Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 23. apríl 2024, utorok
 

Druhá nedeľa cez rok

Bratislava, 20. 01. 2019

Ponúkame biblické čítania a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Iz 62,1-5 

Biblický text:

Kvôli Sionu neumĺknem a kvôli Jeruzalemu neutíchnem, kým nevyjde ako žiara jeho právo a jeho spása nevzblčí sťa fakľa. Národy uvidia tvoju spravodlivosť a všetci králi tvoju slávu; i budeš sa volať novým menom, ktoré ti určia Pánove ústa. Budeš ozdobnou korunou v Pánovej ruke, kráľovským vencom v ruke svojho Boha. Už ťa nebudú volať Opustená a tvoju krajinu nebudú volať Spustošená, lebo teba budú nazývať Mám v nej záľubu a tvoju krajinu Vydatá, veď sa zaľúbilo v tebe Pánovi a tvoja krajina dostane manžela. Ako si vezme mladík pannu, tak si ťa vezme tvoj staviteľ, a ako sa teší ženích neveste, tešiť sa bude tvoj Boh. 

Komentár: Náš úryvok je z tretej časti knihy proroka Izaiáša. Trito-Izaiáš je anonymný autor, ktorý účinkoval v rokoch 538-510 pred Kr. Svojím posolstvom sa obracia na sklamaných židov, ktorí sa sťažovali, že Deutero-Izaiášom predpovedané víťazstvo Jahveho, jediného Pána a Boha všetkých národov, ako aj sláva novopostaveného chrámu meškajú. Trito-Izaiáš ich povzbudzuje a vlieva im novú nádej a dôveru v Jahveho svojimi výrokmi o živote izraelského spoločenstva (bohoslužba, pravá a falošná nábožnosť, výstraha pred modloslužbou a hriechom a pod.) a hlavne svojimi proroctvami o novom Jeruzaleme a o posledných dňoch, v ktorých sa Jahve ukáže ako sudca a ako jediný Pán a Boh všetkých národov. 

 2. čítanie 1 Kor 12,4-11 

Biblický text:

Dary milosti sú rozličné, ale Duch je ten istý. Aj služby sú rozličné, ale Pán je ten istý. A rozličné sú aj účinky, ale Boh, ktorý pôsobí všetko vo všetkých, je ten istý. Každý však dostáva prejavy Ducha na všeobecný úžitok. Jeden dostáva skrze Ducha slovo múdrosti, iný podľa toho istého Ducha slovo poznania, iný vieru v tom istom Duchu a iný v tom istom Duchu dar uzdravovať, iný schopnosť robiť zázraky, iný prorokovať, iný rozlišovať duchov, iný dar rozličných jazykov a iný vysvetľovať jazyky. Ale toto všetko pôsobí jeden a ten istý Duch, ktorý rozdeľuje každému, ako chce. 

Komentár:

Od 12. po 14. kapitolu v 1 Kor hovorí sv. Pavol o charizmách t.zn. zadarmo daných daroch. Tieto dary slobodne udeľuje Ducha sv. v Cirkvi je mnohosť týchto darov. Napriek tomu ich spôsobuje jeden a ten istý Duch.  Aký má byť postoj kresťana k charizmám?

Katechizmus katolíckej cirkvi odporúča, aby charizmy, či už mimoriadne alebo jednoduché a pokorné boli s vďačnosťou prijaté tým, kto ich prijíma a aj všetkými príslušníkmi Cirkvi. (KKC 799, 800).

To zdôrazňuje, že prejav chariziem v Cirkvi je spôsobený iba autonómnou a voľnou iniciatívou Ducha Svätého (pozri KKC 951). Ale aby sme vedeli, že „sú to skutočne dary Ducha Svätého a sú použité v plnej zhode so skutočnými podnetmi rovnakého Ducha“ (KKC 800), je vždy nevyhnutné rozlišovanie; „nijaká charizma neoslobodzuje od závislosti od pastierov Cirkvi.“ (KKC801)

Ako záver k praktizovaniu chariziem v cirkvi, Katechizmus prijíma, čo apoštol Pavol píše v Liste Rimanom, „Máme rozličné dary podľa milosti, ktorú sme dostali: či už dar prorokovať v súlade s vierou, alebo dar slúžiť v službe, alebo učiť pri vyučovaní, či povzbudzovať pri povzbudzovaní. Kto teda dáva, nech dáva nezištne, kto je predstavený, nech je starostlivý, kto preukazuje milosrdenstvo, nech to robí radostne.“ (Rim 12,6-8) (KKC 2004). 

Evanjelium Jn 2,1-12 

Biblický text:

Na tretí deň bola v Káne Galilejskej svadba. Bola tam aj Ježišova matka. Na svadbu pozvali aj Ježiša a jeho učeníkov. Keď sa minulo víno, povedala Ježišovi jeho matka: "Nemajú vína." Ježiš jej odpovedal: "Čo mňa a teba do toho, žena? Ešte neprišla moja hodina." Jeho matka povedala obsluhujúcim: "Urobte všetko, čo vám povie!" Stálo tam šesť kamenných nádob na vodu, ktoré slúžili na očisťovanie, ako bolo zvykom u Židov, každá na dve až tri miery. Ježiš im povedal: "Naplňte nádoby vodou!" A naplnili ich až po okraj. Potom im povedal: "Teraz načrite a zaneste starejšiemu!" A oni zaniesli. Keď starejší ochutnal vodu premenenú na víno - on nevedel, skade je, ale obsluhujúci, čo načierali vodu, to vedeli -, zavolal si ženícha a vravel mu: "Každý človek podáva najprv dobré víno a horšie až potom, keď si hostia upili. Ty si zachoval dobré víno až doteraz." Toto urobil Ježiš v Káne Galilejskej ako prvé zo znamení a zjavil svoju slávu. A jeho učeníci uverili v neho. 

Komentár: 

  • Ján opisuje Ježišov prvý zázrak v Káne Galilejskej – premenenie vody na víno. Tento príbeh je mimoriadne myšlienkovo bohatý.
  • Podľa[1] rabínskeho židovstva dňami svadby boli streda a štvrtok. Svadba spočívala v tom, že priatelia ženích priviedli nevestu v procesii do ženíchovho domu. Svadba trvala obyčajne 7 dní. (Sdc 14,12)
  • Táto svadba sa konala v Káne. Odtiaľ pochádzal aj Natanael o ktorom sa hovorilo v závere 1. kap. Jn. Slovo Kána znamená „stvoriť“ „získať“. „získaný ľud“, „Bohom stvorený ľud“.
  • Bola tam aj Ježišova Matka. V Jn Mária nikdy nie je označená menom. (apokryfy hovoria, že bola ženíchovou tetou.)
  • Nemajú vína. Na núdzu upozornila práve Ježišova matka a tak stála pri zrode viery Ježišových učeníkov.
  • Víno symbolizuje  nový poriadok spásy. U synoptikov máme ešte bohatšie rozvinutú symboliku vína: nové víno do nových mechov – to znamená že nová kresťanská komunita musí nájsť nové formy, ktorými by vyjadrila realitu v ktorej žije.
  • Čo mňa a teba do toho, žena? Ešte neprišla moja hodina. Ježiš oslovuje svoju matku titulom žena, čo v tej dobe bolo bežné a nie hanlivé. Navyše Mária je v tomto úryvku 4x označená ako Ježišova matka. „Hodina“ môže byť buď hodina prvého zázraku, alebo hodina utrpenia na kríži. Navyše toto miesto je veľmi ťažké na exegézu. V originálnom texte nie je interpunkcia.
  • Urobte všetko, čo vám prikáže – tu sa ukázala sila viery Márie.
  • 6 kamenných nádob – počet 7-1 symbol židovskej nedokonalosti. Ale aj počet učeníkov, ktorí uverili v neho (Ondrej a Jakub, Šimon a Ján (získaní bratia) a Filip a Natanael).
  • Dve až tri miery – miera (bat) asi 40 litrov – teda Ježiš premenil asi 400až700 l vína. Dostatok vína, radosti – symbol mesiášskej doby.
  • Dobré víno je symbolom evanjelia a pravdy.
  • Prvé zo znamení – u Jn sa nehovorí o zázrakoch ale o znameniach (1.premenenie vody na víno, 2. uzdravenie syna kráľovského úradníka, 3. uzdravenie chorého pri Betsatskom rybníku, 4. zázračné rozmnoženie chlebov, 5. chodenie po mori, 6. uzdravenie slepého od narodenia a 7. vzkriesenie Lazára)
  • Ježiš zjavil svoju slávu: toto zjavenie slávy spočíva v tom že milosť Božia „stvorila“ veriacich ľudí! Jeho učeníci uverili v neho. 

Cirkev nám dáva čítať o svadbe v Káne hneď po sviatku Krstu Ježiša Krista. Aj tu ide o zjavenie Ježiša svetu a o jeho solidaritu s nami ľuďmi aj v našich obyčajných ľudských potrebách. Dôležitá je aj symbolická rovina: Novosť evanjelia a viery v Ježiša Krista.

 


 

[1] Farkaš P.: Vybrané kapitoly z Evanjelia podľa Jána, Bratislava 2003, str. 48-58.

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy