Náplň činnosti organizačného odboru
a) na úseku organizačnom
1. zabezpečuje úlohy sekretariátu prednostu obvodného úradu; pripravuje porady prednostu s vedúcimi jednotlivých odborov,
2. pripravuje z podkladov odborov informácie o činnosti obvodného úradu, ktorých súčasťou je hodnotenie výkonu štátnej správy v pôsobnosti obvodného úradu a predkladá
ich ministerstvu,
3. vypracúva záznamy a závery z porád prednostu a kontroluje plnenie prijatých úloh,
4. zabezpečuje odborné a administratívne práce pre prednostu, pritom úzko spolupracuje s jednotlivými odbormi,
5. prijíma, eviduje, zabezpečuje prešetrovanie a vybavovanie sťažností podľa § 9 až 12 zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach (ďalej len „zákon č. 9/2010 Z. z.“); sťažnosti
prešetruje, ak smerujú proti vedúcemu iného odboru,
6. vedie centrálnu evidenciu podaných sťažností oddelene od evidencie ostatných písomností (§ 10 zákona č. 9/2010 Z. z.),
7. zabezpečuje podklady z odborov a pripravuje ročnú správu o vybavovaní sťažností, ktorú prednosta obvodného úradu predkladá na požiadanie Úradu vlády Slovenskej republiky
alebo ministerstvu (§ 10 ods. 3 zákona č. 9/2010 Z. z.),
8. kontroluje prijímanie, evidenciu, prešetrovanie, vybavovanie sťažností a plnenie opatrení prijatých na odstránenie nedostatkov, ak prednosta touto kontrolou poveril organizačný
odbor (kontrolu vykonáva vedúci odboru) (§ 23 ods. 1 a 2 zákona č. 9/2010 Z. z.),
9. prijíma, eviduje a vedie centrálnu evidenciu, zabezpečuje prešetrenie a kontroluje vybavovanie petícií (§ 5 ods. 6 a § 7 ods. 2 zákona č. 85/1990 Zb. o petičnom práve
v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 85/1990 Zb.“),
10. sleduje plnenie plánov kontrolnej činnosti jednotlivých odborov a opatrení prijatých na odstránenie nedostatkov,
11. na základe podkladov z odborov vypracúva informáciu o plnení opatrení na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov, analyzuje a vyhodnocuje výsledky z kontrolnej činnosti
jednotlivých odborov a zovšeobecňuje poznatky z vybavovania sťažností a petícií občanov,
12. zabezpečuje právnu agendu úradu,
13. vykonáva kontrolu dodržiavania lehôt odbormi pri vybavovaní záležitostí občanov,
14. vypracúva zameranie svojej kontrolnej činnosti a sleduje vypracovanie takýchto zameraní jednotlivými odbormi na príslušné polročné obdobie; zabezpečuje
vyhodnotenie plnenia svojho zamerania a plnenie zameraní, ktoré mu predložili odbory,
zapracúva do plánu kontrolnej činnosti obvodného úradu kontrolu dodržiavania povinností vyplývajúcich zo zákona č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe
v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 544/2002 Z. z.“),
15. poskytuje súčinnosť pri kontrole vykonávanej ústredným orgánom štátnej správy,
16. plní v spolupráci s jednotlivými odbormi úlohy súvisiace so sprístupňovaním podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 211/2000 Z. z.“),
17. koordinuje odbory vo veciach sprístupňovania informácií, vedie centrálnu evidenciu o poskytnutých informáciách podľa zákona č. 211/2000 Z. z.,
18. zabezpečuje spoluprácu s orgánmi verejnej správy iných štátov, najmä na účel vzájomnej výmeny skúseností pri zabezpečovaní úloh štátnej správy (§ 4 ods. 7 zákona č. 515/2003
Z. z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 102/2010 Z. z.),
19. zabezpečuje činnosť škodovej komisie,
20. zabezpečuje úlohy na úseku autoprevádzky – vodičov z povolania.
b) na úseku prevencie kriminality a inej protispoločenskej činnosti
1. zriaďuje funkciu krajského koordinátora pre prevenciu kriminality (podľa § 8 ods. 1 písm. a) zákona č. 583/2008 Z. z. o prevencii kriminality a inej protispoločenskej činnosti
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 583/2008 Z. z.“),
2. rozpracúva v spolupráci s vyšším územným celkom stratégiu prevencie kriminality na podmienky kraja a predkladá Rade vlády Slovenskej republiky pre prevenciu kriminality
správu o plnení úloh vyplývajúcich zo stratégie prevencie kriminality za predchádzajúci kalendárny rok (§ 8 ods. 1. písm. b) zákona č. 583/2008 Z. z.),
3. zisťuje v rozsahu svojej pôsobnosti ustanovenej osobitnými predpismi príčiny kriminality a inej protispoločenskej činnosti, analyzuje ich a prijíma opatrenia na odstránenie týchto
príčin (§ 8 ods. 1 písm. c) zákona č. 583/2008 Z. z.),
4. posudzuje projekty a odporúča ich Rade vlády Slovenskej republiky pre prevenciu kriminality na schválenie (§ 8 ods. 1. písm. d) zákona č. 583/2008 Z. z.),
5. uzatvára zmluvy o poskytnutí dotácie na financovanie projektov, ktoré schválila Rada vlády Slovenskej republiky pre prevenciu kriminality (§ 8 ods. 1 písm. e) zákona
č. 583/2008 Z. z.),
6. prostredníctvom krajského koordinátora pre prevenciu kriminality koordinuje činnosť iných miestnych orgánov štátnej správy v oblasti prevencie kriminality na území kraja
(§ 8 ods. 3 zákona č. 583/2008 Z. z.),
7. poskytuje dotáciu na financovanie projektu v oblasti prevencie kriminality (§ 10 ods. 1 zákona č. 583/2008 Z. z.), ktorú schválila Rada vlády Slovenskej republiky pre prevenciu
kriminality podľa § 5 ods. 3 písm. d) zákona č. 583/2008 Z. z.,
8. prijíma žiadosti o poskytnutie dotácie postupom podľa § 5 ods. 3 písm. d) (§ 12 ods. 1 a 2 zákona č. 583/2008 Z. z.),
9. úlohy protidrogovej problematiky a prevencie drogových závislostí plní v zmysle zákona č. 583/2008 Z. z. o prevencii kriminality a inej protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
c) na úseku vzťahov k územnej samospráve
1. uchováva novou obcou zaslané kópie dohôd o zlúčení obcí (§ 2a ods. 4 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon č. 369/1990 Zb.“),
2. usmerňuje poskytovanie odbornej pomoci obvodného úradu obciam pri plnení úloh preneseného výkonu štátnej správy a poskytovanie údajov z jednotlivých evidencií
vedených obvodným úradom (§ 5 ods. 8 zákona č. 369/1990 Zb.),
3. koordinuje odbory pri zabezpečení súhrnu podkladov obcí, týkajúcich sa vykazovania a hodnotenia rozhodovacej činnosti v oblasti preneseného výkonu štátnej správy
a v iných rozhodujúcich činnostiach, ktoré súvisia so zabezpečovaním preneseného výkonu štátnej správy,
4. zabezpečuje v spolupráci s jednotlivými odbormi kontrolu správnosti údajov poskytovaných obcami v oblasti preneseného výkonu štátnej správy,
5. vypracúva z podkladov obcí informácie o zabezpečovaní preneseného výkonu štátnej správy obcami podľa osobitných predpisov (napr. zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 154/1994 Z. z.“),
6. vypracúva stanovisko k zriadeniu, zrušeniu a rozdeleniu obce a rozhoduje so súhlasom obce o inej zmene územia obce vo svojom územnom obvode (§ 2 ods. 3 a ods. 4 zákona
č. 369/1990 Zb.),
7. vedie evidenciu uzatvorených dohôd o spolupráci a o členstve obce a samosprávneho kraja v medzinárodných združeniach [podľa § 21 ods. 5 zákona č. 369/1990 Zb., § 5 ods.
6 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 302/2001
Z. z.“)],
8. môže podať na súd návrh na určenie povinnosti obci alebo samosprávnemu kraju vypovedať dohodu o spolupráci alebo členstvo v medzinárodnom združení z dôvodu
rozporu so zákonom (§ 21 ods. 6 zákona č. 369/1990 Zb., § 5 ods. 7 zákona č. 302/2001 Z. z.),
9. je účastníkom konania vo veciach dohôd obcí a samosprávnych krajov o spolupráci s územnými celkami alebo orgánmi iných štátov a členstve v medzinárodnom združení
(§ 250zg ods. 2 Občianskeho súdneho poriadku),
10. vyzýva písomne obec na nápravu a určuje jej lehotu, ak dlhodobo, najmenej šesť mesiacov, nevykonáva svoju pôsobnosť pri prenesenom výkone štátnej správy
a neurobila v tomto čase žiadne opatrenie na zabezpečenie jej výkonu (§ 5 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb.),
11. zabezpečuje v spolupráci s jednotlivými odbormi kontrolu správnosti údajov poskytovaných samosprávnym krajom v oblasti preneseného výkonu štátnej správy,
12. vypracúva z podkladov samosprávneho kraja informácie o zabezpečovaní preneseného výkonu štátnej správy obcami,
13. zabezpečuje v spolupráci s príslušnými odbormi podklady pre prednostu na rokovania s orgánmi územnej samosprávy,
14. prednosta sa zúčastňuje na zasadnutiach zastupiteľstva samosprávneho kraja, ak sa jeho program týka úloh miestnej štátnej správy (§ 7 ods. 6 zákona č. 302/2001 Z. z.),
d) na úseku informatiky
1. zodpovedá spolu s ostatnými odbormi za uplatňovanie zákonov pri prevádzke informačného systému verejnej správy v riadiacej pôsobnosti ministerstva (ďalej len
„informačný systém verejnej správy“),
2. spolupracuje s projektantmi, dodávateľmi a servisnými organizáciami pri realizácii projektu informačného systému verejnej správy vo všetkých etapách jeho životnosti
a v častiach týkajúcich sa obvodného úradu,
3. zabezpečuje preberacie konania dodávok informačných technológií v súlade s projektmi informačného systému verejnej správy, ktoré sa týkajú obvodného úradu,
4. zabezpečuje prevádzku, správu a servis lokálnych počítačových sietí, uzla WAN siete VSNET a servis počítačov obvodného úradu.
5. rozpracúva v spolupráci s príslušnými odbormi metodické pokyny pre využívanie jednotlivých aplikácií vydaných ministerstvom na podmienky obvodného úradu
a zodpovedá za plnenie úloh z nich vyplývajúcich,
6. zodpovedá spolu s ostatnými odbormi za uplatňovanie zákona č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov a zákona č. 618/2003 Z. z.
autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom (autorský zákon) v znení neskorších predpisov v rámci informačného systému verejnej správy,
7. pripravuje technické podklady na uzatváranie zmlúv na dodávku zariadení, prác a služieb v oblasti informačných a komunikačných technológií v pôsobnosti obvodného úradu,
8. pripravuje podklady na plánovanie finančných prostriedkov na verejné obstarávanie tovarov a služieb a na zabezpečenie prevádzky informačných systémov (informačných
technológií) v rámci ročného rozpočtu obvodného úradu,
9. rozpracúva a realizuje v spolupráci s ostatnými odbormi systém smerníc o bezpečnosti v informačnom systéme verejnej správy vydaných ministerstvom pre obvodné úrady
a zodpovedá za plnenie úloh z nich vyplývajúcich na obvodnom úrade,
10. zabezpečuje výkon technického správcu aplikácií prevádzkovaných na obvodnom úrade,
11. vedie evidenciu hardvéru a softvéru obvodného úradu,
12. zúčastňuje sa na poradách organizovaných ministerstvom k problematike koordinácie budovania a prevádzky informačného systému verejnej správy, dáva podnety na rozvoj
informatizácie verejnej správy v odvetvovej pôsobnosti ministerstva a zabezpečuje plnenie ich záverov,
13. operatívne, v spolupráci s ďalšími odbormi rieši problémy súvisiace s budovaním a prevádzkou informačného systému verejnej správy,
14. vykonáva funkciu redaktora internetovej stránky obvodného úradu,
15. poskytuje odborné služby vo veciach bezpečnosti a spoľahlivej prevádzky informačného systému verejnej správy,
16. presadzuje a koordinuje realizáciu opatrení v oblasti bezpečnosti informačného systému verejnej správy,
17. vypracúva vnútorné predpisy, ktoré súvisia s bezpečnou a spoľahlivou prevádzkou informačného systému,
18. organizuje a vykonáva kontrolnú činnosť zameranú na dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov a vnútorných predpisov, ktoré sa týkajú zvyšovania
a udržiavania bezpečnosti informačného systému,
19. vykonáva testovanie nových verzií vybraného aplikačného programového vybavenia pred ich nasadením do rutinnej prevádzky,
e) na úseku správy registratúry
1. zabezpečuje odbornú správu registratúry pochádzajúcej z činnosti obvodného úradu a z činnosti územne príslušných právnych predchodcov podľa § 16 ods. 2 zákona
č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 395/2002 Z. z.“),
2. stará sa o riadnu evidenciu záznamov, zodpovedá za ich účelné a bezpečné uloženie (§ 16 zákona č. 395/2002 Z. z., § 17 až 24 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky
(ďalej len „MV SR“) č. 628/2002 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov (ďalej len „vyhláška č. 628/2008 Z. z.“),
3. stará sa o riadne vyraďovanie registratúry obvodného úradu a jeho pracovísk a o vyraďovanie registratúry územne príslušných právnych predchodcov (§ 18 až 20
zákona č. 395/2002 Z. z.),
4. umožňuje výkon štátneho odborného dozoru nad správou registratúry (§ 16 ods. 2 písm. h) zákona č. 395/2002 Z. z.),
5. odovzdáva archívne dokumenty na trvalé uloženie do príslušného štátneho archívu (§ 22 zákona č. 395/2002 Z. z., § 15 ods. 1 písm. d) vyhlášky č. 628/2002 Z. z.),
6. zabezpečuje funkciu vecného správcu automatizovaného systému správy registratúry obvodného úradu,
7. v spolupráci s ministerstvom zabezpečuje metodicko-kontrolné usmerňovanie správy registratúry vykonávanej organizačnými útvarmi obvodného úradu a jeho pracoviskami,
8. zabezpečuje odborné práce pri preberaní, evidovaní, ukladaní, označovaní, ochrane,
využívaní a vyraďovaní registratúry pochádzajúcej z činnosti obvodného úradu a z činnosti územne príslušných právnych predchodcov,
f) činnosť podateľne obvodného úradu
1. zabezpečuje čiastkové odborné agendy na úseku správy registratúry a informačného systému,
2. zabezpečuje styk s poštovým úradom,
3. zabezpečuje preberanie a triedenie záznamov doručených obvodnému úradu,
4. zabezpečuje odosielanie zásielok z obvodného úradu,
5. zabezpečuje centrálnu evidenciu doručených záznamov,
6. zabezpečuje vyhotovovanie prehľadových zostáv k zaevidovaným záznamom,
g) na úseku majetkovoprávnom
1. zabezpečuje správu majetku štátu v dočasnej správe podľa § 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. a o správe majetku štátu v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon č. 278/1993 Z. z.“) a zabezpečuje vysporiadanie vzťahov z trvalého užívania,
2. rozhoduje o primeranej náhrade za obmedzenie práv k nehnuteľnostiam, keď vlastník je povinný umožniť vstup na nehnuteľnosť pri plnení úloh podľa zákona o Horskej
záchrannej službe (§ 6 ods. 2 zákona č. 544/2002 Z. z),
3. kontroluje dodržiavanie podmienok pri poskytovaní štátneho príspevku na dofinancovanie družstevnej bytovej výstavby a individuálnej bytovej výstavby,
4. uzatvára dohody o prechode stavieb uvedených v § 18d zákona č. 278/1993 Z. z. do vlastníctva obce alebo do vlastníctva vyššieho územného celku,
5. rozhoduje o náhrade za obmedzenie vlastníckeho práva (§ 5 ods. 3 a § 6 ods. 3 písm. b) zákona č. 130/2005 Z. z.),
6. zastupuje štát v súdnych konaniach súvisiacich s majetkom nadobúdaným do vlastníctva štátu podľa osobitných predpisov,
7. plní úlohy vyplývajúce pre obvodné úrady z prechodu majetku štátu na územnú samosprávu podľa osobitných predpisov,
8. v rámci e-služby „straty a nálezy“, ktorú zriadil a prevádzkuje Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy zabezpečuje priebežné dopĺňanie údajov a informácií o veciach a predmetoch, ktoré sú kvalifikované ako opustené a uložené v depozite obvodného úradu,
9. vyhotovuje protokoly o odovzdaní správy poľnohospodárskych nehnuteľností vo vlastníctve štátu, ktoré tvoria PPF podľa zák.229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku, zákona č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách a ust. Zákona č. 180/1995 Zb. o niektorých opatreniach usporiadania vlastníctva k pozemkom,
- vyhotovuje protokoly o odovzdaní nehnuteľného majetku podľa zák.č.138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov, protokoly o prechode správy nehnuteľného majetku štátu v zmysle zákona č. 254/2007 Z. z. (zabezpečenie LV, kópie z PM z príslušnej správy katastra, odpísanie z majetku úradu, účtovnej evidencie),
- vykonáva úkony vzťahujúce sa k súdnym sporom, trestným sporom, exekúcie, ROEP-y v rámci súdnych konaní, v ktorých je Obvodný úrad Bratislava účastníkom konania,
10. vykonáva činnosti na úseku územného a stavebného konania – vydáva vyjadrenie žiadateľovi k vydaniu rozhodnutia o umiestnení stavby, v prípade potreby podáva námietky voči oznámeniu o začatí územného konania, zúčastňuje sa na ústnom prejednaní námietok, vydáva vyjadrenie k stavebnému povoleniu, v rámci ktorého skúma rešpektovanie podmienok vznesených k realizácii diela v súlade s ustanoveniami zákona č. 278/1993 Z.z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov, vykonáva kolaudačné konanie, vydáva rozhodnutie o povolení užívania stavby,
11. vypracováva zmluvy o prevode správy nehnuteľného majetku uzatvorené podľa § 9 ods.4 zák. NR SR č. 278/1993 Z.z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov,
12. vypracováva kúpne zmluvy uzatvorené v zmysle ust. § 11 zákona NR SR č.278/1991 Zb. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov a ustanovenia § 588 a nasl. Občianskeho zákonníka,
13. vyhotovuje zápisnice z jednotlivých zasadnutí výberovej komisie menovanej prednostom OU BA na vyhodnotenie došlých ponúk na kúpu majetku, ktorý bol predmetom osobitného ponukového konania,
14. vypracováva zmluvy o finančnej odplate za užívanie nehnuteľného majetku,
15. vypracováva zmluvy o zriadení vecného bremena, vypracovanie geometrického plánu na zameranie vecného bremena, znalecký posudok na zistenie ceny vecného bremena, vypracovanie zmluvy o zriadení vecného bremena, zaslanie na schválenie zriaďovateľovi a po zaplatení ceny za vecné bremeno podanie návrhu na vklad do KN
16. vypracováva zámenné zmluvy, zabezpečuje vypracovanie znaleckých posudkov zamieňaných nehnuteľností, zasiela ich na schválenie MF SR a podáva návrh na vklad do katastra nehnuteľností,
17. vedie evidenciu nehnuteľného majetku,
18. rieši žiadosti o výrob stromov, iných drevín a zelene, upozorňuje na povinnosť odstránenia skládok odpadu z pozemkov vo vlastníctve štátu, rieši žiadosti o zrušenie záložného práva a iných tiarch zapísaných na LV
19. rieši opustený majetok nadobudnutý podľa § 135a) Občianskeho zákonníka – motorové vozidlá nadobudnuté z obvodných a okresných oddelení policajného zboru, zaevidovanie do dočasnej správy úradu,
20. rieši hnuteľný majetok nadobudnutý podľa ust. §§ 55,60,73,83 Trestného zákona ( prevzatie doličných predmetov z príslušných súdov bratislavského kraja, ponuka, likvidácia prostredníctvom odborných firiem, zaevidovanie do príjmu),
21. rieši exekúcie doručované prostredníctvom súdnych exekútorov v rámci bratislavského kraja, vecné prešetrenie z evidencie katastrálneho portálu,
22. rieši dedičstvo získané odúmrťou podľa § 462 Obč. zákonníka – nehnuteľný a hnuteľný majetok,
23. vypočítava daň z pozemkov, stavieb a bytov v správe OU BA z titulu odúmrtí, zisťuje správcov dane, kontroluje doručené Platobné výmery na daň z nehnuteľnosti, ich porovnanie s podaným daňovým priznaním, vykonáva reklamácie platobných výmerov, vydáva príkazy na úhradu dane z nehnuteľností,
24. zabezpečuje agendu bytov nadobudnutých do správy OU BA z titulu odúmrtí, zisťuje správcov bytových domov, zabezpečuje pristúpenie k Zmluve o výkone správy bytového domu, vyžiadava predpis mesačných úhrad spojených s užívaním bytu, vykonáva kontrolu vyúčtovaní skutočných nákladov za poskytnuté služby za predchádzajúci rok, vykonáva reklamácie vyúčtovania, vydáva príkaz na úhradu nedoplatkov a preplatkov,
25. vymáha nedoplatky na nájomnom z titulu uzatvorených nájomných zmlúv na nájom nehnuteľného majetku štátu, príp. vrátenie preplatkov na nájomnom, vypracováva žiadosti o odpis predpisu nájmu po ukončení platnosti nájomnej zmluvy z dôvodu predaja alebo prechodu správy,
26. sleduje plnenie podmienok podľa zákona č. 182/1993 Z. z. - dožiadanie dokumentácie a následný výmaz ťarchy, resp. vymáhanie nesplatenej časti ceny bytu.