Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 26. apríl 2024, piatok
 

Trinásta nedeľa cez rok

Bratislava, 01. 07. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Múdr 1,13-15: 2,23-24 

Biblický text:

Pretože Boh nestvoril smrť, neteší sa zo záhuby žijúcich.  Veď on stvoril všetko pre bytie: tvory sveta sú tu pre spásu a nieto v nich nijakého jedu záhuby, podsvetie tiež nepanuje na zemi.  Lebo spravodlivosť neokúsi smrť.  Lebo Boh stvoril človeka pre neporušiteľnosť, urobil ho obrazom svojej podoby,  závisťou diabla však prišla na svet smrť: skúsia ho tí, čo sú jeho korisťou. 

Komentár:

  • Kniha bola napísaná pre Židov v diaspóre, vystavených vplyvu filozoficko-náboženských prúdov v helenistickom prostredí, aby ich posilnila vo viere. Autor používa výrazy a pojmy gréckej filozofie a so zreteľom na helenistickú mentalitu podáva relektúru (opätovné čítanie) a reinterpretáciu (opätovné vysvetľovanie napr. v zmenených pomeroch) predchádzajúcich starozákonných textov. Preto možno Knihu múdrosti právom definovať »pokus o dialóg s gréckou kultúrou«. Nejde tu však o syntézu gréckej filozofie a židovskej viery. Autor Knihy múdrosti ostáva úplne verný viere a biblickej špiritualite Izraela, ale zároveň má odvahu nadviazať »ekumenický« dialóg s pohanmi a predstaviť im židovské náboženstvo v kategóriách ich myšlienkového sveta. Knihu múdrosti možno právom pokladať za vrcholné dielo sapienciálnej literatúry Starého zákona.
  • Čítaný úryvok hovorí o smrti. Smrť nebola v pôvodnom zámere Boha stvoriteľa. Dostala  sa na scénu závisťou Zlého. Táto myšlienka je podaná v našom úryvku v paralelizmoch. 

2. čítanie 2 Kor 8, 7.9.13-15 

Biblický text:

A ako vynikáte vo všetkom: vo viere, v slove, v poznaní, vo všetkej horlivosti a v láske, ktorú sme vo vás vzbudili, tak vyniknite aj v tomto diele lásky.  Veď poznáte milosť nášho Pána Ježiša Krista, že hoci bol bohatý, stal sa pre vás chudobným, aby ste sa vy jeho chudobou obohatili.  Veď nejde o to, aby sa iným poľahčilo a vám priťažilo, ale o isté vyrovnanie.  Teraz váš prebytok im pomôže v nedostatku, aby zasa ich prebytok pomohol v nedostatku vám; a tak sa to vyrovná, ako je napísané:  "Kto mal mnoho, nemal prebytok, a kto málo, nemal nedostatok." 

Komentár:

  • List poskytuje obraz o kresťanskej obci v Korinte, v ktorej sa odohráva proces hlbokej a radikálnej inkarnácie Kristovho posolstva v pohanskom prostredí a v helenistickej kultúre so všetkými rizikami a následkami. List svedčí o kríze mladej cirkvi (Skutky apoštolov sa o nej vôbec nezmieňujú), o podvratnej činnosti judaizátorov, ktorí ohrozovali jednotu Cirkvi a čistotu evanjeliového posolstva, ale aj o vitalite viery korintských kresťanov, vnímavých na podnety Ducha Svätého a na jeho charizmy.
  • Náš úryvok hovorí o Pavlovom povzbudení, aby Korinťania pomohli chudobnejšiemu cirkevnému spoločenstvu v Jeruzaleme. Vnímavosť na podnety Ducha. Netreba tu hľadať ekonomické modely na život cirkevného spoločenstva. Idem o konkrétny prejav lásky k blížnemu. 

Evanjelium Mk 5, 21-43 

Biblický text:

Keď sa Ježiš znova preplavil loďou na druhý breh, zišiel sa k nemu veľký zástup a bol pri mori. Tu prišiel jeden z predstavených synagógy menom Jairus a len čo ho zazrel, padol mu k nohám  a veľmi ho prosil: "Dcérka mi umiera. Poď vlož na ňu ruky, aby ozdravela a žila."  Ježiš odišiel s ním a za ním išiel veľký zástup a tlačil sa na neho.  Bola tam aj istá žena, ktorá mala dvanásť rokov krvotok.  Veľa vystála od mnohých lekárov a minula celý majetok, ale nič jej nepomohlo, ba bolo jej vždy horšie.  Keď sa dopočula o Ježišovi; prišla v zástupe zozadu a dotkla sa jeho šiat.  Povedala si totiž: "Ak sa dotknem čo len jeho odevu, ozdraviem."  A hneď prestala krvácať a pocítila v tele, že je z choroby vyliečená.  Ježiš hneď poznal, že z neho vyšla sila. Obrátil sa k zástupu a spýtal sa: "Kto sa to dotkol mojich šiat?"  Jeho učeníci mu vraveli: "Vidíš, že sa na teba tlačí zástup, a pýtaš sa: "Kto sa ma dotkol?"  Ale on sa obzeral, chcel vidieť tú, čo to urobila.  Žena, vediac, čo sa s ňou stalo, prišla so strachom a chvením padla pred neho a povedala mu celú pravdu.  Kým ešte hovoril, prišli z domu predstaveného synagógy a povedali: "Tvoja dcéra umrela; načo ešte unúvaš učiteľ?"  Ale keď Ježiš počul, čo hovoria, povedal predstavenému synagógy: "Neboj sa len ver!"  A nikomu nedovolil ísť za sebou, iba Petrovi, Jakubovi a Jakubovmu bratovi Jánovi.  Keď prišli k domu predstaveného synagógy, videl rozruch, plač a veľké bedákanie.  Vošiel dnu a povedal im: "Prečo sa plašíte a nariekate? Dievča neumrelo, ale spí."  Oni ho vysmiali. Ale on všetkých vyhnal, vzal so sebou otca a matku dievčaťa a tých, čo boli s ním, vstúpil ta, kde dievča ležalo,  chytil ho za ruku a povedal mu: "Talitha kum!", čo v preklade znamená: "Dievča, hovorím ti, vstaň!"  A dievča hneď vstalo a chodilo; malo totiž dvanásť rokov. I stŕpli od veľkého úžasu.  On im prísne prikázal, že sa to nesmie nik dozvedieť, a povedal, aby dievčaťu dali jesť.

 Komentár:

K pochopeniu textu potrebujeme tieto dva predpoklady:

  • Je lepšie venovať sa neskrátenému úryvku Evanjelia.
  • Nepýtať sa „Ako to Ježiš urobil?“ ale skôr „Čo tento príbeh znamená?“ 

Vzkriesenie mŕtveho nám naznačuje, že Ježiš je schopný oživiť človeka „naveky mŕtveho hriechom“ pre večný život. 

Uzdravenie ženy trpiacej na krvotok (pre Židov kulticky nečistá) znamená obnovenie Božieho obrazu v človekovi. Kultová nečistota znamenala zákaz účasti na bohoslužbe. Aby človek mohol slúžiť Bohu, musí obnoviť v sebe to, čo stratil hriechom – Božie priateľstvo. 

Záver: Čo všetko dnes považuje „moderný svet“ za hodnotu... A ako sa mení hodnotový rebríček človeka hľadiaceho do tváre smrti. Zamyslime sa opätovne nad tým, akú hodnotu má pre nás Božie priateľstvo a čo sme ochotní preň urobiť. Boh urobil pre nás veľmi veľa...

 

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy