Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Polícia

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 29. marec 2024, piatok
 

Policajné preventívne rady cyklistom

10. 05. 2011

hliadka+deti

Za každým číslom dopravnej štatistiky sa skrýva jeden vyhasnutý ľudský život, poškodené zdravie, či zničený majetok. Od začiatku tohto roka do konca apríla zavinili cyklisti až 58 dopravných nehôd. Pod vplyvom alkoholu bolo dokonca 12 cyklistov. Pri týchto nehodách sa ťažko zranilo sedem osôb, ľahko 35 osôb a dvaja utrpeli smrteľné zranenia. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka síce ide o klesajúci trend, ale vzhľadom na to, že cyklisti patria medzi najzraniteľnejší článok, je to veľa. V minulom roku zavinili cyklisti celkovo 404 dopravných nehôd, pod vplyvom alkoholu bolo 92 osôb, stratu na životoch sme zaznamenali v 10 prípadoch.

Pre vznik kolíznych situácií ako aj dopravných nehôd patrí pravidelne medzi najkritickejšie jarné a letné obdobie. Do ulíc a na cesty vo väčšej miere vyrážajú chodci, motocyklisti, cyklisti i vodiči vozidiel. Všetci, ktorí sú účastníkmi premávky, by mali myslieť v prvom rade na bezpečnosť a dodržiavanie pravidiel cestnej premávky.

Na jarných cestách sú rizikoví najmä chodci, cyklisti a motocyklisti, o čom svedčia aj dopravné štatistiky. V pondelok 18. apríla krátko popoludní v obci Kristy v okrese Sobrance sa 55 ročný vodič nákladného vozidla pri prejazde ľavotočivej zákruty dostatočne nevenoval vedeniu a zrazil cyklistku. 41 ročná žena zraneniam podľahla v nemocnici.

Takisto ako motorkári, ani cyklisti by nemali zabúdať, že pri zrážke s autom, s pevnou prekážkou, len málokedy vyjdú bez vážnejšieho poranenia a zničenia motocykla, či bicykla.

Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Môžu ju použiť aj korčuliari a lyžiari, ale tak, aby neohrozili cyklistov. Kde takáto cestička nie je, jazdí sa pri pravom okraji vozovky a jednotlivo za sebou. Neprípustné je jazdiť bez držania riadidiel, držať sa iného vozidla, viesť druhý bicykel, ručný vozík, zviera a predmety, ktoré ohrozia cyklistu a ostatných účastníkov cestnej premávky. Za zníženej viditeľnosti musí mať cyklista na sebe reflexné prvky, alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Mimo obce musí mať cyklista ochrannú prilbu a dieťa do 15 rokov aj v obci. Ak je na bicykli sedadlo na prepravu dieťaťa (musí mať pevné podpery na nohy), iba osoba staršia ako 15 rokov môže takto viezť osobu mladšiu ako 10 rokov.

Tak ako vozidlá musia mať povinnú výbavu, tak aj bicykel musí spĺňať určité podmienky, aby mohli cyklisti bezpečne vyraziť na cesty. Základným pravidlom je síce vidieť, a byť videný, ale je tu aj niekoľko ďalších rád pre bezpečnú jazdu bicyklom. Bicykel musí byť vybavený dvoma na sebe nezávislými účinnými brzdami, konce rúrok riadidiel musia byť ukončené napríklad zátkami alebo rukoväťou. V zadnej pozdĺžnej strednej rovine bicykla musí byť červené odrazové sklo. Môže byť nahradené odrazovými materiálmi na odeve alebo obuvi cyklistu. Nad povrchom predného kolesa musí byť biele odrazové sklo. Odrazové sklá oranžovej farby musia byť na oboch stranách pedálov a na lúčoch kolies. Počas jazdy za zníženej viditeľnosti je dôležité riadne osvetlenie. Vpredu biele svetlo, prípadne biele prerušované svetlo do vzdialenosti 20 metrov. Vzadu červené svetlo, alebo aj prerušované, môže byť kombinované so zadným červeným odrazovým sklom. Kapacita svietivosti najmenej 1,5 hodiny bez prerušenia. Bicykel môže byť vybavený aj blatníkmi prekrývajúci celú šírku pneumatiky, krytom reťaze, pomocným sedadlom na prepravu dieťaťa a nosičom batožiny.

Podľa zákona hrozí pokuta vo výške 30 eur cyklistom, ktorí na sebe nemajú za zníženej viditeľnosti reflexné prvky alebo odev. Za jazdu mimo obce bez ochrannej prilby hrozí pokuta 10 eur. Najvyššia pokuta 60 eur hrozí cyklistom ak ohrozujú iných účastníkov najmä vedením druhého bicykla za jazdy, ručného vozíka alebo psa a iných predmetov, ktoré by sťažovali vedenie bicykla. Oveľa vyššie sankcie však hrozia cyklistom, ak jazdia pod vplyvom alkoholu.

Rôznymi preventívnymi akciami upozorňujeme nielen cyklistov, ale aj chodcov na to, aké je nebezpečné pohybovať sa na ceste bez označenia a nesprávnym spôsobom. Cyklisti zabúdajú na to, že aj oni sú účastníkmi cestnej premávky a nemôžu jazdiť na bicykli pod vplyvom alkoholu.