Riadená participácia
Zistenia poukázali na fakt, že proces podpory budovania kapacít v prostredí verejnej správy sa nemôžu opierať len o skúsenosti a poznanie prameniace z občianskej participácie, teda participácie iniciovanej "zdola". Prenos poznatkov a zručností v oblasti participatívnej tvorby verejných politík musí byť postavený na potrebách, znalostiach a skúsenosti, ktorá sa buduje a prichádza priamo zvnútra inštitúcií a rezortov.
Budovanie vlastnej poznatkovej bázy môže byť reálne len vtedy, ak bude možné z praxe extrahovať a analyzovať poznatky, skúsenosti a zručnosti zo živých procesov participatívnej tvorby verejných politík. Je potrebné uplatniť opatrenia, ktoré umožnia v praxi testovať inovatívne modely podpory pre subjekty VS, zavádzať nové formáty pomoci - napríklad formou odborného sprevádzania zamestnancov v čase prípravy a dizajnovania procesov, cielene posilňovať existujúce analytické kapacity a súčasne zabezpečovať kvalitné poradenstvo, couching a mentorstvo v previazaní na všetky úrovne VS, ale aj občianskej spoločnosti (OS).
Riadená participácia, ktorú iniciujú a majú vo vlastníctve subjekty verejnej správy (ministerstvá, obce, mestá, či samosprávne kraje). Riadená participácia a riadený dialóg s partnermi je odpoveďou tých politicko-administratívnych autorít, ktoré zapojenie občanov/verejnosti považujú za kľúčové. V tomto prípade sa jedná o participáciu smerujúcu „zhora-nadol“ (top-down). Keďže ide o vyvolanú dobrovoľnú participáciu, nazýva sa aj vyžiadanou participáciou. Je samostatnou a špecifickou disciplínou, pretože kvalitný participatívny proces, ktorý je vo "vlastníctve" inštitúcií verejnej správy, si vyžaduje inú perspektívu riadenia a nastavenia interných procesov hlavne dovnútra inštitúcií.
V prípade zavádzania princípov riadenej participácie do každodenného života verejných inštitúcií a subjektov verejnej správy, musí byť kladený na kvalitu participácie a viacúrovňový proces zapájania verejnosti a optimalizáciu interných postupov riadenia participatívnych procesov vo vnútri inštitúcie v previazaní na manažment prípravy a realizácie participatívneho procesu.
Vieme, že jednotlivé ÚOŠS, rovnako samosprávne kraje a z väčšej miery aj obce a mestá, nemajú štandardizované procesy, nemajú nastavené systémy riadenia participatívnych procesov, interné plány ich implementácie a rovnako nemajú špecialistov a odborných zamestnancov, ktorí by takúto agendu vykonávali. Riešením je zabezpečiť odbornú podporu zamestnancom verejnej správy a realizovať kroky, zamerané na podporu budovania kapacít pre participáciu v jednotlivých ekosystémoch verejnej správy.