som volať: "Sediacemu na tróne a Baránkovi dobrorečenie a česť, sláva a moc na veky vekov." A štyri bytosti volali: "Amen." A starci padli a klaňali sa. 

Ešte o Knihe Zjv.: Posolstvo Knihy Zjv – posledného spisu Biblie možno zhrnúť takto: Boh v kresťanstve a v Cirkvi uskutočnil dielo spásy pripravované a predpovedané v Starom zákone. Toto dielo sa uskutočňuje v dvoch fázach: založením Kristovho kráľovstva na zemi a definitívnym víťazstvom Boha nad všetkými nepriateľskými silami (eschatologická, konečná spása), po ktorom bude »nové nebo a nová zem« (porov. 21,1).  

Komentár:

  • Dnešné čítanie nás uvádza do druhej časti Knihy zjavenia svätého apoštola Jána, ktorý v kapitolách 4 – 22 hovorí o tom, čo sa má stať potom (4,1). Ide o videnie nebeského trónu, Boha – Sediaceho na tróne, Božieho Baránka, množstvo anjelov, dvadsiatich štyroch starcov a štyroch nebeských bytostí, ktoré symbolizujú evanjelistov.
  • Liturgia, ktorú nám autor Apokalypsy predstavuje, je veľkolepá: zúčastňuje sa na nej celé tvorstvo, myriády myriád (čiže desaťtisíce desaťtisícov, alebo: nespočítateľné množstvo) anjelov a všetko tvorstvo na nebi, na zemi, pod zemou i na mori a všetko, čo je v nich, volajú na slávu Sediacemu na tróne a Baránkovi... (5,13).
  • Štyri bytosti – ktoré sa v dejinách exegézy stali symboly evanjelistov – volali: Amen. Je to veľmi významné, ak si všimneme obsah tohto slova. V hebrejskom myslení toto slovo znamená nielen teoretické prisvedčenie na nejakú informáciu, ale je to „angažovaný súhlas“, čo v tejto situácii znamená, že evanjeliá celým svojím obsahom referujú o činnosti a učení Božieho Baránka, Ježiša Krista, o jeho smrti a zmŕtvychvstaní. Texty 5. kapitoly Zjavenia na viacerých miestach hovoria o tom, že Boží Baránok bol zabitý, a preto má moc otvoriť pečate a získal si slávu a česť... (porov. verše 5.6.9.12). Preto toto amen treba vysvetľovať v súvise s týmito opismi Božieho Baránka. 

Evanjelium Jan 21,1-19 

Biblický text:

Potom sa Ježiš znova zjavil učeníkom pri Tiberiadskom mori. A zjavil sa takto: Boli spolu Šimon Peter, Tomáš nazývaný Didymus, Natanael z Kány Galilejskej, Zebedejovi synovia a iní dvaja z jeho učeníkov. Šimon Peter im povedal: "Idem loviť ryby." Povedali mu: "Pôjdeme aj my s tebou." Išli a nastúpili na loď. Ale tej noci nechytili nič. Keď sa už rozodnilo, stál Ježiš na brehu; ale učeníci nevedeli, že je to Ježiš. A Ježiš sa ich opýtal: "Deti, máte niečo na jedenie?" Odpovedali mu: "Nemáme." On im povedal: "Spustite sieť z pravej strany lode a nájdete." Oni spustili a pre množstvo rýb ju už nevládali vytiahnuť. Učeník ktorého Ježiš miloval povedal Petrovi: "To je Pán." Len čo Šimon Peter počul, že je to Pán, pripásal si šaty - bol totiž nahý - a skočil do mora. Ostatní učeníci prišli na Iodi, lebo neboli ďaleko od brehu, len asi dvesto lakťov a sieť s rybami ťahali za sebou. Keď vystúpili na breh, videli rozloženú pahrebu a na nej položenú rybu a chlieb. Ježiš im povedal: "Doneste z rýb, čo ste teraz chytili!" Šimon Peter šiel a vytiahol na breh sieť plnú veľkých rýb. Bolo ich stopäťdesiattri. A hoci ich bolo toľko, sieť sa nepretrhla. Ježiš im povedal: "Poďte jesť!" A nik z učeníkov sa ho neodvážil spýtať: "Kto si?", lebo vedeli, že je to Pán. Ježiš pristúpil, vzal chlieb a dával im; podobne aj rybu. To sa Ježiš učeníkom zjavil už tretí raz od svojho zmŕtvychvstania. Keď sa najedli, Ježiš sa opýtal Šimona Petra: "Šimon, syn Jánov, miluješ ma väčšmi ako títo?" Odpovedal mu: "Áno, Pane, ty vieš, že ťa mám rád." Ježiš mu povedal: "Pas moje baránky." Opýtal sa ho aj druhý raz: "Šimon, syn Jánov, miluješ ma?" On mu odpovedal: "Áno, Pane, ty vieš, že ťa mám rád." Ježiš mu povedal: "Pas moje ovce!" Pýtal sa ho tretí raz: "Šimon, syn Jánov, máš ma rád?" Petra zarmútilo, že sa ho tretí raz spýtal: "Máš ma rád?" a povedal mu: "Pane, ty vieš všetko ty dobre vieš, že ťa mám rád." Ježiš mu povedal: "Pas moje ovce!" Veru, veru, hovorím ti: Keď si bol mladší, sám si sa opásal a chodil si, kade si chcel. Ale keď zostarneš, vystrieš ruky, iný ťa opáše a povedie, kam nechceš." To povedal, aby naznačil, akou smrťou oslávi Boha. Ako to povedal, vyzval ho: "Poď za mnou!" 

Komentár:  

  • V evanjeliu, ktoré práve odznelo, sa nám prihovára evanjelista a apoštol Ján v tzv. dodatku, ktorý predstavuje 21. kapitola jeho evanjelia. Sú tu uvedené dva úryvky: o tom, ako sa Ježiš zjavil v Galilei a ako odovzdal prvenstvo (primát) apoštolovi Petrovi.
  • Ak si túto situáciu môžeme zasadiť do historického rámca, vidíme, že ešte aj po vzkriesení prežívali apoštoli také situácie, v ktorých sa azda chceli vrátiť k svojmu pôvodnému povolaniu. Takto sa nám javí Peter v dnešnom evanjeliu.
  • Oslovenie deti pripomína pozíciu Ježiša ako učiteľa. Židovskí rabíni zvykli nazývať svojich žiakov týmto výrazom. Dojímavým spôsobom vystupuje v tomto evanjeliu Peter, ktorý keď zistil, že na brehu je Pán, necháva všetko a nedočkavo skáče do mora, aby sa čím skôr dostal k svojmu Majstrovi. Počet rýb – 153 – je tajomný, symbolika tohto čísla nie je celkom jasná. Niektorí hovoria o vtedajšom počte druhov rýb, počte národov, ktoré boli známe, iní zas v tejto súvislosti hovoria o takomto počte pracovníkov na stavbe jeruzalemského chrámu za Šalamúna a pod. Všetky teórie však smerujú k naznačeniu budúceho rozmachu, ktorý dosiahne Cirkev vo svojej misijnej činnosti.
  • Potom už nasleduje scéna odovzdania primátu. Je veľmi pôsobivá. Pán Ježiš sa trikrát pýta Petra na jeho lásku. Prvá otázka je formulovaná pomocou slovesa agapao (milovať). Peter odpovedá slovesom fileo (mať rád). Zračí sa z toho Petrova skromnosť a jeho zmysel pre vlastné sily, o ktorých sa na krížovej ceste svojho Pána presvedčil, že sú obmedzené. Druhá otázka je opäť rovnaká ako prvá: Miluješ ma? (v. 16). A Peter znovu odpovedá: Áno, Pane, ty vieš, že ťa mám rád (v. 16). Ježiš vidí, ako Peter odpovedá z úprimnosti svojho srdca, a preto prijíma tento Petrov slovník a v tretej otázke sa pýta tým spôsobom, ktorý používa Peter: Máš ma rád? Peter si tu asi spomenul na 3-násobné zapretie, preto sa zarmútil, ale vzápätí odpovedá s takým argumentom, v ktorom je vyjadrená celá krása jeho charakteru aj jeho viery: Pane, ty vieš všetko, ty dobre vieš, že ťa mám rád (v. 17). Láska ku Kristovi je kritériom, na základe ktorého bola Petrovi zverená starosť o celú Cirkev: Pas moje baránky, pas moje ovce... (vv. 15.16.17).
  • Keď Ježiš videl, že Peter je celkom pripravený na zastávanie tohto úradu, predpovedá mu ešte utrpenie, ktoré ho čaká a vyzýva ho nasledovať Ježiša. 

Záver: Utrpenie bolo a je súčasťou života každého človeka. Ale len v evanjeliu sa dozvedáme, že to utrpenie má pozitívny zmysel v spojení s utrpením Ježiša, ktorý nás takto vykúpil a zaslúžil nám odpustenie hriechov.

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy