Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Miestna štátna správa

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 12. február 2025, streda
 

Aktuálne informácie, odporúčania a príklady dobrej praxe

Prevencia kriminality  |  Vojnové hroby  |  Informácie organizačného odboru

Rady rodičom

Deti a mládež sú vo vzťahu ku kriminalite rizikovou skupinou. Sú fyzicky slabšie a dôverčivejšie, nemajú ešte dostatok životných skúseností a ustálený hodnotový systém, preto hrozí vyššie riziko, že podľahnú negatívnemu vplyvu okolia alebo sa stanú obeťami trestnej činnosti. Je nevyhnutné venovať náležitú pozornosť výchove mládeže, aby vedela aké správanie spoločnosť považuje za žiaduce a aké naopak za neprijateľné.  Našim spoločným cieľom by teda malo byť vychovať generáciu rešpektujúcu ľudské práva a odmietajúcu akékoľvek násilné prejavy. V tomto smere hrá kľúčovú úlohu rodina. Začnime teda každý od seba. Ideme deťom správnym príkladom?

Väčšina z nás je v dnešnej dobe veľmi pracovne vyťažená a nemá veľa voľného času.  Aj napriek množstvu povinností, nájdime si čas na naše deti.
Mnohonásobne sa nám to vráti:

- vybudujme spoločne atmosféru vzájomnej dôvery,

- zaujímajme sa o to, ako sa cítia, čo zažili, s kým sa stretávajú,

- všímajme si zmeny v ich správaní,

- rozprávajme sa s nimi otvorene na akúkoľvek tému,

- zabezpečme im zmysluplné trávenie voľného času,

- zapájajme ich do rodinného života, starostlivosti o domácnosť,

- stanovme si doma jasné pravidlá, ktoré musia všetci členovia domácnosti dodržiavať,

- sledujme ich štúdijné výsledky priebežne, nie iba v čase pred školským vysvedčením,

- kontrolujme pravidelne koľko času trávia na internete a aké stránky navštevujú,

- v prípade rozvodu/partnerských konfliktov nerobme z detí rukojemníkov.

Odporúčania pre školy

Pre minimalizovanie výskytu rizikového správania u detí a mládeže je výchovné pôsobenie rodiny potrebné doplniť aj účinnou a efektívnou preventívnou činnosťou realizovanou predovšetkým v školskom prostredí.  Veku primeraným spôsobom by mala začínať už v materskej škole. Predprimárnym vzdelávaním by sa deti mali viesť nielen k zdravému životnému štýlu, prosociálnemu správaniu a vzájomnej tolerancii, ale mali by byť poučené aj o tom, ako sa správať na ceste a aké nebezpečenstvo im môže hroziť od cudzích ľudí. Prevencia by mala systematicky kontinuálne pokračovať aj na ďalších stupňoch vzdelávania.

Prioritné zameranie preventívno-výchovných aktivít:

- bezpečné správanie a zvyšovanie právneho vedomia o trestnoprávnej zodpovednosti detí a mládeže,

- budovanie pozitívnych vzťahov a posilňovanie schopnosti ovládať svoje správanie pri riešení konfliktov,

- prevencia látkových závislostí – fajčenie, alkohol, drogy,

- zdravý životný štýl a aktívne trávenie voľného času,

- rozvoj poznatkov o demokracii, tolerancii a ľudských právach,

- šikana a kyberšikana,

- kybernetická bezpečnosť, závislosť na komunikačných technológiách a sociálnych sieťach,

- rozvoj kritického myslenia a mediálnej gramotnosti,

- nenávistné prejavy, radikalizmus a extrémizmus,

- obchodovanie s ľuďmi,

- ochrana životného prostredia, environmentálna výchova,

- rozvoj finančnej gramotnosti,

- dopravná výchova.

Odporúčame naďalej motivovať žiakov k rozvoju záľub prostredníctvom ponuky mimoškolskej činnosti, zapájať ich do riadenia života školy formou žiackych školských rád a študentských parlamentov. Vhodné je poskytnúť im aj možnosť dobrovoľníckej činnosti.

Spolupráca školy s rodinou a budovanie dobrých vzťahov na úrovni rodič-učiteľ-škola sú v oblasti prevencie kľúčové. Rodičom treba poskytovať informácie nielen o prospechu dieťaťa, ale aj uplatňovaní správnych výchovných postupov, dôležitosti zabezpečenia vhodných spôsobov pre trávenie voľného času detí, potrebe otvorenej komunikácie a sledovania ich vonkajších prejavov. V tomto smere považujeme za vhodné prizývať na rodičovské združenia odborníkov z centier poradenstva a prevencie.

Neexistuje škola, v ktorej by sa nevyskytla nijaká forma rizikového správania. Dôležité však je už pri prvých náznakoch promptne konať a situáciu začať riešiť, aby sa zabránilo eskalácii, pričom riešením rozumieme najmä bezodkladné informovanie rodičov i odborníkov a spoločné prijatie nevyhnutných opatrení.

S ohľadom na nedostatok odborných pracovníkov centier pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie odporúčame školám zriaďovanie školských podporných tímov. V tejto súvislosti treba klásť dôraz na zabezpečenie ich
kvalitného adaptačného vzdelávania a vytvorenie vhodných podmienok pre ich prácu, aby mohli v plnej miere využívať svoje odborné kompetencie.