Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 25. máj 2024, sobota
 

Druhá veľkonočná nedeľa

Bratislava, 23. 04. 2017

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Sk 2,42-47 

Biblický text:

Vytrvalo sa zúčastňovali na učení apoštolov a na bratskom spoločenstve, na lámaní chleba a na modlitbách. Všetkých sa zmocňovala bázeň;  prostredníctvom apoštolov sa dialo množstvo divov a znamení. Všetci, čo uverili, boli pospolu a všetko mali spoločné. Predávali pozemky a majetky a rozdeľovali ich všetkým, podľa toho, ako kto potreboval. Deň čo deň svorne zotrvávali v chráme, po domoch lámali chlieb a s radosťou a úprimným srdcom požívali pokrm. Chválili Boha a boli milí všetkému ľudu. A Pán každý deň rozmnožoval tých, čo mali byt' spasení. 

Komentár:

  •  Ide o tzv. sumárny text. V Sk ich je niekoľko a nie sú na výklad tak jednoduché, ako by sa zdali. V prvom rade ich nemôžeme chápať ako „modely“ života cirkvi. Už zakrátko prišlo prenasledovanie. Neúspešný bol aj „spoločný majetok“ pod vplyvom nesprávneho učenia o skorej parúzii – skorom druhom príchode Ježiša Krista. – Vieme to z toho, že sv. Pavol musel organizovať zbierky pre chudobných v Jeruzaleme (2 Kor 8).
  •  Úryvok však obsahuje dôležité momenty: „apoštolské učenie“  jeho význam. Prvá cirkev ešte nemala vybudovaný teologický systém, ako ho máme my dnes. Predsa si strážila apoštolské učenie – teda náuku o umučení a zmŕtvychvstaní Krista, ako ju podávali apoštoli – priami svedkovia. Druhý dôležitý pojem „bratské spoločenstvo“ znamenalo istú homogenitu kresťanských spoločenstiev. V kontraste so židovským spoločenstvom, kde boli strany – farizeji, saduceji, zákonníci a pod. „Lámanie chleba“ – Eucharistia ale aj agapé – „hody lásky“. Zotrvávanie na modlitbách a solidarita. 

2. čítanie 1 Pt 1,3-9 

Biblický text:

Nech je zvelebený Boh a Otec nášho Pána Ježiša Krista, ktorý nás vo svojom veľkom milosrdenstve vzkriesením Ježiša Krista z mŕtvych znovuzrodil pre živú nádej, pre neporušiteľné, nepoškvrnené a nevädnúce dedičstvo. Ono sa uchováva pre vás v nebi. Vás Božia moc vierou chráni pre spásu, ktorá je pripravená zjaviť sa v poslednom čase. Preto sa radujete, hoci sa teraz, ak treba, trochu aj rmútite pre rozličné skúšky, aby vám vaša vyskúšaná viera, omnoho vzácnejšia ako pominuteľné zlato, ktoré sa tiež skúša ohňom, bola na chválu, slávu a česť vtedy, keď sa zjaví Ježiš Kristus. Vy ho milujete, hoci ste ho nevideli. Ani teraz ho nevidíte, ale veríte a jasáte nevýslovnou radosťou, plnou slávy, že dosahujete cieľ svojej viery - spásu duší. 

Komentár:  

Prvý Petrov list patrí medzi tzv. katolícke listy: Je ich sedem: 1 Pt, 2Pt, 1 Jn, 2 Jn, 3Jn, Jak, Jud. Hlavné témy teologického posolstva Prvého Petrovho listu:

a) Kresťanský život založený na viere  aj uprostred životných skúšok  nemá už nič spoločné s minulým spôsobom života.

b) Vyzdvihuje teológiu utrpenia, ktorá je súčasťou kristologických statí, pochádzajúcich z prvokresťanskej tradície  a poukazujúcich na Kristove utrpenia a ich vykupiteľskú cenu.

c) V celom Liste sa stále zdôrazňuje význam a potreba nádeje v kresťanskom živote.

d) Stredobodom autorových úvah je krst a ním darovaná nová skutočnosť života kresťanov . List hovorí o krste ako o "znovuzrodení" .

e) Autor Listu nepredstavuje Cirkev ako Kristovo telo, ale ako Boží "dom" a "ľud", ktorý je splnením očakávaní Izraela . 

Náš úryvok patrí k úvodu do tohto listu a je introdukciou k spomenutým témam. 

Evanjelium Jn 20,19-31

 

Biblický text:

Večer v ten istý prvý deň v týždni, keď boli učeníci zo strachu pred Židmi zhromaždení za zatvorenými dverami, prišiel Ježiš, stal si doprostred a povedal im: „Pokoj vám!“ Ako to povedal, ukázal im ruky a bok. Učeníci sa zaradovali, keď videli Pána. A znova im povedal: „Pokoj vám! Ako mňa poslal Otec, aj ja posielam vás.“ Keď to povedal, dýchol na nich a hovoril im: „Prijmite Ducha Svätého. Komu odpustíte hriechy, budú mu odpustené, komu ich zadržíte, budú zadržané.“ Tomáš, jeden z Dvanástich nazývaný Didymus, nebol s nimi, keď prišiel Ježiš. Ostatní učeníci mu hovorili: „Videli sme Pána.“ Ale on im povedal: „Ak neuvidím na jeho rukách stopy po klincoch a nevložím svoj prst do rán po klincoch a nevložím svoju ruku do jeho boku, neuverím.“ O osem dní boli jeho učeníci zasa vnútri a Tomáš bol s nimi. Prišiel Ježiš, hoci dvere boli zatvorené, stal si doprostred a povedal: „Pokoj vám!“ Potom povedal Tomášovi: „Vlož sem prst a pozri moje ruky! Vystri ruku a vlož ju do môjho boku! A nebuď neveriaci ale veriaci!“ Tomáš mu odpovedal: „Pán môj a Boh môj!“ Ježiš mu povedal: „Uveril si, pretože si ma videl. Blahoslavení tí, čo nevideli, a uverili.“ Ježiš urobil pred očami svojich učeníkov ešte mnoho iných znamení, ktoré nie sú zapísané v tejto knihe. Ale toto je napísané, aby ste verili, že Ježiš je Mesiáš, Boží Syn, a aby ste vierou mali život v jeho mene. 

Komentár:

Dôležité momenty:

  • „pokoj vám“ – to nie je želanie, ale konštatovanie. Treba si opäť pripomenúť obsah židovského šalom. Toto Božie požehnanie sa teraz stáva pre apoštolov skutočnosťou.
  •  Prijmite Ducha svätého je spojené s udelením moci odpúšťať hriechy. Väčšinou si tak všímame apoštola Tomáša, že na tento významný moment zabudneme.
  •  Ostatní evanjelisti spomínajú pochybnosti zo strany učeníkov (Mt 28,17 a pod.) „Keď ho uvideli, klaňali sa mu, no niektorí pochybovali.“ Ján ako pochybujúceho predstavuje Tomáša, dvojča (Ježišov dvojník podľa výzoru?).
  •  Dôležitá je správa, že o osem dní boli učeníci zasa zhromaždení spolu. V čase keď Ján písal evanjelium (okolo r. 90) už existovalo slávenie nedele.
  •  Tomáš poslúchol výzvu Ježiša – nebuď neveriaci, ale veriaci a nedotkol sa Ježiša! Keby sa ho bol dotkol, nebol by veriaci – prestal by podľa Jánovskej teológie byť učeníkom! Pozorne si prečítajme text – nikde sa tam nehovorí, že by sa Tomáš dotkol Ježiša. Navyše nemusíme riešiť priam neriešiteľný problém – ako sa dotknúť osláveného tela.
  •  Dodatok hovorí, že toto evanjelium bolo napísané ako cesta k viere a prostredníctvom viery k životu, ktorý dáva jedine Kristus. 

Na záver: Sv. Písmo nás vedie k viere. To je najdôležitejšie. Avšak fundamentalistické hľadanie modelov života v ňom môže niekedy viesť k omylom – viď prvé čítanie, niektoré terajšie hnutia a pod.

 

 

 

 

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy