Náplň činnosti
a) na úseku priestupkov
- vykonáva štátnu správu na úseku priestupkov podľa zákona SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon SNR č. 372/1990 Zb.“) a podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 71/1967 Zb.“) v rozsahu odvetvovej pôsobnosti a funkčnej príslušnosti (§ 6 ods. 1 zákona č. 71/1967 Zb.),
- prijíma oznámenia štátnych orgánov, obcí, organizácií, občanov a orgánov činných v trestnom konaní o priestupkoch a rozhoduje o ďalšom postupe v konaní o priestupkoch (§ 67 zákona SNR č. 372/1990 Zb.),
- objasňuje priestupky a vykonáva úkony s tým spojené, vyžaduje vysvetlenia od fyzických osôb a právnických osôb, odborné vyjadrenia od príslušných orgánov a zabezpečuje úkony potrebné na zistenie skutočného stavu veci (§ 58 a § 60 zákona SNR č. 372/1990 Zb.),
- prejednáva priestupky a vydáva rozhodnutia o priestupkoch v prvom stupni (§ 52, § 55 a § 74 zákona SNR č. 372/1990 Zb., § 46 a 47 zákona č. 71/1967 Zb.),
- vedie evidenciu priestupkov (89a zákona SNR č. 372/1990 Zb.) a zabezpečuje súčinnosť s orgánmi činnými v trestnom konaní a s orgánmi oprávnenými objasňovať priestupky (§ 56 zákona SNR č. 372/1990 Zb.),
- spracúva štatistické výkazy o priestupkoch a analýzy o priestupkov vrátane hodnotenia dodržiavania zákonnosti v konaní o priestupkoch,
- poskytuje údaje z evidencie priestupkov osobe uvedenej v evidencii, súdom, orgánom činným v trestnom konaní, orgánom oprávneným objasňovať priestupky a správnym orgánom oprávneným prejednávať priestupky aj podľa osobitného zákona, iným orgánom, o ktorých to ustanovuje osobitný zákon, súdom, justičným a správnym orgánom iných štátov (§ 89a ods. 4 zákona SNR č. 372/1990 Zb.),
- prejednáva priestupky na úseku práva na prístup k informáciám (§ 21a zákona o slobode informácií),
b) na úseku matrík
- vykonáva kontrolu vedenia matrík podľa zbierky listín a ukladá opatrenia na odstránenie nedostatkov (zákon NR SR č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon NR SR č. 154/1994 Z. z.“),
- vedie zbierku listín a druhopisov matrík,
- metodicky usmerňuje matričné úrady vo svojom obvode, vykonáva kontrolu vedenia matrík podľa zbierky listín a ukladá opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov (§ 31 ods. 2 zákona NR SR č. 154/1994 Z. z.),
- zabezpečuje prípravu a vykonanie skúšky matrikára a vydáva osvedčenie o jej vykonaní (§ 41 vyhlášky MV SR č. 302/1994 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky o matrikách (ďalej len „vyhláška MV SR č. 302/1994 Z. z.“),
- vydáva súhlas na zápis alebo zmenu zápisu v matrike podľa rozhodnutia úradu alebo súdu cudzieho štátu,
- v spolupráci s matričnými úradmi posudzuje správnosť alebo platnosť dokladov predložených cudzincom na uzavretie manželstva (§ 28 ods. 5 zákona NR SR č. 154/1994 Z. z.),
- je prvostupňovým správnym orgánom vo veci rozhodovania o povolení zmeny mena alebo zmeny priezviska (§ 9 zákona NR SR č. 300/1993 Z. z. o mene a priezvisku v znení neskorších predpisov),
- podáva informácie alebo stanoviská k dokladom cudzieho štátu predloženým matričnému úradu,
- spolupracuje s matričným úradom pri obnove matričnej knihy,
- zabezpečuje tlačivá pre matričné knihy a ich úradné zviazanie (§ 1 ods. 2 vyhlášky MV SR č. 302/1994 Z. z.),
- osvedčuje listiny a podpisy na listinách podľa zákona NR SR č. 599/2001 Z. z. o osvedčovaní listín a podpisov na listinách obvodnými úradmi a obcami v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 599/2001 Z. z.“).
- vykonáva štátny odborný dozor nad spôsobom osvedčovania obcou (zákon č. 599/2001 Z. z.),
- overuje úradné výpisy z matrík, verejné listiny vydané orgánmi samosprávy, ktoré obsahujú údaje o osobnom stave pre použitie v cudzine, ak medzinárodná zmluva neustanovuje inak (§ 18 ods. 3 zákona NR SR č. 154/1994 Z. z.),
c) na úseku územného a správneho usporiadania, štátnych symbolov, verejných zbierok a sčítania obyvateľov
- rozhoduje o povolení konania verejnej zbierky, ktorej výnos sa má použiť v Slovenskej republike na území obvodu alebo jeho časti (§ 5 ods. 1 písm. a) zákona SNR č. 162/2014 Zb. o verejných zbierkach a o lotériách a iných podobných hrách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 162/2014 Zb.“),
- ukladá pokuty právnickým osobám, ktoré v jeho územnom obvode konajú verejnú zbierku bez povolenia alebo použijú výnos zbierky na iný než povolený účel a prikazuje odvod výnosu takejto zbierky do štátneho rozpočtu (§ 18 zákona č. 162/2014 Zb.),
- vykonáva dohľad nad dodržiavaním zákona o štátnych symboloch SR vo svojom zemnom obvode (§ 14a zákona NR SR č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon NR SR č. 63/1993 Z. z.),
- ukladá pokuty právnickým osobám za porušenie ustanovení zákona o štátnych symboloch (§ 14 zákona NR SR č. 63/1993 Z. z.),
- vykonáva pôsobnosť obce, ak zhromaždenie presahuje územie obce (§ 20 zákona č. 84/1990 Zb. o zhromažďovacom práve v znení neskorších predpisov),
- v súčinnosti so Štatistickým úradom Slovenskej republiky a obcami v územnom obvode zabezpečuje prípravu, priebeh a vykonanie sčítania obyvateľov, domov a bytov v roku 2011 (§ 9 zákona č. 263/2008 Z. z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2011 a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov),
d) na úseku volieb a referenda
- vykonáva organizačno-technické zabezpečenie volieb do Národnej rady Slovenskej republiky (§ 14 ods. 2 písm. b), § 16 ods. 2, 3 a 4 písm. b) a f), § 20 ods. 5, § 23 ods. 4, § 41 ods. 3, § 48 a 49, § 50 ods. 2, § 54 zákona č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov),
- vykonáva organizačno-technické zabezpečenie voľby prezidenta Slovenskej republiky (§ 8 ods. 2 a 3, § 10 ods. 2 písm. b), § 28 ods. 3, § 39 ods. 2 a 3, § 41 ods. 2 písm. b), § 48 ods. 4, § 50 ods. 2, § 51 zákona č. 46/1999 Z. z. o spôsobe voľby prezidenta Slovenskej republiky, o ľudovom hlasovaní o jeho odvolaní a o doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov),
- vykonáva organizačno-technické zabezpečenie volieb do orgánov samosprávy obcí (§ 11a ods. 2 písm. b), § 13 ods. 2, 3 a 4 písm. b) a e), § 20 ods. 1, § 24 ods. 1, § 46 ods. 4, § 52 ods. 3, § 53, § 57a zákona SNR č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov),
- vykonáva organizačno-technické zabezpečenie volieb do orgánov samosprávnych krajov (§ 16 ods. 1, § 18 ods. 5, § 22 ods. 4, § 43, § 50, § 55 zákona č. 303/2001 Z. z. o voľbách do orgánov samosprávnych krajov a o doplnení Občianskeho súdneho poriadku v znení zákona č. 335/2007 Z. z. (ďalej len „zákon č. 303/2001 Z. z.“),
- vykonáva organizačno-technické zabezpečenie volieb do Európskeho parlamentu (§ 9 ods. 2 písm. b) a ods. 3 písm. b), § 11 ods. 2, 3 a 4 písm. e), § 32 ods. 3, § 38 ods. 2, § 39, § 41 ods. 3, § 45 zákona č. 331/2003 Z. z. o voľbách do Európskeho parlamentu v znení neskorších predpisov),
- vykonáva organizačno-technické zabezpečenie referenda (§ 13 ods. 3 až 6, § 23 ods. 5, § 26 ods. 2, § 27, § 29a zákona NR SR č. 564/1992 Zb. o spôsobe vykonania referenda v znení neskorších predpisov),
- poskytuje pomoc vo veciach aplikácie právnych predpisov z oblasti volieb a referenda volebným orgánom a orgánom obcí,
- predkladá ministerstvu stanoviská k žiadostiam obcí na vyhlásenie nových volieb do orgánov samosprávy obcí,