Odbory školstva na okresných úradoch sa po niekoľkých rokoch presunú naspäť na ministerstvo školstva
14. 04. 2021Vláda SR v stredu 14. apríla schválila presun odborov školstva na okresných úradoch v sídle kraja z rezortu vnútra na Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR. Návrh novely zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve predložil minister školstva so zámerom naplniť záväzok z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 – 2024, ktorým je zjednotenie financovania škôl a školských zariadení pod ministerstvom školstva a financovanie vzdelávania vo všetkých typoch a druhoch škôl bez ohľadu na zriaďovateľov priamym výkonom prenesených kompetencií.
V roku 2013 prišlo k nesystémovému kroku v riadení a financovaní škôl a školských zariadení na Slovensku (tzv. ESO). Dôsledkom je, že časť škôl a školských zariadení riadi a financuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a časť Ministerstvo vnútra SR.
Ciele navrhovaných zmien:
- odstrániť aktuálne nesystémové prerozdelenie kompetencií, riadenie a financovanie škôl a školských zariadení,
- zjednotiť kompetencie pod rezort školstva s cieľom prispieť k efektívne fungujúcemu rezortu,
- dohliadnuť na efektívne fungovanie špeciálnych škôl určených pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä s mentálnym znevýhodnením,
- eliminovať prípady chybnej či cielenej segregácie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia do špeciálnych škôl.
Agendy odborov školstva OÚ v sídle kraja sú určené pre špecifický okruh adresátov, odborné zložky – školy, samospráva, zriaďovatelia, kontrolné a inšpekčné orgány. Oblasti ostatných agend okresných úradov /napríklad ochrana životného prostredia, výstavba a bytová politika a pod./ sú určené pre širokú verejnosť. Školská agenda nie je určená bežnej verejnosti, zmena teda nebude mať za následok zhoršenie prístupu verejnosti k poskytovaným službám štátu na úseku školstva.
Cieľom je zlepšiť fungovanie miestnej štátnej školskej správy, a to nielen z pohľadu ministerstva školstva, ale aj ministerstva vnútra, ktoré tak nebude zaťažované touto špecifickou agendou.
Administratívne, riadiace činnosti a finančné toky v regionálnom školstve sú komplikované pre výskyt duplicít medzi obomi ministerstvami. Neprehľadné je aj financovanie, keďže je predmetom dvoch rozpočtových kapitol, dvoch rezortných informačných systémov a častokrát aj pod aj dvojitou legislatívou.
Model miestnej štátnej správy školstva v pôsobnosti rezortu školstva zabezpečí:
- prevzatie súčasnej agendy odborov školstva okresných úradov v sídle kraja bez zmien v jej obsahu,
- prevzatie zriaďovateľských pôsobností pri niektorých druhoch škôl a školských zariadení (najmä vo vzťahu k deťom a žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami),
- zjednotenie a sprehľadnenie financovania regionálneho školstva v jednej rozpočtovej kapitole,
- odstránenie doterajších obmedzení v praktickom výkone činnosti odborov školstva okresných úradov, spôsobených práve dvojkoľajným systémom riadenia.
Novelizovaný zákon by mal s ohľadom na začiatok rozpočtového roka nadobudnúť účinnosť 1. januára 2022.