Piata veľkonočná nedeľa
Bratislava, 29. 04. 2018Ponúkame biblické texty a krátke komentáre knim:
1. čítanie Sk 9, 26-31
Biblický text:
Pavol žil s nimi v Jeruzaleme a smelo si počínal v Pánovom mene. Rozprával a prel sa aj s Helenistami a oni ho chceli zabiť. Keď sa to dozvedeli bratia, zaviedli ho do Cézarey a poslali do Tarzu. A Cirkev mala pokoj po celej Judei, Galilei a Samárii; upevňovala sa, žila v bázni pred Pánom a rástla v úteche Svätého Ducha.
Komentár:
- Obrátenie Šavla je majestátne dielo Božej milosti. Dnešné čítanie nám pripomína, že táto udalosť obsahovala v sebe aj prvky čisto ľudské – strach a nedôveru – zo strany ako kresťanov, tak aj Židov.
- Posledná veta úryvku je Lukášovou sumárnou správou o šírení prvotnej cirkvi v Judei, Galilei a Samárii.
2. čítanie 1Jn 3, 18-24
Biblický text:
Deti moje, nemilujme len slovom a jazykom, ale skutkom a pravdou. Podľa toho poznáme, že sme z pravdy, a upokojíme si pred ním srdce. Lebo keby nám srdce niečo vyčítalo, Boh je väčší ako naše srdce a vie všetko. Milovaní, ak nám srdce nič nevyčíta, máme dôveru k Bohu a dostaneme od neho všetko, o čo len budeme prosiť, lebo zachovávame jeho prikázania a robíme, čo sa jemu páči. A toto je jeho prikázanie: aby sme verili v meno jeho Syna Ježiša Krista a milovali jeden druhého, ako nám prikázal. Kto zachováva jeho prikázania, ostáva v Bohu a Boh v ňom. A že v nás ostáva, poznáme z Ducha, ktorého nám dal.
Komentár:
- Prvý Jánov list sa miestami podobá na zbierku praktických napomenutí – ako napr. parenetické časti pastorálnych listov. Tento spis je aj teologický. Slová ako „milovať“, „byť z pravdy“, „zostávať v Bohu“ majú hlboký teologický obsah. Poukazujú na hlboké spoločenstvo veriaceho s Bohom.
- Láska k Bohu sa nedá predstierať – musí byť viditeľná o.i. aj v tom, že kresťan zachováva Božie prikázania.
Evanjelium Jn 15, 1-8
Biblický text:
Ja som pravý vinič a môj Otec je vinohradník. On každú ratolesť, ktorá na mne neprináša ovocie, odrezáva, a každú, ktorá ovocie prináša, čistí, aby prinášala viac ovocia. Vy ste už čistí pre slovo, ktoré som vám povedal. Ostaňte vo mne a ja vo vás. Ako ratolesť nemôže prinášať ovocie sama od seba, ak neostane na viniči, tak ani vy, ak neostanete vo mne. Ja som vinič, vy ste ratolesti. Kto ostáva vo mne a ja v ňom, prináša veľa ovocia; lebo bezo mňa nemôžete nič urobiť. Ak niekto neostane vo mne, vyhodia ho von ako ratolesť a uschne. Potom ich pozbierajú, hodia ich do ohňa a zhoria. Ak ostanete vo mne a moje slová ostanú vo vás, proste, o čo chcete, a splní sa vám to. Môj Otec je oslávený tým, že prinášate veľa ovocia a stanete sa mojimi učeníkmi.
Komentár:
- Obraz viniča a vinice pochádza ešte zo SZ. Vinicou Pánovou bol ľud Izraela.
- V obraznom rozprávaní nášho úryvku evanjelia je Ježiš pravý vínny kmeň a Otec je vinohradník.
- Základnou výpoveďou je vzťah, podobne ako to bolo v podobenstve o Dobrom pastierovi. Vzťah medzi kresťanom a Ježišom. Ak je tento vzťah živý, je živá aj naša viera pred Bohom i pred ľuďmi. Ak nie je živý, môže začas vyzerať ako živý ale po čase uschne...
- Teológia úryvku je podobná ako pri podobenstve o Dobrom Pastierovi z predchádzajúcej nedele.