Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 26. apríl 2024, piatok
 

Dvadsiata deviata nedeľa cez rok

Bratislava, 21. 10. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Iz 53, 10 - 11  

Biblický text:

Pánovi sa však páčilo zdrviť ho utrpením... Ak dá svoj život na obetu za hriech, uvidí dlhoveké potomstvo a podarí sa skrze neho vôľa Pánova.  Po útrapách sa jeho duša nahľadí dosýta. Môj spravodlivý služobník svojou vedomosťou ospravedlní mnohých a on ponesie ich hriechy.  

Poznámka k textu:

Tieto dva verše patria do 4. piesne o „sluhovi Pánovom“ Izaiášovho proroctva. Cirkev tento text považuje za proroctvo o Kristovi. Text je vhodnou paralelou k evanjeliu tejto nedele. 

2. čítanie Hebr 4, 14 - 16  

Biblický text:

Keďže teda máme vznešeného veľkňaza, ktorý prenikol nebesia, Ježiša, Božieho Syna, držme sa svojho vyznania.  Veď nemáme veľkňaza, ktorý by nemohol cítiť s našimi slabosťami; veď bol podobne skúšaný vo všetkom okrem hriechu.   Pristupujme teda s dôverou k trónu milosti, aby sme dosiahli milosrdenstvo a našli milosť a pomoc v pravom čase. 

Komentár:

Teologický význam Listu Hebrejom spočíva najmä v jeho osobitnej kristológii. Na jednej strane sa zdôrazňuje Kristova jedinečnosť, vyplývajúca z hodnosti Božieho Syna, jeho účasť na diele stvorenia a v Božom zjavení, jeho vznešenosť a zvrchovaná moc nad anjelmi a celým vesmírom[1]. Na druhej strane sa s veľkým dôrazom a konkrétnosťou poukazuje na ľudskú stránku Ježišovho pozemského života: Ježiš skutočne trpel[2], v úzkostiach a slzách volal k Otcovi, v utrpení sa učil poslušnosti[3] a bol solidárny s ľuďmi a ich slabosťami vo všetkom okrem hriechu[4] - a to je práve náš úryvok. Okrem toho prináša označenie Ježiša Krista ako veľkňaza a zároveň hovorí o jeho solidarite s našimi slabosťami. 

Evanjelium Mk 10, 35 - 45  

Biblický text:

Tu k nemu pristúpili Zebedejovi synovia Jakub a Ján a hovorili mu: "Učiteľ, chceme, aby si nám splnil, o čo ťa poprosíme."  On sa ich opýtal: "Čo chcete, aby som vám urobil?"  Oni mu povedali: "Daj, aby sme sedeli v tvojej sláve jeden po tvojej pravici a druhý po ľavici."  Na to im Ježiš povedal: "Neviete, čo žiadate. Môžete piť kalich, ktorý ja pijem? Alebo môžete byť pokrstení krstom, ktorým som ja krstený?  Oni mu vraveli: "Môžeme." Ježiš im povedal: "Kalich, ktorý pijem ja, budete piť, aj krstom ktorým som krstený ja, budete pokrstení.  Ale dať niekomu sedieť po mojej pravici alebo po ľavici nepatrí mne. To dostanú tí, ktorým je to pripravené."  Keď to počuli ostatní desiati, začali sa mrzieť na Jakuba a Jána.  Ježiš si ich zavolal a povedal im: "Viete, že tí, ktorých pokladajú za vládcov národov, panujú nad nimi a ich veľmoži majú nad nimi moc.  Medzi vami to tak nebude. Ale kto sa bude chcieť stať medzi vami veľkým, bude vaším služobníkom.  A kto bude chcieť byť medzi vami prvý, bude sluhom všetkých.  Lebo ani Syn človeka neprišiel, aby sa dal obsluhovať, ale aby slúžil a položil svoj život ako výkupné za mnohých."  

Komentár: 

  • Celá perikopa je Mk 10, 32-45, teda o 3 verše dlhšia – vynechané verše[5] nám hovoria o okolnostiach, kedy sa tento príbeh stal.
  • Jakub a Ján tvoria spolu s apoštolom Petrom zvláštnu podskupinu 12-tich. Tu Peter s nimi nevystupuje. V paralelnom Mt 20,20-21 žiadosť prednáša matka Zebedejovcov. Žiadosť týchto bratov znamená, že nepochopili predpoveď Ježišovho utrpenia (perikopa z lekcionára ju však na neobsahuje). Jakub a Ján žiadajú „Daj, aby sme sedeli v tvojej sláve jeden po tvojej pravici a druhý po ľavici.“  Minulú nedeľu sme počuli o hádke kto z nich je väčší v širšej skupine učeníkov. Dnes vidíme, že aj eschatologické kráľovstvo si učeníci predstavovali príliš pozemsky (bolo to na škodu – ako je na škodu, keď si zase my kresťania predstavujeme Božie kráľovstvo iba v duchovnej rovine bez väzby na náš terajší pozemský život... opačný extrém.)
  • Môžete piť kalich, ktorý ja pijem?“ – pojem kalicha v SZ býval spájaný s kalichom utrpenia alebo kalichom hnevu. V tomto prípade ide už asi narážku na NZ skutočnosť Eucharistie. Zároveň sa ponúka myšlienka, že účasť na Kristovej Eucharistii obsahuje v sebe aj účasť na Kristovom utrpení.
  • „...môžete byť pokrstení krstom, ktorým som ja krstený?“ – sv. Pavol chápe krst ako účasť na Kristovej smrti a zmŕvychvstaní[6].
  • Oni mu vraveli: "Môžeme." – táto odpoveď len ukazuje, ako veľmi nechápali Ježišove slová a jeho poslanie.
  • Ježiš im povedal: „Kalich, ktorý pijem ja, budete piť, aj krstom ktorým som krstený ja, budete pokrstení.“  – Túto výpoveď chápeme ako predpoveď budúceho utrpenia Ježišových učeníkov. (Skoro všetci apoštolovia zomreli mučeníckou smrťou).
  • „...dať niekomu sedieť po mojej pravici alebo po ľavici nepatrí mne. To dostanú tí, ktorým je to pripravené."  Prvú časť tejto vety vysvetľujeme podobne, ako keď čítame, že ale o tom dni a o tej hodine nevie nik, ani anjeli v nebi, ani Syn, iba Otec. (Mk 13,32). Komu je to „pripravené“? Niektorí hovoria, že pre Abraháma, Izáka a Jakuba (podľa Mt 8,11: Hovorím vám, že prídu mnohí od východu i západu a budú stolovať s Abrahámom, Izákom a Jakubom v nebeskom kráľovstve)
  • Keď to počuli ostatní desiati, začali sa mrzieť na Jakuba a Jána“.  Táto veta je zaujímavá aj preto, že doteraz sa ostatní učeníci nespomínajú a dozvedeli sa o tom...
  • V ďalšom Ježiš vysvetľuje „inakosť“ Božieho kráľovstva porovnaním s „tvrdou vládou“ pozemských vladárov, ktorú učeníci mohli poznať z pomerov v Rímskej ríši. „Inakosť“ Božieho kráľovstva je uvedená slovami „Medzi vami to tak nebude.“ „...kto bude chcieť byť medzi vami prvý, bude sluhom všetkých.“ V originálnom texte je ešte silnejšie vyjadrenie „dúlos“ – otrok. Týmto Ježiš podčiarkuje dôležitosť a univerzálnosť služby druhým, ktorá je základom hodnôt Božieho kráľovstva.  
  • Záverečná výpoveď úryvku znie: „Lebo ani Syn človeka neprišiel, aby sa dal obsluhovať, ale aby slúžil a položil svoj život ako výkupné za mnohých.“  „Syn človeka“ – mesiášsky titul je použitý vo všetkých troch predpovediach utrpenia (kap 8., 9. a 10.) Výkupné „lytron“ – cena za prepustenie zajatca alebo otroka na slobodu. Toto slovo v súvislosti s Kristovou smrťou a zmŕtvychvstaním používa aj sv. Pavol a autor Hebr.
  • „za mnohých“ je zase ozvenou 1. čítania „Môj spravodlivý služobník svojou vedomosťou ospravedlní mnohých a on ponesie ich hriechy.“ 

Záver: Ježiš ako vzor: neprišiel aby sa dal obsluhovať, ale aby slúžil. Toto je cesta kresťana, farnosti, cirkvi – aj v dnešnom svete... Takto sa naša viera ukáže v plnom svetle, ako aktuálna a oslovujúca. 



[1] Porov. Hebr 1-2.

[2] Porov. Hebr 2,18.

[3] Porov. Hebr 5,7-9.

[4] Porov. Hebr 4,15.

[5] Mk 10, 32-34: Boli na ceste a vystupovali do Jeruzalema. Ježiš išiel pred nimi a oni tŕpli a so strachom išli za ním. Opäť vzal k sebe Dvanástich a začal im hovoriť, čo ho očakáva:  "Hľa, vystupujeme do Jeruzalema a Syn človeka bude vydaný veľkňazom a zákonníkom. Odsúdia ho na smrť a vydajú pohanom,  vysmejú ho, opľujú, zbičujú a zabijú, ale on po troch dňoch vstane z mŕtvych." 

[6] Rim 6,3-4: Alebo neviete, že všetci, čo sme boli pokrstení v Kristovi Ježišovi, v jeho smrť sme boli pokrstení?  Krstom sme teda s ním boli pochovaní v smrť, aby sme tak, ako bol Kristus vzkriesený z mŕtvych Otcovou slávou, aj my žili novým životom. 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy