Okresné úrady / Klientske centrá / Žilina / Životné prostredie
Aktuality | Úradná tabuľa | Dokumenty na stiahnutie | Kontakty | Správne konania | Posudzovanie vplyvov na životné prostredie - EIA | Ochrana ovzdušia | Ochrana prírody a krajiny
Klientske centrum Žilina
Životné prostredie
Vysokoškolákov 8556/33B,
010 08 Žilina
vedúci / riaditeľ odboru
Ing. Andrej Vidra
telefón: 041/733 5670
e-mail: TA.13G4@SJ.DJAF@
ÚRADNÉ HODINY:
Pondelok: 08:00 - 15:00
Utorok: 08:00 - 15:00
Streda: 08:00 - 17:00
Štvrtok: 08:00 - 15:00
Piatok: 08:00 - 14:00
bezplatná infolinka -
Call Centrum MV SR:
0800/222 222
Všeobecná vnútorná správa
Živnostenské podnikanie
Životné prostredie
Pozemky a lesy
Kataster
Doprava a pozemné komunikácie
Životné prostredie
Náplň činnosti odboru starostlivosti o životné prostredie
a) na úseku odborných činností
1. vykonáva štátnu správu starostlivosti o životné prostredie v rozsahu ustanovenom zákonom č. 525/2003 Z. z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi a právne záväznými aktmi Európskej únie, z ktorých vyplývajú úlohy pre oblasť starostlivosti o životné prostredie, vo svojom územnom obvode, na úsekoch:
1.1. ochrany prírody a krajiny podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov,
1.2. posudzovania vplyvov na životné prostredie podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
1.3. ochrany exemplárov druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín podľa zákona č. 15/2005 Z. z. o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
1.4. prevencie závažných priemyselných havárií podľa zákona č. 261/2002 Z. z. o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
1.5. štátnej vodnej správy podľa zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov a zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov,
1.6. verejných vodovodov a verejných kanalizácií podľa zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov,
1.7. ochrany pred povodňami podľa zákona č. 7/2010 Z. z., najmä:
- riadi a koordinuje vykonávanie opatrení na ochranu pred povodňami,
- organizuje a vykonáva povodňové prehliadky v súčinnosti so správcami vodných tokov, obcami a ďalšími subjektmi a ukladá odstrániť v určenom termíne nedostatky, ktoré boli zistené pri povodňovej prehliadke,
- navrhuje prednostovi úradu vyhlásenie a odvolanie stupňa povodňovej aktivity a III. stupňa povodňovej aktivity a vyhlásenie mimoriadnej situácie; vydanie príkazu na vykonanie opatrení potrebných na zabezpečenie ochrany pred povodňami subjektom, ktoré vykonávajú povodňové zabezpečovacie práce a povodňové záchranné práce,
- usmerňuje a kontroluje činnosť obcí pri plnení úloh na úseku ochrany pred povodňami,
- schvaľuje povodňový plán zabezpečovacích prác správcu, nájomcu a vypožičiavateľa drobného vodného toku,
- schvaľuje povodňový plán zabezpečovacích prác správcu ropovodu, plynovodu, teplovodu alebo iného potrubného vedenia, ktoré križuje vodný tok, správcu alebo užívateľa stavby v inundačnom území vodného toku pobrežný pozemok a záplavové územie, správcu alebo užívateľa stavby a zariadenia v dosahu vzdutia hladiny vodnej stavby,
- schvaľuje povodňový plán zabezpečovacích prác zhotoviteľa stavby na vodnom toku alebo v inundačnom území vodného toku,
- zostavuje povodňový plán okresu a predkladá ho na schválenie okresnému úradu v sídle kraja,
- organizačne zabezpečuje činnosť obvodnej povodňovej komisie a plní úlohy jej sekretariátu,
- zabezpečuje činnosť technického štábu obvodnej povodňovej komisie,
- vypracúva v čase stupňa povodňovej aktivity priebežné správy o povodňovej situácii a predkladá ich okresnému úradu v sídle kraja,
- ukladá právnickým osobám fyzickým osobám podnikateľom a fyzickým osobám povinnosť poskytnúť vecné plnenie na zvládnutie úloh pri ochrane pred povodňami,
- vyžaduje súhlas Ministerstva životného prostredia SR na mimoriadnu manipuláciu na vodných tokoch a na vodných stavbách, na uvoľňovanie ľadovej zátarasy alebo ľadovej zápchy výbušninami a na vytvorenie umelej prietrže na ochranu pred povodňami, navrhuje prednostovi okresného úradu zloženie verifikačnej komisie na overenie správnosti vyhodnotenia povodňových škôd a sumarizuje výsledky verifikácie povodňových škôd,
