Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 19. máj 2024, nedeľa
 

Dvadsiata deviata nedeľa cez rok

Bratislava, 22. 10. 2017

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Iz 45,1.4-6  

Biblický text: 

Toto hovorí Pán svojmu pomazanému, Kýrovi, ktorého som vzal za pravú ruku, aby som pred ním pošliapal národy a odpásal bedrá kráľov, aby sa pred ním otvorili vráta a brány sa nezatvorili: Pre svojho sluhu, Jakuba a Izrael, svojho vyvolenca, som ťa zavolal po mene a dal som ti názvy, hoci si ma nepoznal. Ja som Pán a iného niet, okrem mňa nieto Boha. Opásal som ťa, hoci si ma nepoznal, aby vedeli od východu slnka i od západu, že okrem mňa nieto nikoho, ja som Pán a iného niet. 

Komentár:

  • Kýros bol perský kráľ – pohan – v 6. stor. pred Kr. (539) dobyl Babylonskú ríšu, umožnil Izraelitom vrátiť sa do vlasti a znovu vybudovať chrám.
  • Text Deuteroizaiáša dáva Kýrovi tituly,  ktoré boli rezervované Izraelským kráľom, alebo dokonca samému Mesiášovi – „Pastier“, „Pomazaný“ a pod.
  • Izrael mal spoznať, že pán JHWH je jediný Boh a je schopný vyslobodiť ľud zo zajatia aj za pomoci pohanského kráľa, ktorého použil ako nástroj svojej prozreteľnosti. 

2. čítanie 1 Sol 1,1-5b  

Biblický text:

Pavol, Silván a Timotej solúnskej cirkvi v Bohu Otcovi a v Pánu Ježišovi Kristovi: Milosť vám a pokoj. Ustavične vzdávame vďaky Bohu za vás všetkých, keď si na vás spomíname vo svojich modlitbách. Bez prestania myslíme pred Bohom a naším Otcom na dielo vašej viery, úsilie lásky a vytrvalosť nádeje v nášho Pána Ježiša Krista. Vieme, bratia, Bohom milovaní, o vašom yvolení, lebo naše evanjelium neprišlo k vám iba v slovách, ale aj v moci a v Duchu Svätom a v celej plnosti; veď viete, akí sme boli medzi vami kvôli vám. 

Komentár:

  • 1 Sol je najstarší Pavlov spis a podľa biblistov vôbec najstarší spis NZ. Je teda prirodzené, že radí kresťanom ako žiť v nekresťanskom prostredí. Okrem iného aj týmto nám v súčasnosti môže byť užitočný. Spoločenstvo kresťanov v Solúne bolo mladé a neskúsené, bolo vystavené neprajnosti a nebezpečenstvu z okolia.
  • Pavol spomína dva piliere viery solúnskych kresťanov: Ich „vyvolenie“ Bohom a potom „prejavy Ducha“, ktoré pomáhali prvotnej cirkvi veľmi intenzívne. 

Evanjelium Mt 22,15-21  

Biblický text:

Vtedy farizeji odišli a radili sa, ako by ho podchytili v reči. Poslali k nemu svojich učeníkov a herodiánov so slovami: „Učiteľ, vieme, že vždy vravíš pravdu a podľa pravdy učíš Božej ceste. Neberieš ohľad na nikoho, lebo nehľadíš na osobu človeka. Povedz nám teda, čo si myslíš: Slobodno platiť cisárovi daň, či nie?“ Ale Ježiš poznal ich zlomyseľnosť a povedal: „Čo ma pokúšate, pokrytci! Ukážte mi daňový peniaz!“ Oni mu podali denár. Spýtal sa ich: „Čí je tento obraz a nápis?“ Odpovedali mu: „Cisárov.“ Tu im povedal: „Dávajte teda, čo je cisárovo, cisárovi, a čo je Božie, Bohu.“ 

Komentár:

  • Veľmi známy príbeh, ktorý poznajú nielen veriaci, ale často ho zacitujú alebo parafrázujú aj neveriaci. V zásade sa treba vyhnúť týmto líniám nesprávnych výkladov:
    • takým, že „Ale im dal...!“ Ježiš nebol sofistickým filozofom, ale bol Mesiášom a ohlasovateľom Božieho kráľovstva.
    • takým, ktoré „rozdeľujú život človeka“ medzi Boha a spoločnosť
    • takým, ktoré odtŕhajú dej od skutočnosti a vidia v ňom alegóriu, že sa máme starať o telo i o dušu (takéto „zloženie“ človeka Mt asi nepoznal)
    •  alegoricky vysvetľovať, že – veď podľa Gen aj človek má v sebe „Boží obraz“
  •  Všetky tieto výklady sú násilné a vnášajú do textu významy, ktoré tam nie sú a vôbec neboli v úmysle evanjelistu.
  • Je to príbeh, ktorý skutočne hovorí o živote kresťana v občianskej spoločnosti a o tom, ako sa má kresťan v spoločnosti chovať. To, že je kresťanom, neznamená, že nie je občanom (práva a povinnosti). V prípade konfliktu treba „viac poslúchať Boha ako ľudí“ (Sk 5,29b)
  • Zo súvislosti s prvým čítaním môžeme zistiť, že tu ide o opis vzťahu Boha a politickej, či štátnej moci. Tento vzťah je kladný (ak je politická moc legitímna). Je v súlade s Božou vôľou, aby niektorí ľudia vykonávali v štáte autoritu. Podobne je v súlade s Božou vôľou, aby sme v spoločnosti podporovali poriadok a všeobecné dobro. Preto napr. kresťan sa má aj podľa KKC zúčastňovať na verejnom živote. 

Záver: Prestaňme sa ľutovať, že spoločnosť nás vytláča na perifériu a začnime ako kresťania aktívne tvoriť verejný život.

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy