Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 19. máj 2024, nedeľa
 

Tridsiata tretia nedeľa cez rok

Bratislava, 19. 11. 2017

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Prís 31,10-13.19-20.30-31  

Biblický text (kontinuálny – aj s vynechanými veršami): 

Ach, ktože nájde ženu dobrú? Jej cena je nad perly. Bezpečnosť nachodí srdce jej muža v nej, bo núdze o zisk niet. Gazduje mu dobre, a nie zle po všetky dni svojho života. Dbá veľmi o vlnu a o ľan a radostne jej ide práca od ruky. Hľa, podobá sa lodiam upeckým: zďaleka dováža si výživu. Veď vstáva ešte za noci a rozdeľuje pokrm svojej čeľadi a prácu svojim dievčatám. Obzrie sa za poľom a (hneď) ho kupuje, vinicu vysádza zo zárobku svojich rúk. Chrabrosťou si prepasuje bedrá a zosilňuje svoje ramená. Tu sladko zakúša, aké dobré je jej podnikanie, nezhasína jej svetlo za noci. Jej ruky siahajú po praslici, prstami drží vreteno. Kde bedár, tam svoju ruku otvára a k chudákovi ruky vystiera. Ľakať sa neľaká, čo s čeľaďou, keď (príde) sneh, bo všetka jej čeľaď má po dvoch oblekoch. Má narobené prikrývadlá pre seba, batist a purpur sú jej odevom. Navôkol povestný je jej muž pri bránach na zasadaniach so starcami krajiny. Speňažuje tiež jemné šatstvo, ktoré vyrába, a kupcom odpredáva opasky. Ako jej svedčia moc a krása za odev, tak s úsmevom sa díva na budúci deň. Prehovoria jej ústa s múdrosťou, láskavé slová sú na jej jazyku. Sleduje priebeh všetkej práce po dome a nejedáva z chleba záhaľčivého. Keď prehovoria jej synovia, dobrorečia jej a jej manžel zahŕňa, ju pochvalou:  „Rúče sa namáhalo veľa žien, lež ty si ich všetky predstihla.“ Spanilosť je klam a krása - daromnosť; chválu si zasluhuje žena, čo sa bojí Pána.  (Tak teda) dožičte jej z ovocia jej rúk a nech jej skutky zvestujú v bránach jej chválu! 

Komentár: 

  • Toto čítanie nám prináša známy úryvok, ktorí radi počujú aj ženy aj mužovia. Statočná a starostlivá manželka je tu zosobnením Božej múdrosti, o ktorej sa hovorilo v predchádzajúcich kapitolách knihy. Treba si všimnúť dva momenty: okrem všetkých iných predností je tu vyzdvihnutá skutočnosť, že múdra ženy si ctí Boha. A po druhé, že všetka jej starostlivosť o druhých je vlastne obrazom Božej starostlivosti o človeka...
  • Literárne si môžeme všimnúť paralelizmus membrorum a konkrétnosť výpovedí, ide o abecednú poéziu – tento aspekt sa však prekladom pochopiteľne stráca. 

2. čítanie 1 Sol 5,1-6  

Biblický text:

O časoch a chvíľach vám netreba, bratia, písať, lebo sami veľmi dobre viete, že Pánov deň príde ako zlodej v noci. Keď budú hovoriť: „Je pokoj a istota,“ vtedy znenazdania príde na nich záhuba ako bolesti na rodičku a neuniknú. Ale vy bratia, nie ste vo tme, aby vás ten deň prekvapil ako zlodej. Veď vy všetci ste synmi svetla a synmi dňa. Nepatríme noci ani tme. Nespime teda ako ostatní, ale bdejme a buďme triezvi! 

Komentár:

  • Očakávanie parúzie – druhého príchodu Ježiša Krista – bolo v prvotnej cirkvi veľmi intenzívne. Nečudo že sa niektorí pýtali – Kedy to už bude? Pavol reaguje tak, že hovorí o tom, že Pánov príchod bude prekvapením – čo má nás motivovať nie k strachu, ale k bedlivosti a k pripravenosti.
  • Záchranou nie je „poznať termín“ ale „byť pripravený“ a to platí aj pre nás. Takto sa určitým spôsobom parúzia stáva „súčasťou života“ každého z nás.
  • Sv. Pavol tu dáva odpoveď pre sektárov, ale aj pre našu zvedavosť (súkromné zjavenia...) 