- vypracúva súhrnnú správu o priebehu povodní, ich následkoch a vykonaných opatreniach, ktorú predkladá okresnému úradu v sídle kraja,
- navrhuje zloženie krajskej povodňovej komisie a jej technického štábu a návrh predkladá na schválenie prednostovi,
- vypracúva štatút krajskej povodňovej komisie a predkladá ho na schválenie Ministerstvu životného prostredia SR (ďalej len „ministerstvo životného prostredia"),
- schvaľuje štatút okresnej povodňovej komisie,
- schvaľuje povodňové plány okresných úradov,
- zabezpečuje vykonávanie povodňových prehliadok - preventívne a po povodni v polupráci so správcom vodohospodársky významných vodných tokov na vodnom toku, ktorý preteká územím dvoch a viacerých okresov alebo na hraničnom toku,
- zostavuje povodňový plán kraja a predkladá ho na schválenie ministerstvu životného prostredia a ministerstvu,
- organizačne zabezpečuje činnosť krajskej povodňovej komisie a plní úlohy jej sekretariátu, zabezpečuje činnosť technického štábu krajskej povodňovej komisie,
- vypracúva v čase stupňa povodňovej aktivity priebežné správy o povodňovej situácii a predkladá ich ministerstvu životného prostredia a ministerstvu,
- vypracúva súhrnnú správu o priebehu povodní, ich následkoch a vykonaných opatreniach, ktorú predkladá ministerstvu životného prostredia a ministerstvu;
1.8. odpadového hospodárstva podľa zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa zákona č. 17/2004 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov v znení neskorších predpisov, zákona č. 127/2006 Z. z. o perzistentných organických látkach a o zmene a doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
1.9. štátnej správy obalov a odpadov z obalov podľa zákona č. 119/2010 Z. z. o obaloch a o zmene zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov,
1.10. prevencie a nápravy environmentálnych škôd podľa zákona č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
1.11. nakladania s ťažobným odpadom podľa zákona č. 514/2008 Z. z. o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
1.12. ochrany ovzdušia podľa zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov, zákona č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov a zákona č. 286/2009 Z. z. o fluórovaných skleníkových plynoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
1.13. environmentálneho manažérstva a auditu podľa zákona č. 351/2012 Z. z. o environmentálnom overovaní a registrácii organizácií v schéme Európskej únie pre environmentálne manažérstvo a audit a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
1.14. rybárstva podľa zákona č. 139/2002 Z. z. o rybárstve v znení neskorších predpisov,
1.15. obchodovania s emisnými kvótami podľa zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
1.16. ochrany ozónovej vrstvy Zeme podľa zákona č. 321/2012 Z. z. o ochrane ozónovej vrstvy Zeme a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
1.17. a na ďalších úsekoch podľa všeobecne záväzných právnych predpisov, z ktorých vyplývajú úlohy pre oblasť životného prostredia (napr. zákon č.44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov a pod.),
2. zabezpečuje úlohy vyplývajúce orgánu miestnej štátnej správy pre tvorbu a ochranu životného prostredia jednotlivých úsekoch štátnej, najmä:
2.1. vydávanie súhlasov,
2.2. vydávanie povolení,
2.3. vydávanie vyjadrení,
2.4. vydávanie stanovísk,
2.5. vydávanie rozhodnutí,
2.6. zabezpečovanie informovania verejnosti a poskytovanie informácií na požiadanie,
2.7. vydávanie preukazov (stráž prírody, rybárska stráž, vodná stráž, rybársky hospodár a iné),
2.8. uskutočňovanie revízií chránených území,
2.9. udeľovanie výnimiek,
2.10. vykonávanie štátneho dozoru a dohľadu,
2.11. nariaďovanie a zabezpečovanie nápravných opatrení,
2.12 prerokúvanie priestupkov, ukladanie pokút za priestupky a sankcie,
2.13. zabezpečuje funkciu vecného správcu automatizovaného informačného systému podľa osobitných zákonov, evidenciu a uchovávanie dokumentácie,
2.14. prijímanie hlásení,
2.15. rozhodovanie o poplatkoch,
2.16. obstaranie a schvaľovanie územného systému ekologickej stability okresu,
2.17. schvaľovanie programov a plánov vyplývajúcich z osobitných zákonov v oblasti starostlivosti o životné prostredie,
2.18. prípravu, schvaľovanie a podpisovanie rozhodnutí o náhradách škody spôsobenej živočíchmi uvedenými v zozname stanovenom ministerstvom životného prostredia,
2.19. vykonávanie činnosti v rámci protipovodňovej ochrany, povodňové prehliadky, vyčíslovanie a verifikovanie povodňových škôd a vydávanie povodňových štatútov a pod.,
2.20 vedenie evidencie vo veciach štátnej správy starostlivosti o životné prostredie,
2.21. predkladanie návrhov na školenia a skúšky ministerstvu životného prostredia v oblasti zabezpečenia odborných kvalifikačných predpokladov pre štátnych zamestnancov a zamestnancov obcí,
2.22. vykonáva iné úkony agendy starostlivosti o životné prostredie,
3. vykonáva v druhom stupni štátnu správu starostlivosti o životné prostredie vo veciach, v ktorých v správnom konaní v prvom stupni koná obec,
4. kontroluje výkon štátnej správy starostlivosti o životné prostredie v súlade so zákonom č. 525/2003 Z. z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
5. kontroluje výkon štátnej správy starostlivosti o životné prostredie uskutočňovanej obcami,
6. upozorňuje obce na nedostatky, ktoré zistí v ich činnosti pri výkone štátnej správy starostlivosti o životné prostredie a vyhradzuje si pôsobnosť obce vo veciach štátnej správy starostlivosti o životné prostredie, ak to dovoľuje zákon a boli splnené zákonné podmienky,
7. vykonáva štátny dozor vo veciach dosiahnutia cieľov štátnej environmentálnej politiky na miestnej úrovni na základe žiadosti Environmentálneho fondu v súlade so zákonom č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
b) na úseku špecializovaných činností
1. spolupracuje v rozsahu svojej pôsobnosti s ministerstvom životného prostredia a vykonáva pre neho úkony, ktoré súvisia s riadením a kontrolou výkonu štátnej správy starostlivosti o životné prostredie podľa osobitných predpisov ministerstva životného prostredia; spolupracuje s odborom opravných prostriedkov okresného úradu v sídle kraja,
2. spolupracuje na vypracúvaní návrhov smerníc a iných vnútorných predpisov, ktorými ministerstvo životného prostredia riadi a kontroluje štátnu správu starostlivosti o životné prostredie,
3. pripomienkuje v rámci interného pripomienkového konania ministerstva životného prostredia návrhy zákonov a zásadných materiálov z oblasti starostlivosti o životné prostredie, ktorých gestorom je ministerstvo životného prostredia,
4. zabezpečuje v spolupráci s ministerstvom životného prostredia a právnickými osobami v jeho pôsobnosti tvorbu, vydávanie, schvaľovanie, aktualizáciu a zverejňovanie programov, plánov, environmentálnych koncepcií v oblasti svojej pôsobnosti a určovaní rozhodujúcich smerov environmentálnej politiky na jednotlivých úsekoch štátnej správy starostlivosti o životné prostredie na úrovni okresu,
5. vyhotovuje podklady na zabezpečenie financovania preneseného výkonu štátnej správy na obce,
6. rozhoduje o nároku na náhradu škody spôsobenej živočíchmi podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov; zabezpečuje podklady pre odbor starostlivosti o životné prostredie okresného úradu v sídle kraja vo veciach náhrady za obmedzenie bežného obhospodarovania podľa zákona č. 543/2002 Z. z.,
7. vypracúva podklady pre odbor starostlivosti o životné prostredie okresného úradu v sídle kraja do plánu hlavných úloh a plánu legislatívnych úloh v oblasti štátnej správy starostlivosti o životné prostredie pre ministerstvo životného prostredia,
8. pripravuje v rozsahu svojej pôsobnosti a na základe osobitného zákona a v súlade s osobitnými predpismi vo svojom územnom obvode vyhlášky v oblasti starostlivosti o životné prostredie,
9. vykonáva ďalšie úlohy na úseku štátnej správy starostlivosti o životné prostredie uložené ministerstvom životného prostredia,
10. vykonáva štátnu správu starostlivosti o životné prostredie v I. stupni podľa osobitných predpisov vo svojom územnom obvode vo veciach, ktoré sú zákonom ustanovené len okresnému úradu v sídle kraja,
11. vykonáva štátnu správu starostlivosti o životné prostredie v oblasti environmentálnej záťaže v rozsahu ustanovenom zákonom č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
12. ukladá pokuty v súlade s osobitnými zákonmi v oblasti starostlivosti o životné prostredie; uložené pokuty zadáva do informačného systému,
