Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 26. apríl 2024, piatok
 

Tretia veľkonočná nedeľa

Bratisalava, 15. 04. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Sk 3,13-15.17-19

Biblický text:

Vy ste zapreli Svätého a Spravodlivého a žiadali ste, aby vám prepustil vraha. Zabili ste pôvodcu života, ale Boh ho vzkriesil z mŕtvych; a my sme toho svedkami.  A teraz, bratia, viem, že ste to v nevedomosti urobili, ako aj vaši poprední muži.  Ale Boh takto splnil, čo vopred oznámil ústami všetkých prorokov, že jeho Mesiáš bude trpieť.  Kajajte sa teda; obráťte sa, aby sa zotreli vaše hriechy 

Komentár:

  • V knihe Sk nachádzame viacero rečí – sv. Petra, sv. Pavla, sv. Štefana. Tieto reči sú ukážkou ranokresťanskej katechézy, ako si ju predstavoval autor Lk. Reč sv. Petra, z ktorej sme čítali úryvok, nadväzuje na uzdravenie chromého. („Peter a Ján vystupovali o tretej hodine do chrámu na popoludňajšiu modlitbu. Práve prinášali istého muža, ktorý bol od narodenia chromý. Denne ho kládli k chrámovej bráne, ktorá sa volá krásna, aby si pýtal almužnu od tých, čo vchádzali do chrámu. Keď videl vchádzať do chrámu Petra a Jána, prosil, aby mu dali almužnu.“ Sk 3,1-3)
  • Táto reč je vysvetlením zázraku, ktorý bez tohto vysvetlenia zostal iba nepochopiteľnou senzáciou. Podstatou Petrovej reči je kontrast medzi odmietnutím Ježiša Židmi a jeho povýšením Bohom. Reč nekončí však v beznádeji, ale vyzýva k pokániu a sľubuje odpustenie hriechov. 

2. čítanie 1Jn 2, 1-5a 

Biblický text:

Deti moje, toto vám píšem, aby ste nehrešili. A keby niekto zhrešil, máme u Otca zástancu: Ježiša Krista, spravodlivého.  On je zmiernou obetou za naše hriechy; a nielen za naše, ale aj za hriechy celého sveta.  Podľa toho vieme, že sme ho poznali, ak zachovávame jeho prikázania.  Kto hovorí: "Poznám ho," a nezachováva jeho prikázania, je luhár a niet v ňom pravdy.  Kto však zachováva jeho slovo, v tom je Božia láska naozaj dokonalá. A podľa toho vieme, že sme v ňom.  

Komentár:

  • Prvý Jánov list patrí k skupine „katolíckych“ listov NZ. Náš úryvok má v podstate dve časti:
  • V prvej hovorí o pevnej nádeji v odpustenie hriechov.
  • V druhej časti hovorí o kresťanskej praxi – o nevyhnutnom vzťahu viery a praxe kresťanskej lásky – zachovávania Božích príkazov. 

Evanjelium Lk 24, 35-38 

Biblický text:

Aj oni porozprávali, čo sa im stalo cestou a ako ho spoznali pri lámaní chleba. Kým o tom hovorili, on sám zastal uprostred nich a povedal im: "Pokoj vám."  Zmätení a naľakaní si mysleli, že vidia ducha.  On im povedal: "Čo sa ľakáte a prečo vám srdcia zachvacujú také myšlienky?  Pozrite na moje ruky a nohy, že som to ja! Dotknite sa ma a presvedčte sa! Veď duch nemá mäso a kosti - a vidíte; že ja mám."  Ako to povedal, ukázal im ruky a nohy.  A keď tomu stále od veľkej radosti nemohli uveriť a len sa divili, povedal im: "Máte tu niečo na jedenie?"  Oni mu podali kúsok pečenej ryby.  I vzal si a jedol pred nimi.  Potom im povedal: "Toto je to, čo som vám hovoril, kým som bol ešte s vami, že sa musí splniť všetko, čo je o mne napísané v Mojžišovom zákone, u Prorokov a v Žalmoch."  Vtedy im otvoril myseľ, aby porozumeli Písmu,  a povedal im: "Tak je napísané, že Mesiáš bude trpieť a tretieho dňa vstane z mŕtvych  a v jeho mene sa bude všetkým národom, počnúc od Jeruzalema, hlásať pokánie na odpustenie hriechov.  Vy ste toho svedkami.  

Komentár:

  • Evanjelium nie je bulvár. Hoci by sme tam chceli možno počuť nejakú senzáciu hlavne pri stretnutí apoštolov so Vzkrieseným. Maximálne výzva na dotknutie sa (asi nebola akceptovaná – ani Tomášom pri inej príležitosti) a jedenie pečenej ryby... Nič viac. Každé stretnutie so zmŕtvychvstalým Kristom robí z apoštolov stále viac svedkov. Cirkev začína žiť. Ježišov výdych na kríži bol prvým nádychom cirkvi, ktorá vtedy vznikla (R.Cantalamessa). Jeho zmŕtvychvstanie dáva cirkvi život.
  • Ježišovi svedčí Zákon a proroci i Žalmy. Aj farizeji a zákonníci poznali Písmo. Poznať a chápať ale nie je to isté. Ježiš dáva schopnosť poznať.
  • „Smrť síce nie je definitívnym koncom, ale zmŕtvychvstanie nie je návratom do minulosti, nie je reštituovaním niekdajších pomerov. Je otvorením sa novej budúcnosti.“ (Halik T., Vzývan i nevzývan, str.240-241). Táto nová budúcnosť pre kresťana je život v zmierení s Bohom. Zmŕtvychvstanie z hriechu.
 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy