Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Rómske komunity

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 25. apríl 2024, štvrtok
 

Z denníkov - Apríl 2022

29. 04. 2022

Stretnutie pracovnej skupiny Stratégie poznania

28. apríla 2022 členovia pracovnej skupiny prezentovali postupných kroky na jednotlivých VŠ pracoviskách pri implementácii nového predmetu. Na UPJŠ pripravili skic nového predmetu, ktorý bude ako povinne voliteľný nasadený od akademického roku 2023/24 a na Martin Daško informoval o prvých skúsenostiach s vyučovaním predmetu.

PODA 1 – Spustenie výskumných aktivít na vybraných rezortoch

V apríli bol expertným tímom pripravený návrh metodiky, ktorá má slúžiť ako návod na zber dát v rámci výskumno-analytickej činnosti a zabezpečiť tak vyzbieranie porovnateľných dát pre záverečnú analyticko-odporúčaciu kapitolu. Taktiež sme pokračovali v realizácii rozhovorov s identifikovanými aktérmi v rámci jednotlivých politík za účelom získania ďalších dát do prípadových štúdií. Rozhovorom predchádzala štandardná príprava a analýza sprievodných dokumentov jednotlivých legislatívnych procesov.

Úvodné stretnutia

Dňa 6. apríla 2022 bolo zrealizované úvodné stretnutie s viceprezidentom Policajného zboru B. Kiššom, v rámci ktorého boli identifikovaní relevantní tematickí/obsahoví zástupcovia dvoch vybraných zákonov: Zákona o cestnej premávke a Zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu. Na základe odporúčania od p. Kišša sme dňa 7. apríla 2022 navštívili Finančno-spravodajskú jednotku Prezídia policajného zboru v Bratislave.  20. apríla 2022 prebehlo obdobné úvodné stretnutie s generálnym riaditeľom Sekcie verejnej správy A. Jenčom, na ktorom boli bližšie diskutované opäť dva zákony: Zákon o dobrovoľníctve a Zákon o registri MNO a ktorého záverom bolo určenie kontaktnej osoby pre realizáciu výskumných aktivít. 

Výskumné rozhovory

V priebehu celého mesiaca boli zrealizované ďalšie (výskumné) rozhovory, ktoré postupne vytvárajú celistvejší obraz o procese tvorby vyššie spomenutých zákonov a zároveň pomáhajú identifikovať ďalších respondentov.

Prvé výskumné interview sme zrealizovali dňa 14. apríla 2022 so zástupcom odboru dopravnej polície Prezídia policajného zboru MV SR, so zameraním na Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. K tomu istému zákonu prebehlo interview aj 26. 4. 2022, kedy sa naše kolegyne stretli so zástupcom Odboru bezpečnostnej legislatívy Ministerstva vnútra SR. Ku každému zo zákonov je realizovaných niekoľko stretnutí a interview, aby bolo možné poskladať komplexný obraz jeho prípravy a zohľadniť zapojenie aktérov a verejnosti v rámci participatívneho prístupu.
 
Cieľom všetkých rozhovorov, ktoré sa realizovali, bolo lepšie spoznať a pochopiť interné procesy z pohľadu zapájania verejnosti do tvorby konkrétnych verejných politík a detailne ich popísať formou prípadovej štúdie. Zo všetkých stretnutí sú dostupné zápisy, prípadne nahrávky rozhovorov. Stretnutia budú naďalej pokračovať aj v máji 2022.

Služby vo verejnom záujme -  Stretnutia s FSEV UK - dodávateľom metodiky zberu dát a spracovania záverečnej analýzy

Na konci marca sme vybrali dodávateľa rámcovej metodiky zberu dát a záverečnej analýzy, ktorá má obsahovať teoreticko-metodologický úvod, zozbierané dáta dodané zadávateľom, formulovanie analytických záverov, zistenia a odporúčania a návrhy na zmenu do budúcnosti súvisiace s poskytovaním služieb vo verejnom záujme - Fakultu sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave (FSEV UK). Dňa 6. apríla sme usporiadali prvé stretnutie s dodávateľom, na ktorom sme mu predstavili projekt NP PARTI II. so zameraním na podaktivitu - služby vo verejnom záujme. V prezentácii sme sa zamerali predovšetkým na:

  • harmonogram jednotlivých činností podaktivity,

  • doteraz vykonané činnosti,

  • špecifikáciu dodaných služieb,

  • návrh koordinácie a projektovej spolupráce,

  • návrh komunikačnej a RACI matice za ÚSV ROS,

  • formálne náležitosti spojené s dodaním služieb,

  • definovanie nasledujúcich krokov.

Následne sa dňa 22. apríla uskutočnilo 1. metodické stretnutie - workshop s dodávateľom zameraný na brainstorming/kalibráciu k tvorbe výstupov. Cieľom stretnutia bolo dodať vstupy a potrebné informácie pre spustenie procesu tvorby metodiky zberu dát. 

