Dvadsiata prvá nedeľa cez rok
Bratislava, 27. 08. 2017Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:
Prvé čítanie Iz 22, 19-23
Biblický text:
Odstránim ťa z tvojho miesta a zvrhnem ťa z tvojho postavenia. V ten deň zavolám svojho služobníka Eliakima, syna Helkiáša, a oblečiem ho do tvojho rúcha, opášem ho tvojím pásom a dám mu do rúk tvoju moc. I bude otcom obyvateľom Jeruzalema a Júdovmu domu. Dám mu na plece kľúč Dávidovho domu, keď otvorí, nikto nezavrie, a keď zavrie, nikto neotvorí. Osadím ho ako kôl na pevnom mieste, že bude slávnym trónom domu svojho otca.
Komentár
- Úryvok je z prvej časti Iaziášovho proroctva (protoizaiáš). Na záver „proroctiev proti národom“ nasleduje proroctvo o Jeruzaleme z ktorého je náš úryvok. Od 24. kapitoly potom nasleduje tzv. Izaiášova apokalypsa.
- Na pozadí textu úryvku je historická udalosť; kráľ Ezechiáš ustanovil za správcu miesto Sobnu muža menom Eliakim. Dôležitá je hlavne zmienka o kľúči, ktorý tu symbolizuje odovzdanie moci.
- Symbolika vyjadrení, použitých v texte: rúcho, pás a kľúč – sú odznaky moci. Neotvoriteľnosť a nemožnosť zatvoriť – znamená autoritu, ktorá dáva konečné rozhodnutia – bez možnosti rekurzu. „kôl“ na pevnom mieste – symbol zo života Beduínov – kolík, ktorý drží stan – symbol istoty.
- Ide o jeden z najúplnejších textov v Písme svätom, ktorý popisuje obraz „autority“.
Druhé čítanie Rim 11, 33-36
Biblický text:
Aká hĺbka Božieho bohatstva, múdrosti a vedomosti! Aké nepochopiteľné sú jeho súdy a nevyspytateľné jeho cesty! Veď kto poznal Pánovo zmýšľanie? Alebo kto bol jeho radcom? A kto mu dal niečo prvý, aby mu bolo treba vrátiť? Lebo od neho, skrze neho a pre neho je všetko. Jemu sláva naveky. Amen.
Komentár:
- V kapitolách 9 až 11 Listu Rimanom Pavol hovorí, že Boh, napriek všetkým hriechom, ponúka ľuďom stále nové cesty spásy.
- Zakončenie tzv. náukovej časti Listu Rimanom a čítaný hymnus, ospevujúci Božiu múdrosť, je vlastne vyvrcholením tohto Pavlovho diela. Pavol svedčí o Bohu, ktorý ospravedlňuje veriacich.
- Hymnus je inšpirovaný Ž 139, 17 – 18: „Bože, aké vzácne sú pre mňa tvoje myšlienky a ich počet aký je obrovský. Keby som ich všetky chcel porátať, je ich viac ako zŕn piesku; a keby som prišiel na koniec, ešte stále som pri tebe.“ A Iz 40,13, ako aj niektorými pasážami Knihy Jób.
Evanjelium Mt 16, 13-20
Biblický text:
Keď potom Ježiš prišiel do okolia Cézarey Filipovej, pýtal sa svojich učeníkov: "Za koho pokladajú ľudia Syna človeka?" Oni vraveli: "Jedni za Jána Krstiteľa, iní za Eliáša a iní za Jeremiáša alebo za jedného z prorokov." "A za koho ma pokladáte vy?", opýtal sa ich. Odpovedal Šimon Peter: "Ty si Mesiáš, Syn živého Boha." Ježiš mu povedal: "Blahoslavený si, Šimon, syn Jonášov, lebo ti to nezjavilo telo a krv, ale môj Otec, ktorý je na nebesiach. A ja ti hovorím: Ty si Peter a na tejto skale postavím svoju Cirkev a pekelné brány ju nepremôžu. Tebe dám kľúče od nebeského kráľovstva: čo zviažeš na zemi, bude zviazané v nebi, a čo rozviažeš na zemi, bude rozviazané v nebi." Potom prikázal učeníkom, aby nikomu nehovorili, že on je Mesiáš.
Komentár:
- Synoptické evanjeliá majú viac geografickú stavbu, ako napr. Evanjelium podľa Jána. Úryvok tejto nedele je vlastne vyvrcholením časti Mt, ktorá hovorí o Ježišovom pôsobení v Galileji (4, 17 – 16,20).
- Mnohokrát zaznela otázka o Ježišovej identite: „Kto je to?“ ... že robí takéto zázraky. Správne odpovedal Šimon Peter v texte úryvku.
- Petrova odpoveď vyznieva na pozadí odpovedí iných (za koho pokladajú ľudia Syna človeka) ako kontrast. Táto odpoveď je zároveň vyznaním.
- Je zaujímavé, že hoci Petrova odpoveď platila za všetkých, Ježišov prísľub platí len pre Petra – ide teda o dar, privilégium... Peter nedostáva len nové meno, ale sám má byť skalou, na ktorej Kristus postaví cirkev = gr. ekklesia (prel. z hebr. kahal – zhromaždenie, obec, skupinu ľudí)
- Petrovo nové meno sa niekedy dáva do súvisu z premenovaním Abrama na Abraháma (Gen 17,5). Podobne v Iz 51, 1 – 2 čítame o Abrahámovi: „Počúvajte ma, čo sledujete pravdu a hľadáte Pána: Pozrite na skalu, z ktorej ste vytesaní, a na hĺbku studne, z ktorej ste vykopaní. Pozrite na Abraháma, svojho otca, a na Sáru, ktorá vás zrodila. Veď som ho osamelého povolal, požehnal som ho a zveľadil.“
- Kľúče od nebeského kráľovstva, moc zväzovať a rozväzovať – znamenajú autoritu – v kontraste k autorite farizejov a zákonníkov, ktorí viazali neznesiteľné bremená...Mt 23, 13 a zatvárali ľuďom nebeské kráľovstvo, kým Peter ho má otvárať. Ďalší význam tejto právomoci je v prijímaní a vo vylučovaní zo spoločenstva cirkvi.
- Prvé čítanie i evanjelium hovoria o autorite, ktorú dáva Boh.
Záver: Prakticky každý z nás je nositeľom autority – v rodine, v zamestnaní... Dnešné texty nám pomáhajú lepšie pochopiť podstatu autority i jej pôvod. Boh je zdrojom i darcom autority, preto by sme ju mali primerane používať – ako službu....