Aplikácia ministerstva informatizácie Slovensko v mobile už nespĺňa bezpečnostné štandardy, rezort vnútra má hotové a bezpečné riešenia
|
|
|
|
| OBJEDNÁVKY | FAKTÚRY | E-TRHOVISKO | OBSTARÁVANIE |
08. 10. 2025
Riešenie mobilného prihlasovania z dielne MIRRI SR načítaním QR kódov (Slovensko v mobile) nespĺňa bezpečnostné štandardy. Ministerstvo vnútra práve z tohto dôvodu vyvinulo nové riešenie – mobilnú elektronickú identitu a novú dvojfaktorovú autentifikáciu, tzv. mobilné elektronické ID, ktoré spĺňa všetky požiadavky a poskytuje vysokú úroveň dôvery, kvality a bezpečnosti pri overovaní identity používateľa na úrovni, ktorú uznáva aj EÚ.
Uviedol to štátny tajomník ministerstva vnútra Patrik Krauspe v reakcii na slová ministra investícií, podľa ktorých chce jeho rezort investovať viac ako 100 miliónov eur do portálu Slovensko.sk a ďalších štátnych systémov.
„Minister Migaľ podotkol, že nie je expertom na IT, čo bol možno dôvod mnohých nepresností v jeho vyjadreniach,“ upozornil Patrik Krauspe a dodal, že pripravované prihlasovanie do štátnych IT služieb prostredníctvom tzv. bankového ID je duplicitné riešenie a jeho obstaranie by bolo v čase konsolidácie neekonomické.
„Pokiaľ ide o tzv. bankové ID, minister Migaľ nespomenul, že banky v tejto súvislosti pri overovaní klientov využívajú dáta z Registra fyzických osôb spravovaného ministerstvom vnútra, na ktorý sú integrované. Túto úspešnú prax ministerstvo vnútra rozvíja, napríklad spoluprácou so Slovenskou bankovou asociáciou so zámerom podporiť využívanie modernejších a dostupnejších riešení v oblasti mobilnej identity. O toto riešenie majú záujem aj ďalšie súkromné subjekty, s ktorými ministerstvo vnútra rokuje,“ upozornil štátny tajomník Krauspe. Dodal, že komerčné banky už prejavili záujem využívať mobilnú identitu MV SR.
Minister Samuel Migaľ chce užívateľom sprostredkovať riešenia, ktoré majú rovnakú funkcionalitu ako tie, čo ministerstvo vnútra už od apríla prevádzkuje. Migaľove návrhy sú podľa Krauspeho navyše v rozpore s princípmi kybenetickej bezpečnosti. Okrem toho takéto riešenia neprinášajú žiadnu novú hodnotu pre občana, keďže už v súčasnosti existuje plnohodnotný spôsob autentifikácie a autorizácie fyzickej osoby prostredníctvom mobilnej aplikácie eIDENTITA alebo Mobilného ID.
Ministerstvo vnútra už dnes umožňuje elektronické podpisovanie cez mobil a túto funkcionalitu rozšíri na budúci rok aj o podpisovanie na diaľku, a to striktne v súlade s európskymi bezpečnostnými štandardmi v zmysle nariadenia EIDAS.
„Preto by mal pán minister Migaľ vysvetliť, prečo plánuje duplicitné riešenie, keďže okrem bezpečného „štátneho“ umožňuje plnohodnotné elektronické podpisovanie aj viacero ďalších dôveryhodných súkromných subjektov,“ povedal v tejto súvislosti štátny tajomník MV SR Patrik Krauspe.
Stotožňujeme sa s pánom ministrom Migaľom v otázke potreby modernizácie portálu slovensko.sk a pozitívne hodnotíme aj iniciatívu konečne riešiť elektronické schránky v mobilnej podobe. Preto sme už pred časom oslovili MIRRI SR s návrhom na spoločné vytvorenie jednotného portfólia digitálnych produktov pre občana, ktoré by umožnilo priamu komunikáciu so štátom cez mobil. Umožnilo by tiež efektívne prepojenie s už existujúcimi komponentmi ako sú Mobilné ID, elektronické podpisovanie či aplikácie eIdentita či eDoklady. Náklady na obstarávanie by to zredukovalo minimálne na štvrtinu, čím by štát ušetril približne 80 miliónov eur.
Ministerstvo vnútra nepripravuje riešenia na poslednú chvíľu, držíme sa tzv. road mapy vypracovanej v dostatočnom predstihu a všetky naše kroky koordinujeme s EÚ. Slovensko patrí medzi lídrov v poskytovaní digitálnej identity.
Zástupcovia sekcie informatiky, telekomunikácií a bezpečnosti MV SR sú kedykoľvek pripravení komunikovať s realizátormi predstavených zámerov MIRRI SR.
„Nestrácame nádej, že Slovensko v tejto súvislosti nezíde zo správnej cesty do močiara neefektívne použitých peňazí európskych aj domácich daňových poplatníkov,“ povedal Patrik Krauspe.
Tieto prostriedky je podľa neho vhodné použiť skôr na účinnú celonárodnú informačnú kampaň o mobilnej identite, keďže veľká časť verejnosti si služby eGovernmentu spája s odstrašujúcimi, avšak zbytočnými obavami z čítačiek, káblov a kódov, kvôli ktorým sa radšej idú postaviť do radu v klientskom centre. Tie sú však vďaka novým službám MV SR už vo väčšine prípadov minulosťou, dodal štátny tajomník.








