Miestna štátna správa

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 19. január 2021, utorok
 

V roku 2020 návštevy kontaktných pracovísk MV SR klesli: ľudia viac využívali e-služby

30. 12. 2020

Návštevnosť klientskych centier MV SR počas obmedzení súvisiacich s pandémiou COVID-19 klesla približne o 9 percent. Kontaktné pracoviská ministerstva vnútra tak navštívilo v roku 2020 o vyše 140-tisíc osôb menej ako vlani.

 

Štátna správa v snahe znížiť mobilitu a koncentráciu osôb vo všeobecnosti skrátila úradné hodiny a pristúpila k dočasnému pozastaveniu niektorých úradných výkonov. Vzhľadom na pandemickú situáciu však boli prijaté novely viacerých zákonov, ktoré predĺžili platnosť dokladov, povolení, osvedčení či lehôt, a to až o štyri mesiace od skončenia mimoriadnej situácie, ktorá na Slovensku stále trvá.

To sa zobrazilo napríklad na policajnej štatistike – v porovnaní s minulým rokom vydala  polícia o 40 percent menej občianskych preukazov a o 25 percent menej vodičských preukazov.

Počet žiadostí o cestovné pasy, na ktoré sa automatické predĺženie nevzťahuje /keďže žiadny štát neakceptuje cestovný pas po skončení jeho platnosti/, klesol až o 60 percent, a to z dôvodu, že koronavírus výrazne obmedzil cestovanie.

Napriek zníženiu úradných výkonov stúpol počet elektronických podaní

Počas prvej vlny pandémie v marci 2020 ministerstvo vnútra vôbec po prvý raz zaznamenalo v priebehu jedného mesiaca viac ako milión autentifikácií, teda prihlásení pomocou elektronického občianskeho preukazu. Po miernych poklesoch na začiatku a konci leta sa tento trend udržiava, napríklad v novembri sa úspešne pomocou svojej eID karty prihlásilo 1 157 730 používateľov e-služieb.

 Počet úspešných autentifikácií po mesiacoch roku 2020

Citeľnejší príklon k online je podľa sledovaní pri žiadostiach o certifikáty pre elektronický podpis, ľudia využívajú možnosť získať ich prostredníctvom elektronickej služby. V roku 2020 bolo až 57 percent  žiadostí o vydanie certifikátov na eID karty vybavených online.

 Porovnanie vydávania certifikátov pre KEP: oddelenia dokladov versus online žiadosti

Elektronický občiansky preukaz s kvalifikovaným elektronickým podpisom /eID karta/ je prostriedkom na používanie elektronických služieb. Kvôli obmedzeniam ich začali využívať aj tí, ktorí dosiaľ dávali prednosť osobnej návšteve pracoviska.

Dokazuje to aj aktuálna štatistika z troch najnavštevovanejších pracovísk okresných úradov, ktorými sú odbory cestnej dopravy a pozemných komunikácií, odbory živnostenského podnikania a katastrálne odbory, kde došlo k nárastu elektronických podaní. Na úseku dopravy o takmer 16 percent, na úseku živnostenského podnikania o takmer 7 percent a na katastroch o vyše 14 percent.

 

 

Dôležité odkazy

Verejné obstarávanie na MV SR

Dôležité oznamy

Elektronický občiansky preukaz