Tridsiata druhá nedeľa cez rok
Bratislava, 12. 11. 2017Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:
1. čítanie Múd 6,12-16
Biblický text:
Skvúca je a nevädnúca múdrosť ľahko ju uzrú tí, čo ju milujú, nájdu ju tí, čo ju hľadajú. Predbieha a dáva sa poznať tým, čo po nej dychtia. Tomu, kto zrána hľadá ju, netreba sa namáhať, bo nájde ju sedieť pri svojich dverách. V myšlienkach sa zapodievať ňou je vrchol rozumnosti, kto však pre ňu bdie, je skoro bez starostí. Lebo ona sama obchádza a hľadá tých, čo sú jej hodni, blahosklonne im kráča v ústrety na cestách, pri každej myšlienke sa s nimi stretáva.
Komentár:
- Kniha Múdrosti bola napísaná pre Židov v diaspóre, vystavených škodlivému vplyvu filozoficko-náboženských prúdov v helenistickom prostredí, aby ich posilnila vo viere. Autor používa výrazy a pojmy gréckej filozofie a so zreteľom na helenistickú mentalitu podáva relektúru a reinterpretáciu predchádzajúcich starozákonných textov. Preto možno Knihu múdrosti právom definovať »pokus o dialóg s gréckou kultúrou (Úvod do PS SZ, SSV 1995.).
- Múdrosť je v neskorších spisoch SZ personifikovaná – je predstavovaná ako osoba. Náš úryvok hovorí o chvále tejto múdrosti.
2. čítanie 1 Sol 4,13-18
Biblický text:
Nechceme, bratia, aby ste nevedeli, ako je to so zosnulými, aby ste sa nezarmucovali ako ostatní, čo nemajú nádej. 14 Lebo ak veríme, že Ježiš zomrel a vstal z mŕtvych, tak Boh aj tých, čo zosnuli, skrze Ježiša privedie s ním. 15 Toto vám hovoríme podľa Pánovho slova: My, čo žijeme a zostaneme až do Pánovho príchodu, nepredídeme tých, čo zosnuli. 16 Lebo na povel, na hlas archanjela a zvuk Božej poľnice sám Pán zostúpi z neba a tí, čo umreli v Kristovi, vstanú prví. 17 Potom my, čo žijeme a zostaneme, budeme spolu s nimi v oblakoch uchvátení do vzduchu v ústrety Pánovi, a tak budeme navždy s Pánom. 18 Preto sa potešujte navzájom týmito slovami!
Komentár:
- 1 Sol je pravdepodobne najstarší spis NZ. Kresťanská komunita v Solúne žila v nádeji skorého príchodu Pána. Preto boli jej členovia isto veľmi prekvapení, keď niekto spomedzi nich zomrel pred parúziou, na ktorú čakali. Sv. Pavol hovorí o vzkriesení mŕtvych Bohom pri druhom Pánovom príchode.
- Text navyše obsahuje dobové apokalyptické prvky zo židovských apokalyptík.
Evanjelium Mt 25,1-13
Biblický text:
Vtedy sa nebeské kráľovstvo bude podobať desiatim pannám, ktoré si vzali lampy a vyšli naproti ženíchovi. Päť z nich bolo nerozumných a päť múdrych. Nerozumné si vzali lampy, ale olej si so sebou nevzali. Múdre si vzali s lampami aj olej do nádob. Keď ženích neprichádzal, všetkým sa začalo driemať a zaspali. O polnoci sa strhol krik: „Ženích prichádza, vyjdite mu v ústrety!“ Všetky panny sa prebudili a pripravovali si lampy. Tu nerozumné panny povedali múdrym: „Dajte nám zo svojho oleja, lebo naše lampy hasnú.“ Ale múdre odvetili: „Aby azda nebolo ani nám ani vám málo, choďte radšej k predavačom a kúpte si!“ No kým išli kupovať olej, prišiel ženích a tie, čo boli pripravené, vošli s ním na svadbu a dvere sa zatvorili. Napokon prišli aj ostatné panny a vraveli: „Pane, Pane, otvor nám!“ Ale on im povedal: „Veru, hovorím vám: Nepoznám vás.“ Preto bdejte, lebo neviete ani dňa ani hodiny.
Komentár:
Komentár k textu podľa Angela Scarana
Posledné tri nedele v období cez rok budeme čítať úryvky z eschatologickej reči (Mt 24-25), kde sa hovorí o príchode Syna človeka. Táto reč obsahuje výzvu k bedlivosti, ktorá sa opakuje ako refrén. Ide o všeobecnú naliehavú výzvu k neustálej pripravenosti.
Symbolika svadby je obľúbeným motívom eschatologických textov. Hneď v úvode nášho liturgického textu máme nepresný preklad: „Vtedy sa nebeské kráľovstvo bude podobať desiatim pannám,...“ Presnejšie by bolo treba povedať, že „S nebeským kráľovstvom to bude tak, ... ako v príbehu o desiatich pannách. Lebo nebeské kráľovstvo nie je podobné tým 5 nerozumným... Navyše nebeské kráľovstvo ešte nie je celkom uskutočnené, preto budúci čas.
Panny z podobenstva nie sú nevesty, ale družičky, ktoré očakávajú ženícha a majú tvoriť jeho sprievod.
Olej – boli rôzne interpretácie, čo znamená olej v lampách: dobročinné skutky (Ján Zlatoústy), samotný Kristus (Efrém Sýrsky), láska (Augustín, uvádza aj radosť), Duch svätý (Symeon Mezopotámsky, Alford), milosť (Arnobius mladší, Matthew Henry), viera (Luther), vernosť v povolaní (Bonnard), osobní vztah s Pánom (Sand). Kalvín: Najjednoduchšia a najprirodzenejšia odpoveď je tá, že horlivé a krátkodobé nadšenie nestačí". Pokúsme sa však dočítať obraz až do konca. Prídeme na to, že „olej“ v podobenstve netreba alegorizovať (hľadať jeho duchovný význam).
Záver: Celé podobenstvo je totiž o bedlivosti – aktívnej pripravenosti na stretnutie s Pánom. Nie je potrebné však alegorizovať všetky jeho detaily.