Dvadsiata siedma nedeľa cez rok
Bratislava, 08. 10. 2017Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:
1. čítanie Iz 5,1-7
Biblický text:
Zaspievam svojmu miláčikovi pieseň svojho priateľa o jeho vinici. Vinicu mal miláčik môj na úrodnom úbočí. Okopal ju, skálie z nej vyzbieral, viničom ju vysadil, postavil uprostred nej vežu a lisom ju vystrojil. Potom čakal, že urodí hrozno, urodila však plánky. A teraz, občania Jeruzalema a mužovia Júdska, súďte medzi mnou a mojou vinicou! Čo som ešte mal urobiť svojej vinici a neurobil som jej? Prečo, kým čakal som hrozno, urodila len plánky? Teraz však nechže vám ukážem, čo urobím ja svojej vinici: pováľam jej plot a stane sa pastvou, zrúcam jej ohradu a bude pošliapaná. Obrátim ju na púšť, nebude strihaná a nebude kopaná, takže vzrastie tŕnie a bodľač; ba aj oblakom prikážem, aby ju neskropili dažďom. Bo vinicou Pána zástupov je dom Izraela a júdski mužovia jeho sadom rozkošným. On čakal na právo - a hľa, bezprávie, na spravodlivosť - a hľa, kvílenie.
Komentár:
Čítanie a správne porozumenie prorockých kníh bezpodmienečne vyžaduje, aby sa vopred presne vymedzili jednotlivé state a určil ich literárny druh. Medzi najdôležitejšie literárne druhy, ktoré sa používajú v prorockých spisoch, patria: 1. Orákulum - slávnostný výrok v Božom mene 2. Výzva. 3. Autobiografia. 4. Videnia a sny. 5. Naratívna biografia. 6. Vyznania. 7. Vyhrážky a výroky "beda". Vo viacerých prorockých textoch sa posolstvo podáva vo forme žalospevu alebo podobenstva (porov. napr. Iz 5, 1-7). Práve náš úryvok má formu podobenstva alebo alegórie. Vzťah Boha JHWH a vyvoleného národa býva často prirovnávaný k vinici alebo k svadbe.
- Najskôr sú tu vymenované prejavy Božej starostlivosti. Potom nasleduje výzva k zamysleniu: „...občania Jeruzalema a mužovia Judska, súďte medzi mnou a mojou vinicou!“ Predpoveď Božieho trestu.
- Úlohou proroka je hovoriť o tom, že Izrael nesplnil Božie očakávania, zverejniť túto skutočnosť, aby podnietil ľudí k pokániu.
2. čítanie Flp 4,6-9
Biblický text:
O nič nebuďte ustarostení. Ale vo všetkom modlitbou, prosbou a so vzdávaním vďaky prednášajte svoje žiadosti Bohu. A Boží pokoj, ktorý prevyšuje každú chápavosť, uchráni vaše srdcia a vaše mysle v Kristovi Ježišovi. Napokon, bratia, myslite na všetko, čo je pravdivé, čo je cudné, čo je spravodlivé, čo je mravne čisté, čo je milé a čo má dobrú povesť, čo je čnostné a chválitebné! Robte to, čo ste sa naučili, prijali, počuli a videli na mne! A Boh pokoja bude s vami.
Komentár:
- Náš úryvok je z poslednej kapitoly Flp. Pavol hovorí o pokoji (šalom – súhrn všetkého Božieho požehnania). Prameňom tohto pokoja je dôvera v Boha a viera, že „Pán je blízko“.
- Sv. Pavol tu dáva návod, ako sa nenechať pohltiť starosťami: treba ich pokorne odovzdať Bohu v modlitbe s vďakou a vierou, že On sa postará o to, čo my nedokážeme.
- „Pokoj, ktorý vychádza z Boha – pokoj, ktorý prevyšuje každú predstavu (pozor nie „nečinnosť!“) – uchráni vaše srdcia.... Filipy boli vojenskou pevnosťou, ich obyvatelia vedeli, čo to znamená byť v bezpečí, byť ochránení pred nepriateľom.
