Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 18. máj 2024, sobota
 

Jedenásta nedeľa cez rok

Bratislava, 18. 06. 2017

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Ex 19,2-6a  

Biblický text: Keď odtiahli z Rafidim, prišli na Sinajskú púšť a utáborili sa na púšti; tam naproti vrchu táboril Izrael. Potom Mojžiš vystúpil k Bohu. Tu Pán na neho zavolal z vrchu: „Toto povieš Jakubovmu domu a zvestuješ Izraelitom: „Vy sami ste videli, čo som urobil Egypťanom a ako som vás niesol na orlích krídlach a priviedol sem k sebe. Ak teraz budete poslúchať môj hlas a ak zachováte moju zmluvu, tak mi budete medzi všetkými národmi zvláštnym majetkom - veď mne patrí celá zem - a budete mi kráľovským kňazstvom a svätým národom. 

Komentár: 

  • O Sinajskej zmluve čítame v Ex 19-24. Sinaj je v Biblii vrchom Božej prítomnosti. Skôr, ako Boh uzatvoril zmluvu s Izraelom, pripomenul ľudu mocné skutky, ktoré urobil na Egypťanoch, ako aj sprevádzanie po púšti, ktoré je v texte vyjadrené krásnym obrazom „niesol na orlích krídlach
  •  Označenia: „kráľovské kňazstvo“ a „svätý národ“ – prvý pojem znamená službu Pánovi, druhý „oddelenosť“ pre Pána – teda tieto pojmy nie sú použité v morálnom zmysle. Izrael má byť pre ostatné národy vzorom služby Pánovi. 

2. čítanie Rim 5,6-11  

Biblický text: Veď Kristus zomrel v určenom čase za bezbožných, keď sme boli ešte bezmocní. Sotvakto zomrie za spravodlivého; hoci za dobrého by sa azda niekto odhodlal umrieť. Ale Boh dokazuje svoju lásku k nám tým, že Kristus zomrel za nás, keď sme boli ešte hriešnici. Tým skôr sa teda skrze neho zachránime od hnevu teraz, keď sme už ospravedlnení jeho krvou! Lebo ak sme boli zmierení s Bohom smrťou jeho Syna vtedy, keď sme boli nepriateľmi, tým skôr už ako zmierení budeme spasení jeho životom. A nielen to: ešte sa aj chválime Bohom skrze nášho Pána Ježiša Krista, skrze ktorého sme teraz obsiahli zmierenie. 

Komentár:  

Piatou kapitolou v liste Rim začína sv. Pavol hovoriť o dôsledkoch ospravedlnenia vierou. Predtým sme boli slabými ľuďmi, žijúcimi bez Boha, hriešnikmi. Kristus nás uzmieril s Bohom, udelil nám dar pokoja. V texte Pavol hovorí o nádeji. Táto nádej je založená na Božom čine spásy (Kristova smrť na kríži). 

Evanjelium Mt 9,36-10,8  

Biblický text: Keď videl zástupy, zľutoval sa nad nimi, lebo boli zmorené a sklesnuté ako ovce bez pastiera. Vtedy povedal svojim učeníkom: „Žatva je veľká, ale robotníkov málo. Preto proste Pána žatvy, aby poslal robotníkov na svoju žatvu.“ Vyvolenie Dvanástich - Zvolal svojich dvanástich učeníkov a dal im moc nad nečistými duchmi, aby ich vyháňali a uzdravovali každý neduh a každú chorobu. A toto sú mená dvanástich apoštolov: prvý Šimon, zvaný Peter, a jeho brat Ondrej, Jakub Zebedejov a jeho brat Ján,  Filip a Bartolomej, Tomáš a mýtnik Matúš, Jakub Alfejov a Tadeáš,  Šimon Kananejský a Judáš Iškariotský, ktorý ho potom zradil. Týchto dvanástich Ježiš vyslal a prikázal im: „K pohanom nezabočujte a do samarijských miest nevchádzajte; choďte radšej k ovciam strateným z domu Izraela! Choďte a hlásajte: „Priblížilo sa nebeské kráľovstvo.“ Chorých uzdravujte, mŕtvych krieste; malomocných očisťujte, zlých duchov vyháňajte. Zadarmo ste dostali, zadarmo dávajte. 

Komentár:  

  • Ježišovi bolo ľúto zástupu. Grécke slovo použité ma tomto mieste hovorí, o „hlbokej vnútornej ľútosti“. Túto ľútosť spôsobili nie choroby a bolesti, ale duchovná bieda ľudu.
  • Ježiš vyzýva, aby sme prosili o robotníkov pre žatvu, potom posiela 12-tich učeníkov – číslo, ktoré ukazuje na kontinuitu medzi ľudom starej zmluvy a novým Božím ľudom.
  • Kristus dáva svojim apoštolom moc, ktorá je špecifikovaná ako moc vyháňania zlých duchov a uzdravovania.
  • Ježišovi učeníci sa nazývajú apoštoli „poslaní“ podľa židovskej predstavy mali autoritu posielajúceho. Ich dôležitosť je podčiarknutá tým, že je tam uvedený zoznam ich mien.
  • Zákaz ísť k pohanom a Samaritánom je objasnený tým, že najskôr treba ísť k strateným ovciam z domu Izraela porov Rim 1,16.
  • Učeníci majú hlásať, že sa priblížili Božie kráľovstvo t.zn. že Boh sa ujíma svojho ľudu. Prichádza „Božie vládnutie“. 

Záver: Božie vyvolenie a spása sú darom. Neplatí tu známe „niečo za niečo“ Rozmýšľali sme niekedy nad tým? Ako by sme dnes vedeli povedať napr. aj neveriacim, že „sa priblížilo Božie kráľovstvo?“ 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy