Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Rómske komunity

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 14. máj 2024, utorok
 

Správa o plnení AP OGP 2017 – 2019 – kapitola Otvorená justícia

16. 06. 2017

Prvé štyri úlohy z Akčného plánu Iniciatívy pre otvorené vládnutie v SR na roky 2017 – 2019 boli splnené. Jedná sa o úlohy z kapitoly Otvorená justícia, ktorých cieľom je dosiahnutie vyššej transparentnosti výberu sudcov a postihovania sudcov za disciplinárne previnenia a skvalitnenie práce sudcov.

Ako sme v predchádzajúcej správe uviedli, dňa 10. 05. 2017 parlament schválil novelu Zákona o sudcoch a prísediacich, ktorej návrh vychádza z Programového vyhlásenia vlády SR a z Akčného plánu Iniciatívy pre otvorené vládnutie v SR na roky 2017 - 2019 (PDF, 905 kB) (úlohy č. 53, 56 a 57). Na príprave návrhu novely sa podieľali zástupcovia Súdnej rady SR, Najvyššieho súdu SR, Združenia Sudcovia za otvorenú justíciu, Združenia sudcov Slovenska, občianskeho združenia Via Iuris a Úradu splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti.

Splniť sa podarilo aj úlohu č. 54, a to novelou Zákona o súdoch, ktorú pripravilo Ministerstvo spravodlivosti SR ešte v roku 2016.

Nižšie uvádzame stručný prehľad zmien a ich očakávaný vplyv na otvorenosť justície a skvalitňovanie práce sudcov.

  • Úloha č. 53 Prehodnotiť  realizáciu  zverejňovania  hodnotení  sudcov  z hľadiska  ich  prehľadnosti a zľahčenia možnosti ďalšej analýzy.

Novelou Zákona o sudcoch a prísediacich sa stanovuje povinnosť zverejňovať na stránke MS SR kvalitatívne hodnotenia práce sudcov. Zároveň sa ňou mení doterajšia prax, kedy jednotlivých sudcov hodnotili ich kolegovia na tom istom súde. Od účinnosti novely bude sudcov hodnotiť trojčlenná komisia, zložená zo sudcov pôsobiacich v inom kraji, než hodnotený sudca. Tým sa zabezpečí vyššia transparentnosť a hodnovernosť hodnotení, nakoľko členovia hodnotiacej komisie budú mať minimálne väzby na hodnotených sudcov a zároveň samotné hodnotenia budú otvorené verejnej kontrole.

  • Úloha č. 56 Participatívnym spôsobom pripraviť návrh legislatívnych zmien, ktorými sa určí orgán dohľadu nad plynulosťou disciplinárnych konaní a ktorými sa zabezpečí dôsledné, rýchle a efektívne uplatňovanie disciplinárnej zodpovednosti sudcov a predložiť ich na rokovanie vlády.

Novelou Zákona o sudcoch a prísediacich sa ako orgán zodpovedný za dohľad nad dôstojnosťou plynulosťou disciplinárnych konaní ustanovuje Súdna rada, skutok, pre ktorý sa navrhuje začatie disciplinárneho konania bude musieť byť dostatočne konkretizovaný aby nemohol byť zamenený s iným skutkom a aby bolo odôvodnené použitie určitého disciplinárneho opatrenia a sprísňujú sa podmienky, za ktorých je možné návrh vziať späť. Uvedené významnou mierou prispeje k zníženiu zneužiteľnosti disciplinárnych konaní ako nástroja pomsty voči jednotlivým sudcom tým, že bude sťažené podávanie účelových návrhov na začatie disciplinárneho konania. Ustanovenie jedného orgánu, ktorý bude vykonávať dohľad nad disciplinárnymi konaniami, prispeje k ich zrýchleniu a zefektívneniu.

  • Úloha č. 57 Participatívnym spôsobom pripraviť návrh legislatívnych zmien, ktorými sa zabezpečí vyššia verejná kontrola výberu predsedov súdov, sudcov a justičných zamestnancov a predložiť ich na rokovanie vlády.

Novelou Zákona o sudcoch a prísediacich sa zavádza hromadný výber sudcov, minimálne raz do roka, súčasne pre všetky kraje a mení sa spôsob obsadzovania uvoľnených miest sudcov. Výber bude uskutočňovať päťčlenná výberová komisia, zvlášť pre každý kraj, zložená z kandidátov navrhnutých Súdnou radou (2), ministrom spravodlivosti (2) a zvolených príslušným kolégiom predsedov sudcovských rád (1). Celý proces výberu bude povinne zverejňovaný na stránke ministerstva spravodlivosti, spolu s príslušnými dokumentmi (zoznamy blízkych osôb uchádzačov, životopisy uchádzačov, zápisnice z z výberového konania a ďalšie). Na základe výsledkov výberového konania Ministerstvo spravodlivosti vytvorí  a zverejní databázu, v ktorej budú kandidáti zoradení podľa úspešnosti, pre obvod každého krajského súdu zvlášť; z tejto databázy Súdna rada podľa poradia vyzve kandidáta na udelenie súhlasu s pridelením na uvoľnené miesto sudcu; ak kandidát na funkciu sudcu súhlas neudelí, bude vyradený z databázy kandidátov na funkciu sudcu. Uvedeným sa docieli vyššia transparentnosť výberového konania, prerušenie prípadných väzieb medzi uchádzačmi a členmi výberovej komisie a obmedzia sa lokálne väzby kandidátov, nakoľko sa nebudú môcť uchádzať o funkciu sudcu na konkrétnom súde.

  • Úloha č. 54Určiť, ktoré súdne rozhodnutia nemusia byť zverejňované.

Ministerstvo spravodlivosti SR na základe internej analýzy prehodnotilo, ktoré rozhodnutia súdov nemusia byť zverejnené a z hľadiska povahy rozhodnutí novelou Zákona o súdoch z povinného zverejňovania vylúčilo platobné rozkazy. Zverejňovania platobných rozkazov z praktického hľadiska neprinášalo vyššiu transparentnosť rozhodovania, ani iné pozitíva verejnej prístupnosti súdnych rozhodnutí (zvýšenie predvídateľnosti súdneho rozhodovania , kvality súdneho rozhodovania, zlepšenie možností výskumu judikatúry a právnického vzdelávania a. p.). Ich vylúčenie z povinného zverejňovania odbremení súdy od nadbytočnej agendy a je možné oprávnene predpokladať, že prispeje k flexibilnejšiemu a dôslednejšiemu zverejňovaniu ostatných súdnych rozhodnutí.

 

Dôležité odkazy

[DoleziteOdkazy]

Dôležité oznamy

[DoleziteOznamy]