Rozbor dopravnej nehodovosti podľa hlavných príčin (10 najpočetnejších podľa 1. a 2. úrovne)
| Slovensko |
| Bra | Trn | Tre | Nit | Žil | Ban | Pre | Koš |
Počet nehôd celkom | 1801 | 198 | 186 | 178 | 229 | 295 | 229 | 260 | 226 |
| porušenie povinnosti vodiča | 739 | 94 | 77 | 80 | 91 | 103 | 89 | 113 | 92 |
| | tj. % | 41 | 47,5 | 41,4 | 44,9 | 39,7 | 34,9 | 38,9 | 43,5 | 40,7 |
nevenovanie sa plne vedeniu vozidla a nesledovanie situácie v cestnej premávke | 584 | 76 | 65 | 64 | 73 | 79 | 58 | 103 | 66 |
nedanie prednosti chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov | 56 | 12 | 4 | 6 | 5 | 6 | 9 | 6 | 8 |
vedenie vozidla, ak je schopnosť vodiča viesť vozidlo znížená najmä úrazom, chorobou, nevoľnosťou alebo únavou | 36 | 2 | 4 | 9 | 5 | 4 | 8 | 0 | 4 |
vedenie vozidla po požití alkoholu v takom čase, keď sa alkohol nachádza v organizme vodiča | 36 | 2 | 0 | 1 | 2 | 9 | 10 | 2 | 10 |
vozidlo nemožno prevádzkovať v cestnej premávke | 12 | 2 | 1 | 0 | 1 | 2 | 1 | 1 | 4 |
vedenie vozidla po užití inej návykovej látky v takom čase, keď sa iná návyková látka nachádza v organizme vodiča | 5 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 0 | 1 | 0 |
nerešpektovanie cyklistov prechádzajúcich cez priechod pre cyklistov | 2 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
používanie telefónneho prístroja počas vedenia vozidla alebo vykonávať inej obdobnej činnosti, ktorá nesúvisí s vedením vozidla | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
požitie alkoholického nápoja počas vedenia vozidla | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
nedovolená rýchlosť jazdy | 391 | 27 | 36 | 29 | 45 | 74 | 66 | 59 | 55 |
| | tj. % | 21,7 | 13,6 | 19,4 | 16,3 | 19,7 | 25,1 | 28,8 | 22,7 | 24,3 |
neprispôsobenie rýchlosti jazdy svojim schopnostiam | 257 | 20 | 28 | 20 | 34 | 37 | 44 | 38 | 36 |
neprispôsobenie rýchlosti jazdy stavu a povahe vozovky | 85 | 4 | 3 | 8 | 5 | 19 | 15 | 18 | 13 |
neprispôsobenie rýchlosti jazdy poveternostným podmienkam | 37 | 1 | 4 | 0 | 3 | 16 | 5 | 2 | 6 |
neprispôsobenie rýchlosti jazdy vlastnostiam vozidla a nákladu | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
neprispôsobenie rýchlosti jazdy iným okolnostiam, ktoré možno predvídať | 5 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | 1 | 0 | 0 |
neprispôsobenie rýchlosti jazdy vzdialenosti, na ktorú má vodič rozhľad | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
prekročenie dovolenej rýchlosti v obci | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
nesprávna jazda cez križovatku | 140 | 19 | 18 | 19 | 24 | 16 | 13 | 12 | 19 |
| | tj. % | 7,8 | 9,6 | 9,7 | 10,7 | 10,5 | 5,4 | 5,7 | 4,6 | 8,4 |
nedanie prednosti v jazde z vedľajšej cesty na značku Daj prednosť v jazde! vozidlám prichádzajúcim po hlavnej ceste | 105 | 16 | 9 | 15 | 18 | 13 | 12 | 10 | 12 |
nezastavenie, nedanie prednosti v jazde z vedľajšej cesty na značku Stoj, daj prednosť v jazde! vozidlám prichádzajúcim po hlavnej ceste | 24 | 1 | 8 | 3 | 5 | 1 | 0 | 1 | 5 |
nedanie prednosti v jazde vozidlám prichádzajúcim sprava | 7 | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 | 1 | 1 | 1 |
nedanie prednosti vodičovi na kruhovom objazde označenom dopravnou značkou Kruhový objazd spolu s dopravnou značkou Daj prednosť v jazde! alebo Stoj, daj prednosť v jazde! | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
nedodržanie vzdialenosti medzi vozidlami | 106 | 15 | 6 | 7 | 22 | 21 | 11 | 13 | 11 |
| | tj. % | 5,9 | 7,6 | 3,2 | 3,9 | 9,6 | 7,1 | 4,8 | 5 | 4,9 |
nedodržanie dostatočnej vzdialenosti od vozidla jazdiaceho vpredu | 104 | 14 | 6 | 7 | 22 | 21 | 11 | 12 | 11 |
od vozidla jazdiaceho vpredu pre bezpečné zaradenie predchádzajúceho vozidlá | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
nesprávne otáčanie a cúvanie | 98 | 10 | 16 | 10 | 14 | 8 | 11 | 20 | 9 |
| | tj. % | 5,4 | 5,1 | 8,6 | 5,6 | 6,1 | 2,7 | 4,8 | 7,7 | 4 |
nebezpečné cúvanie | 55 | 8 | 9 | 2 | 4 | 2 | 6 | 17 | 7 |
nezaistenie bezpečného cúvania pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby | 25 | 1 | 3 | 3 | 9 | 4 | 3 | 0 | 2 |
nezaistenie bezpečného otáčania pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby | 8 | 0 | 3 | 1 | 0 | 1 | 1 | 2 | 0 |
porušenie pravidiel pre odbočovanie (§ 19) a pre prejazd cez križovatku (§ 20) pri otáčaní | 7 | 0 | 1 | 4 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
cúvanie na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
otáčanie na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
nesprávny spôsob jazdy | 84 | 2 | 10 | 13 | 11 | 13 | 15 | 15 | 5 |
| | tj. % | 4,7 | 1 | 5,4 | 7,3 | 4,8 | 4,4 | 6,6 | 5,8 | 2,2 |
jazda po nesprávnej strane, okraju vozovky | 75 | 2 | 9 | 11 | 11 | 13 | 11 | 13 | 5 |
jazda po krajnici, okrem obchádzania a vyhýbania | 2 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
porušenie povinnosti účastníka cestnej premávky | 74 | 5 | 7 | 6 | 6 | 27 | 5 | 4 | 14 |
| | tj. % | 4,1 | 2,5 | 3,8 | 3,4 | 2,6 | 9,2 | 2,2 | 1,5 | 6,2 |
nedisciplinované a neohľaduplne správanie sa | 16 | 0 | 4 | 0 | 1 | 4 | 2 | 1 | 4 |
neprispôsobenie sa poveternostným podmienkam v cestnej premávke | 15 | 0 | 0 | 2 | 0 | 9 | 0 | 1 | 3 |
nedbanie na dopravné značky a dopravné zariadenia | 14 | 3 | 1 | 2 | 4 | 2 | 0 | 1 | 1 |
neprispôsobenie svojho správania situácii v cestnej premávke | 10 | 0 | 0 | 1 | 0 | 7 | 1 | 0 | 1 |
neprispôsobenie správania v cestnej premávke svojim schopnostiam | 8 | 0 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 5 |
nedbanie na dopravné značky a dopravné zariadenia, z toho jazda na signál svetelného signalizačného zariadenia s červeným svetlom Stoj! | 6 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
neprispôsobenie svojho správania najmä stavebnému a dopravno-technickému stavu cesty | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 1 | 0 |
nesprávne odbočovanie | 45 | 8 | 6 | 4 | 3 | 12 | 1 | 6 | 5 |
| | tj. % | 2,5 | 4 | 3,2 | 2,2 | 1,3 | 4,1 | 0,4 | 2,3 | 2,2 |
nedanie prednosti v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám a električkám idúcim v oboch smeroch pri odbočovaní vľavo | 28 | 5 | 3 | 2 | 2 | 7 | 1 | 3 | 5 |
neopatrné odbočovanie | 10 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 0 | 1 | 0 |
nedanie prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku pri odbočovaní vľavo | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
odbočovanie bez znamenia o zmene smeru jazdy | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
nedanie prednosti v jazde cyklistovi idúcemu rovno vodičom odbočujúcim vpravo | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
nesprávne predchádzanie | 36 | 2 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 9 | 4 |
| | tj. % | 2 | 1 | 2,7 | 2,2 | 1,3 | 1,7 | 1,7 | 3,5 | 1,8 |
nedostatočný bočný odstup pri predchádzaní | 10 | 0 | 3 | 1 | 1 | 0 | 1 | 3 | 1 |
nesprávne zaradenie sa pred predchádzané vozidlo | 4 | 0 | 1 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
predchádzanie pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky | 4 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 |
predchádzanie bez možnosti bezpečného zaradenia pred predchádzané vozidlo | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
predchádzanie bez ohľadu na vodiča jazdiaceho v protismere alebo iných účastníkov cestnej premávky | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
predchádzanie vľavo odbočujúceho vozidla vľavo | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 |
predchádzanie po nesprávnej strane vpravo | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
nesprávne vybočenie zo smeru jazdy pri predchádzaní | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
predchádzanie pri nedostatočnom rozhľade pred sebe | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 |
nesprávna jazda v jazdných pruhoch | 24 | 8 | 3 | 0 | 5 | 4 | 2 | 0 | 2 |
| | tj. % | 1,3 | 4 | 1,6 | 0 | 2,2 | 1,4 | 0,9 | 0 | 0,9 |
nesprávne prechádzanie medzi pruhmi | 12 | 7 | 1 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 1 |
jazda v nesprávnom pruhu mimo obce | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
nedanie prednosti v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu vodičom prechádzajúcim do stredného jazdného pruhu z ľavého jazdného pruhu | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
nedanie prednosti v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu | 3 | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 |
nepoužitie pripájacieho pruhu pri zaraďovaní do priebežného jazdného pruhu | 2 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
nedanie prednosti pri zbiehaní sa pruhov | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
• Platnosť dát: aktuálnych ku: 05.04.2022 01:13, minuloročných ku: 18.02.2022 01:13