Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 23. apríl 2024, utorok
 

Šiesta nedeľa cez rok

Bratislava, 17. 02. 2019

Ponúkame biblické čítania a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Jer 17,5-8 

Biblický text:

Toto hovorí Pán: "Zlorečený je muž, ktorý dôveruje v človeka a telo urobil svojou oporou, ale od Pána sa mu srdce vzdialilo. Je ako tamariška na púšti, neuzrie prichádzať blaho, býva v púšti na vyhoreniskách, v zemi soľnatej, neobývanej. Požehnaný je muž, ktorý dôveruje v Pána, Pán bude jeho nádejou. Je ako strom, zasadený pri vode, čo si vystiera k potoku korene, nebojí sa, keď prichádza horúčosť, lístie mu ostáva zelené. V suchom roku nemá starosti a neprestáva rodiť ovocie. 

Komentár:

  • Prorocká reč používa pomerne častý jazykový prostriedok – kontrast – v tomto prípade medzi kliatbou a požehnaním. Je nešťastím a neistotou spoliehať sa na človeka. Naopak, spoľahnúť sa na Pána je istotou pre veriaceho človeka.
  • Tento text je veľmi podobný Ž 1 – čo bola vlastne modlitba Izraelitov[1].
  • Tamariška je krovitá rastlina, ktorá rastie v teplých oblastiach a pekne kvitne. Potrebuje však aj veľa vody, keď je na suchu, tak chradne a usychá. Tento obraz použil Jeremiáš na opis človeka budujúceho svoj život na časných hodnotách, ktoré sú nestále.
  • Spoliehať na ľudí, na kontakty, možnosti a pod. je nielen chybou, ale býva aj pokušením. Ako kedysi, aj dnes je pokušením nielen pre jednotlivcov, ale pre spoločenstvo cirkvi. Budovať akékoľvek spoločenstvo bez modlitby a pozorného hľadania Božej vôle je nielen riskantné, ale v podstate odsúdené na neúspech. 

2. čítanie 1 Kor 15,12.16-20 

Biblický text:

Ak sa hlása, že Kristus bol vzkriesený z mŕtvych, akože niektorí z vás hovoria, že zmŕtvychvstania niet? Lebo ak mŕtvi nevstávajú, nevstal ani Kristus. A keď Kristus nevstal, vaša viera je márna a ešte stále ste vo svojich hriechoch. Potom aj tí, čo zosnuli v Kristovi, sú stratení. Ak len v tomto živote máme nádej v Kristovi, sme najúbohejší zo všetkých ľudí. Ale Kristus vstal z mŕtvych, prvotina zosnulých. 

Komentár: 

  • Pokračujeme v čítaní z 1 Kor z minulej nedele. V dnešnom úryvku sa dozvedáme, že Kristova smrť a zmŕtvychvstanie boli nielen obsahom najstaršieho ohlasovania cirkvi, ale aj predmetom sporov a nepochopení. Takúto polemiku rieši sv. Pavol. Tu sa napĺňajú slová, ktoré zazneli pri obetovaní Ježiša v chráme: „Simeon ich požehnal a Márii, jeho matke, povedal: "On je ustanovený na pád a na povstanie pre mnohých v Izraeli a na znamenie, ktorému budú odporovať.“ Lk 2,34
  • Pavol chápe smrť kresťana nielen biologicky, ale aj teologicky: zomrieť v Kristovi je zárukou nášho vzkriesenia. 

