
Náplň činnosti odboru
Zabezpečuje výkon štátnej správu starostlivosti o životné prostredie v rozsahu ustanovenom zákonom č. 525/2003 Z. z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi a právne záväznými aktmi Európskej únie, najmä
a) na úseku ochrany prírody a krajiny
Podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov najmä
1. vykonáva v prvom stupni štátnu správu vo veciach ochrany prírody a krajiny v rozsahu ustanovenom týmto zákonom,
2. obstaráva projekt ochrany chráneného krajinného prvku,
3. obstaráva a schvaľuje dokument regionálneho územného systému ekologickej stability,
4. vykonáva okresné revízie stavu osobitne chránených častí prírody a krajiny,
5.vydáva súhlas podľa § 6 ods. 2 - ak orgán ochrany prírody a krajiny vo vyjadrení podľa § 9
ods. 1 upozorní, že činnosťou, ku ktorej sa dáva vyjadrenie, môže dôjsť k poškodeniu alebo
zničeniu biotopu európskeho významu alebo biotopu národného významu, je na
uskutočnenie tejto činnosti potrebný súhlas orgánu ochrany prírody.
6. vydáva súhlas podľa § 13 ods. 2 písm. b), d), e), g), h), j) až n),
(2) Na území, na ktorom platí druhý stupeň ochrany, sa vyžaduje súhlas orgánu ochrany prírody na
b) likvidáciu existujúcich trvalých trávnych porastov s výnimkou činnosti povoľovanej podľa osobitných predpisov,
d) oplotenie pozemku za hranicami zastavaného územia obce okrem oplotenia lesnej škôlky, ovocného sadu a vinice,
e) pasenie, napájanie, preháňanie a nocovanie hospodárskych zvierat na voľných ležoviskách, ako aj ich ustajnenie mimo stavieb alebo zariadení pri veľkosti stáda nad tridsať veľkých dobytčích jednotiek, umiestnenie košiara, stavby a iného zariadenia na ich ochranu,
g) umiestnenie informačného, reklamného alebo propagačného zariadenia za hranicami zastavaného územia obce,
h) aplikáciu chemických látok a hnojív, najmä pesticídov, toxických látok, priemyselných hnojív a silážnych štiav pri poľnohospodárskej, lesohospodárskej a inej činnosti na súvislej ploche väčšej ako 2 ha,
j) vykonávanie prípravy alebo výcviku a s nimi súvisiacich činností ozbrojenými zbormi a ozbrojenými silami mimo vojenských priestorov a vojenských obvodov; vykonanie prípravy alebo výcviku a s nimi súvisiacich činností v oblasti civilnej ochrany, Hasičským a záchranným zborom, alebo zložkami integrovaného záchranného systému za hranicami zastavaného územia obce,
k) organizovanie verejných telovýchovných, športových a turistických podujatí, ako aj iných verejnosti prístupných spoločenských podujatí za hranicami zastavaného územia obce alebo mimo športových a rekreačných areálov na to určených,
l) umiestnenie krátkodobého prenosného zariadenia, ako je predajný stánok, prístrešok, konštrukcia alebo zariadenie na slávnostnú výzdobu a osvetlenie budov, scénickej stavby pre film alebo televíziu za hranicami zastavaného územia obce,
m) umiestnenie zariadenia na vodnom toku alebo na inej vodnej ploche neslúžiacej plavbe alebo správe vodného toku alebo vodného diela,
n) použitie zariadenia spôsobujúceho svetelné a hlukové efekty, najmä ohňostroj, laserové zariadenie, reprodukovanú hudbu mimo uzavretých stavieb
7. vydáva súhlas podľa § 14 ods. 2 písm. b) až e),
(2) Na území, na ktorom platí tretí stupeň ochrany, sa vyžaduje súhlas orgánu ochrany prírody na
b) umiestnenie informačného, reklamného alebo propagačného zariadenia, ako aj akéhokoľvek iného reklamného alebo propagačného pútača, alebo tabule,
c) aplikáciu chemických látok a hnojív, najmä pesticídov, herbicídov, toxických látok, priemyselných hnojív a silážnych štiav pri poľnohospodárskej, lesohospodárskej a inej činnosti,
d) let lietadlom alebo lietajúcim športovým zariadením, najmä klzákom, ktorých výška letu je menšia ako 300 m nad najvyššou prekážkou v okruhu 600 m od lietadla alebo lietajúceho športového zariadenia,
e) osvetlenie bežeckej trate, lyžiarskej trate a športového areálu mimo uzavretých stavieb
8. vydáva súhlas podľa § 15 ods. 2 písm. b),
(2)Na území, na ktorom platí štvrtý stupeň ochrany, sa vyžaduje súhlas orgánu ochrany prírody na
b) pasenie, napájanie, preháňanie a nocovanie hospodárskych zvierat na voľných ležoviskách, ako aj ich ustajňovanie mimo stavieb alebo zariadení pri veľkosti stáda nad tridsať veľkých dobytčích jednotiek; súhlas sa nevyžaduje na miestach vyhradených orgánom oprávneným podľa tohto zákona na vyhlásenie (ustanovenie) chráneného územia a jeho ochranného pásma ( § 17) spôsobom uvedeným v § 13 ods. 3 písm. b),
9. vydáva súhlas podľa § 45 ods. 2 na zriadenie a prevádzkovanie chovnej stanice a prevádzkovanie rehabilitačnej stanice
10. vydáva súhlas podľa § 52 ods. 3 - chránené územia a zariadenia ochrany prírody a krajiny v nich a chránené stromy možno označiť so súhlasom orgánu ochrany prírody aj tabuľami s osobitným označením. Týmto spôsobom sa označujú aj súkromné chránené územia a obecné chránené územia.
11. vydáva vyjadrenie podľa § 9 ods. 1 písm. b) a c) v územiach s prvým, druhým a tretím stupňom ochrany,
11.1vydanie územného rozhodnutia
11.2 vydanie stavebného povolenia na stavbu alebo zmenu stavby
12. vydáva vyjadrenie podľa § 9 ods. 1 písm. d) až f), k), p) až u),
12.1 vydanie povolenia terénnych úprav, prác alebo zariadení, ak sa nevyžaduje územné rozhodnutie,
12.2 vydanie rozhodnutia o zmene v užívaní stavby,
12.3 vydanie rozhodnutia o odstránení stavby alebo dodatočnom povolení stavby,
12.4 vydanie súhlasu na zmenu poľnohospodárskeho druhu pozemku na lesný pozemok alebo zmenu jedného poľnohospodárskeho druhu pozemku na iný poľnohospodársky druh pozemku alebo nepoľnohospodárskeho druhu pozemku na poľnohospodársky druh pozemku,
12.5vydanie rozhodnutia v konaniach týkajúcich sa prevencie a nápravy environmentálnych škôd na chránených druhoch a chránených biotopoch podľa osobitného predpisu,
12.6 vydanie rozhodnutia o odňatí poľnohospodárskej pôdy, ak sa na vykonanie činnosti nevyžaduje územné rozhodnutie,
12.7 vydanie rozhodnutia o vyňatí lesných pozemkov z plnenia funkcií lesov alebo rozhodnutia o obmedzení využívania funkcií lesov na lesných pozemkoch,37c) ak sa na vykonanie činnosti nevyžaduje územné rozhodnutie,
12.8 schválenie zvernice alebo bažantnice,
12.9 schválenie všeobecných zásad funkčného usporiadania územia v obvode pozemkových úprav.
13. vydáva vyjadrenie k územnému plánu zóny [ § 9 ods. 1 písm. a)] (schválenie alebo zmenu územnoplánovacej dokumentácie)
14. vydáva vyjadrenie k programu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obce [§9 ods. 1 písm. o)], (schválenie alebo zmenu základného dokumentu podpory regionálneho rozvoja)
15. rozhoduje podľa § 4 ods. 2, 5 a 7,
15.1 Ak činnosť uvedená v odseku 1 vedie k ohrozeniu existencie druhov rastlín a živočíchov alebo k ich degenerácii, k narušeniu rozmnožovacích schopností alebo k zániku ich populácie, štátny orgán ochrany prírody a krajiny (ďalej len "orgán ochrany prírody") túto činnosť po predchádzajúcom upozornení obmedzí alebo zakáže.
15.2 Ak dochádza k preukázateľnému usmrcovaniu vtáctva na elektrických vedeniach alebo telekomunikačných zariadeniach, môže orgán ochrany prírody rozhodnúť, aby ich správca vykonal technické opatrenia zabraňujúce usmrcovaniu vtákov.
15.3 Ak je prevádzkou vodnej stavby alebo líniovej stavby ohrozené zabezpečenie priaznivého stavu ochrany populácií druhov živočíchov v ich prirodzenom areáli v dôsledku narušenia alebo obmedzenia ich migračných trás, môže orgán ochrany prírody po dohode s príslušným orgánom štátnej správy17a) rozhodnúť, aby vlastník alebo správca vodnej stavby alebo líniovej stavby na vlastné náklady vykonal opatrenia na obnovu migračnej priechodnosti podľa odseku 6.
16. rozhoduje podľa § 7b ods. 5 - v prípade nebezpečenstva vzniku škodlivých následkov na prírode orgán ochrany prírody vlastníkovi, správcovi alebo užívateľovi pozemku po predchádzajúcom upozornení nariadi odstránenie inváznych druhov rastlín, ak si neplní povinnosť podľa odseku 3. Ak vlastník, správca alebo užívateľ pozemku odstránenie rastlín inváznych druhov nevykoná v lehote určenej orgánom ochrany prírody, činnosť vykoná orgán ochrany prírody alebo ním poverená osoba na náklady toho, komu bolo odstránenie inváznych druhov rastlín nariadené.
17. rozhoduje podľa § 8 - Preventívne a nápravné opatrenia orgánu ochrany prírody
17.1 Orgán ochrany prírody po predchádzajúcom upozornení obmedzí alebo zakáže až do odstránenia nedostatkov činnosť, ktorej následkom hrozí poškodenie alebo ničenie prírody a krajiny, alebo činnosť, ktorá takéto poškodenie alebo ničenie spôsobila.
17.2 Orgán ochrany prírody tomu, kto činnosťou nevyžadujúcou rozhodnutie orgánu ochrany prírody podľa tohto zákona poškodzuje alebo ničí prírodu alebo krajinu, nariadi, aby v určenej lehote odstránil škodlivé následky tejto činnosti, a určí podmienky na jej ďalšie vykonávanie. Ak škodlivé následky nebudú v určenej lehote odstránené, môže ich odstrániť orgán ochrany prírody na náklady povinného.
17.3 Orgán ochrany prírody obmedzí alebo zakáže činnosť tomu, kto nesplnil podmienky určené v rozhodnutí tohto orgánu, alebo tomu, kto nesplnil povinnosti uložené v ním vydanom rozhodnutí podľa odseku 2. Rovnako obmedzí alebo zakáže činnosť tomu, kto vykonáva činnosť vyžadujúcu súhlas orgánu ochrany prírody podľa tretej alebo štvrtej časti tohto zákona bez tohto súhlasu alebo vykonáva činnosť napriek zákazu podľa tohto zákona. Ak uvedenou činnosťou vznikli škodlivé následky na prírode a krajine, ktoré povinný v určenej lehote neodstráni, môže to urobiť orgán ochrany prírody na náklady povinného.
18. rozhoduje podľa §96 - Zhabanie jedincov chránených druhov
18.1 Orgán ochrany prírody môže zhabať jedinca chráneného druhu, ak
a) držiteľ nevedie o ňom evidenciu podľa § 41 alebo
b) držiteľ nepreukáže jeho pôvod v súlade s § 42, alebo
c) sa s ním nakladá v rozpore s nariadením podľa § 71 ods. 5.
18.2 Vlastníkom zhabaného jedinca chráneného druhu sa stáva dňom právoplatnosti rozhodnutia o zhabaní štát.
18.3 Orgán ochrany prírody, ktorý rozhodol o zhabaní jedinca chráneného druhu, oznámi to bezodkladne ministerstvu. Živý jedinec chráneného druhu musí byť bezodkladne umiestnený v záchytnom stredisku.
18.4 Osoba, ktorej bol živý jedinec chráneného druhu zhabaný, je povinná uhradiť náklady spojené s
a) odobratím, zaistením a so zhabaním jedinca chráneného druhu a s jeho následnou starostlivosťou do právoplatnosti rozhodnutia o zhabaní alebo
b) premiestnením zhabaného živého jedinca chráneného druhu do záchytného strediska v cudzine alebo v Slovenskej republike alebo s jeho navrátením do voľnej prírody.
18.5 Povinnosť uhradenia nákladov podľa odseku 4 sa ukladá rozhodnutím; uhradené náklady sú príjmom Environmentálneho fondu.
19. môže si vyhradiť pôsobnosť obce vo veciach podľa § 9 ods. 1 písm. l /l) vydanie povolenia na výrub drevín podľa osobitných predpisov, 34/, § 13 ods. 2 písm. a) /a) umiestnenie výsadby drevín a ich druhové zloženie za hranicami zastavaného územia obce mimo ovocného sadu, vinice, chmeľnice a záhrady, 45a) a energetických porastov na poľnohospodárskej pôde/ a § 47 a 48 (dreviny), ak sa má činnosť vykonávať v územiach s tretím stupňom ochrany a na pozemkoch vo vlastníctve obce okrem pozemkov, ktoré obec zverila do správy,
20. koná podľa § 7a ods. 6 - orgán ochrany prírody upozorňuje vlastníka pozemku a osoby podľa odseku 5 (....ods.5)Vlastník, správca alebo užívateľ pozemku, užívateľ poľovného revíru, užívateľ rybárskeho revíru alebo osoba vykonávajúca hospodársky chov rýb sú povinní na vlastné náklady odstraňovať invázne druhy živočíchov podľa odseku 4 spôsobom, ktorý ustanoví ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom) na výskyt inváznych druhov živočíchov a povinnosť ich odstraňovania.
21. koná podľa § 7b ods. 4 - Orgán ochrany prírody upozorňuje vlastníka, správcu alebo užívateľa pozemku na výskyt inváznych druhov rastlín a povinnosť ich odstraňovania a takej starostlivosti o pozemok, ktorá by zamedzila ich rozširovaniu; v zastavanom území obce upozorňuje vlastníkov pozemkov aj obec, v ktorej katastrálnom území sa pozemok nachádza. Toto upozornenie zverejní obec na svojej úradnej tabuli a na webovom sídle, ak ho má zriadené, alebo iným spôsobom v miestne obvyklým.
22. koná podľa § 38 ods. 2 a 8,
22.1 Na zber a spracúvanie chráneného nerastu a chránenej skameneliny, ako aj na obchodovanie s nimi je potrebný súhlas orgánu ochrany prírody.
22.2 Ak orgán ochrany prírody písomne neuplatní u nálezcu právo na vydanie nálezu v lehote troch mesiacov odo dňa jeho oznámenia, stáva sa jeho vlastníkom nálezca. V opačnom prípade má nálezca právo na nálezné do výšky desať percent spoločenskej hodnoty nálezu. Nálezca má právo aj na náhradu nevyhnutných nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s nálezom. O náleznom a náhrade bezodkladne rozhodne orgán ochrany prírody. Nárok na nálezné a náhradu nevyhnutných nákladov zanikne, ak ho nálezca neuplatní do šiestich mesiacov odo dňa nálezu.
23. koná podľa § 47 ods. 6 a 7
23.1 Ten, kto z dôvodov uvedených v odseku 4 písm. d) drevinu vyrúbal, je povinný túto skutočnosť písomne oznámiť a zároveň preukázať splnenie podmienok na výrub drevín orgánu ochrany prírody najneskôr do piatich dní od uskutočnenia výrubu.
23.2 Ten, kto chce z dôvodu uvedeného v odseku 4 písm. e) vyrúbať drevinu, je povinný túto skutočnosť pred plánovaným vykonaním výrubu písomne oznámiť orgánu ochrany prírody.
24. koná podľa § 103 ods. 2 - každý, kto nájde živého jedinca chráneného druhu rastlín a živočíchov, je povinný vydať ho jeho vlastníkovi. Ak vlastník nie je známy, je nálezca povinný odovzdať ho orgánu ochrany prírody. Ak sa oň vlastník neprihlási do troch mesiacov, prepadá do vlastníctva štátu, ktorého správcom je ministerstvo. Nálezca alebo ten, kto sa o nájdené chránené druhy stará, má nárok na náhradu výdavkov spojených so starostlivosťou o nájdený chránený druh a nálezné; nárok na nálezné nevzniká v prípade, ak sa preukáže, že nájdený druh pochádza z voľnej prírody. Na správu takýchto jedincov chránených rastlín a chránených živočíchov sa vzťahuje § 94 s výnimkou odseku 4.
25. určuje územné a časové obmedzenie výkonu činností uvedených vo všeobecne záväznom právnom predpise vydanom podľa § 26 ods. 6 (Vláda nariadením vyhlási biotopy druhov vtákov európskeho významu a biotopy sťahovavých druhov vtákov uvedené v schválenom zozname vtáčích území za chránené vtáčie územie a ustanoví vymedzenie hraníc chráneného vtáčieho územia a zoznam činností podľa odseku 5 vrátane územného a časového obmedzenia ich výkonu.)
26. prijíma oznámenia podľa § 38 ods. 3 - nález chráneného nerastu alebo chránenej skameneliny je nálezca alebo osoba zodpovedná za vykonávanie prác, pri ktorých došlo k nálezu, povinná oznámiť bezodkladne orgánu ochrany prírody.
27. prijíma oznámenia § 47 ods. 7 Ten, kto chce z dôvodu uvedeného v odseku 4 písm. e) vyrúbať drevinu, je povinný túto skutočnosť pred plánovaným vykonaním výrubu písomne oznámiť orgánu ochrany prírody.
28. prijíma oznámenia § 100 ods. 1 - poškodený alebo pozostalá osoba (ďalej len "poškodený") písomne oznámi vzniknutú škodu podľa tohto zákona do piatich dní odo dňa jej zistenia orgánu ochrany prírody, v ktorého územnom obvode ku škode došlo, okrem prípadu, ak ide o škodu na majetku a poškodeným nie je pozostalá osoba; v takomto prípade je lehota na oznámenie škody 48 hodín od jej zistenia.
29. prijíma oznámenia § 104 ods. 10 - zákazy podľa § 34 ods. 1 písm. b), c) a d) a § 35 ods. 1 písm. f) a g) sa nevzťahujú na chránené rastliny a chránené živočíchy nadobudnuté pred účinnosťou tohto zákona v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými dohovormi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Kto ku dňu účinnosti tohto zákona vlastní alebo drží takéto chránené rastliny alebo chránené živočíchy, ktoré neboli chránené podľa doterajších predpisov, je povinný oznámiť to orgánu ochrany prírody a písomne preukázať spôsob nadobudnutia jedinca chráneného druhu najneskôr do šiestich mesiacov odo dňa účinnosti tohto zákona.
30. upozorňuje stavebné úrady na výskyt chránených živočíchov na stavbách v súvislosti s plánovanými činnosťami, ktoré sú predmetom konaní podľa § 9 ods. 1 písm. c) až f)
30.1 vydanie stavebného povolenia na stavbu alebo zmenu stavby,
30.2 vydanie povolenia terénnych úprav, prác alebo zariadení, ak sa nevyžaduje územné rozhodnutie
30.3 vydanie rozhodnutia o zmene v užívaní stavby
30.4 vydanie rozhodnutia o odstránení stavby alebo dodatočnom povolení stavby,
31. vydáva potvrdenie podľa § 38 ods. 4 - orgán ochrany prírody, ktorému bol nález oznámený, vydá nálezcovi na jeho požiadanie potvrdenie o oznámení nálezu a zabezpečí opatrenia potrebné na ochranu nálezu.
32. za podmienok ustanovených osobitným predpisom 100) uhrádza výdavky súvisiace s výkonom funkcie člena stráže prírody,
33. ukladá fyzickým osobám, podnikateľom a iným právnickým osobám sankcie podľa tohto zákona a informuje ministerstvo o ich uložení,
34. rozhoduje o nároku na náhradu škody podľa § 97 až 102,
35. vyznačuje dreviny určené na výrub podľa § 47 ods. 8 - výrub dreviny podľa odsekov 3 a 7 možno vykonať len po vyznačení výrubu dreviny a po vydaní stanoviska podľa odseku 7 písm. a) alebo právoplatnosti rozhodnutia podľa odseku 3 a odseku 7 písm. b), ktorými je vykonávateľ výrubu povinný sa na požiadanie preukázať
36. nariaďuje potrebné nápravné opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov,
37. môže nariadiť vykonanie analýzy krvi alebo iného tkaniva (DNA testu) na preukázanie identity jedinca, rodičovstva a dosiahnutej generácie chránených živočíchov, ak je dôvodné podozrenie, že jedinec bol nadobudnutý v rozpore s týmto zákonom,
38. uchováva kópie evidenčných zoznamov, preukazov o pôvode a druhových kariet,
39. vykonáva štátny dozor,
40. plní ďalšie úlohy vo veciach ochrany prírody a krajiny ustanovené v druhej až štvrtej časti tohto zákona.
b) na úseku posudzovania vplyvov na životné prostredie
Podľa zákona č. 24/2006 Z. z. najmä
1. vykonáva posudzovanie strategických dokumentov s dosahom na svoj územný obvod,
2. vykonáva zisťovacie konanie strategických dokumentov a navrhovaných činností s dosahom na územie okresu,
3. zabezpečuje posudzovanie strategických dokumentov a navrhovaných činností, ak takáto povinnosť vyplynie zo zisťovacieho konania,
4. je správnym orgánom v konaní o pochybnostiach, či niektoré náklady spojené s posudzovaním vplyvu strategického dokumentu na životné
prostredie znáša obstarávateľ alebo navrhovateľ,
5. poskytuje odbornú pomoc pri uplatňovaní zákona,
6. zúčastňuje sa konzultácií podľa § 23,
7. poskytuje informácie o posudzovaní vplyvov do komplexného informačného systému posudzovania vplyvov na životné prostredie,
8. zabezpečuje uchovávanie dokumentácie z procesu posudzovania po ukončení procesu posudzovania a na požiadanie z nej poskytuje
informácie,
9. určuje spracovateľov posudku
c) na úseku štátnej vodnej správy
Podľa vodného zákona a zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov najmä
1. povoľuje vyňatie vstupov znečisťujúcich látok do podzemných vôd,
2. povoľuje osobitné užívanie vôd,
3. rozhoduje o použití prebytku vody zo zdroja podzemných vôd a o spôsobe
prevádzkovania takého zdroja,
4. povoľuje najmä
4.1. vysádzanie, stínanie a odstraňovanie stromov a krov v korytách vodných tokov, na
pobrežných pozemkoch a v inundačných územiach,
4.2. ťažbu piesku, štrku, bahna (ďalej len „riečny materiál“) s výnimkou liečivého bahna z
pozemkov tvoriacich koryto,
4.3. zasypávanie odstavených ramien vodných tokov, močiarov a odkrytých podzemných vôd
4.4. odkrytie hladiny podzemných vôd v dôsledku ťažby piesku, štrku alebo iných
nevyhradených nerastov,
5. mení a zrušuje ním vydané povolenie na osobitné užívanie vôd,
6. mení alebo zruší podmienky rozhodnutia, ktorým sa povoľuje vodná stavba a rozhodnutia
ktoré sa týkajú zaobchádzania so znečisťujúcimi látkami, ak je to v záujme ochrany vôd
7. rozhoduje o zastavení vodoprávneho konania, ak žiadateľ nedoplní žiadosť v určenej
lehote, alebo ak sa vo vodoprávnom konaní preukáže, že odpadol dôvod konania
8. určuje lehotu na obnovenie vodnej stavby po jej zániku
9. vydáva povolenia na vodné stavby – uskutočnenie vodnej stavby, jej zmenu,
užívanie, zmenu v užívaní, zrušenie a odstránenie vodnej stavby,
10. koná vo veci ohlásenia stavebných úprav na vodnej stavbe,
11. rozhoduje o podmienkach, za akých možno vykonať stavebnú úpravu alebo zmeny časti
vodnej stavby na cudzom pozemku mimo zastavaného územia obce v rámci povoľovania
ich uskutočnenia,
12. rozhoduje o vydaní súhlasu na umiestňovanie a odstraňovanie zariadení vo vodnom toku
a v odkrytých podzemných vodách a na ich brehu, najmä zariadení monitorovacieho
systému a informačného systému na pozorovanie hladiny, množstva a kvality vody a
zariadení neslúžiacich plavbe ani správe vodného toku,
13. rozhoduje o vydaní súhlasu na leteckú aplikáciu hnojív a chemických látok na ochranu
rastlín alebo na ničenie škodcov alebo buriny v chránených vodohospodárskych
oblastiach a v ochranných pásmach vodárenských zdrojov,
14. rozhoduje o uložení opatrení na ochranu povrchových a podzemných vôd na
poľnohospodárskych pozemkoch a lesných pozemkoch,
15. rozhoduje o určení ochranných pásiem vodárenského zdroja,
16. povoľuje vypúšťanie priemyselných odpadových vôd a osobitných vôd s obsahom
prioritných nebezpečných látok do verejnej kanalizácie
17. ukladá povinnosť monitorovať vplyv zaobchádzania so znečisťujúcimi látkami alebo s
prioritnými nebezpečnými látkami na podzemné vody a spôsob oznamovania jeho
výsledkov,
18. povoľuje použitie znečisťujúcich látok na vymedzené účely,
19. rozhoduje o uložení opatrení na nápravu pri poškodení povrchových vôd alebo
podzemných vôd alebo prostredia s nimi súvisiaceho,
20. rozhoduje v pochybnostiach o tom, či ide o vodný tok, prirodzené koryto alebo umelé
koryto a o hranicu koryta,
21. povoľuje ponechanie vodného toku v novom koryte a vymedzuje hranice nového koryta,
22. určuje na užívanie šírku pobrežného pozemku väčšiu ako je ustanovená zákonom,
23. rozhoduje o zákaze vytínať stromy a kry zabezpečujúce stabilizáciu koryta,
24. rozhoduje v pochybnostiach o určení hranice pobrežného pozemku,
25. rozhoduje v pochybnostiach o tom, či ide o vodnú stavbu alebo jej súčasť,
26. rozhoduje o určení pásma ochrany vodnej stavby, ak nejde o verejné vodovody a
verejné kanalizácie,
27. rozhoduje o uložení opatrení na odstránenie škodlivého stavu pri poškodení vodnej
stavby alebo ohrození jej prevádzky,
28. schvaľuje manipulačný poriadok vodnej stavby a jeho zmeny,
29. ukladá vlastníkovi vodnej stavby povinnosť vypracovať manipulačný poriadok vodnej
stavby a predložiť ho na schválenie,
30. uskutočňuje prehliadky na vodných stavbách na základe prizvania,
31. vykonáva štátny vodoochranný dozor a technicko-bezpečnostný dozor v rámci svojej
pôsobnosti,
32. rozhoduje o uložení opatrení na odstránenie zistených nedostatkov pri výkone štátneho
vodoochranného dozoru a technicko-bezpečnostného dozoru,
33. prerokúva priestupky na úseku ochrany vôd, vodných tokov a vodných stavieb,
34. ukladá pokuty; uložené pokuty zadáva do informačného systému,
35. v druhom stupni rozhoduje vo veciach, v ktorých v správnom konaní v prvom
stupni koná obec v rámci preneseného výkonu pôsobnosti na úseku štátnej vodnej
správy,
36. kontroluje výkon štátnej vodnej správy uskutočňovanej obcami,
37. Vydáva vyjadrenie k zámeru stavby, či je predpokladaná stavba alebo zmena stavby
možná z hľadiska ochrany vodných pomerov a za akých podmienok ju možno
uskutočniť a užívať,
38. vydáva vyjadrenie na
38.1. pripravované technologické úpravy vo výrobnom procese alebo v objeme výroby, ak
majú vplyv na nakladanie s vodami,
38.2. neinvestičné úpravy vodných stavieb a iných stavieb a zariadení, ak môžu ovplyvniť
množstvo alebo kvalitu povrchových vôd alebo podzemných vôd,
38.3. ťažbu piesku a štrku a na zemné práce, ak pri nich môže dôjsť k odkrytiu hladiny
podzemných vôd alebo k prepadu ich nadložia do podzemných vôd,
38.4. geologické práce a zemné práce vykonávané na inundačných územiach a v ochranných
pásmach vodárenských zdrojov,
38.5. schválenie a zmenu lesného hospodárskeho plánu a súhrnného lesného hospodárskeho
plánu v chránených vodohospodárskych oblastiach, v inundačných územiach a v
ochranných pásmach vodárenských zdrojov,
38.6. účely prerokovania územnoplánovacej dokumentácie k územným plánom obcí a
územným plánom zón,
39. vydáva súhlas na
39.1. stavby vo vodách a na pobrežných pozemkoch, stavby v inundačnom území a v
ochranných pásmach vodárenských zdrojov alebo stavby vo vzdialenosti do 23 m od
vzdušnej päty ochrannej hrádze,
39.2. ropovody a iné líniové produktovody na prepravu znečisťujúcich látok, diaľnice, cesty
a miestne komunikácie,
39.3 sklady, nádrže a skládky znečisťujúcich látok, stavby umožňujúce podzemné
skladovanie látok v zemských dutinách,
39.4. stavby veľkokapacitných fariem, ktorými sú farmy s kapacitou ustajnených zvierat
väčšou ako 400 ks dojníc, 600 ks teliat, 500 ks mladého dobytka, 500 ks výkrmu
hovädzieho dobytka, 5 000 ks výkrmu ošípaných, produkčné farmy s kapacitou 700 ks
prasníc s odchovom prasiatok do 30 kg živej váhy, 800 ks oviec, 50 tis. ks nosníc, 10 tis.
ks brojlerov a 100 tis. ks mládok,
40. povoľuje vyňatie vstupov znečisťujúcich látok do podzemných vôd, ak takéto
vypúšťanie nebude ústupkom vzhľadom na dosiahnutie environmentálnych cieľov pre
vodný útvar podzemných vôd; vedie evidenciu týchto povolení,
41. Vydáva stanoviská v konaniach podľa osobitného predpisu a tam, kde je dotknutým
orgánom,
42. je špeciálnym stavebným úradom vo veciach vodných stavieb,
43. vedie evidenciu o vodách podľa § 29 zákona o vodách, najmä vydaných povolení,
súhlasov a iných rozhodnutí a zasiela údaje do centrálnej databázy súhrnnej evidencie
o vodách, ktorú spravuje Slovenský hydrometeorologický ústav,
44. vyhláškou môže
44.1. upraviť, obmedziť, prípadne zakázať všeobecné užívanie povrchových vôd na
vodohospodársky významných vodných tokoch,
44.2. určiť rozsah inundačného územia pri vodohospodársky významných vodných tokoch,
d) na úseku štátnej správy rybárstva
Podľa zákona č. 139/2002 Z. z. o rybárstve v znení neskorších predpisov
1. ustanovuje a odvoláva rybárskeho hospodára,
2. ustanovuje a odvoláva rybársku stráž a vedie evidenciu členov rybárskej stráže,
3. prerokúva priestupky,
4. ukladá pokuty za správne delikty a priestupky; uložené pokuty zadáva do informačného systému;
e) na úseku štátnej správy verejných vodovodov a verejných kanalizácií
Podľa zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov najmä:
1. vydáva rozhodnutia podľa tohto zákona,
2. rozhoduje v pochybnostiach, či sa vodovod alebo kanalizácia považuje za verejný vodovod
lebo verejnú kanalizáciu podľa tohto zákona,
3. povoľuje výnimku z požiadavky uložiť kanalizačné potrubie na odvádzanie odpadových
vôd pri súbehu alebo krížení uložené hlbšie ako vodovodné potrubia na dodávku pitnej
vody,
4. rozhoduje o pásmach ochrany verejného vodovodu a verejnej kanalizácie,
5. vykonáva dohľad na úseku verejných vodovodov a verejných kanalizácií, ktorým
kontroluje plnenie povinností a podmienok ustanovených zákonom a na základe jeho
výsledkov ukladá opatrenia na nápravu protiprávneho konania,
6. prerokúva priestupky,
7. ukladá pokuty, uložené pokuty zadáva do informačného systému,
f) na úseku štátnej správy ochrany pred povodňami
Podľa zákona č. 7/2010 Z. z. o ochrane pre povodňami v znení neskorších predpisov najmä
1. riadi a koordinuje vykonávanie opatrení na ochranu pred povodňami na území obvodu,
2. spolupracuje vo veciach ochrany pred povodňami so správcom vodohospodársky
významných vodných tokov a so správcami drobných vodných tokov,
3. v oblasti prevencie
3.1. usmerňuje a kontroluje činnosť obcí pri plnení úloh na úseku ochrany pred povodňami,
3.2. spolupracuje s poverenými osobami, so správcom vodohospodársky významných
vodných tokov, vyšším územným celkom, obcami, vlastníkmi, nájomcami a správcami
poľnohospodárskej pôdy a lesnej pôdy a s ostatnými dotknutými orgánmi štátnej správy
na vyhotovení predbežného hodnotenia povodňového rizika a návrhov plánov
manažmentu povodňového rizika, ich prehodnocovaní a aktualizácii,
3.3. navrhuje prednostovi okresného úradu zloženie okresnej povodňovej komisie a jej
technického štábu, vypracúva jej štatút a predkladá ho na schválenie okresnému úradu v
sídle kraja,
3.4. zúčastňuje sa na prerokovaní vodných stavov a prietokov zodpovedajúcich stupňom
povodňovej aktivity,
3.5. navrhuje prednostovi okresného úradu schválenie povodňového plánu obce, ak má
drobný vodný tok alebo jeho ucelený úsek v nájme alebo vo výpožičke,
3.6. schvaľuje povodňový plán zabezpečovacích prác správcu drobného vodného toku,
3.7. schvaľuje povodňový plán zabezpečovacích prác správcu ropovodu, plynovodu,
teplovodu alebo iného potrubného vedenia, ktoré križuje vodný tok, správcu alebo
užívateľa stavby v inundačnom území vodného toku, správcu alebo užívateľa stavby a
zariadenia v dosahu vzdutia hladiny vodnej stavby,
3.8. schvaľuje povodňový plán zabezpečovacích prác zhotoviteľa stavby na vodnom toku
alebo v inundačnom území vodného toku,
3.9. zostavuje povodňový plán a predkladá ho na schválenie okresnému úradu v sídle kraja;
povodňový plán poskytuje okresnému riaditeľstvu Hasičského a záchranného zboru,
3.10. vykonáva povodňovú prehliadku v súčinnosti so správcom vodohospodársky
významných vodných tokov alebo so správcom drobného vodného toku,
3.11. ukladá rozhodnutím povinnosť odstrániť v určenom termíne nedostatky, ktoré boli
zistené pri povodňovej prehliadke,
3.12. oznamuje stavebnému úradu stavbu vo vodnom toku, stavbu križujúcu vodný tok alebo
stavbu v inundačnom území, o ktorej sa pri povodňovej prehliadne zistilo, že nemá
právoplatné stavebné povolenie alebo kolaudačné rozhodnutie,
3.13. prerokúva priestupky na úseku ochrany pred povodňami a ukladá pokuty; uložené
pokuty zadáva do informačného systému,
3.14. určuje rozsah inundačného územia a odovzdáva dokumentáciu určeného inundačného
územia orgánom územného plánovania,
4. počas povodňovej situácie
4.1. navrhuje prednostovi okresného úradu vyhlásenie a odvolanie II. stupňa povodňovej
aktivity a III. stupňa povodňovej aktivity na návrh správcu vodohospodársky
významného vodného toku alebo správcu drobného vodného toku, alebo z vlastného
podnetu, ak povodňová situácia presahuje územie obce a informuje o tom
bezodkladne okresný úrad v sídle kraja, dotknuté obce, okresné riaditeľstvo Hasičského
a záchranného zboru a Slovenský hydrometeorologický ústav,
4.2. organizačne zabezpečuje činnosť okresnej povodňovej komisie a plní úlohy jej
sekretariátu,
4.3. organizačne zabezpečuje činnosť technického štábu okresnej povodňovej komisie,
4.4. vypracúva v čase III. stupňa povodňovej aktivity priebežné správy o povodňovej situácii
a predkladá ich okresnému úradu v sídle kraja,
4.5. navrhuje prednostovi okresného úradu uložiť osobe povinnosť poskytnúť vecné plnenie
na zvládnutie úloh pri ochrane pred povodňami,
4.6. vyžaduje súhlas ministerstva životného prostredia na mimoriadnu manipuláciu na
vodných tokoch a na vodných stavbách, na uvoľňovanie ľadovej zátarasy alebo ľadovej
zápchy výbušninami a na vytvorenie umelej prietrže na ochranu pred povodňami a o
žiadosti informuje okresný úrad v sídle kraja,
4.7. operatívne rieši problémy, ktoré sa vyskytli pri realizácii opatrení na ochranu pred
povodňami,
5. po povodni
5.1. navrhuje prednostovi okresného úradu zloženie verifikačnej komisie na overenie
správnosti vyhodnotenia povodňových škôd a sumarizuje výsledky verifikácie
povodňových škôd,
5.2. vypracúva súhrnnú správu o priebehu povodní, ich následkoch a vykonaných
opatreniach a predkladá ju okresnému úradu v sídle kraja,
g) na úseku ochrany ovzdušia a zmeny klímy
Podľa zákona č. 137/2010 Z. z.
1.vydáva súhlas pre veľké zdroje znečisťovania ovzdušia (ďalej len „veľký zdroj) a stredné
zdroje (ďalej len „stredný zdroj“) podľa § 17 ods. 1, § 18 ods. 1 alebo vyjadrenie podľa §
31 ods. 8 zákona č. 137/2010 Z. z., ak je v integrovanom povoľovaní dotknutým orgánom,
2.v súhlasoch podľa bodu 1 a v rozhodnutiach podľa § 18 ods. 9 a § 31 ods. 2 zákona
č.137/2010 Z. z. môže určiť podmienky prevádzkovania veľkých zdrojov a stredných
zdrojov.
3.rozhoduje
3.1.v prípade pochybností o vymedzení, začlenení alebo kategorizácii stacionárneho zdroja
a o vymedzení a začlenení jeho zariadení,
3.2.v osobitných prípadoch o skrátení lehôt vykonávania oprávnených meraní, o zrušení
alebo zmene súhlasu na predĺženie lehoty alebo na upustenie od oprávnených meraní a
určuje prevádzkovateľovi veľkého zdroja alebo prevádzkovateľovi stredného zdroja
vykonať mimoriadne oprávnené meranie a lehotu jeho vykonania podľa ustanovených
požiadaviek; zmena súhlasu na predĺženie lehoty diskontinuálneho merania alebo
upustenie od oprávnených meraní sa neuplatňuje, ak ide o spaľovne odpadov alebo o
zariadenia na spoluspaľovanie odpadov, ktoré sú umiestnené v obytnom území alebo
zmiešanom území obce alebo vo vzdialenosti do 700 m od takéhoto územia,
3.3.schvaľuje postupy výpočtu množstiev vypúšťaných znečisťujúcich látok z veľkých
zdrojov a stredných zdrojov podľa ustanovených požiadaviek a technický výpočet
údajov o dodržaní emisných limitov, technických požiadaviek a podmienok
prevádzkovania, ak nie sú schválené v súhlase podľa bodu 1.,
4.určuje
4.1.v súhlasoch podľa bodu 1. alebo v rozhodnutiach podľa § 18 ods. 9 a § 31 ods. 2 zákona
č. 137/2010 Z. z. emisné limity, technické požiadavky a podmienky prevádzkovania
veľkých zdrojov a stredných zdrojov,
4.2.rozsah a požiadavky vedenia prevádzkovej evidencie veľkých zdrojov a stredných
zdrojov, ak nie sú určené v súhlase vydanom podľa bodu 1.,
4.3.v pochybnostiach prevádzkovateľovi veľkého zdroja alebo prevádzkovateľovi stredného
zdroja vykonať overovacie oprávnené meranie a lehotu jeho vykonania podľa
ustanovených požiadaviek,
4.4.prevádzkovateľovi veľkého zdroja alebo prevádzkovateľom stredného zdroja
podmienku vykonávania oprávnených meraní pri záložných systémoch a v tých
miestach merania technologických zdrojov, v ktorých to nie je ustanovené, ak nie je
určená v súhlase podľa bodu 1.,
5.môže určiť
5.1.výnimky z emisných limitov a z technických požiadaviek a podmienok prevádzkovania,
z monitorovania údajov o ich dodržaní a čas ich trvania, ak nie sú určené v súhlasoch
podľa bodu 1. alebo v rozhodnutiach podľa § 18 ods. 9 a § 31 ods. 2 zákona č. 137/2010
Z. z., a ak je tak ustanovené,
5.2.podľa druhu vypúšťaných znečisťujúcich látok z veľkých zdrojov a stredných zdrojov,
ktoré všeobecné emisné limity, ustanovené všeobecne záväzným právnym predpisom
vydaným na vykonanie zákona č. 137/2010 Z. z., sa pre konkrétny stacionárny zdroj
uplatňujú,
5.3.pre veľké zdroje a stredné zdroje, ktoré technické požiadavky a podmienky
prevádzkovania sa pre konkrétny zdroj uplatňujú, ak ich všeobecne záväzný právny
predpis vydaný na vykonanie zákona č. 137/2010 Z. z. ustanovuje variantne,
5.4.priloženie odborného posudku k žiadostiam o vydanie súhlasu alebo vyjadrenia
podľa bodu l.,
6.zabezpečuje
6.1.udržanie kvality ovzdušia,
6.2.zverejnenie ročných správ o prevádzke a kontrole spaľovní odpadov alebo zariadení na
spoluspaľovanie odpadov o kapacite 2 a viac ton spaľovaného odpadu za hodinu a
zoznamu spaľovní a zariadení na spoluspaľovanie odpadov s kapacitou pod 2 tony za
hodinu každoročne do 31. mája nasledujúceho roka; v tejto lehote zverejňuje aj zoznam
stacionárnych zdrojov prevádzkujúcich zariadenia, v ktorých sa používajú organické
rozpúšťadlá,
7.podieľa sa na vypracovaní programu a integrovaného programu na zlepšenie kvality
ovzdušia,
8.preskúmava periodicky podmienky prevádzkovania spaľovne odpadov alebo zariadenia na
spoluspaľovanie odpadov a podľa potreby ich upravuje alebo určuje nové podmienky
prevádzkovania podľa § 18 ods. 9 zákona č. 137/2010 Z. z.,
9.uloží prevádzkovateľovi veľkého zdroja a prevádzkovateľovi stredného zdroja opatrenia na
nápravu, ak neplnia povinnosti ustanovené zákonom č. 137/2010 Z. z. a všeobecne
záväznými právnymi predpismi upravujúcimi ochranu ovzdušia,
10.môže povoliť na údržbu a reštaurovanie kultúrnych pamiatok a historických vozidiel
nákup a použitie obmedzeného množstva regulovaných výrobkov, ktoré nespĺňajú
požiadavky podľa § 14 ods. 6 zákona č. 137/2010 Z. z.,
11.spracúva
11.1.každoročne súhrnné ročné vyhodnotenie prevádzkovej evidencie stacionárnych zdrojov
v okrese za predchádzajúci rok a predkladá ho poverenej organizácii v elektronickej
forme do 31. mája,
11.2.každoročne údaje o množstvách a kvalite predaných palív za predchádzajúci rok, ktoré
predkladá ten, kto predáva tuhé palivo a kvapalné ropné palivo, a predkladá ich
poverenej organizácii v elektronickej forme do 31. mája,
12.sprístupňuje
12.1.verejnosti žiadosti o vydanie súhlasu, súhlasy vydané na ich základe a ich aktualizácie
a vykonáva verejné prerokovanie žiadosti o vydanie súhlasu, ak ide o konanie podľa
§ 18 zákona č. 137/2010 Z. z.,
12.2.verejnosti súhlasy a ich aktualizácie vydané na povolenie stacionárnych zdrojov
prevádzkujúcich zariadenia, v ktorých sa používajú organické rozpúšťadlá,
13.ukladá pokuty prevádzkovateľom veľkých zdrojov a prevádzkovateľom stredných zdrojov
a tomu, kto vyrába, dováža a predáva palivá; uložené pokuty zadáva do informačného
systému,
14.vydáva stanoviská k územným plánom obcí a územným plánom zón,
15.oznamuje bezodkladne písomne ministerstvu životného prostredia výnimky určené podľa §
26 ods. 3 písm. l) zákona č. 137/2010 Z. z.,
16.vykonáva štátnu správu ochrany ovzdušia, ktorá podľa zákona č. 137/2010 Z. z. nepatrí
iným orgánom ochrany ovzdušia,
Podľa zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
1.rozhoduje o vydaní povolení, ich zmene alebo o vyradení prevádzky zo schémy
obchodovania,
2.oznamuje
2.1.vydanie povolení, ich zmenu alebo vyradenie prevádzky zo schémy obchodovania
ministerstvu životného prostredia,
2.2.ministerstvu životného prostredia informáciu, ak prevádzkovateľ nepredloží správu o
emisiách skleníkových plynov (ďalej len „správa“), alebo správa nie je overená ako
správna,
3.vydáva prevádzkovateľom a dobrovoľným účastníkom schémy obchodovania potvrdenia o
správnosti správy,
4.predkladá každoročne do 31. marca vnútroštátnemu správcovi (organizácii poverenej
ministerstvom životného prostredia správou registra pre kvóty skleníkových plynov)
potvrdenie o správnosti správy,
5.schvaľuje každú významnú zmenu monitorovacieho plánu na zisťovanie a vykazovanie
emisií skleníkových plynov prevádzkovateľa,
6.ukladá pokuty za správne delikty; uložené pokuty zadáva do informačného systému,
7.postupuje podľa zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ak nastanú
pochybnosti o správnosti overenej správy,
8.schvaľuje žiadosť overovateľa nevykonať návštevu na mieste a správu o zlepšení,
9.vykonáva konzervatívny odhad emisií,
10.informuje ministerstvo životného prostredia o zistených skutočnostiach,
11.preskúma povolenie na vypúšťanie emisií skleníkových plynov každých päť rokov a
následne vykoná jeho zmeny a doplnenia,
Podľa zákona č. 321/2012 Z. z. o ochrane ozónovej vrstvy Zeme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
1.vydáva súhlas na skladovanie kontrolovanej látky od 1 000 kg vrátane, okrem
skladovania halónov na kritické použitie,
2.vydáva vyjadrenie k zriaďovaniu a zmene stavieb na skladovanie kontrolovanej látky
od 1 000 kg vrátane, okrem skladovania halónov na kritické použitie;
Podľa zákona č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov
1.rozhoduje o poplatku právnickej osoby alebo fyzickej osoby oprávnenej na podnikanie,
ktorá prevádzkuje veľký zdroj znečisťovania ovzdušia alebo stredný zdroj znečisťovania
ovzdušia,
2.ukladá pokuty;
Podľa zákona č. 286/2009 Z. z. o fluórovaných skleníkových plynoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
1.vedie evidenciu prevádzkovateľov zariadení,
2.vedie evidenciu údajov o fluórovaných skleníkových plynoch, výrobkoch a zariadeniach
oznámených prevádzkovateľom zariadenia a predkladá ich ministerstvu životného
prostredia;
h) na úseku odpadového hospodárstva
Podľa zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov najmä
1.vydáva súhlas na
1.1.prevádzkovanie zariadenia na: zneškodňovanie odpadov, zhodnocovanie odpadov, na
zber odpadov, vrátane zberného dvora,
1.2.zneškodňovanie a zhodnocovanie odpadov,
1.3.vydanie prevádzkového poriadku zariadenia na zneškodňovanie odpadov, zariadenia na
zhodnocovanie odpadov,
1.4.nakladanie s nebezpečnými odpadmi, vrátane prepravy,
1.5.zhromažďovanie nebezpečných odpadov u pôvodcu odpadu,
1.6.zhromažďovanie odpadov držiteľom odpadu bez predchádzajúceho triedenia,
1.7.uzavretie skládky odpadov alebo jej časti, vykonanie jej rekultivácie a jej následne
monitorovanie,
1.8.dekontamináciu,
1.9.zneškodňovanie použitých polychlórovaných bifenylov alebo zariadení obsahujúcich
polychlórované bifenyly, odpadov z výroby oxidu titaničitého,
1.10.odovzdanie odpadov vhodných na využitie v domácnosti,
1.11.prevádzkovanie úložiska dočasného uskladnenia ortuti,
1.12.uzavretie úložiska dočasného uskladnenia ortuti alebo jej časti a jeho následné
monitorovanie,
1.13.využívanie odpadov na povrchovú úpravu,
1.14.zhromažďovanie odpadu dlhšie ako jeden rok pred jeho zneškodnením alebo dlhšie
ako tri roky pred jeho zhodnotením,
2.rozhoduje o odvolaní proti rozhodnutiu obce,
3.vyjadruje sa k územným plánom obcí a územným plánom zón,
4.schvaľuje projektovú dokumentáciu na uzavretie, rekultiváciu a monitorovanie skládky a
úložiska,
5.uskutočňuje konanie vo veci
5.1.nezákonne umiestneného odpadu,
5.2.umiestnenia vozidla na určené parkovisko a súvisiacich povinnosti držiteľa vozidla,
6.rozhoduje o
6.1.neexistencii vozidla,
6.2.tom, či vlastníctvo k vozidlu nadobudne štát a zároveň určí, že vozidlo je starým
vozidlom,
6.3.povinnosti oddeliť nebezpečný odpad,
7.určuje, či vozidlo je starým vozidlom,
8.vykonáva štátny dozor,
9.prerokúva priestupky a ukladá pokuty; uložené pokuty zadáva do informačného systému,
10.vypracúva podklady na vypracovanie programu kraja a programu Slovenskej republiky
v oblasti odpadového hospodárstva,
11.posudzuje program odpadového hospodárstva obce a schvaľuje program držiteľa
polychlórovaných bifenylov,
12.vydáva stanovisko k plánu nakladania s ťažobným odpadom,
13.vydáva potvrdenie
13.1. o uzavretí skládky,
13.2.na čerpanie účelovej finančnej rezervy,
13.3.na uzavretie úložiska dočasného uskladnenia ortuti,
13.4.vlastníkovi prostriedkov účelovej finančnej rezervy po skončení monitorovania
skládky odpadov voľne nakladať s nevyčerpanou časťou účelovej finančnej rezervy,
14.vykonáva registráciu podnikateľských subjektov v oblasti zberu odpadov alebo prepravy
odpadov; registráciu prevádzkovateľa zariadenia na zhodnocovanie biologicky
rozložiteľného komunálneho odpadu zo zelene, ktorého ročná kapacita neprevyšuje 100
ton, ako i registráciu obchodníka a sprostredkovateľa v tejto oblasti,
15.vedie evidenciu
15.1.hlásení o vzniku a nakladaní s odpadmi,
15.2.sprievodných listov nebezpečných odpadov,
15.3.vydaných vyjadrení a rozhodnutí,
15.4.hlásení o odpadoch z výrobkov alebo materiálov a o objeme ich zhodnotenia zo
zberu odpadov na území Slovenskej republiky,
16.vykonáva monitorovanie vo veci zneškodňovania oxidu titaničitého,
17.vydáva vyjadrenia k
17.1. výstavbe, týkajúcej sa odpadového hospodárstva,
17.2. pripravovaným zmenám výroby súvisiacej so zmenou nakladania s odpadom,
17.3. dokumentácii alebo plánu likvidácie banských diel a lomov,
17.4. územnoplánovacej dokumentácii pri jej prerokovaní,
18. Poskytuje na požiadanie informácie o existencii a umiestnení zariadení vhodných na
zhodnotenie daného odpadu a na zneškodnenie daného odpadu v územnom obvode
okresného úradu,
Podľa zákona č. 17/2004 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov v znení neskorších predpisov
1.prijíma oznámenia a hlásenia od prevádzkovateľov skládky odpadov alebo odkaliska,
2.nahliada do podkladov a kontroluje podklady prevádzkovateľov skládky odpadov alebo
odkaliska slúžiace na výpočet poplatku za uloženie odpadu,
3.ukladá pokuty; uložené pokuty zadáva do informačného systému;
Podľa zákona č. 514/2008 Z. z. o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov najmä
1.rozhoduje o zaradení úložiska, ktorým je odkalisko, do zodpovedajúcej kategórie,
okrem odkaliska vzniknutého pri banskej činnosti,
2.povoľuje zriadenie, užívanie, zmeny a uzavretie úložiska, ktorým je odkalisko, okrem
odkaliska vzniknutého pri banskej činnosti,
3.prijíma oznámenia a správy prevádzkovateľov a nariaďuje potrebné opatrenia týkajúce sa
úložiska, ktorým odkalisko, okrem odkaliska vzniknutého pri banskej činnosti a
zabezpečí vypracovanie znaleckého posudku týkajúceho sa takéhoto odkaliska,
4.vydáva súhlas s uzavretím úložiska, ktorým je odkalisko, okrem odkaliska vzniknutého pri
banskej činnosti a nariaďuje vykonanie potrebných opatrení na takomto odkalisku po jeho
uzavretí,
5.nariaďuje preukázanie dôvodov, pre ktoré nie je potrebné znižovať limity koncentrácie
kyanidu v ťažobnom odpade ukladanom na úložisko, ktorým je odkalisko, okrem odkaliska
vzniknutého pri banskej činnosti,
6.prijíma oznámenie prevádzkovateľa o vytvorení osobitného účtu na odvádzanie účelovej
finančnej rezervy pre úložisko, ktorým je odkalisko, okrem odkaliska vzniknutého pri
banskej činnosti, každoročne kontroluje výšku odvedených prostriedkov a vydáva súhlas na
čerpanie prostriedkov z tohto účtu,
7.informuje ministerstvo životného prostredia o skutočnostiach nasvedčujúcich tomu, že
prevádzka úložiska, ktorým je odkalisko, okrem odkaliska vzniknutého pri banskej činnosti,
ktoré je úložiskom kategórie A, alebo závažná havária vzniknutá na takomto odkalisku
môže mať významný cezhraničný vplyv,
8.poskytuje potrebné údaje do informačného systému,
9.ukladá pokuty; uložené pokuty zadáva do informačného systému,
10.plní ďalšie úlohy vo veciach nakladania s ťažobným odpadom,
11.vyjadruje sa k bezpečnostnej správe alebo jej aktualizácii vypracovanej podľa zákona
č. 128/2015 Z. z.,
12.vykonáva štátny dozor,
i)na úseku prevencie a nápravy environmentálnych škôd
Podľa zákona č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
1.vykonáva v prvom stupni štátnu správu vo veciach prevencie a nápravy environmentálnych
škôd,
2.prijíma a eviduje oznámenia vo veciach environmentálnych škôd, informuje o nich
ministerstvo životného prostredia a prijíma a eviduje kópie zmlúv o spôsobe krytia
zodpovednosti za environmentálnu škodu,
3.vykonáva konzultácie k tomu, či došlo k bezprostrednej hrozbe environmentálnej škody
alebo či vznikla environmentálna škoda,
4.schvaľuje návrh nápravných opatrení,
5.rozhoduje vo veciach environmentálnych škôd,
6.prijíma a vykonáva preventívne opatrenia a nápravné opatrenia vo veci environmentálnej
škody,
7.vykonáva štátny dozor,
8.ukladá pokuty; uložené pokuty zadáva do informačného systému,
j)na úseku prevencie závažných priemyselných havárií
Podľa zákona č. 514/2008 Z. z. o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 128/2015 Z. z. najmä
1.vyjadruje sa k bezpečnostnej správe alebo k jej aktualizácii,
2.vykonáva štátny dozor na úseku prevencie závažných priemyselných havárií v rozsahu
svojej pôsobnosti podľa osobitných predpisov,
3.spolupracuje s ministerstvom životného prostredia pri spracúvaní plánu kontrol podnikov a
so Slovenskou inšpekciou životného prostredia pri spracúvaní plánu bežných kontrol