Digitálne doklady v mobile budú akceptovať aj hotely a cestovné kancelárie
Kontroly totožnosti, pri ktorých namiesto klasickej kartičky občianskeho alebo vodičského preukazu ukážete ich elektronickú verziu v mobile, sa stávajú samozrejmosťou a výrazne urýchľujú procesy. Po mesiaci od spustenia aplikácií pre používanie dokladov v mobile ministerstvo vnútra zaznamenáva denne v priemere 6500 – 7000 autentifikácií pri policajných kontrolách, na poštách či pri používaní elektronických služieb. Aplikácie potrebné na vytvorenie digitálnej verzie dokladov si stiahlo už takmer 200-tisíc Slovákov.
„Ministerstvo vnútra vyvíja systematické úsilie, aby úrady a firmy na Slovensku prispôsobovali komunikačné infraštruktúry elektronickým dokladom. Uzatvárame preto memorandá o spolupráci, v rámci ktorých poskytujeme technickú podporu a školenia napríklad Slovenskej pošte, Železničnej spoločnosti Slovensko či Finančnej správe Slovenskej republiky," povedal štátny tajomník rezortu Patrik Krauspe, ktorý dnes podpísal memorandum o spolupráci so Slovenskou asociáciou cestovných kancelárií a cestovných agentúr /SACKA/ a so Zväzom cestovného ruchu SR /ZCS SR/, ktoré takisto začali s integráciou digitálnych dokladov do svojich procesov a elektronických služieb. Znamená to, že s dokladmi v mobile sa už ubytujete v hoteloch na Slovensku a tiež ich môžete využiť pri kúpe zájazdu v cestovnej kancelárií alebo agentúre.
„Konštatujeme veľký záujem aj zo súkromného sektora, nielen úrady, ale aj firmy, ako aj organizácie zastrešujúce svojich členov si uvedomujú, ako digitálna identita ovplyvní ich podnikanie či poskytovanie služieb. Sú pripravené asistovať klientom pri vytváraní digitálnej identity a následne pri integrácii e-dokladov do elektronickej peňaženky. V tomto úsilí sú kľúčové bezpečnosť a uchovanie súkromia, poznatky z ich aplikačnej praxe preto ministerstvu vnútra veľmi pomáhajú napríklad pri tvorbe a aktualizácii bezpečnostných štandardov,“ povedal štátny tajomník MV SR Patrik Krauspe s tým, že ide teda o obojstranne výhodnú spoluprácu.
Občiansky preukaz v mobile už akceptujú všetky pobočky Slovenskej pošty, elektronické služby finančnej správy, cestujúci využívajúci služby ŽSR už čoskoro budú môcť pomocou mobilu preukázať napríklad nárok na zľavu na cestovnom.
V pilotnej fáze je možné overiť občiansky preukaz v mobile len na území SR, nie je možné použiť ho ako cestovný doklad v zahraničí. To bude možné až v roku 2027, kedy by všetky členské štáty EÚ mali byť pripravené na spustenie projektu Európskej peňaženky digitálnej identity. Aj na Slovensku však treba počas pilotnej fázy nosiť so sebou aj kartičkové doklady, keďže zatiaľ nie všetky úrady či firmy majú k dispozícii overovacie aplikácie.
Aplikácie eDoklady a eIdentita, potrebné pre vytvorenie digitálnej verzie dokladov, sú dostupné v App Store aj Google Play. Všetky potrebné informácie o ich používaní sú na meid.minv.sk a edoklady.minv.sk.
Stratený či odcudzený občiansky preukaz možno svojpomocne zablokovať cez internet
Podmienkou vytvorenia digitálnej verzie občianskeho a následne vodičského preukazu je ich vydanie v klasickej podobe polykarbonátovej karty. Ministerstvo vnútra upozorňuje, že po nahlásení straty či krádeže dokladov na polícii automaticky strácajú platnosť aj ich digitálne verzie.
V tejto súvislosti pred blížiacou sa dovolenkou sezónou ministerstvo vnútra pripomína, že pri strate či krádeži občianskeho preukazu existuje možnosť zablokovať a teda ochrániť občiansky preukaz pred zneužitím elektronicky z hociktorého miesta na svete.
Na portáli www.slovensko.sk je služba prevádzkovaná ministerstvom vnútra pod názvom Modifikácia kontaktných údajov v informačnom systéme agendy občianskych preukazov.
Slúži v prvom rade na to, aby si držitelia aktivovaných OP sami mohli upravovať kontaktné údaje o sebe v evidenciách ministerstva vnútra – napríklad telefónne číslo či e-mail, na ktorých občana úradníci v prípade potreby zastihnú. Okrem toho však služba modifikácia kontaktných údajov umožňuje zadať tzv. diskrétny údaj, potrebný pri svojpomocnej elektronickej blokácii strateného či odcudzeného občianskeho preukazu. Je to krátke heslo, ktoré sa uloží do informačného systému. V prípade straty či krádeže občianskeho preukazu potom použijete príbuznú elektronickú službu Nahlásenie straty alebo odcudzenia občianskeho preukazu s čipom.
K tej sa netreba prihlasovať z logického dôvodu – nemáte čím, ste bez dokladu. Služba si od vás vyžiada vaše meno, priezvisko, rodné číslo a predovšetkým diskrétny údaj. Občiansky preukaz bude automaticky zablokovaný a stáva sa neplatným a vy ste do 30 dní povinný požiadať o vydanie nového dokladu.
Túto praktickú službu má aktivovanú asi 80-tisíc našich občanov, pričom elektronicky nahlásilo stratu či krádež OP 22 799 osôb.
Prečítajte si tiež:
- Digitálne doklady sa udomácňujú v praktickom živote
- Slovenská pošta akceptuje eDOKLADY
- Aplikácie rezortu vnútra e-IDENTITA a e-DOKLADY majú už viac ako 25 000 stiahnutí
- Ministerstvo vnútra sprístupnilo aplikácie pre používanie dokladov v mobile
- Občianske a vodičské preukazy budú v priebehu roka 2025 sprístupnené aj v elektronickej podobe