4B

Inkubátor participácie - Zahraničná dobrá prax

Pri hľadaní dobrej praxe medzi krajinami Iniciatívy pre otvorené vládnutie nezaháľame a usilovne vedieme rozhovory s našimi zahraničnými kolegami.

Estónsko

V Estónsku nám Karl Annus so svojím tímom predstavili interaktívny dashboard Minu omavalitsus (Moja samospráva), na ktorom môže každý sledovať výkon a kvalitu verejných služieb vo svojej obci s ohľadom na estónsky priemer. Myšlienka vytvoriť nástroj, ktorý by dokázal vyčísliť ako sa samospráve darí, sa zrodila už v roku 2012, avšak až v roku 2017-2018 sa vyformovala do podoby záväzku v Estónskom Akčnom pláne Iniciatívy pre otvorené vládnutie s názvom “Presentation of Local Public Services”. Netrvalo dlho a vznikla komplexná a dynamická metodika pre “meranie výkonu” verejných služieb na pôde samospráv. Dnes predstavuje Minu omavalitsus verejne prístupný nástroj, pomocou ktorého môže ako občan, tak aj štát sledovať aký štandard prináša vedenie tej-ktorej obce…

Taliansko

Po mierne kostrbatejšom dohľadávaní kontaktov k záväzku “Follow the Money - SoldiPubblici” sme zavolali Giovannimu Mendunimu - profesorovi z Polytechnickej univerzity v Miláne, ktorý sa profesionálne venuje modelovaniu environmentálnych rizík a manažmentu prírodných katastrof. Bol to práve tím prof. Menduniho (tím “startuperov”, ako povedal pán profesor), ktorý po korupčných škandáloch spojených so Svetovou výstavou EXPO v Miláne a jasných protikorupčných prísľuboch premiéra Mattea Renziho vytvoril nástroj na monitoring výdavkov talianskej verejnej správy. Samotný nástroj sa skladá z troch komponentov - databáz Talianskej národnej banky, sémantického enginu, ktorý páruje individuálne položky z jednotlivých účtov so širšími kategóriami tovarov a služieb, a z užívateľského rozhrania webu SoldiPubblici.
Na tomto záväzku však ostáva najneuveriteľnejší proces implementácie - tím prof. Menduniho vytvoril SoldiPubblic len za 60 dní, a to bez nároku na honorár.

Severné Macedónsko

Pri prvotnom rešerši dobrej praxe sa macedónsky online nástroj indikatori.opstinski soveti zdal len ako jednoduchý dashboard s monitoringom verejných výdavkov v regiónoch Severného Macedónska. Avšak po nedávnom rozhovore s kolegami z macedónskeho UNDP vieme, že záväzok “Financial Transparency Tool” v sebe skrýva oveľa viac. Po procesnej stránke ukázal synergiu na úrovni viacerých nadnárodných a národných organizácií (UNDP, EDA, Ministerstvo miestnych samospráv, atď), a čo sa týka výsledkov - dashboard je len špička ľadovca… celý projekt priniesol rozsiahle metodiky pre tvorbu participatívnych procesov a spolutvorby verejných politík na miestnej úrovni, výukové materiály pre okresnú administratívu, a zafinancoval mnohé rozvojové projekty na macedónskom vidieku.

Inkubátor participácie - Slovenská dobrá prax

V hľadaní dobrej praxe v participácii na Slovensku končíme prípravne fázy.

Pokiaľ ide o výskum slovenskej dobrej praxe, spolu s mesiacom apríl končíme prípravné fázy - finalizujeme podkladové a informačné materiály, dohadujeme internú koordináciu s ostatnými podaktivitami a robíme si rešerš aktivít jednotlivých ústredných orgánov štátnej správy, aby sme sa v ďalších krokoch vedeli vhodne pýtať - keďže do nášho hľadáčika nespadli iba ministerstvá, ale aj ďalšie úrady ako napr. Štátne hmotné rezervy, Úrad jadrového dozoru, Národný bezpečnostný úrad, ale aj miestne okresné úrady so všetkými svojimi lokálnymi úlohami. V nadchádzajúcom období budeme oslovovať jednotlivé orgány so žiadosťou o spoluprácu pri našom výskume - lebo dobré sa síce chváli samo, ale občas mu treba trochu pomôcť.

Služby vo verejnom záujme -  Stretnutie s riaditeľom Migračného úradu MV SR

Dňa 12. apríla sme sa stretli s riaditeľom Migračného úradu MV SR Jánom Orlovským za účelom výmeny skúseností v problematike poskytovania služieb vo verejnom záujme v oblasti migrácie, humanitárnej pomoci, začleňovania migrantov z Ukrajiny a diskusie o prípadnej spolupráci v rámci projektu NP PARTI II.

PODA 2 - Učiace sa regióny

V dňoch 6. - 7. apríla 2022 sa uskutočnilo prvé osobné stretnutie regionálnych koordinátorov participácie. Program viedli experti a expertky spolupracujúcej organizácie Participation Factory.

Prvý deň - 6. apríl 2022 prebehol v duchu zoznamovania sa, prostredníctvom rôznych aktivít a hier. Počas aktivít sa koordinátori a koordinátorky dozvedeli veľa nových vecí o svojich kolegoch, čo je veľmi prospešné pre ich ďalšiu spoluprácu. Poobede koordinátorom svoju prácu predstavila Participation Factory. Zároveň sa koordinátori dozvedeli, akým spôsobom bude spolupráca medzi nimi prebiehať, a čo ich čaká. Deň bol zakončený aktivitou, počas ktorej mohli koordinátori vyzdvihnúť pozitíva a negatíva svojej práce. Ako tri najväčšie pozitíva práce koordinátora boli identifikované: Učenie, Tím, a Pracovné podmienky a podpora od vedenia/úradu. Medzi mínusmi sa zase nachádzalo: Nepochopenie zo strany úradu, Chýbajúci projektový management, a Nábeh do agendy (niekde už boli participatívne procesy veľmi rozbehnuté, inde ani nevedeli ako začať). 

""

Druhý deň - 7. apríla 2022 išlo do tuhého! Tímy koordinátorov participácie z jednotlivých VÚC mali modelovo naplánovať participatívny proces. Dostali zadanie, 2 hodiny a potom odprezentovali, čo naplánovali. Participation Factory takto chcela zistiť, akú majú jednotlivé kraje úroveň know-how a v čom im môžu pomôcť. A akú spätnú väzbu na zlepšenie prítomní zástupcovia krajov po svojich prezentáciách dostali?

  1. PREČO SA ROBÍ TENTO KROK? - Chýbalo pýtanie sa a hlbšie premýšľanie nad tým, prečo sa robí ten-ktorý konkrétny krok.  
  2. PRESKAKOVANIA Z MAKRA NA DETAILY A SPÄŤ - Tento postup nie je veľmi efektívny, dobré je začať makropohľadom a potom postupovať k detailom.
  3. ČO CHCEME A MÔŽEME V RÁMCI DANÉHO ČASU DOSIAHNUŤ? - Chýbalo zohľadnenie a uvažovanie nad efektívnym využitím daného časového rámca. Je potrebné zamyslieť sa a stanoviť si reálne ciele na daný čas. (A aj si napríklad uvedomiť, že ak ste v tíme traja, máte skoro 3 x 2 hodiny, teda až takmer 6 hodín...)
  4. PROJEKTOVÁ KOMUNIKÁCIA - Ľudsky bola komunikácia v tímoch príjemná, čo je veľmi dôležité, ale projektová komunikácia vyžaduje mať isté zvyky a metódy: ako spolupracovať keď je nás 2 a viac + treba sa neustále uisťovať, či všetci dostávajú rovnocenný priestor.
  5. ZAPISUJTE! - Keď sa zapisuje, práca zrazu začne byť efektívnejšia; dostáva konkrétne obsahové, časové, personálne, kompetenčné a iné rámce. Je efektívne zápisom začínať.
  6. NEZNALOSŤ NÁSTROJOV A METÓD - Čo máme o nástrojoch a metódach vedieť: Čo sú jednotlivé nástroje, ako dlho trvajú, čo sa nimi dá docieliť, a pod.

""

Koordinátori participácie dostali počas 2 dní osobných spoločných konzultácií sumu informácií, vedomostí, príkladov a zážitkov z praxe, ktoré im pomôžu efektívne plánovať participatívne procesy na svojich úradoch. Konzultačné stretnutia budú pokračovať počas trvania národného projektu, takže vo finále by mali byť v realizácii dobré, kreatívne a užitočné participatívne procesy.

Pracovno-konzultačné stretnutia s koordinátormi participácia v jednotlivých zapojených samosprávnych krajoch sa v mesiac apríl uskutočnili v rámci PODA 2 v nasledujúcich termínoch:

  • 26. apríla 2022 - Komunita praxe: Diagnostika
  • 26. apríla 2022 - Individuálne konzultácie so Žilinským samosprávnym krajom
  • 26. apríla 2022 - Stretnutie s vedúcimi koordinátorov participácie
  • 27. apríla 2022 - Individuálne konzultácie s Prešovským a Nitrianskym samosprávnym krajom
  • 29. apríla 2022 - Individuálne konzultácie s Košickým a Banskobystrickým samosprávnym krajom
 

Dôležité odkazy

[DoleziteOdkazy]

Dôležité oznamy

[DoleziteOznamy]