13. zabezpečuje v spolupráci s ministerstvom životného prostredia a právnickými osobami v jeho pôsobnosti tvorbu, vydávanie, schvaľovanie, aktualizáciu a zverejňovanie programov, plánov, environmentálnych koncepcií v oblasti svojej pôsobnosti a určovaní rozhodujúcich smerov environmentálnej politiky na jednotlivých úsekoch štátnej správy starostlivosti o životné prostredie na úrovni kraja,
14. zabezpečuje a sumarizuje pripomienky k návrhom smerníc a iných vnútorných predpisov, ktorými ministerstvo životného prostredia riadi a kontroluje štátnu správu starostlivosti o životné prostredie za odbory starostlivosti o životné prostredie vo svojej pôsobnosti,
15. zabezpečuje a sumarizuje pripomienky k návrhom zákonov a zásadných materiálov z oblasti starostlivosti o životné prostredie, ktorých gestorom je za odbory starostlivosti o životné prostredie vo svojej pôsobnosti,
16. zabezpečuje sumarizovanie podkladov na zabezpečenie financovania preneseného výkonu štátnej správy na obce za odbory starostlivosti o životné prostredie vo svojej pôsobnosti,
17. zabezpečuje komplexnú agendu vo veciach náhrady za obmedzenie bežného obhospodarovania podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov,
18. predkladá ministerstvu životného prostredia plán hlavných úloh a plán legislatívnych úloh odboru v oblasti štátnej správy starostlivosti o životné prostredie na nasledujúci kalendárny rok za všetky odbory starostlivosti o životné prostredie vo svojej územnej pôsobnosti,
19. vydáva v rozsahu svojej pôsobnosti a na základe osobitného zákona a v súlade s osobitnými predpismi vo svojom územnom obvode vyhlášky v oblasti starostlivosti o životné prostredie,
20. zabezpečuje podklady pre vymáhanie pohľadávok z rozhodovacej činnosti vo veciach pokút uložených orgánmi štátnej správy starostlivosti o životné prostredie, ktoré sú príjmom Environmentálneho fondu, v pôsobnosti odboru starostlivosti o životné prostredie v okresnom úrade v sídle kraja a v odboroch starostlivosti o životné prostredie v okresných úradoch v jeho pôsobnosti,
21. zabezpečuje pracovné porady zamestnancov odborov starostlivosti o životné prostredie okresných úradov podľa jednotlivých úsekov štátnej správy starostlivosti o životné prostredie v pôsobnosti kraja v súvislosti s riešením agendy podľa osobitných zákonov v oblasti starostlivosti o životné prostredie,
22. zabezpečuje plnenie úloh Agendy 21,
23. koordinuje a plní úlohy vyplývajúce z agendy „Envirošpión",
24. spolupracuje pri príprave národnej správy o implementácii Aarhuskeho dohovoru pre životné prostredie,
25. ustanovuje a odvoláva členov Stráže prírody, zabezpečuje ich školenie a preskúšanie odbornej spôsobilosti a vedie zoznam členov.
SPOLOČNÉ ČINNOSTI ODBOROV
- prešetruje a vybavuje sťažnosti podľa zákona č. 9/2010 Z. z., zabezpečuje vybavovanie petícií podľa zákona č. 85/1990 Zb. a sprístupňuje informácie podľa zákona o slobode informácií,
- pripravuje vyhlášky v rozsahu svojej pôsobnosti a zabezpečuje predloženie žiadosti o ich uverejnenie,
- vypracúva podklady do ročného plánu okresného úradu a plánu kontrolnej činnosti okresného úradu, zabezpečuje ich vyhodnotenie a kontroluje plnenie prijatých opatrení,
- poskytuje údaje z evidencií vedených odborom okresného úradu podľa všeobecne záväzných právnychpredpisov,
- zabezpečuje súhrnné údaje a kontrolu správnosti údajov poskytovaných obcami a samosprávnymi krajmi, ktoré sa týkajú vykazovania a hodnotenia rozhodovacej činnosti v oblasti preneseného výkonu štátnej správy a iných rozhodujúcich činností súvisiacich so zabezpečovaním preneseného výkonu štátnej správy
- poskytuje odbornú pomoc obciam pri plnení úloh preneseného výkonu štátnej správy v rozsahu svojej pôsobnosti,
- vyzýva písomne obec na nápravu a určuje jej lehotu, ak dlhodobo, najmenej šesť mesiacov, nevykonáva svoju pôsobnosť pri prenesenom výkone štátnej správy a neurobila v tomto čase žiadne opatrenie na zabezpečenie jej výkonu,
- spolupracuje v rozsahu svojej pôsobnosti s inými miestnymi orgánmi štátnej správy, vyššími územnými celkami, obcami v územnom obvode okresného úradu, právnickými osobami a inými odbornými organizáciami,
- poskytuje súčinnosť centru podpory pri výkone rozhodnutia za pohľadávky okresného úradu,
- plní v určenom rozsahu úlohy odboru v klientskom centre okresného úradu