- Je lepšie byť upriamený na Boha ako na množstvo svojich starostí. Toto je riešenie aj pre moderného kresťana.
Evanjelium Mt 21,33-43
Biblický text: Počujte iné podobenstvo: Istý hospodár vysadil vinicu. Obohnal ju plotom, vykopal v nej lis a postavil vežu. Potom ju prenajal vinohradníkom a odcestoval. 4 Keď sa priblížil čas oberačky, poslal k vinohradníkom svojich sluhov, aby prevzali jeho diel úrody. Ale vinohradníci jeho sluhov pochytali; jedného zbili, iného zabili, ďalšieho ukameňovali. Znova poslal iných sluhov, viac ako predtým, ale aj s nimi urobili podobne. Napokon k nim poslal svojho syna, lebo si povedal: „K môjmu synovi budú mať úctu.“ Ale keď vinohradníci zazreli syna, povedali si: „To je dedič. Poďte, zabime ho a jeho dedičstvo bude naše!“ Chytili ho, vyvliekli z vinice a zabili. Keď potom príde pán vinice, čo urobí tým vinohradníkom?“ Odpovedali mu: „Zlých bez milosti zahubí a vinicu prenajme iným vinohradníkom, ktorí mu budú načas odovzdávať úrodu.“ Ježiš im povedal: „Nikdy ste nečítali v Písme: „Kameň, čo stavitelia zavrhli, stal sa kameňom uholným. To sa stalo na pokyn Pána; vec v našich očiach obdivuhodná“? preto vám hovorím: Vám sa Božie kráľovstvo vezme a dá sa národu, ktorý bude prinášať úrodu.
Komentár:
21. kap. Mt začína slávnostným vstupom do Jeruzalema, pokračuje vyháňaním kupcov z chrámu a potom nasledujú epizódy o vzťahu vyvoleného národa a jeho predstavených k Bohu: neúrodný figovník, pochybovanie – odkiaľ je Ježišova moc, podobenstvo o dvoch synoch, ktoré si pamätáme z minulého týždňa a dnešné podobenstvo o zlých vinohradníkoch.
- Biblisti rozlišujú medzi podobenstvom alegóriou: pri alegórii má každý detail nejaký duchovný význam. Pri podobenstve však je dôležitá hlavná pointa, nie každý detail, aj keď môže mať duchovný význam. Pointou podobenstva sú dve výčitky: neprinášanie ovocia skutkov a neprijatie Božieho slova cez prorokov a Jána Krstiteľa.
- „Nastal čas oberačiek...“ narážka na eschatologický čas – čas žatvy, ako hovorí sv. Písmo na iných miestach.
- Podobenstvo je veľmi pekne vystavané. Ježiš necháva hovoriť aj poslucháčov = veľkňazov a starších ...čo urobí Pán vinohradníkom?“ „Odpovedali mu....“ To je zlomové miesto podobenstva (res tua agitur – latinská fráza – ide o teba – hovorí sa o tebe).
- Kameň, čo stavitelia zavrhli, stal sa kameňom uholným (Ž 118) (česky = nárožní) išlo o najdôležitejší kameň stavby, alebo o tzv. záverný kameň v oblúku. Citát nájdeme aj v 1 Pt a v Sk. Tento kameň = Krista, stavitelia – veľkňazi a zákonníci zavrhli.
- Posledný verš je Mt dodatok Mk 12,1n ho nemá. Dôležitá poznámka: tento citát nie je protižidovský – hovorí o chybách vrcholných predstaviteľov, nie národa ako celku!
- Božie kráľovstvo sa dá národu, ktorý bude prinášať ovocie – nejde o národ v etnickom zmysle, ale o „nový Izrael“ o nový Boží ľud.... Slovné spojenie „prinášať ovocie“ tu je myslené azda viac SZ ako „život v spravodlivosti pred Bohom“ Týmto dodatkom Mt priblížil podobenstvo textu Iz z 1. čítania. Bez tohto dodatku má Ježišovo podobenstvo bližšie k napomenutiu za neprijatie prorokov a Ježiša Krista.
Záver: Je spoločenstvo kresťanov do ktorého patrím, tým národom, ktorý prináša ovocie?