Evanjelium Mt 25,14-30  

Biblický text:

Bude to tak, ako keď sa istý človek chystal na cestu. Zavolal si sluhov a zveril im svoj majetok: jednému dal päť talentov, druhému dva a ďalšiemu jeden, každému podľa jeho schopností, a odcestoval. Ten, čo dostal päť talentov, hneď šiel, obchodoval s nimi a získal ďalších päť. Podobne aj ten, čo dostal dva, získal ďalšie dva. Ale ten, čo dostal jeden, šiel, vykopal jamu a peniaze svojho pána ukryl. Po dlhom čase sa pán tých sluhov vrátil a začal s nimi účtovať. Predstúpil ten, čo dostal päť talentov, priniesol ďalších päť talentov a vravel: „Pane, päť talentov si mi odovzdal a hľa, ďalších päť som získal.“ Jeho pán mu povedal: „Správne, dobrý a verný sluha; bol si verný nad málom, ustanovím ťa nad mnohým: vojdi do radosti svojho pána.“ Predstúpil ten, čo dostal dva talenty, a vravel: „Pane, dva talenty si mi odovzdal a hľa, získal som ďalšie dva.“ Jeho pán mu povedal: „Správne, dobrý a verný sluha; bol si verný nad málom, ustanovím ťa nad mnohým: vojdi do radosti svojho pána.“ Predstúpil aj ten, čo dostal jeden talent, a hovoril: „Pane, viem, že si tvrdý človek: žneš, kde si nesial, a zbieraš, kde si nerozsýpal. Bál som sa, preto som išiel a ukryl tvoj talent v zemi. Hľa, tu máš, čo je tvoje.“ Jeho pán mu povedal: „Zlý a lenivý sluha! Vedel si, že žnem, kde som nesial, a zbieram, kde som nerozsýpal? Mal si teda moje peniaze dať peňazomencom a ja by som si bol po návrate vybral, čo je moje, aj s úrokmi. Vezmite mu talent a dajte ho tomu, čo má desať talentov. Lebo každému, kto má, ešte sa pridá a bude mať hojne. Ale kto nemá, tomu sa vezme aj to, čo má. A neužitočného sluhu vyhoďte von do tmy; tam bude plač a škrípanie zubami.“ 

Komentár:

  • Kratšia verzia je menej použiteľná z biblického hľadiska.
  • Čo chápali Ježišovi súčasníci pod „talentami“ – pravdepodobne Zákon, ktorý dostali Židia a bol pre nich obrovským duchovným bohatstvom. Opatrovali ho, ale nevyužili ho – hlavne vtedy, keď vo svetle Zákona nespoznali prichádzajúceho Mesiáša. Pre kresťanov zo židovstva, pre ktorých je napísané Matúšovo evanjelium, však podobenstvo nadobúda aj iný význam: Každý kresťan dostal od Boha množstvo darov. Tieto dary sú zároveň úlohou. (Nesprávne chápeme: „mám“ krst, „mám“ prijímanie....to všetko sú dary, ktoré si vyžadujú našu ustavičnú spoluprácu).
  • Služobníci boli odmenení rôzne – preto, lebo každý rôzne dostal dary od Pána... to pre nás znamená, aby sme sa neporovnávali – pokiaľ ide o úlohy – s tými najslabšími. „Medzi trpaslíkmi je hocikto najväčší...“ Ale snažili sa o maximálne zužitkovanie darov, ktoré som dostal ja konkrétne.
  • Súvislosť treba hľadať aj medzi podobenstvom o desiatich pannách – o bedlivosti. 

Záver: podobenstvo nás núti uvažovať nad osobnou spásou – ako ju môžem ja dosiahnuť a čiastočne rieši problém „nesúďte a nebudete súdení...“ (Por. Mt 7,1)

 

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy