Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 18. máj 2024, sobota
 

Dvanásta nedeľa cez rok

Bratislava, 25. 06. 2017

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1.čítanie Jer 20, 10-13 

Biblický text:

Veď počúvam potupy mnohých  (hrôza zôkol-vôkol):„Udávajte, nech ho oznámime!“ Aj každý, kto mi bol priateľom, striehne na môj pád“ „Hádam sa dá zviesť, premôžeme ho a vypomstíme sa na ňom!“ Ale Pán je so mnou ako mocný hrdina, nuž moji prenasledovatelia sa potknú a nič nezmôžu,  zahanbia sa veľmi, že nič nedosiahli, hanbou večnou, nezabudnuteľnou. Pane zástupov, čo skúmaš spravodlivého, čo prezrieš myseľ a srdce, nechže vidím na nich tvoju pomstu, veď som tebe zveril svoj spor. Spievajte Pánovi, oslavujte Pána, veď život bedára vytrhol z ruky zločincov!  

Komentár:

Jeremiáš bol predexilový prorok Južného kráľovstva. Prečítaný úryvok popisuje podrobne prorokovo utrpenie: stal sa obeťou ohovárania, udávania a zastrašovania. týchto zlých skúseností sa mu dostalo od ľudí, s ktorými bol predtým zadobre. Od žiaľu sa však prorok vracia k nádeji v Boha, ktorý mu zostal mocnou oporou, ktorý zmarí úklady nepriateľov a navždy ich zahanbí. Takto si Jeremiáš spomína na sľub, ktorý mu dal Pán na začiatku jeho prorockej služby. „Budú s tebou zápasiť, ale nepremôžu ťa, lebo s tebou som ja - hovorí Pán, aby som ťa vyslobodil“. (Jer 1,19) Úryvok končí ďakovnou piesňou (v.13), ktorá je výzvou k chvále Pána. Jeremiáš seba nazýva „úbohým“ tým vyjadruje svoju pokoru pred Pánom. To, že Pán vyslobodil proroka z rúk nepriateľov, sa počíta k mocným skutkom Božím v dejinách Izraela.  

2. čítanie: Rim 5, 12-15 

Biblický text:

Preto ako skrze jedného človeka vstúpil do tohoto sveta hriech a skrze hriechu smrť, tak aj smrť prešla na všetkých ľudí, lebo všetci zhrešili. Hriech bol síce vo svete už pred zákonom, lenže hriech sa nepočíta, keď nieto zákona. No smrť panovala od Adama až po Mojžiša aj nad tými, ktorí nespáchali priestupok podobný Adamovmu: on je predobrazom toho, ktorý mal prísť. Ale s darom to nie je tak ako s previnením. Lebo ak previnením jedného zomreli mnohí, tým väčšmi sa milosťou jedného človeka, Ježiša Krista, v mnohých rozhojnila Božia milosť a dar. 

Komentár:

Text čítania z Rim, ako skoro všetky Pavlove texty je dosť ťažký pre dnešného čitateľa. Pavol hovorí o tom, že hriech prvých ľudí otvoril bránu smrti. Smrť nebola pôvodným Božím zámerom s človekom. Je to dôsledok hriechu. Zaujímavý je postoj sv. Pavla k Zákonu, ktorý označuje za „pôvodcu“ hriechu. Pravdepodobne preto, lebo Zákon určoval čo je hriech, ale dával človeku minimálne šance vyhnúť sa hriechu, premôcť hriech. Riešením podľa Pavla je nový život v Kristovi. Kristus premohol hriech a ospravedlnením dáva aj nám ľuďom účasť na tomto dare.  

Evanjelium Mt 10, 26-33

Biblický text:

Nebojte sa ich teda. Lebo nič nie je skryté, čo by sa neodhalilo, a nič utajené, čo by sa neprezvedelo. Čo vám hovorím vo tme,  hovorte na svetle, a čo počujete do ucha, rozhlasujte zo striech. Nebojte sa tých; čo zabíjajú telo, ale dušu zabiť nemôžu. Skôr sa bojte toho, ktorý môže i dušu i telo zahubiť v pekle. Nepredávajú sa dva vrabce za halier? A predsa ani jeden z nich nepadne na zem bez vedomia vášho Otca. Vy však máte aj všetky vlasy na hlave spočítané. Nebojte sa teda, vy ste cennejší ako mnoho vrabcov. Každého, kto mňa vyzná pred ľuďmi; aj ja vyznám pred svojím Otcom, ktorý je na nebesiach. Ale toho, kto mňa zaprie pred ľuďmi; aj ja zapriem pred svojím Otcom, ktorý je na nebesiach.

Komentár a vysvetlivky:

Tma – (gr. skotía): temnota, obrazne používané aj o ignorovaní Boha a Jeho Zákona, ako symbol zla;

Svetlo – (gr. fós): svetlo (slnko, lampa…); obrazne ako symbol Boha; niečoho, čo je verejne prístupné pre všetkých;

Rozhlasujte – (gr. Keryssó): vyhlasujte, oficiálne oznamujte… ako oficiálni heroldi a posli, vybavení autoritou a poverením.

Nebojte sa – (gr. strach – fobéó): obávať sa niečoho, utekať pred niečím; – podobne je toto slovo použité aj v ďalších veršoch;

Telo – (gr. sóma): živé telo, živá bytosť – či už človeka, alebo živočícha;

Duša – (gr. psyché): dych, život, duša, sídlo citov; treba podotknúť, že hebrejčine a židovstvu je koncept duše v našom zmysle (teda ako niečo, čo je odeté telom a po smrti samostatne ďalej jestvuje ako človek) v podstate cudzí – preto aj židovstvo spolu s kresťanstvom vyznáva vzkriesenie tela – teda celého človeka, nielen posmrtný život duše bez príťaže tela (ako Gréci, či Rimania).

Zahubiť – (gr. apollymi): zničiť, zruinovať, urobiť nepoužiteľným;

Bez vedomia: v origináli je napísané: „A ani jeden z nich nespadne na zem bez vášho Otca!“ Táto veta sa prekladá v rôznych prekladoch rôzne: bez vedomia, dopustenia, bez vôle

Peklo – (gr. geenna): Slovo pochádza z hebrejského slova Gehenna. Bolo to „údolie Hinnom“ (hebr. Ge-Hinnom) pri Jeruzaleme. V dávnych časoch SZ sa tam konali kulty a obety Molochovi, ich súčasťou bola aj obeta detí Molochovi upálením. Potom, za kráľa Joziáša, bolo údolie obradne poškvrnené (2 Krľ 23,10), aby tak viac nemohlo slúžiť týmto kultom. V Jer 3,27 sa stáva symbolom Božieho hnevu voči hriešnikom a nakoniec sa stáva miestom, kam sa vyvážajú odpadky. V NZ je použité (na rozdiel od slova hádes – podsvetie) ako symbol večného trestu, zatratenia.

Vyznať – (gr. homologéo): súhlasiť s niečím, neodmietnuť to, vyznať, nezaprieť,…

Zaprie – (gr. arneomai): zaprieť, odmietnuť, zavrhnúť niečo;

Záver: Kto sa „bojí“ (bázeň pred Pánom) Pána, nemusí sa báť ľudí. Platí to v zmysle individuálnom – 1. čítanie a evanjelium, ako aj v zmysle celého ľudstva (2. čítanie).

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy