Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 18. máj 2024, sobota
 

Šestnásta nedeľa cez rok

Bratislava, 23. 07. 2017

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

Prvé čítanie Múd 12, 13. 16-19 

Biblický text:

Lebo okrem teba nieto Boha, ktorý by sa staral o všetko, žeby si prv dokazovať musel, že si nespravodlivo nesúdil. Tvoja moc je totiž základ spravodlivosti; a že vládneš nad všetkými, pôsobí, že si voči všetkým plný ohľadu. Lebo ty len vtedy ukazuješ svoju silu, keď ľudia neveria v dokonalosť tvojej moci, a tých, čo ju poznajú, tresceš za odbojnosť. Ty však, hoci si mocný panovník, súdiš láskavo a spravuješ nás s veľkou zhovievavosťou, lebo kedy len chceš, máš moc poruke. Takým počínaním si poučil svoj ľud, že ten, kto je spravodlivý, má byť ľudomilný. Svojim synom dal si nádej radostnú, že im dávaš príležitosť na pokánie, keď zhrešia. 

Komentár:

  • V starých gréckych kódexoch má kniha nadpis Šalamúnova múdrosť (Sofía Salomónos). Pod týmto titulom sa uvádza aj v starolatinskom a sýrskom preklade, kým vo Vulgáte a v Novej Vulgáte má názov Kniha múdrosti (Liber Sapientiae). Patrí medzi deuterokánonické spisy didaktických kníh Starého zákona. V Septuaginte sa uvádza medzi Knihou Jób a Knihou Sirachovcovou, vo Vulgáte a v Novej Vulgáte medzi Piesňou piesní a Knihou Sirachovcovou.
  • Kniha bola napísaná pre Židov v diaspóre, vystavených škodlivému vplyvu filozoficko-náboženských prúdov v helenistickom prostredí, aby ich posilnila vo viere. Autor používa výrazy a pojmy gréckej filozofie a so zreteľom na helenistickú mentalitu podáva relektúru a reinterpretáciu predchádzajúcich starozákonných textov. Preto možno Knihu múdrosti právom definovať »pokus o dialóg s gréckou kultúrou«. (Heriban)
  • Krátky úryvok z Knihy múdrosti načrtá problematiku, ktorá bude rozvinutá v evanjeliu. Boh je všemohúci a predsa nechá vedľa seba žiť Izraelitov, ktorí sa usilujú plniť jeho vôľu a zachovávať Zákon a pohanov, ktorí o to vôbec nedbajú. 

Druhé čítanie Rim 8, 26-27 

Biblický text:

Tak aj Duch prichádza na pomoc našej slabosti, lebo nevieme ani to, za čo sa máme modliť, ako treba; a sám Duch sa prihovára za nás nevysloviteľnými vzdychmi. A ten, ktorý skúma srdcia, vie, po čom Duch túži: že sa prihovára za svätých, ako sa páči Bohu. 

Komentár:

Hneď na začiatku treba pripomenúť, že List Rimanom je určený pre veriacich kresťanského spoločenstva, ktoré žilo v starovekom veľkomeste. Nejde o žiadnu kresťanskú „elitu“. V takomto význame treba brať aj slová krátkeho úryvku o dare modlitby. Tento dar je naozaj určený pre každého človeka a nie iba pre toho, ktorý sa „modlí jazykmi“. 

Evanjelium Mt 13, 24-43 

Biblický text:

Predniesol im aj iné podobenstvo: "Nebeské kráľovstvo sa podobá človekovi, ktorý zasial na svojej roli dobré semeno. Ale kým ľudia spali, prišiel jeho nepriateľ, prisial medzi pšenicu kúkoľ a odišiel. Keď vyrástlo steblo a vyháňalo do klasu, ukázal sa aj kúkoľ . K hospodárovi prišli sluhovia a povedali mu: "Pane, nezasial si na svojej roli dobré semeno? Kde sa teda vzal kúkoľ? On im vravel: "To urobil nepriateľ." Sluhovia mu povedali: "Chceš, aby sme šli a vyzbierali ho?" On odpovedal: "Nie, lebo pri zbieraní kúkoľa by ste mohli vytrhnúť aj pšenicu. Nechajte oboje rásť až do žatvy. V čase žatvy poviem žencom: Pozbierajte najprv kúkoľ a poviažte ho do snopov na spálenie, ale pšenicu zhromaždite do mojej stodoly." Predniesol im ešte iné podobenstvo: "Nebeské kráľovstvo sa podobá horčičnému zrnku, ktoré človek vzal a zasial na svojej roli. Ono je síce najmenšie zo všetkých semien, ale keď vyrastie, je väčšie než ostatné byliny a je z neho strom, takže prilietajú nebeské vtáky a hniezdia na jeho konároch." Ďalšie podobenstvo im povedal: "Nebeské kráľovstvo sa podobá kvasu, ktorý žena vezme a vmiesi do troch mier múky, až sa všetko prekvasí." Toto všetko hovoril Ježiš zástupom v podobenstvách. Bez podobenstva im nehovoril nič, aby sa splnilo, čo predpovedal prorok: "Otvorím svoje ústa v podobenstvách, vyrozprávam, čo bolo skryté od stvorenia sveta." Potom rozpustil zástupy a vošiel do domu. Tu k nemu pristúpili jeho učeníci a vraveli mu: "Vysvetli nám podobenstvo o kúkoli na roli." On im povedal: "Rozsievač dobrého semena je Syn človeka. Roľa je svet. Dobré semeno sú synovia kráľovstva, kúkoľ sú synovia Zlého. Nepriateľ, ktorý ho zasial, je diabol. Žatva je koniec sveta a ženci sú anjeli. Ako teda zbierajú kúkoľ a pália v ohni, tak bude aj na konci sveta: Syn človeka pošle svojich anjelov a vyzbierajú z jeho kráľovstva všetky pohoršenia a tých, čo pášu neprávosť, a hodia ich do ohnivej pece. Tam bude plač a škrípanie zubami. Vtedy sa spravodliví zaskvejú ako slnko v kráľovstve svojho Otca. Kto má uši, nech počúva! 

Komentár:

  • Evanjelium tejto nedele prináša 3 podobenstvá. Prvé z nich – o pšenici a kúkoli – je možné vysvetľovať aj osobitne. Ďalšie dve podobenstvá – o kvase a rozsievačovi – tvoria dvojicu a je lepšie ich komentovať spolu.
  • Mohli by sme uvažovať o Božom kráľovstve (u Mt o nebeskom kráľovstve – zo známych dôvodov). Hneď na úvod treba poznamenať, že dôraz je ani nie tak na nejakej „inštitúcii kráľovstva“ ale skôr na „kraľovaní“ Boha.
  • Božie kráľovstvo má skromné začiatky, ale patrí mu budúcnosť. Bude rásť až do žatvy=konca sveta (koniec v zmysle „naplnenia“ nie zániku).
  • Božie kráľovstvo je v nás, ale rozsievač je Kristus. Z toho plynie jednak pokora, ale aj útecha, založená na dôvere v Boha.
  • Pri podobenstve o pšenici a kúkoli je možné podčiarknuť aj  to že my nie sme „pánmi žatvy“ – teda my nemáme rozdeľovať ľudí na „dobrých“ a „zlých“ – to urobí Boh a spravodlivo. Avšak primárne posolstvo týchto podobenstiev spočíva v pozitívnej zvesti o Božom kráľovstve a nie v moralizovaní.

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy