Rozbor dopravnej nehodovosti podľa príčin, 10 najpočetnejších podľa 1. úrovne Banskobystrický kraj | Ban | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | Celkom nehôd | 436 | 72 | 17 | 35 | 12 | 16 | 62 | 8 | 9 | 35 | 32 | 56 | 34 | 48 | porušenie povinnosti vodiča | 156 | 34 | 7 | 11 | 1 | 6 | 25 | 2 | 4 | 10 | 16 | 23 | 11 | 6 | Tj % | 35,8 | 47,2 | 41,2 | 31,4 | 8,3 | 37,5 | 40,3 | 25 | 44,4 | 28,6 | 50 | 41,1 | 32,4 | 12,5 | - vozidlo nemožno prevádzkovať v cestnej premávke | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | - nevenovanie sa plne vedeniu vozidla a nesledovanie situácie v cestnej premávke | 101 | 26 | 3 | 4 | 0 | 3 | 18 | 2 | 4 | 8 | 8 | 17 | 5 | 3 | - nedbanie zvýšenej opatrnosti voči cyklistom a chodcom, najmä deťom, zdravotne postihnutým osobám, osobitne voči osobám, ktoré používajú bielu palicu, a starým osobám | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - požitie alkoholického nápoja počas vedenia vozidla | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | - vedenie vozidla po požití alkoholu v takom čase, keď sa alkohol nachádza v organizme vodiča | 45 | 7 | 5 | 5 | 1 | 5 | 4 | 0 | 1 | 3 | 6 | 4 | 3 | 1 | - vedenie vozidla po užití inej návykovej látky v takom čase, keď sa iná návyková látka nachádza v organizme vodiča | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | - vedenie vozidla, ak je schopnosť vodiča viesť vozidlo znížená užitím liekov | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | - vedenie vozidla, ak je schopnosť vodiča viesť vozidlo znížená najmä úrazom, chorobou, nevoľnosťou alebo únavou | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 2 | 0 | - nedanie prednosti chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov | 14 | 5 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 2 | nedovolená rýchlosť jazdy | 92 | 13 | 4 | 7 | 3 | 3 | 15 | 2 | 4 | 3 | 5 | 7 | 11 | 15 | Tj % | 21,1 | 18,1 | 23,5 | 20 | 25 | 18,8 | 24,2 | 25 | 44,4 | 8,6 | 15,6 | 12,5 | 32,4 | 31,3 | - neprispôsobenie rýchlosti jazdy svojim schopnostiam | 56 | 9 | 2 | 4 | 3 | 3 | 11 | 2 | 3 | 3 | 4 | 6 | 2 | 4 | - neprispôsobenie rýchlosti jazdy poveternostným podmienkam | 20 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 6 | 9 | - neprispôsobenie rýchlosti jazdy stavu a povahe vozovky | 15 | 3 | 1 | 3 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | - prekročenie dovolenej rýchlosti na diaľnici alebo rýchlostnej ceste v obci | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | porušenie povinnosti účastníka dopravnej nehody alebo škodovej udalosti | 66 | 13 | 2 | 3 | 0 | 1 | 20 | 3 | 0 | 3 | 4 | 6 | 3 | 8 | Tj % | 15,1 | 18,1 | 11,8 | 8,6 | 0 | 6,3 | 32,3 | 37,5 | 0 | 8,6 | 12,5 | 10,7 | 8,8 | 16,7 | - neurobenie opatrenia na mieste dopravnej nehody, aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky na mieste dopravnej nehody | 60 | 12 | 2 | 3 | 0 | 1 | 19 | 3 | 0 | 3 | 4 | 4 | 3 | 6 | - neurobenie opatrenia na mieste škodovej udalosti, aby nebola ohrozená bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky na mieste škodovej udalosti | 6 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 | porušenie povinnosti účastníka cestnej premávky | 42 | 5 | 1 | 2 | 0 | 1 | 2 | 1 | 0 | 9 | 5 | 2 | 6 | 8 | Tj % | 9,6 | 6,9 | 5,9 | 5,7 | 0 | 6,3 | 3,2 | 12,5 | 0 | 25,7 | 15,6 | 3,6 | 17,6 | 16,7 | - nedisciplinované a neohľaduplné správanie sa | 15 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 4 | 1 | 2 | 6 | - neprispôsobenie svojho správania najmä stavebnému a dopravno-technickému stavu cesty | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 2 | 1 | - neprispôsobenie svojho správania situácii v cestnej premávke | 4 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | - neprispôsobenie sa poveternostným podmienkam v cestnej premávke | 7 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | - neprispôsobenie správania v cestnej premávke svojim schopnostiam | 4 | 2 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - nedbanie na dopravné značky a dopravné zariadenia | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - neuposlúchnutie pokynu, výzvy, príkazu alebo požiadavku policajta súvisiace s výkonom jeho oprávnení v cestnej premávke | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | nesprávny spôsob jazdy | 35 | 1 | 4 | 2 | 2 | 5 | 3 | 3 | 0 | 2 | 3 | 2 | 5 | 3 | Tj % | 8 | 1,4 | 23,5 | 5,7 | 16,7 | 31,3 | 4,8 | 37,5 | 0 | 5,7 | 9,4 | 3,6 | 14,7 | 6,3 | - jazda po nesprávnej strane, okraju vozovky | 28 | 1 | 2 | 2 | 2 | 5 | 3 | 3 | 0 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | - jazda po krajnici, okrem obchádzania a vyhýbania | 7 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 3 | 0 | nesprávne otáčanie a cúvanie | 32 | 4 | 1 | 4 | 0 | 0 | 7 | 0 | 0 | 2 | 4 | 6 | 1 | 3 | Tj % | 7,3 | 5,6 | 5,9 | 11,4 | 0 | 0 | 11,3 | 0 | 0 | 5,7 | 12,5 | 10,7 | 2,9 | 6,3 | - porušenie pravidiel pre odbočovanie (§ 19) a pre prejazd cez križovatku (§ 20) pri otáčaní | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | - nebezpečné cúvanie | 17 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 1 | 3 | 4 | 0 | 2 | - nezaistenie bezpečného otáčania pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby | 3 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | - nezaistenie bezpečného cúvania pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby | 6 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | - otáčanie na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | - otáčanie na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | porušenie osobitných ustanovení o chodcoch | 28 | 7 | 1 | 5 | 2 | 0 | 1 | 1 | 0 | 2 | 0 | 7 | 0 | 2 | Tj % | 6,4 | 9,7 | 5,9 | 14,3 | 16,7 | 0 | 1,6 | 12,5 | 0 | 5,7 | 0 | 12,5 | 0 | 4,2 | - pohyb chodca mimo chodník po nesprávnej strane vozovky | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - nesprávny pohyb chodca po krajnici alebo po vozovke | 3 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | - vstúpenie na vozovku alebo neopustenie vozovky, ak prichádzajú vozidlá s právom prednostnej jazdy | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | - nesprávne prechádzanie cez vozovku mimo priechodu pre chodcov (v blízkosti miesta nie je priechod, podchod alebo nadchod) | 8 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | - nepresvedčenie sa pred vstupom na vozovku, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva | 9 | 1 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 3 | 0 | 1 | - bezdôvodné zdržanie sa lebo zastavenie sa vo vozovke | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - neoprávnené použitie chodníka iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - vstup chodca bezprostredne pred prichádzajúce vozidlo | 7 | 4 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | nesprávna jazda cez križovatku | 25 | 3 | 0 | 4 | 1 | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 4 | 6 | 0 | 3 | Tj % | 5,7 | 4,2 | 0 | 11,4 | 8,3 | 6,3 | 4,8 | 0 | 0 | 0 | 12,5 | 10,7 | 0 | 6,3 | - nedanie prednosti v jazde z vedľajšej cesty na značku Daj prednosť v jazde! vozidlám prichádzajúcim po hlavnej ceste | 21 | 3 | 0 | 2 | 1 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 | 0 | 3 | - nezastavenie, nedanie prednosti v jazde z vedľajšej cesty na značku Stoj, daj prednosť v jazde! vozidlám prichádzajúcim po hlavnej ceste | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | - nedanie prednosti v jazde vozidlám prichádzajúcim sprava | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nedodržanie vzdialenosti medzi vozidlami | 19 | 6 | 0 | 2 | 1 | 1 | 2 | 0 | 0 | 2 | 1 | 2 | 0 | 2 | Tj % | 4,4 | 8,3 | 0 | 5,7 | 8,3 | 6,3 | 3,2 | 0 | 0 | 5,7 | 3,1 | 3,6 | 0 | 4,2 | - nedodržanie dostatočnej vzdialenosti od vozidla jazdiaceho vpredu | 19 | 6 | 0 | 2 | 1 | 1 | 2 | 0 | 0 | 2 | 1 | 2 | 0 | 2 | pôsobenie zvierať | 17 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 3 | 1 | 0 | 4 | 2 | 2 | 1 | 2 | Tj % | 3,9 | 0 | 5,9 | 0 | 8,3 | 0 | 4,8 | 12,5 | 0 | 11,4 | 6,3 | 3,6 | 2,9 | 4,2 | - vbehnutie (vlietnutie) domáceho zvieraťa na vozovku (pokiaľ nie je preukázaná zodpovednosť za zviera) | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | - vbehnutie (vlietnutie) zveri na vozovku | 14 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 | 1 | 0 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 |
|