Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Rómske komunity

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 16. apríl 2024, utorok
 

Príďte na diskusie k ideovému zámeru úpravy zákona o podpore práce s mládežou

08. 06. 2018

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, Rada mládeže Slovenska a Úrad splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti (ÚSV ROS) spoločne pracujú na tom, aby hlas mladých ľudí a ľudí, ktorí pracujú s mládežou a pre mládež bol súčasťou genetického fondu vznikajúceho ideového zámeru novej úpravy zákona o podpore práce s mládežou.rada pozvanka (JPG, 449 kB)

 V tomto procese je aj Váš hlas dôležitý. Využite preto túto príležitosť a pomôžte nám ukázať, že participácia verejnosti na tvorbe dôležitých politík môže byť zaujímavým prínosom pre všetkých.

Príďte nám povedať, čo si myslíte o navrhovaných zmenách týkajúcich sa Zákona  o podpore práce s mládežou (č. 282/2008, Z.z.) na verejné diskusie a prispejte k tvorbe ideového zámeru novej úpravy zákona o podpore práce s mládežou.

Diskusie sa budú konať v termínoch od 25. júna do 28. júna vo viacerých mestách na Slovensku:

  • 25.6. 2018 – 13:30-17:30: Banská Bystrica, Záhrada – Centrum nezávislej kultúry, Námestie SNP 16
  • 26.6. 2018 – 13:30-17:30: PREŠOV, Diecézne centrum pre mládež, Metodova 1
  • 27.6. 2018 – 13:30-17:30: TRNAVAZasadacia miestnosť mestskej rady, Trhová 3 
  • 28.6. 2018 – 13:30-17:30: BRATISLAVA, Mestská knižnica BA, Klariská 16

Na diskusie sa môžete registrovať cez tento link.

Ak Vám povinnosti či vzdialenosť nedovolia osobne sa zúčastniť, môžete ich sledovať online cez náš facebook, a súčasne zasielať vaše podnety a otázky cez sli.do.

Stručné predstavenie ideového zámeru

Od prijatia zákona o podpore práce s mládežou (ďalej len „Zákon“) uplynie v roku 2018 už 10 rokov. Počas tohto obdobia sa ukázali jeho silné i slabé stránky. Zákon sa ukázal ako aplikovaný v praxi iba menšej miere. Zákon bol koncipovaný v čase, keď mal štát iné smerovanie pri určovaní štátnej politiky mládeže a tomu zodpovedal aj vytvorený inštitucionálny rámec.

Sektor práce s mládežou sa za ostatných 10 rokov výrazne nezmenil, hoci môžeme vnímať jeho postupný rozvoj, predovšetkým v oblasti aktivizovania sa mladých ľudí na miestnej úrovni vo svojich vlastných iniciatívach alebo miestnych organizáciách. Stále ho fakticky tvoria tri hlavné skupiny aktérov:

  • verejní aktéri (školy so svojimi aktivitami v čase mimo vyučovania, najčastejšie krúžkami; centrá voľného času a iní.) pracujúci na miestnej úrovni; 
  • mládežnícke organizácie s miestnym, regionálnym či národným dosahom. Pod mládežníckymi organizáciami rozumieme viaceré typy mimovládnych organizácií, ktoré buď združujú mladých ľudí, pracujú s mladými ľuďmi alebo poskytujú služby mladým ľuďom;
  • súkromný sektor, ktorý hlavne realizuje letné komerčné tábory a podobné aktivity.

To, čo sa za uplynulé obdobie zmenilo najviac, a čo potrebuje legislatíva zohľadniť, sú potreby a záujmy mladých ľudí, ktoré by mali byť základným východiskom aj pre nastavenie podmienok na systematickú podporu práce s mládežou.

V uplynulom období sa tiež významne zmenila úloha štátu pri financovaní práce s mládežou. Veľká časť práce s mládežou miestnych verejných poskytovateľov je financovaná z obecných rozpočtov resp. rozpočtov VÚC. V prípade finančnej podpory mládežníckych organizácií došlo k výraznému poklesu podpory zo štátneho rozpočtu. Na druhej strane tento pokles nútil organizácie k zvýšenému vynakladaniu kapacít na získanie finančných prostriedkov z iných zdrojov, aby boli schopné pokryť rastúci dopyt po ich aktivitách medzi mladými (pre porovnanie, v roku 2009 tvorili finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu väčšinu rozpočtu mládežníckych organizácií, dnes je to už len menšia časť). Teda môžeme konštatovať, že jestvuje nepriama úmera – zatiaľ čo záujem mladých ľudí o aktivity mládežníckych organizácií rastie a úmerne tomu narastá aj rozsah a dosah samotných aktivít, podpora štátu tento trend nereflektuje, lebo v súlade s tým nenavyšuje balík prerozdeľovaných finančných prostriedkov, ba čo viac, celkový objem financií má mierne klesajúcu tendenciu.

S postupujúcimi rokmi sa čoraz viac ukazuje, že zákon nezodpovedá súčasnej realite a je potrebné ho výrazne novelizovať a prispôsobiť novým potrebám. Tento obsahový zámer zákonnej úpravy podpory práce s mládežou teda reflektuje zmeny v systéme, celkové zmeny slovenskej spoločnosti ako aj iné postavenie mládežníckych organizácií ako bolo v období prijímania predchádzajúcej právnej úpravy v roku 2008.

Obsahový zámer sa delí na 3 časti:

  1. Preambula
  2. Systém podpory práce s mládežou
  3. Financovanie práce s mládežou

Prečítajte si aj:

 

Dôležité odkazy

[DoleziteOdkazy]

Dôležité oznamy

[DoleziteOznamy]