Participácia a ústredné orgány štátnej správy: Analytika - priebeh činností
január 2022
- vytváranie databázy verejných politík, ktoré by mohli byť predmetom analýzy. Hlavným zdrojom informácií, na základe ktorých by bolo možné realizovať rozhodnutie o vhodnej vzorke na výskum a následnú analýzu je portál Slov-lex, príp. stránky ÚOŠS, ktoré ale obsahovali relevantné informácie len výnimočne. V prvej verzii databáza obsahovala 40 identifikovaných politík, ktoré na minimálnej úrovni plnili vyššie uvedené kritériá. Následne boli identifikované politiky podrobené hlbšiemu skúmaniu v zmysle lepšieho pochopenia potenciálu pre hlbšiu analýzu t.j. bola dôsledne preštudované sprievodná dokumentácia, kvalita spracovania predbežnej informácie a správy o účasti verejnosti a v neposlednom rade robustnosť MPK ako aj obsah pripomienok verejnosti uvedených v podpornej dokumentácii v Slov-lexe,
- následne prebehla vnútorná debata analytického tímu ako pristúpiť k rozhodovania o finálnej výskumnej vzorke t.j. o nastavení výskumu a následnej analýzy, tak aby priniesol, čo možno najlepšiu výpovednú hodnotu. Celkovo boli zvažované 3 modely výskumu:
- zahrnúť všetky ministerstvá s jednou politikou – plošný prístup; riziko: nízka výpovedná hodnota nakoľko ide o veľké heterogénne inštitúcie s množstvom legislatívnotvorných oblastí,
- cielene vybrať 1 ministerstvo a v rámci neho identifikovať 10-15 verejných politík – cielený prístup; riziko: nedostatok verejných politík robených aspoň s minimálnym zapojením verejnosti v rámci jedného rezortu; rozširovanie časového obdobia, aby bolo možné získať dostatočný počet verejných politík – absencia relevantných respondentov pre zber dát; pandémia COVID-19 a s ňou spojený výnimočný stav, ktorý spôsobil mnoho skrátených legislatívnych konaní, kde je verejnosť v zmysle platnej legislatívy z procesu prípravy verejnej politiky vylúčená,
- cielene vybrať 3-4 ministerstvá, kde je možné predpokladať existujúcu kultúru participácie príp. jej potenciál vzhľadom na agendu a jej vplyv na spoločnosť a v rámci týchto rezortov identifikovať 4-5 verejných politík, ktoré spĺňajú vyššie uvedené kritériá – cielený výber; riziká: nedostatočná reprezentatívnosť; kapacitná náročnosť výskumu pre rezort (predpokladaný prekryv napr. úradníkov na legislatívnych oddeleniach, ktorí sa do nejakej miery zúčastnili tvorby všetkých identifikovaných verejných politík; podobne kapacitná náročnosť pre gestorov politík, ak by bolo viacero politík tematicky podobných, a teda by rovnaký gestor musel poskytovať informácie o viac ako jednej politike,
- z týchto troch modelov bol vybraný 3. model, nakoľko napriek identifikovaným rizikám, najlepšie zodpovedal cieľom analytickej podaktivity t.j. identifikovať silné a slabé stránky realizovaných participatívnych procesov, najmä s ohľadom na formulovania vhodných optimalizačných opatrení pre aplikačnú prax ÚOŠS,
- zúženie výberu na 9 ÚOŠS s celkovo 16 politikami, ktoré na základe verejne dostupne dokumentácie mali dostupnú podpornú dokumentáciu a bol identifikovaný potenciál participatívnej tvorby.
február 2022
- finalizácia databázy vybraných verejných politík, ktoré boli v zmysle vyššie popísaného procesu identifikované ako vhodné na realizáciu výskumnej a následne analytickej činnosti. Finalizácia databázy prebehla prostredníctvom zúženia pôvodných 9 ministerstiev na 4: Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo spravodlivosti SR, Ministerstvo životného prostredia SR a Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR na základe nasledovných kritérií:
- dostupná kontaktná osoba – nebýva pravidlom, že je na základe zverejnenej dokumentácie možné identifikovať, na koho as v rámci rezortu obrátiť ohľadom konkrétnejších informácií k predloženému materiálu – nevyhnutný predpoklad pre získanie kontaktov na ďalších respondentov, ktorí vedia poskytnúť relevantné informácie,
- predpokladaná ochota vedenia podporiť realizáciu výskumno-analytických aktivít,
- predpokladaná rozvinutá kultúra participácie.
marec 2022
- oslovenie (formou listu) štyroch identifikovaných rezortov s vysvetlením cieľa analytického programu a so žiadosťou o účasť na realizácii výskumných aktivít,
- 16. marec 2022: verejná prezentácia zámeru analytického programu na konferencii Participácia 2.0 reloaded.
marec 2022 - apríl 2022
- realizácie stretnutí (na základe oslovenia) splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti (ÚSV ROS) F. Vagača s ďalšími zástupcami zo strany ÚSV ROS s vrcholnými predstaviteľmi oslovených ministerstiev s cieľom dohodnúť detaily spolupráce (MS SR 4.4.2022/11:00-12:00, MPSVaR SR: 5.4.2022/9:30-10:30, MŽP SR 11.4.2022/14:00-15:00, MV SR: 20.4.2022/12:00-13:30). Na základe stretnutí s vrcholnými predstaviteľmi ministerstiev boli dohodnuté podmienky spolupráce a súčinnosť vybraných zamestnancov ÚOŠS. MPSVaR neprejavilo záujem o účasť v analytickom programe, preto bolo z výskumnej vzorky vylúčené. Vzhľadom na nižší počet ministerstiev vo výskumnej vzorke bol následne rozšírený počet skúmaných politík aj v zmysle zrealizovaných stretnutí, na ktorých sa podarilo niektoré ďalšie vhodné politiky identifikovať,
- vytvorenie záverečného zoznamu analyzovaných verejných politík,
- vytvorenie metodologického rámca pre analýzu: upravuje postup pre zber a analýzu dát (DOCX, 115 kB).
marec 2022 - apríl 2022
- realizácia kvalitatívneho výskumu:
- textové analýzy zamerané na identifikáciu a detailné zmapovanie dokumentácie participatívnych procesov, ktorých cieľom je zistiť nakoľko sú procesy formalizované nad rámec všeobecnej participatívnej legislatívy (Zákon 400/2015 Z.z. v znení neskorších predpisov),
- kvalitatívne pološtruktúrované rozhovory realizované na základe rámcového protokolu na zber dát v prostredí ÚOŠS (maximálny počet analyzovaných participatívnych procesov 12), počet realizovaných pološtruktúrovaných rozhovorov: 20-25, cieľová skupina: zamestnanci ÚOŠS v rôznych pozíciách + účastníci participatívnych procesov,
- sumarizácia, spracovanie a zhodnotenie zozbieraných dát predstavuje prípravu podkladov v zmysle metodologického rámca pre ďalšie analytické činnosti a výstupy.
september 2022 – apríl 2023
- spracovanie prípadových štúdií k jednotlivým participatívnym procesom.
apríl 2023
- spracovanie pracovných verzií prípadových štúdií k jednotlivým participatívnym procesom
máj - jún 2023
- pripomienkovanie pracovných verzií prípadových štúdií k jednotlivým participatívnym procesom
júl - august 2023
Zapracovávanie pripomienok do prípadových štúdií.
august – september 2023
Analýza praxe participatívnej tvorby verejných politík na jednotlivých zapojených rezortoch na základe prípadových štúdií.
október - december 2023
Celková analýza participatívnej praxe na úrovni ÚOŠS, formulovanie odporúčaní a príprava záverečnej publikácie (Ne)riadená participácia (PDF, 2 MB)
ZOZNAM PRÍPADOVÝCH ŠTÚDIÍ K ZÁVEREČNEJ ANALÝZE PARTICIPÁCIA A ÚSTREDNÉ ORGÁNY ŠTÁTNEJ SPRÁVY
Ministerstvo životného prostredia SR
- Zákon o zálohovaní jednorazových obalov - prípadová štúdia
- Novela zákona o zálohovaní jednorazových obalov- prípadová štúdia
- Zákon o ochrane ovzdušia - prípadová štúdia
- Novela zákona o ohrozených druhoch - prípadová štúdia
- Novela zákona o Environmentálnom fonde - prípadová štúdia
- Novela zákona o odpadoch - prípadová štúdia
Autor: Richard Lukačka
Pripomienkujúci: Tomáš Winkler
Ministerstvo vnútra SR
- Zákon o registri mimovládnych neziskových organizácií - prípadová štúdia
- Zákon o integrovanom záchrannom systéme - prípadová štúdia
- Zákon o dobrovoľníctve - prípadová štúdia
- Zákon o cestnej premávke - prípadová štúdia
Autor: Anna Šestáková
Pripomienkujúca: Alexandra Poláková Suchalová
Ministerstvo spravodlivosti SR
- Novela zákona o obetiach trestných činov - prípadová štúdia
- Novela zákona o slobodnom prístupe k informáciám - prípadová štúdia
- Novela zákona o registri partnerov verejného sektora - prípadová štúdia
- Reforma súdnej mapy - prípadová štúdia
- Rekodifikácia práva obchodných spoločností - prípadová štúdia
Autor: Samo Čevela
Pripomienkujúca: Alexandra Poláková Suchalová