 Evanjelium Lk 6,17.20-26 

Biblický text:

Zostúpil s nimi dolu a zastal na rovine i veľký zástup jeho učeníkov a veľké množstvo ľudu z celej Judey i z Jeruzalema aj z týrskeho a sidonského pobrežia. On uprel oči na svojich učeníkov a hovoril: "Blahoslavení chudobní, lebo vaše je Božie kráľovstvo. Blahoslavení, ktorí teraz hladujete, lebo budete nasýtení. Blahoslavení, ktorí teraz plačete, lebo sa budete smiať. Blahoslavení budete, keď vás budú ľudia nenávidieť, keď vás vylúčia spomedzi seba, potupia a ako zlo zavrhnú vaše meno pre Syna človeka. Radujte sa v ten deň a jasajte, lebo máte veľkú odmenu v nebi! Veď to isté robili ich otcovia prorokom. Ale beda vám, boháči, lebo už máte svoju útechu! Beda vám, čo ste teraz nasýtení, lebo budete hladovať! Beda vám, čo sa teraz smejete, lebo budete žialiť a plakať! Beda, ak vás budú všetci ľudia chváliť, lebo to isté robili ich otcovia falošným prorokom! 

Komentár:  

  • Na prvý pohľad vidíme, že blahoslavenstvá u Lk sú iné ako u Mt. Pre spresnenie treba povedať, že obsahovo sú zhodné, ale literárne inak spracované. Aj tu Lk použil literárny prostriedok biblickej literatúry: kontrast (ako napr. Jer v 1. čítaní).
  • Ďalšia dôležitá poznámka pre správne porozumenie textu: „Beda...“ nie sú definitívnym vyhlásením zatratenia nad boháčmi, či nasýtenými, ale ide o vyjadrenie skutočnosti, že títo ľudia sú v pokušení spoliehať sa na svoj majetok na svoju hojnosť a majú takto ďalej od spoľahnutia sa na Pána, ktoré je jedine správne.  (v praxi: v chorobe, počas núdze málokto odpadne od viery, v čase blahobytu viacerí...)
  • Kontext blahoslavenstiev u Lk – Ježiš zostúpil z hory, kde sa modlil a vyvolil si Dvanástich. U Mt Ježiš prednáša blahoslavenstvá na hore. U Lk na rovine. Zatiaľ čo u Mt máme 9 blahoslavenstiev, u Lk 4 a 4 „beda“.
  • Lk hovorí o „chudobných“ Mt o „chudobných v duchu“ to spôsobilo, že sme sa snažili toto blahoslavenstvo vysvetľovať len čisto v duchovnej rovine. Lk verzia hovorí, že ide skutočne o ľudí ekonomicky zbedačených, tých, čo sú na okraji spoločnosti – v tej dobe napr. malomocní.
  • „Hladujúci“ nadväzuje na slová v Magnifikat, kde Boh je ten, čo „hladných nakŕmil dobrotami...“
  • „Plačúci“ znamená akýkoľvek hlasný prejav bolesti. U prorokov býva tento plač spojený s odpadom od viery, alebo je použitý ako výraz pokánia.
  • ...“keď vás budú nenávidieť“ korešponduje s Lk 1,71: ...že nás oslobodí od našich nepriateľov a z rúk všetkých, čo nás nenávidia.
  • „keď vás vylúčia spomedzi seba...“ – to je vlastne exkomunikácia kresťanov zo spoločenstva.

 

Záver: Spoliehať sa viac na Pána, ako na seba, na svojich, na známych. Kto to už skúsil toho netreba presviedčať. Možno iba k tomu, aby si svoju skúsenosť nenechaval pre seba, ale pomohol ňou ostatným, ktorí váhajú...

 



[1] Ž 1,1-6:  „Blažený človek, čo nekráča podľa rady bezbožných a nechodí cestou hriešnikov, ani nevysedáva v kruhu rúhačov, ale v zákone Pánovom má záľubu a o jeho zákone rozjíma dňom i nocou.  Je ako strom zasadený pri vode, čo prináša ovocie v pravý čas, a jeho lístie nikdy nevädne; darí sa mu všetko, čo podniká No nie tak bezbožní, veru nie; tí sú ako plevy, čo vietor ženie pred sebou.Preto bezbožní neobstoja na súde, ani hriešnici v zhromaždení spravodlivých. Nad cestou spravodlivých bedlí Pán, ale cesta bezbožných vedie do záhuby.“

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy