Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 29. marec 2024, piatok
 

Tridsiata tretia nedeľa cez rok

Bratislava, 18. 11. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Dan 12,1 - 3 

O knihe Dan:

Kniha[1] sa nenazýva podľa autora, ale podľa mena hlavnej osoby, ktorá v nej vystupuje. Daniel (hebr. Dánijjél = »môj sudca je Boh« alebo »Boh je sudca«) bol mladý Žid zo šľachtického rodu Júdovho kmeňa. Za čias kráľa Jójakima [Joakima] r. 606 pred Kr. sa dostal do babylonského zajatia. Tam bol vychovaný na kráľovskom dvore, osvojil si babylonskú kultúru, dostal meno Beltšasar [Baltazár] a až po prvý rok panovania kráľa Kýra r. 538/7  mal na kráľovskom dvore vedúce postavenie medzi všetkými babylonskými mudrcmi. Vyznačoval sa verným zachovávaním izraelského zákona, čím si zaslúžil osobitnú ochranu Jahveho. Svoju vynikajúcu múdrosť preukázal pri vykladaní snov pri rozlúštení záhadného nápisu, v rozriešení prípadu Zuzany a v odhalení Bélových kňazov. S istotou nemožno povedať, či je Daniel historická alebo legendárna postava. Keďže sa apokalyptická literatúra so záľubou odvoláva na Danielovu autoritu ako na historickú osobu, viacerí biblisti zastávajú názor, že Daniel bol skutočnou osobou. Týmto menom sa síce v Biblii označuje niekoľko mužov (porov. 1 Krn 3,1; Ezd 8,2; Neh 10,7), ale ani jedného z nich nemožno zameniť s Danielom tejto knihy. 

Biblický text:

V tom čase povstane Michal, veľké knieža, čo stojí nad synmi tvojho národa: Bude to čas úzkosti, aký nebol, odkedy povstal národ až po ten čas. V tom čase bude tvoj ľud oslobodený, každý, koho nájdu zapísaného v knihe. A mnohí z tých, čo spia v prachu zeme, sa zobudia; niektorí na večný život, iní na hanbu a večnú potupu. Rozumní sa budú skvieť ako lesk oblohy a tí, čo mnohých priviedli k spravodlivosti, budú ako hviezdy na večné veky. 

Komentár:

Náš úryvok je z 12. kapitoly z apokalyptickej časti – zjavenie o posledných veciach. 

  • Doba na konci sveta bude veľmi zlá pre všetkých. Tí, ktorí budú verní Bohu, môžu vytrvať. Boh im pošle ochrancu – Michaela, ktorý im bude dodávať silu. Boží ľud má nádej na záchranu. Kniha života znamená predstavu, že Boh pozná svojich verných a oni majú u neho miesto.
  • Kresťan pri čítaní týchto riadkov by nemal byť skleslý, ani sa príliš zaoberať otázkou, či táto doba je už tu,  alebo kedy bude. Skôr pozerajme s nádejou na skutočnosť, že Boh „to má všetko pod kontrolou“.
  • Text ďalej hovorí o večnom živote, predstava ktorého v SZ len pomaly získavala svoje kontúry. 

2. čítanie Hebr. 10,11 - 14.18 

Biblický text:

Každý kňaz koná denne bohoslužbu a vera ráz prináša tie isté obety, ktoré nikdy nemôžu odstrániť hriechy. No tento priniesol jedinú obetu za hriechy a navždy zasadol po pravici Boha. A teraz už čaká, kým mu nebudú jeho nepriatelia položení ako podnožka pod nohy. Lebo jedinou obetou navždy zdokonalil tých, čo sa posväcujú. A kde sú ony odpustené, tam už niet obety za hriech. 

Komentár:

Stále čítame o kontraste medzi nedokonalými obetami SZ, ktoré sa museli opakovať a jedinou obetou Ježiša Krista, ktorá stačí na odpustenie hriechov celého ľudstva. Celé ľudstvo je vykúpené! Dôležité je, aby sme docenili túto skutočnosť vo svojom živote. Aby sme Bohu venovali dostatok pozornosti a miesto v našom živote, ktoré mu patrí. 

Evanjelium Mk 13,24 - 32 

Biblický text :

V tých dňoch, po onom súžení slnko sa zatmie, mesiac nevydá svoj jas, hviezdy budú padať z neba a nebeské mocnosti sa budú chvieť. Vtedy uvidia Syna človeka prichádzať na oblakoch s veľkou mocou a slávou. On pošle anjelov a zhromaždí svojich vyvolených zo štyroch strán sveta kraja zeme až po kraj neba. Od figovníka sa naučte podobenstvo. Keď jeho ratolesť mladne a vyháňa lístie, viete, že je blízko leto. Tak aj vy, až uvidíte, že sa toto deje, vedzte, že je blízko predo dvermi. Veru, hovorím vám: Nepominie sa toto pokolenie, kým sa to všetko nestane. Nebo a zem sa pominú, ale moje slová sa nepominú. Ale o tom dni a o tej hodine nevie nik, ani anjeli v nebi, ani Syn, iba Otec. 

  • Text Mk v 13. kapitole hovorí o veľkých skúškach (vojny, zemetrasenia, hlad) a potom pokračuje – našim úryvkom, ktorý popisuje kozmické apokalyptické úkazy.
  • Zatmenie slnka a mesiaca – tento text sa opiera o Iz 13,10: „Veď hviezdy nebies a ich súhvezdia nezaskvejú sa svojím leskom, slnko sa zatmie, len čo vyjde, a mesiac sa nerozžiari svetlom“. V podobnom duchu vyznievajú predpovede Joela, Amosa a Agea. Rozdiel je však ten, že kým napr. u Iz 13 sa tieto znamenia dotýkajú pýchy Babylonského panstva, u Mk sú tieto proroctvá vyslovené v súvislosti s príchodom Syna človeka.
  • Vtedy uvidia Syna človeka prichádzať na oblakoch – opäť výrok so SZ pozadím: Dan 7,13: „Videl som v nočnom videní a hľa, v oblakoch neba prichádzal ktosi ako Syn človeka; prišiel až k Starcovi dní, priviedli ho pred neho.“ A opäť rozdiel – v Dan ide pravdepodobne o anjela Michaela ako to naznačuje Dan 12,1, kým u Mk Syn človeka je Ježiš Kristus. On má hlavnú úlohu v týchto eschatologických udalostiach. On pošle anjelov ktorí majú zhromaždiť vyvolených.
  • Od figovníka sa naučte podobenstvo – figovník je strom, na ktorom je možné rozpoznať ročné obdobie v Izraeli – nie je zelený po celý rok, ako väčšina tam rastúcich stromov. Keď jeho ratolesť mladne a vyháňa lístie, viete, že je blízko leto – je to niekedy v apríli, okolo Veľkej noci.
  • Tak aj vy, až uvidíte, že sa toto deje, vedzte, že je blízko predo dvermi. Že sa „to“ deje – je odkaz na sled udalostí, ktoré sa majú stať pred príchodom Syna človeka.
  • Nepominie sa toto pokolenie, kým sa to všetko nestane. – toto pokolenie sú Ježišovi súčasníci. Opis udalostí teda môže znamenať v tomto texte Ježišovu smrť a zmŕtvychvstanie, alebo pád mesta Jeruzalema v r. 70. Analogicky treba myslieť aj na druhý príchod Syna človeka na konci časov.
  • Nebo a zem sa pominú, ale moje slová sa nepominú.  – opäť odkazy na SZ: Iz 51,6: „Veď nebo sa ako dym rozplynie a zem sa sťa odev rozpadne.“ A Iz 40,8: „Tráva zoschne, kvet zvädne, ale slovo nášho Boha trvá naveky.“
  • Ale o tom dni a o tej hodine nevie nik, ani anjeli v nebi, ani Syn, iba Otec. Tento verš hovorí, že nemáme „špekulovať“ nad dátumom, či termínom dňa o ktorom sa nedozvieme ani od Syna, rozhodol o ňom Otec. Najlepší postoj veriaceho človeka je bedlivosť. 

Záver: Obrazy, ktoré Biblia používa pri opise posledných vecí tohto sveta sú plné symboliky a nie sú nám ani po dlhom skúmaní celkom jasné. Navyše, ako sme si mohli všimnúť motívy smrti a vzkriesenia Ježiša Krista sa prelínajú s pádom Jeruzalema a koncom sveta – druhým Kristovým príchodom. Nepýtajme sa teda, čo a kedy sa stane, ale skôr, čo to pre mňa znamená? Ako využiť čas, ktorý mám....?



[1] Podľa úvodu do PS, SSV.

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy